Jump to content

Mobilt- vs fast bredband?

Joajan

Recommended Posts

Hej hej!

Jag har en router (Synology 2600AC) som jag tror är ganska bra, med möjlighet till internetuppkoppling via USB-dongel med SIM-kort. För närvarande använder jag fast lina, men jag är intresserad av att undersöka hur det skulle fungera med mobilt bredband istället.

Jag brukar oftast lyssna på musik när jag inte tittar på streaming, och vice versa. Innan jag börjar experimentera är jag nyfiken på om det finns någon erfarenhet eller kunskap om mobilt bredband jämfört med fast bredband påverkar ljudkvaliteten.

Det enklaste är nog att testa själv om man tycker det påverkar? Det är inte i den änden jag skulle börja jaga ljudförbättringar, men konstigare saker har väl inträffat iofs.

Jag anser mig nog stå rätt fast i övertygelsen att kablade uppkopplingar är de stabilaste, snabbaste och minst degraderande. Dessutom är det ju optisk fiber in till kåken du bor i antar jag? (Dvs galvaniskt frånkopplad från resten av planetens nätverk, switchar, hubbar o routers)

Det var mest en teoretisk fundering, där det mobila bredbandet i min fantasi är just frånkopplat sådant som du påpekar. Samt att man eventuellt får möjlighet att rationalisera ett utav två internetabonnemang i hushållet. :) Planerar att testa själv såklart, och i samma veva testa med en switch framför streamern. Det har jag förstått är en rekommenderad väg också istället för att köra kablat direkt från routern. Det har jag lyckats hitta rätt mycket info om, men inte lika mycket om kvaliteten/typen på leveransen av uppkopplingen utifrån.

15 hours ago, Joajan said:

är jag nyfiken på om det finns någon erfarenhet eller kunskap om mobilt bredband jämfört med fast bredband påverkar ljudkvaliteten.

Hej 😃...

Fast fiber ger bästa soundqualityn,.med trådat hela vägen.

▪️Nästa steg: Kolla så du har live/hot på mittenpinnen på dina två DC-kontakter som ansluts till inkommande fiberbox och router.

Lyssna dig fram till rätt läge,.ELLER...

Använd en multimeter,.och vänd dina nätbulor så plus ligger på mittstiftet.

Börja med inkommande fiberbox,.och därefter routern...

Med andra ord,.gå i "signalens riktning".

▪️Ytterligare steg: Kasta nätbulorna och skaffa en linear powersupply till inkommande fiberbox och router.

Med en enklare linear powersupply,.klar skillnad.

Med en bättre linear powersupply,.stor skillnad.

OBS: Skillnaden blir riktigt

tydlig först efter ca 20

till 24 timmar.

Före det kan vissa

parametrar upplevas bra,.

och andra mindre bra.

Min inkommande fiberbox och router har 5V och ca 2A,.så jag hade först två enklare,VoltCraft 1134.

En till varje av ovan nämnda.

Nu har jag en bättre LPS med två 5V utgångar,.Sean Jacobs DC3 linear powersupply köpt av en medlem här.

Detta har transformerat mitt system,.en otroligt skillnad.

Tänk så här,.om du bygger ett hus vill du ha en stadig grund...

Samma med ditt musiksystem..!!

Detta är värt varenda krona 😃.

15 hours ago, Peder said:

Fast fiber ger bästa soundqualityn

Jag skulle nog inte sträcka mig så långt att det är någon generell sanning att det alltid låter bättre med fiber?

Visst är fiber ett bra och enkelt sätt att minimera trådbundna störningar, speciellt med längre nätverkskablar och förläggning i närheten av nätkablar skulle jag rekommendera fiber. Men låter det alltid bättre med fiber? Mitt tips är att prova sig fram vad som funkar bäst i den givna miljön och vad man gillar bäst precis som med allt annat i denna hobby😊

Själv har jag har gått från koppar till fiber och tillbaka till koppar igen. Jag upplevde tidigare en tydlig förbättring med fiber, men efter att ha jobbat mer med hela nätverket upplever jag numer att ljudet är något beslöjat och inte lika distinkt med fiber jämfört med rätt skärmad kabel. Sedan kan det säkert se helt annorlunda ut i andra setuper.

1 hour ago, LPL said:

Jag skulle nog inte sträcka mig så långt att det är någon generell sanning att det alltid låter bättre med fiber?

😊

Jag och den grupp jag ingår i vill nog hävda det...

Dessutom så försvinner kopparalternativet snart i Sverige.

Kvar står då Fiber mot Mobilt bredband,.som knappast kan sägas vara ett alternativ.

MEN,.fiber..liksom allt annat kräver "Attention To Detail" vid installation och optimering...

Lite av det nämnde jag ovan angående linear powersupply's till inkommande fiberbox och router.

Adot,.och andra mediakonvertrar dyker också upp mer och mer,och implementeras i musiksystem.

Med andra ord fiberlösningar efter routern sätts in i musiksystemet.

Här gäller som i övrigt,.riktningen på fiberkabeln för bästa soundquality.

VILKEN,.fiberkabel för bästa soundquality.

Samt,.ska jag satsa på Single-mode eller Multi-mode etc etc...

Är man noga med sin fiber-

installation så brukar det bli riktigt bra 😃.

Men LPL,.du skiver...

--------------------

att ljudet är något beslöjat och inte lika distinkt med fiber jämfört med rätt skärmad kabel. Sedan kan det säkert se helt annorlunda ut i andra setuper.

--------------------

Berätta gärna med om detta,.och vilken skärmad kopparkabel du använder mm,verkar vara intressant 😃.

6 hours ago, Peder said:

Jag och den grupp jag ingår i vill nog hävda det...

Intressant:thumbsup:

Jag säger absolut inte att fiber är sämre eller dåligt på något vis, bara att det generellt sätt inte alltid behöver vara en bättre lösning rent ljudmässigt.

För egen del kvittar det egentligen vad det är för teknologi som används i apparaterna eller vad det är för kablage. Min uppfattning är att resultatet oftast beror på själva implementationen snarare än vald teknologi.

Får man fråga vad det är för grupp du hänvisar till?

och har du någon mer detaljerad beskrivning över din setup så blir det lättare att se vad man själv kanske skulle kunna prova eller göra annorlunda.

Jag delar gärna info om min setup om det kan hjälpa mig eller andra att slipa på detaljerna😊

Som synes så kör jag numera bara fiber fram till tjänstefördelaren. För att vara tydlig var det mellan Ubiquity Edgerouter X och Uptone EtherREGEN som jag tidigare körde fiber. Denna ersattes med en vanlig CAT6A och med skärmen endast ansluten i switchen fick jag bäst resultat. Vad vet jag, resultatet kanske kunde blivit annorlunda med annan router, switch, andra SFPer, annan fiber eller DAC-kabel. Tyvärr är avståndet för stort för min del med DAC-kabel och min EtherREGEN har jag sålt. Jag är dock inte i mål och testar för närvarande lite olika närverkskablar.