AlfaGTV Posted January 8, 2024 Posted January 8, 2024 Jag skrev till Sveriges Radio på deras tekniska support-forum och efterfrågade FLAC-strömmar för relevanta kanaler och inom någon timme så postade SR ett svar! Så här kan ni lägga upp kanalen i era mjukvaror (detta är Roon): URL: https://live1.sr.se/p2-flac Daniel, calle_jr, Ivery and 1 other 4 Quote
AlfaGTV Posted January 8, 2024 Author Posted January 8, 2024 Fast jag inser att det inte är CD-kvalitet? Iaf tolkar Roon strömmen som en rak 16bit 48Khz-ström? Eller? Det låter bra oavsett, och ni kan se och kommentera hos SR här: https://kundo.se/org/teknisk-support/d/lyssna-pa-p2-med-battre-ljudkvalitet/ Quote
Bebop Posted January 8, 2024 Posted January 8, 2024 3 hours ago, AlfaGTV said: Eller? Jag har också varit i kontakt med dem i samband med att jag köpte Lumïn som använder TuneIn. Då gällde det länken man fick med TuneIn för P2 som var en gammal MP3-länk. Radion ”läxade” upp TuneIn som sedan hade rätt länk. Då berättade de att deras huvudformat är AAC i sändningarna (16/48) med en upplösning i materialet på 320 kbps. Det är väl ungefär halv CD-kvalitet(?). I samband med när SR informerade om DAB på Stockholmsmässan för en sådär 15 år sedan, så berättade de att max frekvensomfång som de sände ut då var 40-12,500 Hz. Undrar om det har ändrats… Det låter hur som helst jäkligt bra. Quote
octavia rs Posted January 8, 2024 Posted January 8, 2024 4 hours ago, AlfaGTV said: Fast jag inser att det inte är CD-kvalitet? Iaf tolkar Roon strömmen som en rak 16bit 48Khz-ström? Eller? Min Innuos visar OGG 16/48. Men som @Bebop skriver så låter det väldigt bra. Quote
AlfaGTV Posted January 8, 2024 Author Posted January 8, 2024 Jag fick ett kryptiskt svar om att de "inte spelade CD-skivor, utan sände radio" och då fanns det god anledning att hålla sig till 48KHz i hela kedjan för att faktiskt undvika sample rate-omvandlingar... Jag vet inte hur jag ska tolka det riktigt, då jag är tämligen säker på att det som "sänds" faktiskt är digitalt lagrat, och mycket av det som sänds har sitt ursprung i CD-skivor eller kanske andra filer? Nåväl, jag tycker också att det låter fint, om än lite dynamiskt komprimerat? Och, jo, SR's tekniker svarade att man packar FLAC-strömmen i ett OGG Vorbis-format, med en liten kostnad i bandbredd men med ökad stabilitet och framför allt StreamInfo, dvs metadata! Quote
Bebop Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 15 hours ago, octavia rs said: Min Innuos visar OGG 16/48. Lumïn (TuneIn) visar AAC 16/48 (som jag upsamplar till 24/192 (176,4) över AES/EBU liksom allt annat. Läste även diskussionen som @AlfaGTV skickade. Där skriver de ”vi prioriterar att AAC-strömmarna (vårt huvudformat) ”. Så allt annat (Flac, Opus, OGG… är väl enbart kommunikationsvetktyg av ursprungsformatet AAC 16/48 320 kbps. Eller? 15 hours ago, AlfaGTV said: Nåväl, jag tycker också att det låter fint, om än lite dynamiskt komprimerat? Är inte det när de spelar framför allt album på andra kanaler? I P3 kör de 128 kbps, i P4 och P1 192 kbps. I vart fall via TuneIn. Hur ser det ut via Roon? Direktsändningar, egna konsertupptagningar och från andra radiokanaler i P2 låter allt annat än komprimerat. Jag har spelat in en del på min rullbandare och där finns inget direkt att klaga på i det avseendet. Jag inbillar mig att de tar upp konserterna i 24/96 eller 24/192; kanske t o m 32/384… (?) så att de kan ges ut på andra media som livealbum senare. Det finns flera sådana exempel. Ofta används och externa bolag av upptagningar. I min värld är det endast P2 som har en hifi-kvalitet. Danmark DR2 är deras motsvarighet. De sänder med MP3 komprimering 16/48 320 kbps. Det låter också bra men jag håller ändå P2 högre. Quote
