Jump to content

Att kunna lyssna på musik vid resa utomlands?

byZan

Recommended Posts

Hur gör ni?

- Vi ska göra en resa utom Europa och jag har telefon och iPad med mig…..

- Antar att streaming blir dyrt?

- Är det bara att ladda ner och lägga in som off-line eller finns det andra vägar att gå?

- Utan musik på flyg blir outhärdligt för jag kan inte sova, men med musik i öronen så kanske jag kan?

Glad för tips!

/byZan 

15 hours ago, AlfaGTV said:

Du har ju Roon ARC, se till att ladda ned en rejäl bunt musik offline så löser det sig!

Du e rolig du:winking: Men du hade rätt:thumbsup:

Klart jag har på både Iphone och ipad! Tror du att det var lätt att komma in via Statement? Först fick jag byta apparna på båda och sedan gå in på Innuos Statement och uppdatera den mjukvaran, puh! Sedan började klicka på några album för att kolla så de inte fastnat bland molnen, allt fungerade klockrent!

Sedan skulle jag kolla om det kom något ljud från Ipad’en……nope! Statement var inte i offline mode, fixade det och vips så lät det, klockrent! Sedan skulle jag streama som vanligt och det var tyst….tillbaka in i Statement för att bock bort offline mode, klockrent! Nu spelar det som vanligt igen.

Men ska man bocka i offline mode i Statemnet för att det ska fungera? Tänk om jag glömmer det, då blir jag inte glad?! Finns det några fix och trix som jag borde kunna?

Nu har jag inte så många album i Syayement utan skulle vilja ha album från annan server, hur gör man då? 

Kul med datorer:winking:

/byZan

Jag är inte riktigt med på vad du gjort @byZan men ska du använda Roon ARC måste din Statement var i Roon läget, använder du Innuos egna OS och Sense appen så kommer Roon ARC inte fungera att använda i din mobil/platta.

Roon har en genomgång i sin KB vad man behöver göra för att få igång ARC.

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/getting-started-with-arc#Overview

Innuos Offline mode är enbart till för att spela musik utan internet uppkoppling och endast den musik du har på hårddisken i Innuosen i det läget fungerar inte Qobuz/Tidal av förklarliga själ och de är enbart med deras Sense app.

Jag använder inte Roon eller ARC för den delen men jag antar att Offline läget i ARC är precis som i Qobus egna app att man laddar ner albumen till den apparat man vill kunna lyssna på utan mobilnätverk/wifi man får helt enkelt välja vad man vill ha med sig på flyget tex. och lagringen i en mobil/platta kan ju sätta begränsningar.

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/offline-listening-in-roon-arc#Offline_listening_essentials

23 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag vet inte riktigt vad du pillat på här byZan, men det är iaf inget jag känner igen.

Inte jag heller😉

17 minutes ago, octavia rs said:

Jag är inte riktigt med på vad du gjort @byZan men ska du använda Roon ARC måste din Statement var i Roon läget, använder du Innuos egna OS och Sense appen så kommer Roon ARC inte fungera att använda i din mobil/platta.

Roon har en genomgång i sin KB vad man behöver göra för att få igång ARC.

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/getting-started-with-arc#Overview

Innuos Offline mode är enbart till för att spela musik utan internet uppkoppling och endast den musik du har på hårddisken i Innuosen i det läget fungerar inte Qobuz/Tidal av förklarliga själ och de är enbart med deras Sense app.

Laddade ner från Statement till padda/telefon så Roon var aktivt, inga problem efter uppdateringarna.

När jag sedan i Statement satt på offline mode så spelade det inte den vanliga vägen utan då måste jag stänga av offline mode.

så nu undrar jag om Statement måste vara i offline när jag reser för att det ska fungera i fjärran land?

/byZan

40 minutes ago, byZan said:

så nu undrar jag om Statement måste vara i offline när jag reser för att det ska fungera i fjärran land?

Till att börja med ska du använda Roon ARC i din telefon?

Ska du använda mobilnätverk/wifi i de land du åker till?

Som jag skrev Offline läget i Innuos är när du inte har Internet där din Innuos maskin är du kan alltså bara spela musik som du har på disken i Innuosen och använda Innuos Sense inget Roon. Detta läge har alltså inget med att du befinner dig offline så att säga i annat land.

Så nej du ska inte vara i offline läget och ska du använda Roon ARC måste din Innuos vara i Roon läget.

Ja, telefon eller padda spelar väl ingen roll?

Antar att det är dyrt att surfa runt från mobilen så förmodligen inte, men på hotell där det finns wifi så tänkte jag försöka hålla kontakt med omvärlden.

Okej, så om internet här hemma skulle försvinna så kan jag spela de album jag har där, bra att veta om någon varit där att pillat!

Då ’r det bara att fylla på med album till ARC och flyga iväg?

