Jump to content

Recommended Posts

Posted

Marcus kommer nog kommentera det själva men kan citera va han sade på hfs...

"Sanningen är den att Verity har meddelat alla sina partners världen över att de avslutar verksamheten och tillverkningen. Om någon annan aktör tar över återstår att se.

Det är med stor sorg som vi tvingas att lämna Verity och den här tiden bakom oss."

mvh

Posted

Mycket tråkiga nyheter. Har också hört samma sak. Men jag kan på ett sätt förstå det. Om instegsmodellen kostar 180K så är det en tuff marknad. Hoppas bara att man kan leverera högtalarelementen genom tillverkarna för respektive element för en lång tid framöver. Eller givetvis det bästa vore om någon valde att driva det vidare. Tror dock chanserna för det är minimala :-(

Posted

Detta måste vara en chockerande tråkig nyhet för alla som senaste tiden köpt dessa. Märket har fått så mycket beröm av både användare och säljare på forumet, så att även jag gick i funderingar…. Men har insett att det handlar om för mycket pengar. Även om vi är fantaster och nördar, så finns ju ekonomiskt rimliga gränser. Och om gränsen överskrids så att ingen kan köpa och man inte säljer tillräckligt, kan man nog få packa ihop. Har vi inte andra märken (även i Sverige) som verkar ha förhoppningen om att kunna leva mest på försäljning till rika japaner och glömmer bort den vanliga hifientusiasten på hemmaplan. 

Spontana tankar från en engagerad musik/hifikonsument.

Posted

Verity har tydligen inte klarat varken generationsskifte eller försäljning av bolaget.

Satsade in i det sista med nya modeller och uppdateringar för att öka företagets attraktivitet inför försäljning.

Indikerar överetablerad marknad och att kravet på avkastning per satsad krona för en köpare inte håller i en högräntemarknad.

Kanske dyker upp någon intressent i sista sekund när priset på bolaget har sjunkit tillräckligt.

Posted

Detta hade jag ingenaning om - tycker Julien varit ovanligt aktiv bara den senaste månaden om deras nya modeller och kommande Parsifal. Himla tråkigt. Håller med om att priserna stuckit iväg något oerhört.

Posted
4 hours ago, parsifal said:

Jag har ju redan ett par Verity så jag behöver inte fler :smile:

6 hours ago, ishoot said:

Hoppas bara att man kan leverera högtalarelementen genom tillverkarna för respektive element för en lång tid framöver.

Det tror jag att Audio Technology kommer lösa för de dynamiska elementen.

Det blir svårare med banddiskanterna.

Posted
8 hours ago, musicus said:

Marcus kommer nog kommentera det själva men kan citera va han sade på hfs...

"Sanningen är den att Verity har meddelat alla sina partners världen över att de avslutar verksamheten och tillverkningen. Om någon annan aktör tar över återstår att se.

Det är med stor sorg som vi tvingas att lämna Verity och den här tiden bakom oss."

mvh

Läste nyss samma inlägg på hfs och blev väldigt överraskad av den nyheten.

Väldigt tråkigt då detta är en riktig favorit bland högtalare.

Posted

Det var ju tråkigt att höra. Jag lyssnar på Verity Sarastro rätt ofta hos 2 olika kompisar och de tillhör en av mina favorithögtalare. De har trimmats rätt men olika så de har lite olika karaktär, men båda fantastiska.  

Det är lite svårt att förstå varför de lägger ner. Det borde gå att sälja dyra högtalare. Det finns ju en del som lyckas bra med det. Inte minst Marten. Jag tänker mig flera olika möjliga anledningar som borde vara mer troliga än att de har svårt att sälja. 

Jag tänker att det kanske har med Julien personligen att göra. Han kanske inte har någon som tar över och han börjar kanske åldras. Jag misstänker att han är rätt ensam inblandad i konstruktionerna. Eller så har de hamnat i andra besvär. Verity borde ju gå att driva vidare.

Kan inte @Perfect sense ta över? :grinsmilingeyes:

Posted

Verity är ett litet företag med 4 anställda som omsätter ca 30 millioner SEK och jag inbillar mig att det inte sker så mycket produktion i deras företag och därmed inte så stor maskinpark och produktion att ta över. Vid en jämförelse med Sonus Faber så hade de en full produktionsanläggning med utvecklingsavdelningar.  Verity håller till i ett affärscenter i ett kontorshotell vars lokaler de förmodligen hyr. Det största värdet i företaget tror jag sitter bakom pannbenen hos Julian Pelchat och vad är företaget värt utan honom? 

