Jump to content

TRÅDEN ÄR AVSLUTAD..!!

Peder

Recommended Posts

🔥ESD-SKADOR..FRÅGA🔥

Detta är ett "kärt" problem   

inom vårat intresse.

Jag är inte så uppdaterad inom ämnet mer än att jag har hört en ESD skadad RIAA-produkt.

På bilden nedan ser ni hur ett USB-receiver kort anlände till mig igår,.mellan två en centimeter tjocka frigolitskivor.

Väl förpackat i övrigt i en liten kartong med bubbelplast över och under dessa frigolitskivor som USB-kortet låg emellan.

♦️Det låg alltså inte i en   

antistatisk påse..!!

Kan USB-receiver kortet ha fått ESD skador pga detta förpackningssätt.

Att det legat och "gnidits" lite mellan frigolitskivorna..??

Anledningen till frågan är nedan som jag skrev till avsändaren av USB-kortet nyss...

~~~~~~~~~~~

The USB-receiver works...

BUT,.it's a big BUT...

The Energy, the Attack and the Timing etc in the music are not at all at the same level as with the previous USB-receiver card.

The upgrade effect of the new V7-Classic Dual OP-amps is gone.

AND,.to get the same volume with my reference songs, I have to have the volume four to five digits higher...

Example: Instead of volume 25, volume 29 or 30.

I've had the same volume on all my previous four new amps I've bought from you over the last two years.

I'll tell you more later,.my amp is now put on a constant playlist to see if it gets better after a few days of break-in/burn-in.

But as it is right now, it plays more Hifi or Sound than Music, if you understand what I mean, I can't bear to listen for long, it plays boringly.

~~~~~~~~~~~

Detta ovan är ett förkortat utdrag av det jag nyss skickat till avsändaren av USB-kortet.

🔷 Synpunkter mottages 

tacksamt...

PS: Detta har jag kopierat från ett

annat forum där jag också

ställde frågan.

Där får man lägga in bilder,.

därav att det saknas bild som   

det hänvisas till.

ESD-skador brukar antingen förstöra en ingång/utgång eller försvaga ESD-skyddet. Det blir alltså ofta avbrott eller kortslutning. Inget ljud.

Försvagat ESD-skydd skulle kunna ställa till med läckage, dvs påverkan på kretsen så att det kanske inte går att läsa av digitala data. Det kanske blir skrapigt ljud, tyst ibland eller så.

Hade frågan gällt analoga elektroniken så hade dynamikproblem, diskantbortfall och annat hörbart kunna inträffa.

• Peder changed the title to TRÅDEN ÄR AVSLUTAD..!!