thli72 Posted March 22, 2005 Posted March 22, 2005 Hej. Har blivit lite sugen på att uppgradera el-kablarna, men har inte lust att betala FÖR mycket. Har därför börjat titta på begagnat marknaden i USA där det finns riktigt "roliga" kablar till mycket bra priser. Så frågan blir då: Hur funkar det med en adapter från US kontakterna till våra Schuko? Tappar man något i övergången?( har hittat adaptrar som ser ganska seriösa ut på nätet) En annan fråga är om kablarna på något sätt är anpassade för de olika länderna, är det helt olika kablar för 110V än våra 220V? Kan ju tänkas att tex Transparents kablar har olika filter beroende på voltstyrkan. Någon som har US kablar eller har testat? Quote
fredrik Posted March 22, 2005 Posted March 22, 2005 Jag har amerikanska kablar men jag har helt enkelt bytt kontakt. Ganska bökigt med mina ElectraGlide dock. Jag köpte dem begagnade från UK och han hade i sin tur kört dem med adapter med gott resultat. Dock tycker jag att det ser snyggare ut utan adapter, och jag vill ju inte chansa på att jag skulle tappa välljud. Mig veterligen är det ingen skillnad på 240V eller 115V varianter av de flesta märken men mina kunskaper när det gäller Transparent är milt sagt begränsade. Quote
thli72 Posted March 22, 2005 Author Posted March 22, 2005 Byta kontakt är vissligen en god tanke ,men om jag köper någon av Shunyatas Vx modeller ( som jag tänkt ) så kan det nog bli ganska bökigt. Kablarna är fyllda av en massa "sand" av något slag så jag vill nog inte börja klippa i en sådan kabel. Quote
Ekman Posted March 22, 2005 Posted March 22, 2005 man får hålla sig till kablar som är lätta att byta kontakt på. det finns många bra att välja på ändå shunyata taipan nordost valhalla Kimbers nätkablar transparents är nog också lätt om inte filtren är olika Quote
Akkelis Audio Posted March 22, 2005 Posted March 22, 2005 Annars kan man ju köpa en kopplingslist/filter med USA uttag Quote
thli72 Posted March 22, 2005 Author Posted March 22, 2005 StefanB: Strålande ide, gäller bara att hitta en utan massa säkringar och annt skräp. Har du några förslag? Quote
Akkelis Audio Posted March 23, 2005 Posted March 23, 2005 Tycker att det ser ut att vara rätt bra komponenter i filtreringen så att kalla det skräp skulle jag inte göra. Men vill man inte ha filtrering så är det väl bara att öppna lådan och plocka bort filterkomponenterna. Dvs bugga om den till en helt vanlig kopplingslist. Quote
thli72 Posted March 23, 2005 Author Posted March 23, 2005 Är det inte risk att filtret bara funkar med 110V? Att det säger "puff" när man pluggar i den i vårat nät. Quote
Akkelis Audio Posted March 23, 2005 Posted March 23, 2005 Det beror väl på vilket filter vi talar om. Det på bilderna är för 220 volt. Quote
thli72 Posted March 23, 2005 Author Posted March 23, 2005 Ok, då är jag med. Vet du märke,pris och var man kan få info om detta filter? Quote
Recommended Posts