Jump to content

Recommended Posts

Posted

🔷 Enligt InnuOs egen skrivning....

Så ska denna upgrade 2.6.0 som kom idag även generera en soundquality-höjning.

Är det någon här med en InnuOs streamer som kan bekräfta det.?

Själv tycker jag mig höra det,.men då jag är mitt i en interconnect och DAC shoot-out så är jag lite osäker.

Posted

🔷 Då ingen hunnit rapportera

än här om sina upplevelser av

InnuOs senaste 2.6.0 upp-

gradering,.så lägger jag in

en rapport jag fick nedan...

--------------------------

but there has definitely been a sound change. Slightly cleaner sound with a tad more bass precision.

They rarely talk about sound quality improvements unless they’re confident all will benefit and for me, for the first time in a while, there’s a clear uplift.

OCH,.nu har jag själv hunnit lyssna

mer,och delar ovan uppfattning.

Det jag störde mig lite på är nu

korrigerat.

@Hans-Tommy ,.tack för ditt

inlägg i min andra tråd,värdefull

information ❤️.

Har du hunnit lyssna på den nya

uppgraderingen 2.6.0 ..?

Posted
3 hours ago, Peder said:

🔷 Då ingen hunnit rapportera

än här om sina upplevelser av

InnuOs senaste 2.6.0 upp-

gradering,.så lägger jag in

en rapport jag fick nedan...

but there has definitely been a sound change. Slightly cleaner sound with a tad more bass precision.

They rarely talk about sound quality improvements unless they’re confident all will benefit and for me, for the first time in a while, there’s a clear uplift.

OCH,.nu har jag själv hunnit lyssna

mer,och delar ovan uppfattning.

Det jag störde mig lite på är nu

korrigerat.

@Hans-Tommy ,.tack för ditt

inlägg i min andra tråd,värdefull

information ❤️.

Har du hunnit lyssna på den nya

uppgraderingen 2.6.0 ..?

Hej jag har lyssnat på 2.6.0

håller med kommentaren bättre fokus, mera detaljer högst påtagligt 

tommy

Posted
14 minutes ago, Hans-Tommy said:

håller med kommentaren bättre fokus, mera detaljer högst påtagligt 

🔷 @Hans-Tommy ,.kul...

Då var min känsla rätt.

Då man håller på att intensivt utvärdera annat,.så är det så många parametrar att hålla koll på så det är lätt att "gå bort sig".

Det var bland annat det jag störde mig på,.bristen på fokus.

Nu känns det mera "rätt" musikaliskt i mitt system.

Posted
15 hours ago, Peder said:

Är det någon här med en InnuOs streamer som kan bekräfta det.?

Läste först detta idag och inte sett nått innan om vad uppdateringen gjort.

Lyssnade igår eftermiddag och pausade mitt i en låt, var sen iväg på annat och igår kväll såg jag att ny mjukvara var tillgänglig. Uppdateringen flöt på som vanligt och efter någon minut tryckte jag play och fortsatte med låten jag pausat tidigare under dagen. Hajade till nästan direkt att de här lät inte som innan på dagen (även jag är mitt uppe i testande av LAN-filter och en ny kabel) men nog var de allt an annorlunda presentation av ljudet i mina öron till det bättre.

Hur vida alla märker detta kan väl diskuteras använder man Roon som tex. @calm så är det ju möjligt att ändringar i Innuos OS inte påverkar, jag har sedan rätt länge gett upp Roon och kör bara Innuos egna OS med Sense appen i mina öron en mer välljudande lösning än Roon.

Posted
42 minutes ago, octavia rs said:

Läste först detta idag och inte sett nått innan om vad uppdateringen gjort.

Lyssnade igår eftermiddag och pausade mitt i en låt, var sen iväg på annat och igår kväll såg jag att ny mjukvara var tillgänglig. Uppdateringen flöt på som vanligt och efter någon minut tryckte jag play och fortsatte med låten jag pausat tidigare under dagen. Hajade till nästan direkt att de här lät inte som innan på dagen (även jag är mitt uppe i testande av LAN-filter och en ny kabel) men nog var de allt an annorlunda presentation av ljudet i mina öron till det bättre.

