new order Posted January 13, 2024 Posted January 13, 2024 Jag har börjat följa en liten Youtube kanal som reparerar grafikkort som heter Northridge fix. Jag tycker det är rogivande och intressant. Men han tar upp saker som även kan appliceras på hifi produkter till viss mån. Användandet av blyfria lödningar. Något som när det gäller grafikkort oftast drabbar köparen eftersom tillverkaren köper sig fri från ansvar. Enligt Northridge fix så är en blyfri lödpunkt sprödare och tål mindre värme. Och detta orsakar mycket problem. Har denna reglering skapat problem även för hifi branchen? Jag är lite av novis inom detta men finner det intressant. Richard and calle_jr 2 Quote
conan Posted January 13, 2024 Posted January 13, 2024 Det finns säkert de som anser att blyade lödningar låter mjukare (bly är ju mjukt) och att blyfritt låter sprött och essigt eller nåt. Jag har svårt att tro att det här har någon som helst inverkan ifall lödprocessen är av kvalificerat snitt. Det har vi hifimänniskor inte så mycket insyn i men det finns ökade risker att lödningar spricker och orsakar avbrott eller högre resistans åtminstone. Exakt vilken effekten blir på ljudkvaliteten är ännu svårare att veta när man inte känner till konstruktionen. Vad kan man göra? Tillverkaren kanske kan berätta vilka kontroller som görs när kretskorten produceras. Exempelvis kan man röntga lödningarna och se efter om de är homogena utan håligheter (voids) och kolla utflytning av tennet är ok. Jag tror inte det görs för hifielektronik. Vi kanske borde förvänta oss det med tanke på priset på en del apparater .. Med erfarenhet av elektronik som går sönder är det oftast så att lödningarna ger avbrott och det hörs mer än väl att det hänt. Det är inte subtilt utan mer av skrapande ljud och olustfylld lyssning. Det kan också bli kortslutning via whiskers men det ser jag som mer ovanligt, men inte uteslutet. Kortslutningar är oftast lite värre och ger allehanda problem med ljudet. Oftast går kretsar sönder och det blir tyst .. calle_jr and new order 2 Quote
new order Posted January 13, 2024 Author Posted January 13, 2024 17 minutes ago, conan said: Vad kan man göra? Tillverkaren kanske kan berätta vilka kontroller som görs när kretskorten produceras. Exempelvis kan man röntga lödningarna och se efter om de är homogena utan håligheter (voids) och kolla utflytning av tennet är ok. Jag tror inte det görs för hifielektronik. Vi kanske borde förvänta oss det med tanke på priset på en del apparater .. Eftersom denna man sysslar med elektronik som är många gånger mer avancerad än nästan något inom hifi och otroligt små komponenter är det intressant att se vad som händer. Och vad jag kunde se så var det nästan löjligt hur känslig en gpu kunde vara. De kunde gå sönder vid en lätt böjning av kretskortet och de värre modellerna kan spricka om de inte stagas upp, av egentyngden! De kunde spricka trots att de var stagade. På ett grafikkort som kostar 20 tkr!! Nu borde det inte vara så extremt på hifi kretskort. Men man undrar hur det påverkar livslängden. Speciellt på grejor som jobbar i svårare miljöer. Tänkte på förstärarenheter i aktiva subwoofers exempelvis. calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted January 14, 2024 Posted January 14, 2024 Inom hifi har man ersatt bly med silver eller koppar i lödtennet. Vad jag förstår får det tennet att flyta ut och fästa minst lika bra som bly. Jag tror att man bör ha lite högre temperatur, men det är ju en enkel anpassning. För kontaktytorna bör väl fluxmedel ha större betydelse än silver/koppar/bly. Det skulle rent generellt vara intressant att se hur en audiosignal påverkas över en lödpunkt. Hur väl kopplar molekylerna i tennet med materialet på kortet och komponenten/kopplingstråden? new order 1 Quote
new order Posted January 14, 2024 Author Posted January 14, 2024 1 hour ago, calle_jr said: Inom hifi har man ersatt bly med silver eller koppar i lödtennet. Ok. Intressant. Rent spontant så är det ju en bra trade off i min värld. Det är material vi vill ha. Men det kan ju inte röra sig om höga procentenheter varken i det gamla eller nya varianterna av lödtenn. Det jag blev undrande över var mer om lödpunkten blivit sprödare och vad det gör för den mekaniska livslängden sas? Quote
Bebop Posted January 16, 2024 Posted January 16, 2024 Det finns/fanns bly i fler delar än i lödpunkter. RoHS omfattar så mycket mer som jag inbillar mig kan påverka på olika sätt. I min värld är det bara att avveckla. Varför skall vi ha sånt skräp omkring oss. Om ljudet nu skulle påverkas på något sätt så får det väl göra det. Det kanske blir bättre... De ämnen som regleras i RoHS-direktivet är kvicksilver kadmium bly sexvärt krom flamskyddsmedlen PBB och PBDE mjukgörarna DEHP, BBP, DBP och DIBP. new order 1 Quote
Harryup Posted January 17, 2024 Posted January 17, 2024 När jag pratade med dcs för ett antal år sedan så skyllde man på att man inte fick löda blyat längre och lade ner sitt studiosortiment. Man klarade inte så höga frekvenser som man ville med oblyat. Detta var ≈ 2010 ungefär. new order 1 Quote
Recommended Posts