AlfaGTV Posted January 9, 2024 Author Posted January 9, 2024 3 hours ago, Bebop said: av ursprungsformatet AAC 16/48 320 kbps. Eller? Nädå, ursprungsformatet kallar de för RAW, vilket är en okomprimerad ström baserad på 48khz multipeln för att passa deras övriga krav (Läs DAB & FM) och att vara enhetlig (bra så). Denna encodas i realtid till de olika format som SR sedan erbjuder som olika Internetradiostationer: Roon har en egen, delvis volontärbaserad, aggregeringstjänst för Internetradio som är betydligt bättre än vTuner (som låg nere hela julhelgen t.ex.) men inte lika stor och omfattande som TuneIn. Så jag bad dem lägga till FLAC-strömmen här också, vilket skedde. Men, du plockar inte hem FLAC-strömmen, den ligger betydligt högre i bitrate än den 320kbps AAC du visar, och bör låta markant bättre. OBS! Den är INTE tillgänglig via TuneIn utan måste läggas upp manuellt! Guide här: https://www.luminmusic.com/manual/app-internet-radio.html Jag försökte göra motsvarande i Esoteric Sound Stream men kunde inte hitta? 3 hours ago, Bebop said: Är inte det när de spelar framför allt album på andra kanaler? I P3 kör de 128 kbps, i P4 och P1 192 kbps. I vart fall via TuneIn. Hur ser det ut via Roon? Här vet jag inte vad du menar faktiskt? Jag är rätt övertygad om att man kör kompressorer (dynamik, inget med bit rate att göra) på alla radiostationer, mindre på Sveriges Radio, men prova bara lite NRJ eller Mix Megapol så är du med på vad jag avser! Och det är den sleven jag anser att SR P2 i FLAC får en släng av. calle_jr 1 Quote
AlfaGTV Posted January 9, 2024 Author Posted January 9, 2024 3 hours ago, AlfaGTV said: Jag försökte göra motsvarande i Esoteric Sound Stream men kunde inte hitta? Det beror på att jag inte har ngn Lumïn-apparat, då internetradiofunktionen är inbäddad i firmware i hårdvaran, inte i Lumïn-appen. Oavsett, jag lyckas inte få TuneIn att registrera samt spela SR P2 FLAC-ström... Den gillar inte formatet? Så, ledsen... Jag backar! Det gick utmärkt att registrera URL'en https://live1.sr.se/p2-flac i TuneIn's app. Gör den till favorit, och den borde synkas tillbaka till din Lumïn-app! OBS! Den gick inte att spela i TuneIn-appen, men via min Bluesound Pulse gick det fint att spela, via dess TuneIn-implementation. Quote
Bebop Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 5 hours ago, AlfaGTV said: Men, du plockar inte hem FLAC-strömmen, den ligger betydligt högre i bitrate än den 320kbps AAC du visar, och bör låta markant bättre. Det beror väl lite på ursprungsformetet, eller? De skriver ju att de utgår från AAC 16/48 320 kbps (i P2). Jag skall även kontakta Peter hos Lumïn och höra vad han säger. Lumïn lägger upp FLAC-kanaler efter hand. Just nu ca 80 stycken. Ett tag fanns där även FLAC hires-kanaler men de är borta nu… Här några exempel (1 av 3,5 sida.) 5 hours ago, AlfaGTV said: Här vet jag inte vad du menar faktiskt? Här ser du vad jag menar: Quote
AlfaGTV Posted January 9, 2024 Author Posted January 9, 2024 38 minutes ago, Bebop said: De skriver ju att de utgår från AAC 16/48 320 kbps (i P2). Nej, du har misstolkat: Quote Att först komprimera ljudet (även om det vore till en hög bitrate) och därefter komprimera det en gång till, skulle ge något som kallas kaskadfel, så vi behöver utgå från ett okomprimerat ljud. Vi använder oss därför av linjär PCM 48/24, en vanlig teknik för att lagra och överföra okomprimerat digitalt ljud. Detta ljud komprimeras en gång. (Om linjär PCM inte är möjligt att använda så väljer vi högsta möjliga kvalitet "utifrån rådande förutsättningar".) 38 minutes ago, Bebop said: Här ser du vad jag menar: Inte ett dugg faktiskt! 😅 Du besvarade min kommentar om "dynamisk kompression" med ett antal exempel på kanaler med olika "bit rate" och "data-kompressionsmetoder (AAC,MP3)". Men, jag menade att man tillämpar en "dynamisk kompression" på all radio, för att den ska fungera i bilen, i lurarna på tunnelbanan osv. Alltså det vi återkommande diskuterar med begreppet "loudness wars" och liknande. Det var den kompressionseffekten jag tycker mig uppleva på SR P2 FLAC (och givetvis även de med lägre data-bit-rate). Quote
calle_jr Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Tack för detta! Det kommer väl till pass. On 2024-01-08 at 17:47, AlfaGTV said: ett kryptiskt svar om att de "inte spelade CD-skivor, utan sände radio" On 2024-01-08 at 15:57, Bebop said: Det låter hur som helst jäkligt bra. Instämmer. Quote
Bebop Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 4 hours ago, AlfaGTV said: Du besvarade min kommentar om "dynamisk kompression" med ett antal exempel på kanaler med olika "bit rate" och "data-kompressionsmetoder (AAC,MP3)". Ha lite förståelse för att en humanist inte alltid få till det exakt… Vad jag menar är att det som hörs på P2 normalt håller betydligt högre kvalitet än t ex P3 som oftast låter mer kassetbandspelare, s a s. Framför allt när det gäller konserter live eller inspelade konserter gjorda av SR själva eller deras uppdragsgivare. Det är ändå AAC 16/48 320 kbps men det låter kanon. Spelade senast in live-hyllningen till EST. Nu har jag ingen annan inspelning från tillfället att jämföra med, men jag saknar inget och framför allt inte FM. Stort dynamiskt ljud med fin ljudbild och transparens. Quote
AlfaGTV Posted January 10, 2024 Author Posted January 10, 2024 7 hours ago, Bebop said: Ha lite förståelse för att en humanist inte alltid få till det exakt… Haha, det var nog snarare jag som inte kopplade vad du menade. Men, nu fattar jag! Och ja, jag tycker också att P2 hållit en hög ljudkvalitet i alla aspekter genom erbjuda strömmen i 16/48 AAC 320kbps. Och det gäller både de artefakter som uppstår genom icke-förlustfri komprimering (AAC) men man är absolut mildare med den dynamiska kompressionen än sina radiokanalskollegor också (vilket inte als är knutet till datakomprimeringen). Men trots det, finns mycket kvalitet att vinna på att försöka plocka hem FLAC-strömmen istället, då den behandlas med förlustfri datakompression (FLAC). Anledningen till att jag skrev in till dem var att jag lyssnade till ngt körstycke som hade såna elaka sibilanter och ringningar att det lät direkt illa. Artefakter jag tillskriver icke-förlustfri datakompression. Som deras webbredaktör skrev, datamängden är snarare tredubblad på FLAC-strömmen med en variabel bit rate på 700-1000kbps. Detta är då inte kopplat till kompression av dynamiken i musikinnehållet, men det görs (tror jag, med stor säkerhet) på alla radiokanaler i reltid. Vilket inte alls är av ondo i alla sammanhang, det möjliggör lyssning vid lägre volym, lyssning i miljöer med högre bakgrundsljud, och ofta en högre hörbarhet avseende röster och text. Så, nu då! In på TuneIn och prova skapa upp denna som en favorit! Bebop 1 Quote
AlfaGTV Posted January 10, 2024 Author Posted January 10, 2024 Och en passus i sammanhanget, för den intresserade så erbjuds också P4 Plus (samt Radioapans Knattekanal) i 320kbps AAC också. Nya länkarna P2: https://live1.sr.se/p2-aac-320 P4 Plus: https://live1.sr.se/p4plus-aac-320 Knattekanalen: https://live1.sr.se/knattekanalen-aac-320 Vissa apparater klarar inte https som vi har i början av dessa länkar. Då går det bra att byta till http i början, alltså: P2: http://live1.sr.se/p2-aac-320 P4 Plus: http://live1.sr.se/p4plus-aac-320 Knattekanalen: http://live1.sr.se/knattekanalen-aac-320 Hoppas att ni uppskattar detta! Jag tycker själv att P4 Plus kan vara rätt trevlig musikunderhållning, lite ofarligt kanske, men trevligt! 👍🏻 Bebop and Lasse 2 Quote