Hur vida alla märker detta kan väl diskuteras använder man Roon som tex. @calm så är det ju möjligt att ändringar i Innuos OS inte påverkar, jag har sedan rätt länge gett upp Roon och kör bara Innuos egna OS med Sense appen i mina öron en mer välljudande lösning än Roon.

Jag kör bara sense appen också låter bättre än Roon i mitt system 

Tommy 

Posted

Om jag inte har missat något annat uttalande så är nedan det enda officiella som har sagts om förbättringar i ljudkvalitet i v2.6.0 Och då är det endast WAV och AIFF över 384khz som påverkas. Således borde det inte vara någon skillnad när man streamar. Möjligen kanske man menar alla samplingsfrekvenser av WAV och AIFF filer.

Kan inte direkt påstå att jag hör någon skillnad mot 2.4.6 men vad vet jag 🤷🏻‍♂️

Another modification to the player engine means floating point 32bit WAV files are fully supported, along with support for WAV and AIFF above 384khz. A simplification of the signal path should yield an improvement in sound quality to these files.

Posted
2 minutes ago, ishoot said:

Om jag inte har missat något annat uttalande så är nedan det enda officiella som har sagts

Detta står iofs. i alla deras släpp av ny mjukvara. Sen vad det påverkar är såklart svårt att veta....De kan ju vara att man inbillar sig att de låter annorlunda men men strunt samma de lät i mina öron riktigt bra igår kväll de gjorde det förvisso kvällen innan med :D

General performance improvements and fixes

Posted
4 minutes ago, octavia rs said:

De kan ju vara att man inbillar sig att de låter annorlunda men men strunt samma de lät i mina öron riktigt bra igår kväll de gjorde det förvisso kvällen innan med :D

:grin: Det låter riktigt bra här med, varje kväll. 

Posted
14 hours ago, Peder said:

🔷 Flera rapporterar att dom hör

en soundquality-höjning efter

senaste 2.6.0 uppgraderingen.

Någon här som upplever samma

sak,. @calm @Hans-Tommy @Perfect sense möjligen.?

Vi har precis tagit oss levande ur årets inventering följt av vinyldemonstrationer under hela eftermiddag idag. InnuOS får vänta :D

/ Marcus

Posted
13 hours ago, Perfect sense said:

följt av vinyldemonstrationer

InnuOS får vänta :D

🔷 Då jag från grunden är en 

vinylkille så har jag en

särskild förståelse för det...

Men återkom när du landat i den

vanliga vardagen igen 😁.

Under tiden lägger jag in en

till rapport jag fick om InnuOs 

2.6.0 uppdateringen...

--------------------

I’d say the sound has better mids

and highs as well as tighter bass.

--------------------

PS: Har passerat halvvägs av

inläggen för att slippa bli

segregerad som ny medlem.

Mao,.om 48 inlägg blir jag

att betrakta som en "vanlig"

medlem,som får den stora

ynnesten att få förtroendet 

att lägga in bilder 😁.

Posted

Uppdaterade igår utan problem men vet inte om jag hörde någon skillnad?

Kör via Roon och då kanske det är annorlunda än via Sense?

Kan inte utvärdera eller testa mer då jag inte är på plats på ett tag.

/byZan

Posted

4 hours ago, byZan said:

vet inte om jag hörde någon skillnad?

Jag tycker det är mer intressant att få bekräftat att det inte blivit sämre. Mycket av uppdateringar brukar väl mer handla om att plocka bort upptäckta buggar, anpassa sig till nya versioner av iOS/Windows/Android och till programvaruleverantörer som t ex Roon och TuneIn när de kunde få med FLAC-radio Hi-Res. Inte minst vill de ha stabilare system som inte störs ut eller fungerar sämre mot en typ av dac. Läste att en ny firmware kom för att klara en ny Accuphase-dac, som exempel på det. Det har också kommit nya firmware för att anpassa till BBC's nya utsändningar med högre kvalitet (support HLS format internet radio, e.g. BBC radio). Access till Tidal Connect och anpassning till Tidal Max (high res), uppdatering av Roon RAAT, möjlighet att koppla till fler dacar genom att stänga av utgångar som inte används, förbättrad UPnP-support etc.

