Peder Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 🧑🎄 God Fortsättning 🧑🎄 ~~~~~~~~~~~~~~ 🔥 Pros and Cons 🔥 InnuOs Zen mk3 34 300:- Nu vill jag få lite intryck angående denna Streamer, Rip, Nas med Dr.Sean Jacobs LPS. OCH,.gärna om ni har haft möjlighet att jämföra mot den välrenommerade... ♦️Link II med Volt LPS från Stack Audio. Jämförelser mot andra streamers går också bra. Här skulle/borde det ha varit bilder på de två objekten,.men har inte som ny medlem kvalificerat mig för att få lägga in bilder än. MEN,.eloge till @calle_jr som lyssnade,och flyttade fram gränsen från 250 till 100 inlägg ❤️. Så snart mina hifivänner snart,.med den nya gränsen slipper jag vänta ca 3,5 år på att kunna lägga in bilder . Nu ser jag fram emot att få ta del av er erfarenhet gentemot trådens ämne. juha 1 Quote
Perfect sense Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 God fortsättning! Det här är produkter på lite olika nivåer som delar vissa egenskaper men inte alla. Stack Audio är också en liten tillverkare som enbart säljer direkt, där produkterna enligt hemsidan inte heller är tillgängliga för köp där jag skulle gissa att det är få som har haft möjlighet att jämföra Stack Audio med InnuOS i praktiken. Innuos har vi jobbat med sedan man introducerades i princip vilket även gäller Aurender och Lumin. Innuos ZEN serie är kompletta servrar med Roon (Core) förinstallerat där man också har möjlighet att välja deras egen tjänst och applikation (Sense) om man föredrar det. Stack Audio (i likhet med många andra) kräver en separat Roon (Core) server på nätverket för att man ska kunna använda denna tjänst. Alternativt så kan du använda valfri UPnP applikation (Mconnect etc.) vilket är enkelt att komma igång med, men där vissa upplever funktionalitet och användarupplevelse som något begränsad. Det är också klokt att se till helheten när man gör sitt val vilket även inkluderar det som ligger före server/streamer i kedjan (switch, nätverkskabel etc.) och efter (DAC). Sist men inte minst så är det ljudmässiga skillnader även mellan streamers i både nivå och karaktär. / Marcus, www.perfect-sense.se juha 1 Quote
Peder Posted December 27, 2023 Author Posted December 27, 2023 1 hour ago, Perfect sense said: Det är också klokt att se till helheten när man gör sitt val vilket även inkluderar det som ligger före server/streamer i kedjan (switch, nätverkskabel etc.) och efter (DAC). Hej 🙂... Tack för din snabba respons,.jo det jag har "quotat" av ditt svar finns det anledning att återkomma till,det har jag jobbat en hel del med. Angående Stack Audio Link II,.så har dom för tillfället precis som många tillverkare svårt att få fram komponenter för sin tillverkning. Orsaken är Pandemin och Putins så kallade "speciella militäroperation". MEN,.dom har funnits länge och är högintressanta,nämnda Link II får enormt fina recensioner. Samt i mitt fall är det soundqualityn som är prio nr.1,.men delar din uppfattning att produkterna skiljer sig åt på andra områden. Vad som tilltalar mig med Link II är att lådan,.precis som med Linns högsta Klimax-serie är urfräst ur ett solitt aluminiumblock. OCH,.hade dom sålts på gängse sätt så hade dom kostat mer än nämnda InnuOs Zen mk3. Därav min fråga i tråden då Zen mk3 också får fina skrivningar. -------------------- Tillägg: Då Stack Audio också är en älskare av Linns LP12,.och även tillverkar 3:e parts-delar till den, så ligger det nära i musikaliskt ideal för mig... Detta då jag prioriterar det musikaliska flowet och den musikaliska presentationen. Quote
AlfaGTV Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 Det är ju två hyfsat olika produkter du klurar på? Och, då de båda verkar kunna prata både Roon, Squeeze, Innuos Sense och säkert en massa andra dialekter blir det svårt att diskutera runt. Innuos kan ju dessutom agera nätverksserver, och erbjuder en ethernetport för "nätverks-DAC'ar" så blir en jämförelse bara ett stickprov på vad de erbjuder, både funktionellt och ljudmässigt. Behöver du rippning? Om så, är valet är ju valet lätt. Behöver du server funktionalitet? Sammalika... Berätta gärna lite mer om hur omgivningen ser ut och hur du tänker dig använda dem? Perfect sense 1 Quote
calm Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 Jag har några års erfarenhet av Innuos Zen mk III och har varit mkt nöjd med vad den presterat i ljudväg. Det som fångat mig har varit den mer en smula mjuka karaktären med organsikt ljud. Väl upplöst, med både djup och transparens utan några överdrifter åt det spetsiga eller hårda hållet. Kompletterade mitt system med både Phoenix-switchen och Re-clockern. Bra balans och klang och harmoni i mitt ofta lyssnande på pianomusik. Valde att uppgradera till Statement Next Gen som jag egentligen hade för avsikt från börjar. Mer av alla positiva egenskaper och kanske ett snäpp upp även av mer attack och dynamik. Men aldrig över balansen till de digitala artefakterna. Funktionellt samma principer och möjlighet att rippa om man så önskar. Praktiskt för de som vill ordna sin CD-samling Har ingen erfarenhet av ditt alternativ. Har dock jämfört med andra märken i sammanhanget. Men är lite åt det analoga hållet i övrigt, med vinyl och R2R som övriga signalkällor och där passar Innuos Zen mkIII väl in med lite släktskap ljudmässigt för att vara en digital produkt. Calm Perfect sense, juha, plind and 1 other 4 Quote