Bebop Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 1 hour ago, AlfaGTV said: Men trots det, finns mycket kvalitet att vinna på att försöka plocka hem FLAC-strömmen istället Det noterade jag också och skall gå vidare med det. För några år sedan, när TuneIn endast hade SR's MP3-länkar så skickade jag AAC-länkarna till Peter på Lumïn. Dagen efter fick jag en fil med ny firmware med AAC-länken till TuneIn som sedan även las in i nästa uppdatering globalt. Jag kommer göra samma här men först lägga upp den själv. Det där med formatdiskussioner är lite oroande, kan jag tycka. Det visar att det lär dröja innan känns färdigutvecklad och mogen. Framför allt om inte hårdvarutillverkarna inte hänger med. Alla låsta "standarder" av privat natur där en bärande del av affärsidén är själva licensavgiften vill jag helst hålla på avstånd. Där ryms många besvikelser genom åren typ Video2000/Betamax/VHS, Dolby B/C/HX Pro, MQA, HDCD, CopyProtect, dbx, SQ/QS/CD4 (fyrkanal vinyl), CX encoding (CBS brusreducering för vinyl)... osv. I stort sett var och en kräver/krävde egen hårdvara. Det känns skönt att det fortfarande finns "riktiga" standarder typ 230V/50Hz, 33,33/45 rpm, RIAA, NAB/CCIR, 4,75/9,5/19/38... cm/sek (bandspelare)... Quote
Hans-Tommy Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 On 2024-01-08 at 17:34, octavia rs said: Min Innuos visar OGG 16/48. Men som @Bebop skriver så låter det väldigt bra. Det funkar även om man använder Innuos Sense Tommy AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted January 10, 2024 Author Posted January 10, 2024 3 hours ago, Bebop said: till Peter på Lumïn Han kommenterade min tråd på Roon-forumet med lite teknisk info, så det finns en god chans att han redan inkluderat SR2 FLAC i Lumïns firmware utveckling för FLaC-kanalerna. Bebop 1 Quote
Bebop Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 8 hours ago, Bebop said: Peter på Lumïn Det tog ett par timmar och sen va’ det fixat av Peter på Lumïn i Hongkong. Jag skall göra min del imorgon (fullt upp ikväll). Nu skall P2 finnas som FLAC i Lumïn. Jag antar att det gäller alla som har Lumïn. AlfaGTV and Lasse 2 Quote
Matrixen Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Tack för tips! fick det att funka i bluesound genom att lägga till en manuell TuneIn-favorit. Mycket prisvärd ljudförhöjande åtgärd. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted January 10, 2024 Author Posted January 10, 2024 2 hours ago, Bebop said: Nu skall P2 finnas som FLAC i Lumïn. Alltid en oerhört snabb och generös support från Peter på Lumïn! Han är ett föredöme i många aspekter! 1 hour ago, Matrixen said: prisvärd Visst var det! 😅 Quote
Bebop Posted January 11, 2024 Posted January 11, 2024 22 hours ago, AlfaGTV said: Alltid en oerhört snabb och generös support från Peter på Lumïn! Nu är det fixat. För er som har Lumïn (ovsett modell) gör ni så här. 1. Gå in på inställningar (kugghjulet uppe till höger - se nedan) och välj ”options” under din Lumïn-modell 2. Där klickar du på ”Internet Radio Setting” - en förutsättning är att du har lagt upp ett konto, vilket är kostnadsfritt för Lumïn-ägare. Om inte så ombeds du här att starta ett konto med din mejladress och ett password som du sedan sparar. 3. Väl där klickar du på ”Update Radio Channels” - se nedan. 