IMG_2046.jpeg  IMG_2047.jpeg

OBS att ovanstående är enbart mina spekulationer om hur det skulle kunna vara. Jag hoppas jag har fel. Veritys högtalare tillhör mina absoluta favoriter.

• parsifal changed the title to Verity Audio 1995-2023
Posted
On 2024-01-09 at 12:30, ishoot said:

Mycket tråkiga nyheter. Har också hört samma sak. Men jag kan på ett sätt förstå det. Om instegsmodellen kostar 180K så är det en tuff marknad. Hoppas bara att man kan leverera högtalarelementen genom tillverkarna för respektive element för en lång tid framöver. Eller givetvis det bästa vore om någon valde att driva det vidare. Tror dock chanserna för det är minimala :-(

Verity har ett större lager av reservdelar (element aldrig särskilt) tillgängligt, där man kommer att kunna tillgodose marknaden vid behov under många år framöver. Det är en trygghet.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Posted
On 2024-01-09 at 13:12, Muffin said:

Verity har tydligen inte klarat varken generationsskifte eller försäljning av bolaget.

Satsade in i det sista med nya modeller och uppdateringar för att öka företagets attraktivitet inför försäljning.

Indikerar överetablerad marknad och att kravet på avkastning per satsad krona för en köpare inte håller i en högräntemarknad.

Kanske dyker upp någon intressent i sista sekund när priset på bolaget har sjunkit tillräckligt.

Anledningarna till att man väljer att avsluta verksamheten är en kombination av motgångar och stundande pension. Julien är 68 år gammal i år, och tar nu en högst välförtjänt semester ifrån branschen där han kan blicka bakåt och vara stolt över ett fantastiskt livsverk.

Inget talar för att man har haft planer på någon form av "exit" vilket är väldigt få förunnat i vår bransch, dvs. möjligheten att sälja bolaget med en god förtjänst.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Posted
On 2024-01-09 at 14:32, parsifal said:

Detta hade jag ingenaning om - tycker Julien varit ovanligt aktiv bara den senaste månaden om deras nya modeller och kommande Parsifal. Himla tråkigt. Håller med om att priserna stuckit iväg något oerhört.

Ja, det var ett relativt hastigt beslut mot slutet av året enligt egen utsago. I likhet med mycket annat så har priserna ökat kraftigt under senare år vilket är en konsekvens av ökande omkostnader och en svag (svensk) valuta primärt.

Posted
On 2024-01-09 at 21:10, Apexorca said:

Det var ju tråkigt att höra. Jag lyssnar på Verity Sarastro rätt ofta hos 2 olika kompisar och de tillhör en av mina favorithögtalare. De har trimmats rätt men olika så de har lite olika karaktär, men båda fantastiska.  

Det är lite svårt att förstå varför de lägger ner. Det borde gå att sälja dyra högtalare. Det finns ju en del som lyckas bra med det. Inte minst Marten. Jag tänker mig flera olika möjliga anledningar som borde vara mer troliga än att de har svårt att sälja. 

Jag tänker att det kanske har med Julien personligen att göra. Han kanske inte har någon som tar över och han börjar kanske åldras. Jag misstänker att han är rätt ensam inblandad i konstruktionerna. Eller så har de hamnat i andra besvär. Verity borde ju gå att driva vidare.

Kan inte @Perfect sense ta över? :grinsmilingeyes:

Jag har lagt ett bud ;).

Skämt och sido så känns denna nedläggning djupt in i hjärtat. Vi har haft förmånen att få representera Verity i nästan 9 år, där jag personligen alltid har uppskattat Julien & Brunos högtalare väldigt mycket. Så pass att jag överväger att behålla ett par själv som minne.

Jag anser att man framför allt har satsat för lite på sin marknadsföring. Om man inte syns, märks och omtalas på rätt sätt i rätt kanaler idag så faller man snabbt ifrån radarn. Konkurrensen är stenhård idag. 

Julien är enligt tidigare också 68 år och ser nog fram emot pensionen.