Tack för förklaringarna, uppskattat som vanligt:thumbsup:

/byZan

27 minutes ago, byZan said:

Ja, telefon eller padda spelar väl ingen roll?

Nä de gör det inte.

28 minutes ago, byZan said:

Antar att det är dyrt att surfa runt från mobilen så förmodligen inte, men på hotell där det finns wifi så tänkte jag försöka hålla kontakt med omvärlden.

De albumen du lagt till i offline läget på telefonen har du alltid tillgång men som jag förstår kan man i ARC bara ladda ner album ifrån ens lokala bibliotek inte sånt från Qobuz/Tidal.

"Offline listening in Roon ARC requires the use of files from your local music library because music from TIDAL and Qobuz cannot be downloaded to other apps. Streaming services can only allow customers to download music when using the streaming service’s native app. It’s an industry-wide music licensing restriction that applies to all streaming services with third-party partners."

Man kan alltså använda Qobuz egna app för att kunna ladda ner ifrån Qobuz till deras offline läge.

33 minutes ago, byZan said:

Okej, så om internet här hemma skulle försvinna så kan jag spela de album jag har där, bra att veta om någon varit där att pillat!

Ja om du väljer Innuos Standalone läge och använder deras Sense app då kan du spela lokala filer utan att du har något internet in i huset.

Mitt tips: Lita inte på RoonARC mer än tillfälligt vid kortare bilturer o dyl. Allt måste fungera med el och internetuppkoppling hemma där Roonservern står. Och det vet man ju vad som kan hända. Man kan då inte återstarta hemservern på distans och därmed är det färdiglyssnat. I kolonin på sommaren kopplar jag upp mig direkt till mitt Qobuz-bibliotek med Qobuz  app och streamar instället den vägen. Sen kan man ju ha med sig lite filer hemifrån på USB-minne (om man inte klarar att vara utan dem en begränsad tid) eller läsa ner några i i-apparaten. 

Roon ARC trodde jag du använde emellanåt?

Du kan inte ha downloads/koppling med ARC mot mer än en Core i din padda/tlf... Så du behöver bestämma vilken Roon som ska vara ARC Master och sedan hålla den licensierad. (Du kan inte synka mot din Roon hemma och sedan åka till stugan och aktivera Roon där, då är din synk i mobilen/paddan oanvändbar, och måste synkas om) Sen vet jag inte om det är möjligt att synka och ladda musik lokalt utan att ha konfigurerat router med port forwarding och så inför senare uppstart?

14 minutes ago, AlfaGTV said:

Roon ARC trodde jag du använde emellanåt?

Du kan inte ha downloads/koppling med ARC mot mer än en Core i din padda/tlf... Så du behöver bestämma vilken Roon som ska vara ARC Master och sedan hålla den licensierad. (Du kan inte synka mot din Roon hemma och sedan åka till stugan och aktivera Roon där, då är din synk i mobilen/paddan oanvändbar, och måste synkas om) Sen vet jag inte om det är möjligt att synka och ladda musik lokalt utan att ha konfigurerat router med port forwarding och så inför senare uppstart?

Jag använder som sagt RoonARC vid bilturer och kortare utflykter hemifrån, där RoonCore alltid står. Men i längden har det i praktiken inte visat sig fungera. Av olika skäl har RoonCore inte behållit uppkopplingen utåt mot internet (strömavbrott, internetavbrott, uppdateringar, ??). I vilket fall hittar RoonARC i min iPhone  t ex inte fram till Roonservern. Jag flyttar aldrig den mellan olika datorer, utan den står (i din fina NUC-burk) stationärt i vardagsrummet i lägenheten.

Så det är alltså att man som amatör inte lyckas hålla sig med en serverhall med 100-%ig tillgänglighet som är problemet.  Roon borde ta upp mitt RoonCore i molnet och ansvara för tillgängligheten om det ska funka. Och då kunde man ju nå sin Core varifrån som helst med sin iPhone/iPad (och RoonARC skulle inte behövas).

Mer om RoonARC och dess problem med uppkoppling. (Komplettering till tidigare inlägg)

Igår provade jag för skojs skull att testa att starta RoonARC i stället för Roon direkt via iPad här i vardagsrummet. ARC-appen försökte dra igång, men stod bara och snurrade och meddelade att detta verkar ta längre tid än normalt. Ingen annan felanalys! Jag gav då upp och (eftersom jag var hemma) provade jag att starta ”vanliga” Roon. Fick då meddelande om att det låg en uppdatering som ville dra igång på en eller flera enheter och väntade. När jag då svarade OK på denna begäran om uppdatering, gick systemet ner för att sedan starta upp igen, fullt fungerande. Därefter gick det bra att även starta RoonARC!

