Jump to content

Hur ser din drömstereo ut??


thli72

Recommended Posts

Med drömstereo menade jag givetvis vilka prylar DU hade köpt om du inte behövde tänka på vad det kostade, inte vad som är dyrast!!

För vissa kan säkert en drömstereo vara något snyggt och smidigt för andra är bara prestandan viktig.

Själv skulle jag aldrig hur mycket pengar jag än hade aldrig köpa något jag inte tyckte var snyggt.

Hoppas detta visar vad jag menade med tråden så vi inte spårar ut, det var absolut inte min mening, ville mest se vad andra ser som sina drömprylar.

Link to comment
Share on other sites

Ekman: Prestanda - pengarförhållandet hänger inte speciellt ofta i samman. I alla fall inte när det handlar om prylar för över 100kkr. Då är det mest skillnader mellan prylar istället för förbättringar. Ok, hos samma tillverkare lär det vara förbätttringar ju högre upp man går i pris, ex. Krell då.

Skälet till att jag sa Krell FPB-700cx var att jag inte vet riktigt vilket steg jag skulle vilja ha. Mer säker på de andra prylarna. Men ett par Krell MRA som tar upp halva rummet skulle jag inte under några omständigheter vilja ha. Jo, om jag fick sälja dom! :D

Link to comment
Share on other sites

har jag NÅGONSIN sagt att dyrare = bättre?

det enda jag sa är att inom samma märke så borde ju rimligtvis en dyrare produkt vara bättre.

jag glömde vinyl på min lista förresten men jag kan för lite för att ha en drömrigg där.

Link to comment
Share on other sites

Guest johan

Många bud om saken :)

Ska jag basera på produkter som jag har lyssnat på så blir det så här.

Mina egna Firebird drivna av bryggade A50 eller A50v , som försteg C-290v som är det bästa jag har hört bland försteg. På cd/dac sidan blir det DCS. Sätt in det i ett rum som är treatat efter behov.

Skulle jag byta ut Firebirden så blir det följande modeller som är intressanta.

Sonus Faber Amati homage/Stradivari - B&W 802/801 - Magnepan Tympani (gammal modell) - JmLab Alto Utopia/Nova

Men som sagt hur det matchar med ovanstående drivning vet man inte. Jag kör vidare med vad jag har hemma istället , det verkar lättare :) Nu ska jag skruva upp Dacronskivor

Ha det bäst

Johan

Link to comment
Share on other sites

Ekman:

Jag förstår vad du menar ;) och visst kan det vara så att Accuphases top cd-spelare är bättre än DP-85 som jag valde i mitt drömsystem.Men personligen tycker jag det är snyggare/bättre med en integrerad cd vill inte ha för mycket lådor :D .

Om man tittar på "ditt" drömsystem så blir det enormt många lådor,4 till försteget,4-8 slutsteg, 2 högtalare plus 2 subbar kul men inte riktigt min smak ;) .

Så jag skulle gärna ha detta system men det är inget jag drömmer om, om ni fårstår vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Jag är i stort nöjd med min anläggning och kommer jag att ha tillgång till ett normalstort rum (20-25kvm) så vet jag inga högtalare som är bättre än mina Acapella Violon. När det gäller elektroniken så är jag nöjd men det finns naturligtvis andra märken som man är nyfiken på. :blush

- Efter vad jag förstått så lär mitt CAT försteg i kombination med CAT JL-3 triod monoblock vara något alldeles speciellt :mm:

Jag skulle emellertid först satsa på en riktigt bra CD kombination som komplettering till min Yorke och det blir då antingen från Meitner och EMMLabs (den splitternya CDSD transporten som HP svärmar för i senaste numret av TAS + deras DAC) eller dCS.

Skulle jag ha tillgång till ett stort rum så vore mina drömhögtalare Acapella Excalibur som kräver minst 40kvm och har en verkningsgrad på 100 dB/1W/1m.

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Jag älskar de här drömstereotrådarna! Kan bara inte hålla mig ifrån dem, då de beror lite på dagsformen! :D

Källa: Rega P9 (så bra, så bra, så bra)

Förstärkare: Quad QC-24, II-40

Högtalare: Quad ESL989

Men det finns alternativ! :app: Sonus Faber Stradivari hade man ju givetvis tackat ja till. Skulle tro att Reference 3a's mellan och större modell hade varit med, då jag blivit förtrollad av deras Dulcet. ESL utmanare! Skivspelarduellen står för mig även mellan Nottingham Analogue o Nordic Concept, med respektiva superarmar. Pickup? Dynavector om jag måste välja nu på momangen. Riaa... Audio Research, Manley Labs eller kanske Dynavectors eget P75. Manleys steelhead verkar dock lovande *moahahahahaha*. :mm: Sen är jag svag för McIntosh, speciellt då deras rörförstärkare som är drop-dead vackra (se köpenhamnsmässan till S25)! och låter 'vill-ha-mer-av'. Audio Reseach på arken var ju inte så illa pinkat det heller. :D CD? Hmm.... Alla CD låter likadant? ;) *skämtar bara* ;). Audio Research CD3 ligger bra till. McIntosh också.

Ojdå... kablar. Siltech top-of-the-line rätt igenom alltihoba! :mm:

Drives av tillräckligt många strömdelar från PS-Audio. :mm::mm:

Skickas till:

Jens Ranefjord

Skivspelarvägen 69

291 41 KRISTIANSTAD

:D

Link to comment
Share on other sites

om jag fick välja så skulle jag testa Linn´s Top-of-the-line...

Källa:

Linn LP12 (vinyl)

Linn CD12 (vanlig cd)

Linn Unidisk 1.1 (multiformat)

Försteg:

Linn KISTO (multikanal)

Linn KLIMAX KONTROL (2-kanals)

Slutsteg:

Linn KLIMAX SOLO

Linn KLIMAX TWIN

Högtalare:

Linn KOMRI

Linn ARTIKULAT

Linn AKURATE

ok, jag vet artikulate och akurate är inte så olika men en stor skillnad e ju att artikulate är aktiva vilket akurate inte är.....

Som rack så skulle jag välja Symposium inkl. Rollerblocks Series 2...........inte för inte man redan har dom....... :D

Link to comment
Share on other sites

Det bästa med min drömstereo är att jag äger en av mina dröm grejer redan :)

Full komplett Dcs rigg med klocka o allt, är överlycklig :)

Annars är det fri tillgång/know-how samt stålar att bygga ett rum after alla konstens regler inom akustik/el, men det ska vara med rejäl utsikt över havet och en känsla av ett smart, vackert möblerat vardagsrum där min familj skulle trivas i, givetvis vänner också. I rummets ska det vara en rejäl musik skatt i form av alla de möjliga former av mjukvara typ dvd, vinyl, cd, sacd...name it!

Förutom Dcs finns Rockport sirius för vinylen. Dvd får låta vara osagt för att jag är inte så hemma på det än.

Högtalare måste bli B&W 800D eller eventuellt Rockport Antares, det får en lång trevlig utvärdering mellan dessa utvisa, förloraren får min grabb ha till xboxen :cool: Äh tusan han får även komplett anläggning som jag har, man måste börja fostra i tid :)

Slutsteg ser ut att bli Lamm 1.2 2st par för biamping. Lamm försteg

Rack ska vara något Vibraplane har kokat ihop=rejält o luftburet

Outsinlig källa med tweak grejer gällande allt inom hifi.

Det sista men det allra bästa, en glad familj som står ut med en musik älskande man/pappa :)

Link to comment
Share on other sites

om jag fick välja så skulle jag testa Linn´s Top-of-the-line...

Källa:

Linn LP12 (vinyl)

Linn CD12 (vanlig cd)

Linn Unidisk 1.1 (multiformat)

Försteg:

Linn KISTO (multikanal)

Linn KLIMAX KONTROL (2-kanals)

Slutsteg:

Linn KLIMAX SOLO

Linn KLIMAX TWIN

Högtalare:

Linn KOMRI

Linn ARTIKULAT

Linn AKURATE

Jeg tror ochså detta är Ivor Tiefenbrunns dröm :D

Link to comment
Share on other sites

:) Helt sant egentligen som någon skrev, i drömanläggningen borde ingå ett avpassat rum. Det största felet med min nuvarande anläggning är utan tvekan rummet det ståri. En ändring där skulle vara den största enskilda förbättringen.
Link to comment
Share on other sites

Mit drømme udstyr er det er kan spille musikken som jeg kan lide , om det er dyrt eller ikke kommer ikke sagen ved .

Jeg har hørt mange dyre setup er slet ikke lever op til prisen .

Men et er sikkert den nye Audio-Aero Multi maskine er en af dem der står højst på ønskelisten samt en SME 30 .

Link to comment
Share on other sites

oj.. Många intressanta alternativ. :)

Förförstärkare: CHORD CPA 4000E

Slutsteg: CHORD SPM 14000

Vinyl: Clearaudio Master Reference med Tangentialarmen.

Cd: hmm.. CHORD Coral spelaren med tillhörande DAC vore ju trevligt :)

Kablar: Ingen aning just nu....

Högtalare: Dynaudio Evidence Master

Link to comment
Share on other sites

Ja det finns ju en hel del att välja mellan,jag skulle nog välja en anläggning med rör.