Posted
On 2024-01-10 at 09:09, Bebop said:

Verity är ett litet företag med 4 anställda som omsätter ca 30 millioner SEK och jag inbillar mig att det inte sker så mycket produktion i deras företag och därmed inte så stor maskinpark och produktion att ta över. Vid en jämförelse med Sonus Faber så hade de en full produktionsanläggning med utvecklingsavdelningar.  Verity håller till i ett affärscenter i ett kontorshotell vars lokaler de förmodligen hyr. Det största värdet i företaget tror jag sitter bakom pannbenen hos Julian Pelchat och vad är företaget värt utan honom? 

IMG_2046.jpeg  IMG_2047.jpeg

OBS att ovanstående är enbart mina spekulationer om hur det skulle kunna vara. Jag hoppas jag har fel. Veritys högtalare tillhör mina absoluta favoriter.

Omsättningen är (nästan) i nivå med Marten som jämförelse, vilket gör dem till en hyggligt stor spelare inom en smal och exklusiv nisch. Att uppnå lönsamhet är som bekant något helt annat dock, vilket allt står och faller med i slutändan.

Som tidigare nämnts så har nedläggningen både en affärsmässig och personlig grund. Om man personligen inte vill eller orkar fortsätta och inte har någon/några naturliga efterträdare som kan driva verksamheten vidare så återstår det till slut bara att stänga dörren för gott.

Mycket tråkigt oavsett för alla oss som har uppskattat Veritys fina högtalare igenom åren.

Posted

Trist när ett så välrenommerat högtalarmärke beslutar lägga ner. Har själv hört olika modeller i diverse sammanhang och alltid gillat vad jag hört.

Tack @Perfect sense och Marcus för klargörande och fakta, så att man slipper spekulera. Det är sannolikt en synnerligen hård konkurrens i segmentet high-end högtalare. Det gäller att hänga med i det racet och det kräver kapital och lönsamhet, inte minst för att vara relevant och intressant. Någon sade att företag utvecklar nya modeller för tillgodose recensenter och marknadens behov av ständiga nyheter, det ligger säkert en sanning i detta. Att utveckla nya modeller kostar och har man inte lönsamhet i grundverksamheten måste man finna kapital på annat håll och nya satsningar blir extremt riskfyllda och det begränsar marknaden för kapital till de som är beredda att satsa riskkapital.

Man kan jämföra med Sonus fabers utveckling före och efter Franco Serblins exit. Han hade nog tur att kunna sälja i rätt tid och hitta en köpare som var beredd att

satsa rejält. Att bli ett världsledande högtalarmärke där varumärket med de positiva associiationer som det ger, leder tanken till kvalitet och en förment hantverksmässighet. Men modellutvecklingen visar tydligt vad som behövs. Från smör- och bröd tillverkning i de billigaste modellerna till exklusiva cost-no-objet-modeller i det absoluta toppsegmentet. 

Ligger man något under detta segment så hårdnar säkert konkurrensen och kanske drivs utvecklaren av  andra drivkrafter än endast rent finansiellt utfall. Att vara en välrenommerad och hängiven utvecklare har säkert ett pris också med olika försakelser, där möjligen den egna tillfredsställelsen är att kanske få en bekräftelse från hifi-världen.

Synd att det slutade med nedläggning och att stafettpinnen inte verkar gå vidare.:weary:

Calm

Posted

Vi hifi nördar flyter på ett smältande isflak. Så känns det. Vi blir färre. Vi blir äldre. Priserna skjuter i höjden. Orosmolnen hopar sig. Om jag någonsin skulle byta högtalare var och är Verity audio ett märke som jag hållit varmt om hjärtat och som jag har sett som ett givet alternativ. De har varit fantastiska på att liksom tala till hjärtesträngen, där få andra lyckat. Jag hade hoppats att de fått finnas kvar men vårt isflak krymte istället. Skit också.

Posted

Det var verkligen tråkigt att höra. Jag känner mig riktigt hemma med mina Verity som jag skaffade för några år sedan. Har, som det skrev om tidigare, inte heller varit sugen på något annat än just uppgradering inom Verityfamiljen. Konceptet känns fulländat och designen är ljuvlig! Någon som har uppfattning om hur begagnatpriserna brukar utvecklas efter sådana här nyheter?

Posted

Vi får väl hoppas att Verity-ägarna behåller lugnet och spelar vidare istället för att mätta begagnatmarknaden.

En positiv tanke i sammanhanget vore ju att det skulle bli ett bra samlarvärde vad det lider.

:sunglasses: