Jump to content

Recommended Posts

Posted

En liten fundering kring hur ni resonerar när det gäller att skydda LP skivorna och deras konvolut.

Jag har ca 90% av mina skivor i så kallade PVC fordral. Lite kraftigare än PP och svetsade. För ett tag sen kom lite alarmerande rapporter om att PVC "släppte" ifrån sig något som påverkade vinylen och förstör densamma....

Tror att Recordmania larmade efter att ett mono original av A Love Supreme - John Coltrane hade blivit förstört efter att ha legat i ett PVC fordral. Märk väl att skivan har påverkats trots att den legat i innerfordal samt i LP konvolut:blackeye:

Själv har jag inte märkt något på mina LP, men jag har kompisar som omedelbart tog beslutet att låta skivorna stå utan någon som helst plast runt sig...

Eventuellt gör jag samma övning själv, men samtidigt vill jag ju skydda albumen så gott jag kan. 

Hur gör Ni? och varför det ena eller andra sättet?

En fördel med att ta bort plasten är att det blir mer plats för vinyl i hyllorna - o det gillar man:grin:

Posted

Jag har satt mig in i ämnet för några år sedan. Det jag lärde mig är att PVC plast till skivförvaring kan vara skadligt under vissa omständigheter.

Omständigheterna kan då vara fukt + värme vilket kan sätta igång emitterandet av skadlig gas för vinyl. Denna gas kan ta sig igenom pappomslag etc och skada vinylen. Förmodligen om man har tur och skivorna står torrt och fint går det bra ganska så länge. Men om plattorna står på fuktig vid eller källare - inte så bra.

Ett enkelt test om plasten är "dålig" är att lukta på den. Luktar den ny badboll så är det inte bra. Själv så slängde jag en hel del PVC plastomslag när jag luktade mig igenom samlingen.

I princip nu framöver undviker jag fortfarande all plast som luktar badboll, dvs emitterar doft av badboll eller uppblåsbar luftmadrass i genomskinlig plast (PVC). Vissa omslag har också blivit brittla eller hårda med tiden. Bör slängas och värst är förmodligen de som hade bildskivor i sig.

Plastomslag av annan sort Polyeten (Polythene) som inte är lika genomskinliga men helt säkra använder jag istället. Även Japanska tunna genomskinliga ofta med flärp för stängning är också OK, men de går sönder ganska så lätt.

Det finns ganska mycket att googla runt det här - även youtube videos med bevis för hur illa det kan gå.

Utan plast ser trevligare ut, men skivorna slits lätt i hanteringen speciellt om de är 80-talare eller gamla OG från 50, 60-tal med olaminerade omslag. 

Posted
1 minute ago, shaft said:

Plastomslag av annan sort Polyeten (Polythene) som inte är lika genomskinliga men helt säkra använder jag istället.

Kan skriva under på Polyethylene. Har alltid använt PE där skivorna och fodral från 80-talet ser lika fina ut idag.

Typ dessa PE Outer Sleeves, som jag tycker är stabila och bra. 
 https://www.simplyanalog.eu/vinyl-record-sleeves-outer.php

Däremot är PE plastfickorna lite mjölkiga och PP är klarare, men samtidigt tunnare och sladdrigare.

image.png.a9f5dada258d16adf78b1783210767a6.png

Posted

Tack för synpunkter.

De "mjölkiga" har jag ett gäng men gillar dem inte. De japanska är bra men precis som @shaft nämner så går de sönder alldeles för lätt.

Tur att jag har stabil temperatur hemma utan fukt iaf, badbollstesten har jag inte gjort iofs:grin:

Blir antagligen att de står naket framöver.

Posted

Jag har aldrig använt plastskydd. Tycker det är bökigt, tar plats och gör det svårare att läsa på ryggen när man letar skiva. Jag tycker även funktionen är lite oklar, dels är det inga altartavlor och dels kommer jag väl heller aldrig sälja. Min far, som samlat skivor i över 60 år, han har heller aldrig använt plastfickor och hans skivor ser ut att kunna vara köpta häromdagen. Tror därför det mest handlar om handhavande och hur de förvaras.

Posted

Jag har aldrig använt plastfickor till mina skivor heller. Jag testade och upplevde mer statiska skivor så det blev kortvarigt. Skivor som köptes på 70-talet ser fortfarande nya ut på omslagen så plastfickor gör nog ingen skillnad om de står torrt och lagom varmt. 

Posted

Jag har plastfodral på de flesta skivor som står i skivbackar. Dels för att min handlare har plastfodral både på nya och begagnade skivor, men också för att jag tycker det är lättare att bläddra bland dem. 

När det är dags för dem att flytta in i skivhyllan åker plasten av. Jag tycker det är snyggare utan i hyllan samt att det är så mycket enklare att läsa på skivfodralsryggarna. 

Posted
6 hours ago, Daniel said:

Jag kör i huvudsak naket…

Jag avskyr fickor i hyllan, det gör allt hanterande så mycket sämre.

Jag kör i huvudsak med någon form av fickor, men har lite bryderier om detta. Tycker också att det krånglar till hanteringen. Man har dem ju för att skydda fodralen, men i ärlighetens namn hur mycket skadas de av att stå i hyllan och hanteras nakna? Troligen minimalt. Jag tycker dessutom det är synd att inte kunna se fodralen lika bra. De är ju ofta riktigt snygga och jag tycker jag missar det estetiska lite. 

Bestämde mig för någort år sedan för att ha alla album med fickor och kompletterade och fixade på alla förutom några hundra klassiska gamla vinylalbum som redan är rätt slitna. 

Men jag har faktiskt funderat på att ta bort alla fickor. Jag är ju rädd om fodralen ändå. 

