octavia rs Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Här har du dina nya Sonus @Apexorca. https://www.monoandstereo.com/?p=36611 plind, zood, Hifi_Perrra and 1 other 4 Quote
Apexorca Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Tack @octavia rs Shit! Fett! Skulle jag gärna ha. Undrar hur de löst det med basarna? Aktiva, dsp eller vad? Hifi_Perrra 1 Quote
octavia rs Posted January 9, 2024 Author Posted January 9, 2024 Både main och sub är passiva men elektriskt filter innan förstärkarna. @Apexorca Var mer teknisk info här. https://www.soundguys.com/sonus-faber-suprema-107457/ Apexorca and Hifi_Perrra 2 Quote
Hifi_Perrra Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Kostar säkert bara några tusen tusenlappar... Quote
thli72 Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 mellanregistret ser spännande ut. . Undrar om man kommer släppa en mindre variant utan basarna, inte alla som vill ha "lösa" basar Apexorca and calle_jr 2 Quote
thli72 Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 8 minutes ago, Hifi_Perrra said: Kostar säkert bara några tusen tusenlappar... $750,000 Hifi_Perrra 1 Quote
Hifi_Perrra Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 12 minutes ago, thli72 said: $750,000 Man lägger nog på lite på det för att få det Svenska priset skulle jag gissa på... Edit: När man översätter det... Quote
Hifi_Perrra Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Så kanske 9 mille i Svenska kr... Som hittat! Quote
thli72 Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Det bara råkar väl vara samma pris som Magico M9. . . antar att det inte är en slump Terminator 1 Quote
Hifi_Perrra Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 YG Acoustics XV3 ligger ganska nära också. Sen kanske VSA har nån... Men vet ej om VSA letar sig upp i den prisklassen riktigt... Har inte hört nåt från dessa på runt 10 år... Är väl för att dom saknar agentur i Sverige... Quote
Hifi_Perrra Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Sen finns ju alltid MBL osv... Men minns ej prislappen på deras flaggskepp... o det är ju Audioconcept som har hand om dom senast jag kollade... Quote
Hifi_Perrra Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 VSA Ultra 9 ligger på 250k USD. Så nästan... Quote
Hifi_Perrra Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Men personligen så nöjer jag mig med ett par VR-7.... Resten får gå till möblerna o det övriga... Som transportmedel... Vem behöver inte Nordost tex?... Det behöver jag nu... Quote
calle_jr Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Way to go! Sf: Quote Each of the two main columns of Suprema is a 4.5 ways system, featuring 2 back-firing speakers in addition to 8 front-firing speakers— 4 dual drive woofers, 1 mid-woofer, 1 Camelia midrange, 1 mid-tweeter, 1 super tweeter. The back-firing speakers improve staging and dispersion while the combination of front speakers allows for unparalleled audio reproduction at every level of frequency. Quote
Hifi_Perrra Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Genomgång av högtalarna med Livio Cucuzza på Sonus Faber + Charlie Randall från McIntosh som berättar om elektroniken Quote
Perfect sense Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Jag skulle välja ett par Rockport Lyra till en 1/3 av priset alla dagar i veckan . ...eller varför inte Stenheim Reference Statement om man gillar separata bastorn med möjlighet till aktiv drivning. / Marcus, www.perfect-sense.se juha 1 Quote
parsifal Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 12 hours ago, calle_jr said: Way to go! De ser ut som att deras ingenjörer följt din tråd och kopierat dina högtalare med lite annan finish bara. calle_jr 1 Quote
Daniel Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Fina tycker jag. Om man gillar kanot-estetiken. 😄 YG har kört 4 torn länge. Det erbjuder ju både fördelar och en del givna nackdelar. XV3 Studio är väl dessutom halva priset. :-) Quote