1 ARC REF 2 mk2 eller REF 3

2 ARC REF 600

3 ML 30 och 31

4 Simply Black 330 med SME V (Goldplated) och någon trevlig pickup

5 Sonus Faber Amati

6 Passande signal och högtalarkabel gärna PAD.

7 Clearaudio Matrix skivtvätt

Till dom här sakerna skulle jag vilja har ett inrett rum med fixad akustik tex.svanåprylar.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så lätt att komponera ihop en drömstereo med tanke på att man inte hört allt. Och inte kommer att ha råd på långa vägar

Men lite på känn, så kanske detta skulle funka.

DCS komponenters cdspelare

verdi-la-scala-600.jpg

elgar-plus-300.jpg

delius-300.jpg

pucell-300.jpg

Mark Levinson No 32 / försteg

no32.jpg

Krell master reference / 4 st slutsteg

m_MRS_layout.jpg

Martin Logan Statement II / högtalare

spgal_statement1_zoom.gif

spgal_statement2_zoom.gif

Transparent OPUS MM 4st högtalar kablar och resten balancerade signal.

OMMSC_600x360.jpg

SOMM_600x387.jpg

Men hur detta skulle funka ihop lär jag nog aldrig få veta.

Link to comment
Share on other sites

Svår fråga. Jag har flera gånger tänkt skriva upp en lista, men har inte kunnat bestämma mig.

Ok, ett försök till;

Teac P-70 Tranport

P-70WebPage.jpg

Teac D-70 DAC

D-70WebPage.jpg

Karan Acoustics Preamp

pra_pict.jpg

Karan Acoustics KA-PAM 1200 Monoblock

pa_pict.jpg

Revel Ultima Salon

salon1.jpg

Transparent Opus

OMMSC_600x360.jpg

Och sist men inte minst nätkablar från Electra Glide modell Epiphany

pc2.jpg

Tja, på pappret ser det ju inte så dumt ut åtminstone :mm:

Link to comment
Share on other sites

Hmm - intressant detta...

För mig är drömanläggningen de prylar jag skulle kunna köpa för att placera hemma hos mig idag. Eftersom jag bor ganska litet tillsammans med min familj blir det därför inte tal om några större grejor. Storleken har betydelse p g a möjliga placeringar samtidigt som luftvolymerna inte tillåter allt för stora högtalara. Sedan är jag väldigt noga med att matchningen skall vara rätt - kommer inte drömljud ur drömanläggningen är det ingen drömanläggning!

Det enda jag är riktigt säker på är högtalarna:

- Totem Model One Signature med härför avpassade stativ

På grund av utrymmeskraven består elektroniken helst av en CD med inbyggt försteg och ett stereoslutsteg - kanske två små monoblock. Alternativt kan man tänka sig CD och integrerad förstärkare. Quad eller Cyrus kanske, de har ju storleken för sig. Men jag vet inte hur de går ihop med Totem-högtalarna.

Inte blev det komplett detta. Men halva nöjet med att skaffa drömanläggningen är ju att sätta ihop den. Och det nöjet vill jag ha kvar när det blir dags...

mvh/ Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Har redan lagt in 4 sytem jag kan tänka mig att ha men kom på en ny.

Boulder rakt av och samma högtalare som innan.

Det finns mer om Boulder på www.boulderamp.com

För cd sidan skulle man annars kunna ta ett steg upp från vad sampix föreslor från Esoteric, det finns ju P-01 och två D-01 och G-Os, det skulle jag ha som nummer ett jag vill testa som digital underverk :D

Link to comment
Share on other sites

...å andra sidan kan det vara bra att tvinga sig själv att träffa folk ibland oxå :cool:

Drömanläggning....inte en aning om vad den heter...men jag vet hur jag vill den skall låta...räcker inte det? :D

...skulle nog inte kunna skriva några apparater...av oro att missa någon :o

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Drømme anlæg ...

Mit bliver et kompromis mellem lyd og design + at det skal kunne være i et vanligt rum på 40-50 m2.

Speakers: MBL 101E

Woofer (under 200/400hz): TACT

Preamp: TACT RCS 2.2x

Phonoamp: Boulder 2008

Amp Main: 2xHalcro DM68

Amp Woofer: Halcro DM38

Turntable: Rockport Sirius III

Pickup: Lyra Titan

CD/SACD:

DCS Verdi La Scala

DCS Verona

DCS Elgar plus

DCS Purcell

Vogue

Link to comment
Share on other sites

Det finns egentligen många olika aspekter när man sätter ihop en anläggning. Fördelen med att själv kunna flytta runt den utan att vara beroende av släktingar/grannar/kompisar har ju ett visst värde... :cool: :)

- Den gränsen är väl sedan länge passerad ;):D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...