Detta betyder alltså att när Roon skickar ut uppdateringar gäller det att vara hemma och låta dessa få gå igenom. Annars lägger de sig tydligen på vänt och blockerar trafiken hem för RoonARC. Jag förstår nu att det förmodligen är detta som skett när jag inte fått igång RoonARC i kolonistugan på sommaren och inte varit hemma och startat vanliga Roon på långa perioder.

Tycker det är svagt av Roon att lägga ut sin uppdateringar på detta sättet utan att (åtminstone) låta meddelande nå den som försöker starta RoonARC om att detta är orsaken till att RoonARC inte kan nå Roonservern. Egentigen borde man då kunna uppdatera alla enheter genom att svara i ARC-appen, alternativt att man skulle kunna ”skyffla undan” uppdateringarna för att kunna nå fram med sin trafik. 

Eller finns det någon inställning att stoppa detta sätt att få uppdateringar från Roon som jag missat @AlfaGTV ?

/ Ulf

Samma sak drabbade mig och jag med mitt tålamod när det gäller det digitala blev att jag tog bort appen och hämtade den på nytt och sedan fungerade det, alt+ctlr+delete i en annan form:rolllaughing:

Men vet inte hur jag gör med musiken vid resan, känns nästan som att den gamla Mp3 spelaren som ligger någonstans (tror jag) är den säkraste lösningen?

/byZan

8 hours ago, ulfsan said:

Mer om RoonARC och dess problem med uppkoppling. (Komplettering till tidigare inlägg)

Igår provade jag för skojs skull att testa att starta RoonARC i stället för Roon direkt via iPad här i vardagsrummet. ARC-appen försökte dra igång, men stod bara och snurrade och meddelade att detta verkar ta längre tid än normalt. Ingen annan felanalys! Jag gav då upp och (eftersom jag var hemma) provade jag att starta ”vanliga” Roon. Fick då meddelande om att det låg en uppdatering som ville dra igång på en eller flera enheter och väntade. När jag då svarade OK på denna begäran om uppdatering, gick systemet ner för att sedan starta upp igen, fullt fungerande. Därefter gick det bra att även starta RoonARC!

Detta betyder alltså att när Roon skickar ut uppdateringar gäller det att vara hemma och låta dessa få gå igenom. Annars lägger de sig tydligen på vänt och blockerar trafiken hem för RoonARC. Jag förstår nu att det förmodligen är detta som skett när jag inte fått igång RoonARC i kolonistugan på sommaren och inte varit hemma och startat vanliga Roon på långa perioder.

Tycker det är svagt av Roon att lägga ut sin uppdateringar på detta sättet utan att (åtminstone) låta meddelande nå den som försöker starta RoonARC om att detta är orsaken till att RoonARC inte kan nå Roonservern. Egentigen borde man då kunna uppdatera alla enheter genom att svara i ARC-appen, alternativt att man skulle kunna ”skyffla undan” uppdateringarna för att kunna nå fram med sin trafik. 

Eller finns det någon inställning att stoppa detta sätt att få uppdateringar från Roon som jag missat @AlfaGTV ?

/ Ulf

Det korta svaret är att man på en stationär plattform (PC/Mac) kan gå in i Instlällningar-Om och där finns då ett litet kugghjul på varje Roon-instans du kör. Om man klickar på det kan man välja några olika uppdateringsalternativ, och jag tror att jag har valt "manuella". Det innebär att inget sker automatiskt och din ARC borde rulla på tills du kör vanliga Roon Remote.

Nackdelen är att uppdateringen tar lite längre tid då...

Till byZan föreslår jag att du använde Qobuz app i din tlf/padda eller vad du nu tänker ta med dig. Du kan "ladda ned" till telefonen även i Qobuz app, och såklart nyttja den nör du har tillgång till Wifi.

Glöm bara inte att slå av "mobildata" eller "roaming" på din mobbe! Annars kan det bli dyrt, beroende på var du tänker dig att åka!

2 hours ago, AlfaGTV said:

Det korta svaret är att man på en stationär plattform (PC/Mac) kan gå in i Instlällningar-Om och där finns då ett litet kugghjul på varje Roon-instans du kör. Om man klickar på det kan man välja några olika uppdateringsalternativ, och jag tror att jag har valt "manuella". Det innebär att inget sker automatiskt och din ARC borde rulla på tills du kör vanliga Roon Remote.

Nackdelen är att uppdateringen tar lite längre tid då...

Till byZan föreslår jag att du använde Qobuz app i din tlf/padda eller vad du nu tänker ta med dig. Du kan "ladda ned" till telefonen även i Qobuz app, och såklart nyttja den nör du har tillgång till Wifi.

Glöm bara inte att slå av "mobildata" eller "roaming" på din mobbe! Annars kan det bli dyrt, beroende på var du tänker dig att åka!

Aha, jag ska in i inställningarna av själva RoonRock i NUc:en… den är ju min stationära plattform….

Jag har letat i Roons och i RoonARC:s inställningar hittills.