Bebop Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 4 hours ago, parsifal said: De ser ut som att deras ingenjörer följt din tråd och kopierat dina högtalare med lite annan finish bara. Eller kanske Peak Consult som kom med samma koncept för 10-15 år sedan. Hifi_Perrra 1 Quote
Bebop Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Tänk vad duktiga tillverkarna är nu för tiden. I senaste HiFi News en ny integrerad förstärkare från D’Agostini för över en mille. Dessutom en ny pickup med riaa från DS Audio som också hamnar över en mille. Och nu ett system från McIntosh/Sonus faber för ca 10 millar. Det är ju fantastiskt… tänk vad de kan… Själv lockas jag mer av helt annan ingenjörskonst som följer Ingvar Kamprads filosofi som sa ungefär som här. ”Vilken idiot som helst med obegränsade resurser kan konstruera i stort sett vad som helst; men det krävs stor konst, kreativitet, skicklighet och ett snille att bygga system med en begränsad budget och som dessutom fungerar” Hifi_Perrra, figge, SOUND BY VINYL and 5 others 6 2 Quote
Engelholm Audio Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 1 hour ago, Bebop said: Eller kanske Peak Consult som kom med samma koncept för 10-15 år sedan. Vad är det som är "konceptet" nu egentligen? Högt pris är såklart en ingrediens. Är det separata baslådor? Behöver det vara "mer än ett element", aka "torn"? Aktiva/passiva? Jag lutar åt att det är en trend där egentligen inget nytt är skapat. Separata och gärna aktiva basar har ju varit känt sedan länge. 2008 på Arken körde jag det, till exempel, och jag var nog inte riktigt först heller. parsifal and juha 2 Quote
Engelholm Audio Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 21 hours ago, octavia rs said: Här har du dina nya Sonus @Apexorca. https://www.monoandstereo.com/?p=36611 Jag kan inte annat än att imponeras av lådornas form - vilken byggteknik!!! Quote
parsifal Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 1 hour ago, Bebop said: Eller kanske Peak Consult som kom med samma koncept för 10-15 år sedan. Jag menade mer utseendet på basarna - att det också var två stora drivers i varje i vad som såg ut vara en väldig smal låda eller open baffle. 1 hour ago, Bebop said: Sonus faber för ca 10 millar. Det är ju fantastiskt… tänk vad de kan… Jag har ju Sonus näst billigaste högtalare Lumina 2 som kostar runt 12000kr. Den har fått många fina omdömmen och är till skillnad från föregående billigaste modell inte tillverkad i Kina längre utan i Italien. Så de kan på bägge håll Sonus. calle_jr 1 Quote
thli72 Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Själva huvudhögtalaren ser väl vacker ut men basarna ser inte ut att passa in riktigt. . Sen undrar man ju hur långt man kan dra priset egentligen. . det är ju en rätt brutal prisskillnad mot till o med förra top modellen "The Sonus Faber" . . .men snart blir väl +1.000.000:- högtalare "vanlig" Quote
thli72 Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Hembioconsult har lagt upp dom på sin sida nu. . . .8.990.000kr / par Suprema installation För Suprema-kunder kommer Sonus faber att erbjuda installation hemma med en märkescertifierad kalibrering av systemet. Suprema upplevelse! Sonus faber kommer att låta Suprema-kunder uppleva en premiumbehandling genom att bjuda in dem till Italien i 2 dagar för att anpassa deras Suprema. Sonus faber kommer att erbjuda en "känn-dig-som-hemma"-upplevelse samtidigt som du njuter av den sanna essensen av Sonus fabers hemstad, från Vicenza till Venedig. Den exklusiva upplevelsen kommer att förstärkas av bidrag från våra fordonspartners, som kommer att erbjuda privat transport till olika platser. Quote