Peder Posted January 31, 2024 Author Posted January 31, 2024 On 2023-12-27 at 11:57, AlfaGTV said: Berätta gärna lite mer om hur omgivningen ser ut och hur du tänker dig använda dem? Hej igen 🙂... Mitt fokus är,.och har alltid varit soundqualityn. Här slår Stack Audio Link II med Volt powersupply många på fingrarna. Mycket kunniga på Naims fabriks-forum med Naims bästa streamer ND555 med dubbla externa powersupply's rekommenderar också Link II. De säger att Link II är/bör vara med bland de ca 5 som bör utvärderas vid anskaffning av en ny streamer,.oavsett prisnivå. Har jobbat en hel del med den så kallade "back-end",.från streamer och bakåt mot inkommande fiberbox i huset. Bor man i flerbostadshus gäller "hållet i väggen". Här finns mycket välljud att hitta om man går systematiskt tillväga 😃. Men kort svar,.den ska förmedla musik på bästa möjliga sätt,alla andra "options" är av mindre betydelse. Quote
Peder Posted January 31, 2024 Author Posted January 31, 2024 On 2023-12-27 at 12:23, calm said: Det som fångat mig har varit den mer en smula mjuka karaktären med organsikt ljud. Hej igen 🙂... Det du skriver ovan kan jag hålla med om. Jag har haft en Zen mk3 hemma några veckor för utvärdering (har också en Link II). Denna en smula "mjuka karaktären" som du skriver kan störa mig lite också..ibland..!! Håller på att jobba en del med olika kabellösningar (USB, ethernet, interconnect etc) för att komma runt det lite. • SÅ,.en fråga: Är Zenith lika mjuk i sin karaktär som Zen,.eller går den mer åt det "rappa" hållet. Samma fundering gäller angående InnuOs nya rena streamers... • Pulse • Pulsar PS: Hur anslöt du din Zen mk3, vilken USB-kabel använde du..? Quote
calm Posted January 31, 2024 Posted January 31, 2024 19 minutes ago, Peder said: Hej igen 🙂... Det du skriver ovan kan jag hålla med om. Jag har haft en Zen mk3 hemma några veckor för utvärdering (har också en Link II). Denna en smula "mjuka karaktären" som du skriver kan störa mig lite också..ibland..!! Håller på att jobba en del med olika kabellösningar (USB, ethernet, interconnect etc) för att komma runt det lite. PS: Hur anslöt du din Zen mk3, vilken USB-kabel använde du..? Min USB-kabel är Ansuz x2 som jag använder även till min Statement. En i mina öron ”neutral” kabel som bibehåller karaktären från signalkällan. Varken adderar eller förmodligen drar ifrån. Det kan möjligen detekteras om man har flera medier att spela på. Band eller LP. Calm Peder 1 Quote
Peder Posted January 31, 2024 Author Posted January 31, 2024 20 minutes ago, calm said: Min USB-kabel är Ansuz x2 som jag använder även till min Statement. Jo den har jag provat,.men inte mot ovan nämnda produkter,.kanske får ta ett omtag angående denna kabel. Det är intressant hur produkter levererar olika i olika system,.hos mig tidigare så tyckte jag den upplevdes för klinisk och analytisk i sin presentation. Men jag förstår att den levererar raka motsatsen i ditt system. Quote
Peder Posted January 31, 2024 Author Posted January 31, 2024 On 2023-12-27 at 12:23, calm said: och R2R som Vilken DAC körde du till din Zen mk3,.och vilken kör du nu till din Statement.? Quote
calm Posted January 31, 2024 Posted January 31, 2024 Just now, Peder said: Vilken DAC körde du till din Zen mk3,.och vilken kör du nu till din Statement.? MSB och nu Playback Design. Calm Perfect sense and Peder 2 Quote
Peder Posted January 31, 2024 Author Posted January 31, 2024 🔷 Jag är mer intresserad av att få lyssna på den nya DAC Peter Steindl (fd Bremen) är inblandad i. Minns då han satt vid mitt köksbord i senare delen av 90-talet,.och berättade om delar i hans detaljarbete med byggandet av hans Licence No.1 DAC. Är nog få,.ingen som har det Attention To Detail-tänk som Peter har. Quote
Hans-Tommy Posted February 1, 2024 Posted February 1, 2024 18 hours ago, Peder said: Hej igen 🙂... Det du skriver ovan kan jag hålla med om. Jag har haft en Zen mk3 hemma några veckor för utvärdering (har också en Link II). Denna en smula "mjuka karaktären" som du skriver kan störa mig lite också..ibland..!! Håller på att jobba en del med olika kabellösningar (USB, ethernet, interconnect etc) för att komma runt det lite. • SÅ,.en fråga: Är Zenith lika mjuk i sin karaktär som Zen,.eller går den mer åt det "rappa" hållet. Samma fundering gäller angående InnuOs nya rena streamers... • Pulse • Pulsar PS: Hur anslöt du din Zen mk3, vilken USB-kabel använde du..? Hej Peder jag provade både Zen och zenith i min anläggning innan jag bestämde mig (tack Perfect Sense) . Jag tycker ljudet känns mera naturligt (analogt , äkta) från zenith, jag har Auralic Vega DAC med extern klocka Leo. Jag köpte zenith , har även köpt Phoenix USB reclocker jag använder bibacord USB kabel som jag tycker är riktigt prisvärd , finns en tråd om kabeln på euphonia tommy juha, Perfect sense and Peder 2 1 Quote
Recommended Posts