Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har kommit till slutsatsen att jag är färdig med min underbara SL-1000 MkII från -78/-79.

Därmed erbjuder jag den till försäljning men förbehåller mig rätten att ändra mig eller avböja bud.

Den är i absolut toppskick och jag tror inte du någonsin kommer hitta en motsvarande för ens i närheten av dessa slantar. Den har till och med, vad jag tror, sin originalpickup, en Coral 777E som även har sin original StepUp. Plinten är i exemplariskt skick, likväl som locket, även om ett snart 50 år gammalt plexlilock såklart har några ytliga repor. Vad som du inte kommer hitta i några mängder är originalets fjärrkontroll, dvs en sladdbunden start/stopp-knapp så att man kan sätta sig till rätta i soffan innan "showen börjar"!

Såklart är nätdelen om-cappad och maskinen går oerhört fint, i alla aspekter. VTA-justeringen är servad men där har åren tagit ut sin rätt och låsningen i tonarmsfästets horisontalledd har ett viss rörlighet. Absolut inget "spel", bara en viss rörlighet. VTA-justeringens original-spak saknas men har ersatts av en Torx M3 som erbjuder funktionaliteten. Och, tonarmens dynamiska dämpning har gått ur tiden. Den går utmärkt att låsa dock.

Kitet består av:
Technics SP-10 MK2 drivverk med dess Technics SH-10E Strömförsörjning (omcappad nåt år sedan av proffs)
Technics EPA-100 Tonarm inkl original tonarmsskal och kabel
Technics SH-10B3 Obsidian plint med lock i toppskick
Technics SH-10R fjärrkontroll

Coral 777E inkl dess "inline" step up

Som du säkert redan räknat ut kommer jag inte skicka den en jädra meter! :) Och, du behöver granska, prova och falla för den! ;)

SL-1000MkII.jpg

I sin helhet med EPA-100 tonarm, obsidian-plinth, SP-10 MkII verk etc.

EPA-100.jpg

Den helt magiska EPA-100-armen. (Den dynamiska dämpningen av motvikten är tyvärr avliden, vätskan avlägsnad och motvikten fast)

Cover.jpg

Vacker rökfärgat lock i toppskick. Bilden förstärker såklart de grunda ytrepor som finns.

Tillbehören som du inte kan leva utan!  (Stepup Coral, Fjärrkontroll och original tonarmskabel)

Accessories.jpg

Vad är den här värd då? Ja, den kommer inte minska i värde och den är mera moraliskt försvarbar än investeringar i rysk naturgas och liknande så jag visionerar att den betingar ett värde av runt 50.000:- idag. Vad du betalar mig behöver inte vara exakt samma...

Jag ser hellre att den kommer till nytta och bruk!

• AlfaGTV changed the title to Technics SL-1000 MkII [Såld]