Apexorca Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 3 hours ago, parsifal said: Jag menade mer utseendet på basarna - att det också var två stora drivers i varje i vad som såg ut vara en väldig smal låda eller open baffle. Jag har ju Sonus näst billigaste högtalare Lumina 2 som kostar runt 12000kr. Den har fått många fina omdömmen och är till skillnad från föregående billigaste modell inte tillverkad i Kina längre utan i Italien. Så de kan på bägge håll Sonus. Ja det är rätt imponerande. Dessutom oavsätt pris extremt fina byggen. ——————————————————— Det är många som blir provocerade av dessa extrema byggen och tillika mycket höga prislappar. En anledning till att den marknaden växer är nog för att den inte är så gamal. Det fanns inte högtalare för det priset för 10 år sedan. Några spänner bågen och kör testbalonger. Marten gjorde helt rätt och det fanns ännu mer att ge. Marknaden fanns när det väl fanns så extrema produker. Det säljer. Priset är ju svårt att greppa men att dessa extrema byggen låter bra tycker i vart fal jag de gånger jag hört dem. Jag blir mer fascinerad och förundrad och funderar på hur en sådan köpare har det och hur man väljer bland alla de extrema liknande högtalare som finns. Det finns ju ändå en hel del. Bryr man sig om eventuella skilnader? Tänk er att låna hem största Magico, YG , Sonus faber, Verity, Marten, Wilson mfl för ett test! Otroligt roligt men det kommer aldrig att ske tror jag. —————————————————————- Marten hade också 2 torn per kanal. Så det är ju rätt många som provat det, men vad jag förstår är det rätt svårt att ställa in dem akustiskt optimalt i rummet. Så klart kan det gå men jag tror Marten slutatade med 2 torn just av den anledningen. Peak hade ju en mall för hur de skulle stå i förhållande till varandra. Det var smart men fortsatt svår för olika rum och ur det svarar där. Arnie Nudell som gjorde de där stora Genisis (Var det 1.2 de hette?) körde ju med 2 torn per kanal och det var vär hur länge sedan som hälst. Så konceptet är välanvänt. Det är alltså inget nytt. Tycker inte det finnsd något kontroversiellt i att välja den lösningen. Kanske lite bökigare för kunden. Extrema priser har varit modernt en tid. Magico var ju tidiga med det. Högtalare runt miljoner är ju mid-fi i dag nästan. Många tillverkare har flera olika modeller över en miljon kr. Det är ju svindlande egentligen. Huruvida det kan vara värt sitt pris vet ju bara den som köper ett par men att. De bjässar jag hört i prisklasser 1miljon kronur + låter ofta magiskt bra. Utan tvekan. Så den som har plats och är villig att investera de pengar som behövs så är det säkert vansinnigt roligt att ha en sådan högtalarkombination. Det kan säkert vara show off för en del spekulanter och få nerdar som vi som kan härbergera dessa system. Man kan ju som idealist för denna hobby hoppas att de som köper ett sådant system också verkligen uppskattar högtalarna för vad de är. Jag tycker det är roligt att det kommer sådana här produkter även om det är helt ouppnåeligt. Perfect sense 1 Quote
calle_jr Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 4 hours ago, Engelholm Audio said: Vad är det som är "konceptet" nu egentligen? Det som avsågs här var dels att komplettera med basar som inte hamnar där de placeras pga huvudhögtalaren, dels öppen baffel. Det är nog ingen som sagt att det är nytt. 9 hours ago, Daniel said: Om man gillar kanot-estetiken. Det är en hyperbolisk paraboloid ser du väl! x2/a2-y2/b2-2z=0 Daniel 1 Quote
thli72 Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Pengar i denna klass är nog relativt för dom få som har det. . .ser man på vissa exklusiva kryssningar på en större jakt så får du ge dessa pengar för 10 dagar, , i det perspektivet kanske en högtalare som du har +5år kanske är "billig" Man ser bilsamlare som köper några Ferraris bara för att bli en bra kund o FÅ köpa dom limiterade modellerna Frågan är mer hur hifi intresserade dessa Hifi köpare egentligen är, eller är det mer att ha nått som ser häftigt ut o spela lite partymusik på hemmafesterna? Tänker på ett gammalt "MTV cribs" avsnitt där en rappare glatt säger att "detta rummet kostade en milon dollar att inreda" , , programledaren frågar, hur ofta är du i detta rummet?- - -rapparen..hmm det är nog första gången jag är här- Hifi_Perrra 1 Quote
Recommended Posts