Exempel är från Lumïn men jag antar att mycket av de andras uppdateringar handlar om ungefär samma eller liknande saker. Om det skulle handla om större ljudförbättringar borde de ha ett intresse av att lyfta detta mer. Visst kan det vara små ljudskillnader men jag inbillar mig att de är så små att de är svåra att detektera. Det är ju också svårt att gå tillbaka och jämföra. Jag kan inte med säkerhet säga att de uppdateringar Lumïn gjort på något påtagligt sätt förbättrat ljudet. Det har dock blivit mycket stabilare. Jag har inte haft ett endaste problem med att jag tappar kontakten eller märkliga blippar och "ticks" när jag spelar högupplöst. Så var det inte i början.  Däremot var det ljudskillnader mellan U1 Mini och U2 Mini men det handlar om helt andra uppdateringar som ny processor och nya klockor. Framför allt märker jag det när använder AES-utgången, vilket jag gör regelmässigt nu. Det har också blivit bättre i och med att jag nu kan spela av FLAC radio med 16/48 1,440 mbps istället 330 mbps. För det krävdes en ny firmware. Direktsända konserter från P2 har fått en helt annan dynamik och brillians. Det finns också radiokanaler som sänder upp pcm 24/96 (FLAC)

Posted
1 minute ago, Bebop said:

Jag tycker det är mer intressant att få bekräftat att det inte blivit sämre.

Då får du vänta tills jag är hemma igen för antingen eller😉

/byZan

Posted

Jag tycker konstanta firmware-uppgraderingar är ett tveeggat svärd. Inte för att jag generellt upplever att de förändrar ljudkvalitet, utan att de på gott och ont förändrar den produkt du köpt. Vad bryr jag mig om att jag kan koppla en USB-ansluten CD-enhet till min Aries? Eller att man tillför Tidal Connect? 

Däremot gjorde det både ljudmässig och/eller funktionell skada när Auralic bestämde sig för att dra ned utnivån till 2.0V på min Vega. Den låter snäppet sämre och mindre friskt när man backade på den enligt spec definerade utnivån på 4.4V via XLR.

Då gjorde man ett (i mina ögon) idiotiskt val, att via en firmwareuppgradering sätta en lägre utnivå för de analoga utgångarna, men behålla möjligheten att ställa gain i tre nivåer. Problemet är att man dolt gain-inställningen under en funktionalitet som enbart erbjuds med volymkontrollen påslagen? Och det är omöjligt att få kineserna att inse behovet av att flytta ut gain-inställningen till sin gamla plats, utan beroende till huruvida volymen är aktiv eller inte.

Jag har stimmat rätt duktigt om detta, både på forumet och via mail och det enda svar jag fått är i princip, "passar det inte så hänvisar vi dig till en annan produkt/tillverkare". Nu är den ljudmässiga konsekvensen förhållandevis liten, men utan tvekan har min upplevelse försämrats (såvida jag inte aktiverar volymkontrollen då, vilket försämrar användbarheten).

Posted
1 hour ago, Bebop said:

Jag tycker det är mer intressant att få bekräftat att det inte blivit sämre.

Hej 🙂...

Och samstämmiga intryck här,.men framförallt från "andra plattformar" signalerar att denna 2.6.0 upgrade har givit en bättre soundquality.

Men risken finns alltid att någon parameter blir sämre också,.men än så länge har inget sådant rapporterats angående denna upgrade.

▪️En till rapport nedan...

"Also using my Zen mk3 in server mode, but agree that v2.6.0 sounds slightly cleaner".

Posted

Jag har inte uppmärksammat någon ljudmässig skillnad efter uppdateringen. Får lyssna lite mer i helgen..

Avs uppdateringar generellt är jag inte så orolig. Jag har ingen erfarenhet av andra märken för streamers men Innuos supportorganisation känns mycket alerta och hjälpsamma. Min bror köpte en beg Pulse Mini där föregående ägare verkar mixtrat en hel del med inställlningar och konfigureringar så att den sen inte funkade särskilt bra. Efter kontakt med supporten kopplade de upp sig remote och gick igenom hela maskinen och sedan fungerade allt toppen.