4. Nu kan du gå tillbaka till appens kanallista och här syns nu P2 bland alla övriga ca 80 FLAC-stationer. 5. Det normala (default) i TuneIn för P2 är AAC 16/48 320 kbps. Nu har det ändrats till FLAC 16/48 1,536 kbps. FLAC är ju ett lossless format som avänds för att packa ihop filer ungefär som zip för dokument. När man spelar upp så packas filen upp igen till ursprungsfilen format. Hur den ser ut vet jag inte. Är det fortfarande en orginalfil som komprimerats med AAC? Kanske @AlfaGTV vet? Hur som helst låter det magiskt bra och bättre än innan. Jag ser fram emot nästa livekonsert på P2… Stort tack till @AlfaGTV som satte igång detta… byZan and ulfsan 2 Quote
ulfsan Posted January 11, 2024 Posted January 11, 2024 Låter magiskt även här hemma i anläggningen över Roon Live Radio .... PS. Gratis är gott..."På hemväg" DS Quote
ulfsan Posted January 11, 2024 Posted January 11, 2024 2 hours ago, Bebop said: Jag ser fram emot nästa livekonsert på P2… Denna konsert som jag var på på MalmöLive 12 oktober ska sändas ikväll kl 20!!! Skynda fynda 😉! https://malmolive.se/program/das-lied-von-der-erde Edit: Inte precis min favoritkonsert under hösten, upptäckte jag nu under lyssningen…. Det är svårt det där med minnet 😵💫🥹 calle_jr 1 Quote
AlfaGTV Posted January 11, 2024 Author Posted January 11, 2024 28 minutes ago, Bebop said: satte igång detta… Det var det lilla, jag har god behållning av P2 som radiokanal själv också! 😊 Och, råmaterialet är oftast faktiskt filer, mera sällan CD-skivor. Allt material lagras i SR's arkiv okomprimerat (Linjär PCM 24/48) och blir sedan tillgängligt för programmaterial och utsändning via API'er, alltså "anslutningspunkter" för respektive stations programläggares materialbegäran. "Sändningarna" levereras till FM-masten digitalt och samma ström används för kodning i realtid till de olika alternativen för internetradiokanalerna. Därav tidsdifferenser på upp till 90sek mellan strömmarna. Jag ställde frågan om hur råmaterialet för utsändning ser ut, och fick ett toppensvar: https://kundo.se/org/teknisk-support/d/varifran-hamtar-ni-den-musik-som-spelas-upp-i-exem/ Det finns guldkorn av information i flera trådar om hur strömmarna bearbetas och skapas, men det är lite roddigt att hitta dem. Men även denna tråd beskriver lite om deras nya möjligheter med sin nya plattform (som för övrigt bygger på Open Source utvecklingsarbete, sök på "Sveriges Radio IRIS projektet" om du vill starta egen kanal!) och vad man erbjuder. https://kundo.se/org/teknisk-support/d/anvand-garna-opus-ljudformat-med-manga-fordelar/ Det går tyvärr inte att länka direkt till de intressanta posterna i dessa trådar, men ni får väl läsa o grunna! Bebop and calle_jr 1 1 Quote
Bebop Posted January 12, 2024 Posted January 12, 2024 18 hours ago, AlfaGTV said: Linjär PCM 24/48 Jag köpte precis ett par album i 24/48 och det motsvarar ca 1,600 kbps i datamängd att döma av vad jag kan se i MP3Tag-editorn. Så FLAC-sändningarna kan vara rätt så ”fullmatade”. Quote
AlfaGTV Posted January 12, 2024 Author Posted January 12, 2024 3 hours ago, Bebop said: FLAC-sändningarna kan vara rätt så ”fullmatade” Ja, fast FLAC-strömmen är än så länge i 16bit, men en tekniker kommenterade att det inte är några tekniska hinder att släppa den vidare i 24bit. En linjär PCM audioström med 2 kanaler upptar 1411kbps för 16bitar 44.1khz-material och jag tror motsvarande i 48khz kräver 1536kbps. Fast det man ser i apparna kan vara FLAC-strömmens bandbredd, och eftersom den transporteras i "komprimerat" format så krymper den till ca 40-60% av kraven för en linjär pcm-ström. Quote
Recommended Posts