Posted

Jag väljer bort plastfickor, det är dock ett fåtal dyrgripar som får ha dem (Eller om det är ngn obi-strip som riskerar skador). Men generellt tycker jag de förfular, tar mer plats och tillför egentligen inte så mycket utom ett visst skydd mot åverkan när man skjuter in eller tar ut dem.

Nya plattor får ofta behålla sin "wrap" så länge den sitter ihop. Om jag känner stort behov av att glutta på en gatefold åker wrap'en bort, men eventuella hype stickers flyttas till antingen en lös papperslapp eller klistras om på ett otryckt innerfodral.

Posted

Lite OT. Såg på tv att ett ex av Beatles White Album skulle auktioneras ut. Tydligen ett av tre provexemplar varav det aktuella exemplaret hade nr 1. Fortfarande inplastat i sin originalförpackning,. Naturligtvis kommer detta sannolikt aldrig att spelas, men intressant hur konditionen är? Lite som champagneflaskor som räddats från sjöbotten. Skall bli kul att höra vad slutpriset kan landa på.

Calm

Posted

Jag använder PP i första hand, PE i andra hand.

Dessa finns numera också för dubbel- och trippel-LP.

Det går snabbare för mig att hantera en LP i plast än utan plast, och hanteringen är mycket skonsammare.

Posted

Jag har en del mjölkiga plastfodral för att de inte klibbar fast på konvolutet. Var dessa av PE eller PVC ?

Har egentligen inte tänkt så här långt men det borde vara viktigt med ventilation kring skivorna än tätt slutande omslag kring vinylen ... kanske skulle sätta in innerfodralen så skivan kan tas ur direkt utan att behöva ta ut innerfodralet först?

Posted
On 2023-11-15 at 12:20, calle_jr said:

Det går snabbare för mig att hantera en LP i plast

Tidsaspekten är inget argument för min del. Inte ens grad av bekvämlighet. Jag hade samtliga vinyl i plastfickor fram till ca 1990, om jag minns rätt. Jag plockade bort dem för att jag tyckte det var fult. Jag upplevde väggen av flera tusen album i vardagsrummet såg inte alls trevligt ut; snarare skräpigt. En skivsamlande kompis med över 12,000 album hade ingen plast om heller och hans omslag var inte slitna. Så min nya teori blev att ju mer album man har desto mindre yttre slitage och jag tycker det stämmer även i praktiken. 6-7,000 plastfickor tar också plats. Det märker man när man plockar bort alla.

Förr var jag också boksamlare. De hade jag heller inte i plast. Jag tycker både stora samlingar av bok- och skivryggar (inkl. CD) ser tilltalande ut i en hylla (utan plastfickor).

Posted

Om skivsamlingen är ett renodlat arkiv så är det nog ingen skillnad, men om den används dagligdags så slits den helt klart mer utan plast. Givet att man placerar innern bakom konvolutet - det är den avgörande skillnaden jämte hur skötsam eller fingerfärdig man är.

Jag säger inte att man ska göra det, men om man ser hur de som samlar rariteter förvarar LP så är det nästan alltid PP/PE.

Seamsplits, kantstötning och kantnötning sänker värdet avsevärt. Även radiostationer använde plast. Det finns ofta memorabilia och annat jämte innern som lätt skadas eller försvinner om innern förvaras i konvolutet.

13 hours ago, conan said:

kanske skulle sätta in innerfodralen så skivan kan tas ur direkt utan att behöva ta ut innerfodralet först?

Hellre det, men det är högrisk om man har besökare som bläddrar.

Posted

Har 80 tals afton her ikväll med nytvättade vinyler (nya innerpåsar) och några med pvc ytterst...kan inte märka ett dugg diff eller avvik, låter som ett teoretisk/konstruerat problem, dvs inte vardagligt problem...tror nog jag har slutat lyssna för gott innan den pvc har gjort sitt dåliga med mina skivor och det finns lite pvc her   :39:

mvh

Posted
19 hours ago, calle_jr said:

om den används dagligdags så slits den helt klart mer utan plast.

Jo, så är det nog; framför allt om man spelar samma album ofta, vilket inte händer så frekvent här. Jag brukar plocka ner ett 20-tal album till min ”lyssningslåda” och spela igenom. En del kanske ett par gånger. Därefter åker de tillbaka i skivhyllan. Det kan dröja år innan de kommer fram igen…

Är man ren samlare och ser sin musikskatt mer som en påse pengar snarare än musik så kan det kanske vara läge att skydda med plast. Samma sak med en butik. 

Posted
On 2023-11-18 at 04:03, Bebop said:

Tidsaspekten är inget argument för min del. Inte ens grad av bekvämlighet. Jag hade samtliga vinyl i plastfickor fram till ca 1990, om jag minns rätt. Jag plockade bort dem för att jag tyckte det var fult. Jag upplevde väggen av flera tusen album i vardagsrummet såg inte alls trevligt ut; snarare skräpigt. En skivsamlande kompis med över 12,000 album hade ingen plast om heller och hans omslag var inte slitna. Så min nya teori blev att ju mer album man har desto mindre yttre slitage och jag tycker det stämmer även i praktiken. 6-7,000 plastfickor tar också plats. Det märker man när man plockar bort alla.

Förr var jag också boksamlare. De hade jag heller inte i plast. Jag tycker både stora samlingar av bok- och skivryggar (inkl. CD) ser tilltalande ut i en hylla (utan plastfickor).

Håller med. Det är den tanken du beskriver jag också har.

Det är något med känslan och utseendet hos fodralet utan plastfickan som jag gillar så mycket bättre. De som man kan vika upp blir ju också mer tittade i. Många fodral är ju vackra och härliga att hantera utan plastfickan. 

• 2 weeks later...