Hade inte det skötts bra hade brorsan säkert lackat ut och övergivit både märket och streaming i allmänhet.. 

Andra märken har säkert liknande support, det viktiga är att möjligheten finns och hur man sköter sin kundkontakt. En bra hjälplina.

Posted

Jag uppdaterade till 2.6 häromdagen och kan inte påstå att jag hörde nån större skillnad i ljudkvalité.

Fortfarande låter det väldigt bra!

Men den stora skillnaden hör jag mellan Roon och Sense. Mina preferenser med digtalljudet är att det ska vara direkt, dynamiskt och utan ”digitalt dis”. Därför kör jag NOS-dac baserad på AD1865. Till min förvåning låter Roon (numera?) mjukt och digitalt jämfört med Sense. Så var det inte för några år sedan då jag köpte min Innuos. Så nåt har ändrats sig sedan dess.

Posted
3 hours ago, deerhunt said:

Jag uppdaterade till 2.6 häromdagen och kan inte påstå att jag hörde nån större skillnad i ljudkvalité.

Fortfarande låter det väldigt bra!

Men den stora skillnaden hör jag mellan Roon och Sense.

Hej 🙂...

Cirka 96-98% av de som rapporterat om denna 2.6.0 

upgrade på olika "plattformar" upplever en soundquality-höjning...

Vilket också InnuOs själva skriver om angående denna 2.6.0-upgrade.

De som har varit tveksamma är precis som för dig,.de som använder Roon istället för Sense.

Vad det eventuellt beror på har jag personligen ingen aning om.

Posted

@byZan Är rätt säker på att Innuos uppdateringen inte påverkar ljudkvalitén för Roon men däremot för Sense, tycker att jag upplever lite skillnad kan inte riktigt sätta fingret på vad men det låter bra.

När det gäller själva Roon så får jag hålla med om att jag har haft vänner som har haft problem efter en uppdatering på bland annat på nuc, men det har ju egentligen inget att göra med själva hårdvaran man kör på. Utan som någon påpekade så har Roon vuxit med en massa funktioner vilket ökar risken att det kan ställa till det i olika enheter.

• 2 weeks later...
Posted
On 2024-02-01 at 22:13, Peder said:
On 2024-02-01 at 20:29, Perfect sense said:

följt av vinyldemonstrationer

InnuOS får vänta :D

🔷 Då jag från grunden är en 

vinylkille så har jag en

särskild förståelse för det...

Men återkom när du landat i den

vanliga vardagen igen 😁.

@Perfect sense Hej,.nu har det gått 14 dagar,.nu måste du ha landat i vardagen igen,så att du som återförsäljare av InnuOs kan ge oss dina intryck av den nya 2.6.0 uppgraderingen 😃.

Posted

🔷 2.6.1 is available

Läste ovan på ett forum,.vi uppgraderade ju just till 2.6.0 med bättre soundquality som resultat...

Hoppas det kvarstår med denna uppgradering.

Kan inte kolla detta själv just nu då jag har uppgraderat min InnuOs streamer,.och får hem den nya om ca en vecka.

Posted

InnuOs - release 2.6.1

Features and improvements

- Improved connection times for

systems with multiple NAS Shared

Folders configured

Bug fixes

- Fixed an issue that caused a crash

when opening a NAS Album with

multiple discs

- Fixed an issue that prevented

Backup from running

- Fixed an issue that made the app

to return to Home Page 

unwantedly

- Fixed an issue that caused

systems in Endpoint Mode not to

be selectable for playback

Posted
On 2024-02-14 at 15:22, Peder said:

@Perfect sense Hej,.nu har det gått 14 dagar,.nu måste du ha landat i vardagen igen,så att du som återförsäljare av InnuOs kan ge oss dina intryck av den nya 2.6.0 uppgraderingen 😃.

Hej 😃...

Nu har det gått ytterligare 8 dagar,.jag inser nu att det inte kommer några intryck.

Synd,.det hade varit intressant då du har möjlighet att också jämföra mot mycket annat intressant du har i lager.

Ha det bra...

/Peder

• Peder changed the title to TRÅDEN ÄR AVSLUTAD..!!