Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tycks vara en av få som är intresserad av en så gammaldags tingest då mycket är ”beställningsvara”.

Är intresserad av Aesthetix Romulus Signature som verkar vara en fin spelare, dock har den inte möjlighet att spela SACD-skivor.

Har även kikat lite på Esoteric K-05XD och Luxman D-07X men ingen av dessa två tycks finnas annat än på beställning så det blir ju i så fall ett ”grisen i säcken köp”.

Vet att det finns en del nya, för mig okända märken, som kan vara intressanta så tips mottages tacksamt.

Budget upp till ca 150k, mer är jag inte intresserad av att ge för en CD-spelare.

Ska även fungera bra som Dac till min Bryston BDP-3 streamer.

I övrigt består systemet av Magnepan 3.7 som drivs av en Gryphon Diablo 300.

🤗

Posted
13 minutes ago, Hasse said:

Jag tycks vara en av få som är intresserad av en så gammaldags tingest då mycket är ”beställningsvara”.

Är intresserad av Aesthetix Romulus Signature som verkar vara en fin spelare, dock har den inte möjlighet att spela SACD-skivor.

Har även kikat lite på Esoteric K-05XD och Luxman D-07X men ingen av dessa två tycks finnas annat än på beställning så det blir ju i så fall ett ”grisen i säcken köp”.

Vet att det finns en del nya, för mig okända märken, som kan vara intressanta så tips mottages tacksamt.

Budget upp till ca 150k, mer är jag inte intresserad av att ge för en CD-spelare.

Ska även fungera bra som Dac till min Bryston BDP-3 streamer.

I övrigt består systemet av Magnepan 3.7 som drivs av en Gryphon Diablo 300.

🤗

Jag skulle kika på Soulnote i antingen 2 eller 3 serien. Mycket bra spelare som jag har stiftat närmare bekantskap med i 3-serien med separata klockan.  Just den kanske  är  lite overkill men i 2 serien kan du kanske hitta något passande.  Eller varför inte titta på Marantz med lite liknande ljudsignum? Finns i otaliga modeller.

Calm

Posted
42 minutes ago, calm said:

Jag skulle kika på Soulnote i antingen 2 eller 3 serien. Mycket bra spelare som jag har stiftat närmare bekantskap med i 3-serien med separata klockan.  Just den kanske  är  lite overkill men i 2 serien kan du kanske hitta något passande.  Eller varför inte titta på Marantz med lite liknande ljudsignum? Finns i otaliga modeller.

Calm

Soulnote har väl bara en spelare i 3-serien o den är LÅNGT över budget

Posted
19 minutes ago, thli72 said:

Soulnote har väl bara en spelare i 3-serien o den är LÅNGT över budget

Var mer intresserad av den ljudmässiga delen och förutsatte att en billigare i 2-nivå skulle finnas. Lite skott från höften, men skulle inte förvåna mig om den kommer. Flitiga gubbar där!

Men Marantz har nog något i samma stil till ett passande pris.

Utvecklarna i Soulnote har delvis bakgrund därifrån om jag minns rätt

Calm. 

Posted
16 hours ago, Perfect sense said:

Playback Designs MPS-6

Kan säkert vara något.

Jag tipsar också om Marantz SA-10. Fullt balanserad konstruktion, SACD/CD, all streaming och avspelning av PCM från 16/44-32/192 konverteras och allt spelas upp som DSD 256 via LP-filter istället för traditionell da-omvandling. Mekaniskt en oerhört stabil konstruktion på nästan 20 kilo.

Det som talar mot Marantz är väl att märket inte upplevs som rumsrent bland sökare av s k highend och t o m för billig. I min värld handlar det om något annat än välljud.

Posted
On 2023-11-14 at 10:35, Bebop said:

Det som talar mot Marantz är väl att märket inte upplevs som rumsrent bland sökare av s k highend och t o m för billig. I min värld handlar det om något annat än välljud.

Det ligger nog någonting i det du säger att Marantz inte anses vara ”high-end” och för billigt 😳

Kommer att tänka på gårdagens avsnitt av ”Fråga Lund” där både amatörer och experter fick prova tre viner där de fick se etiketterna på de tre vinerna i prisklass från 100-900 kronor. Från kartongvin till exklusiv etikett. Både amatörer och experter rankade kartongvinet som sämst och det exklusiva vinet som bäst.

I slutet avslöjades det att alla tre viner var identiska. Ridå.

Förekommer som synes även inom vår hobby 😉

https://www.audioholics.com/editorials/the-hollywood-sapphire-group-program?fbclid=IwAR3562q1ZI5PZlBk81pgjKZTzy9AwY_eQv-m1mxSvV1UZEo20p-UgAHEF7s_aem_AUW0gu4TCetgsPCxhYlYUC5O524EU2GLqt6LaTbZqgxBXve-pZmEXA4e610QeZNM0r8

Posted

Ja många tillverkare har upplevt att de har uppmanats av sina importörer på framförallt Asien-marknaden att höja priset för att möta kunders behov av status, fåfänga etc etc. Minns ett sådant samtal med vdn för Electrocompaniet jag hade i Denver på RMAF. Tycker att deras produkter håller mycket hög klass även i relation till priset.

Men å andra sidan är mycket illusioner och den sista procenten har en tendens att kosta mest. Men om illusionen består över tid så kanske det inte bara handlar om illusion, utan mer om realiteter? Min ASR håller fortfarande mkt hög ljudmässig klass trots att den har några år på nacken.

Med risk för att vara helt partisk skulle jag testa Playback Designen-6 som jag inte ens visste låg inom budget. Att testa kostar bara risken att man  antingen fastnar eller förkastar. Men låna hem lite längre än över helgen. Förutsätter att den är helt inspelad för den växer när den kommer upp i minst 400 timmar. Min MPS-8 har nu gått närmare 500 timmar och det är skillnad, om än från en mkt hög nivå.

Calm

Posted

Även fåfänga ock känslomässiga upplevelser är viktiga för oss, så inget fel i det. Även teknisk lösning kan vara ett starkt argument och bidra till köp eller inte.. Fråga @calle_jr :65: Men jag tycker det blir helt fel när man alltid eller ofta gör koppling till t ex ljudkvalitet när det kanske mer handlar om helt andra saker typ, lycka, drömmar, design, exklusivitet mm. Av någon anledning drar vi oss för att säga det. Istället lyfter vi fram våra "guldöron"

Produkt-/sortimentschefer, marknadskommunikatörer och varustrateger är mycket medvetna om hur man kan skapa en image över sitt sortiment, koppling till prissättning och hur det kan skapa lönsamhet givet den produktionsmiljö man har och vilka fasta kostnader man har plöjt ner. I många fall har man en produktionsapparat byggd på volym. Men det innebär ju inte att deras "övre" sortiment för den skull inte kan matcha mindre och mer esoteriska tillverkare som inte har så effektiv produktion. De behöver kunna få ut ett högre pris och då får ju kommunikationen  anpassas med argument som leder till en mer exklusiv känsla i kundleden.

VW-koncernen har varit skickliga på att differentiera sitt sortiment. BMW och Mercedes med sin exklusivitet. Och bilarna säljer... trots att Honda, Toyota och Subaru hamnar i topp hos köparna år efter år både inom kvalitet, märkestrohet och verkstäders service. Det är ett lite "bevis" på att vi inte alltid söker objektiv kvalitet, tycker jag.

Posted
27 minutes ago, Bebop said:

Även fåfänga ock känslomässiga upplevelser är viktiga för oss, så inget fel i det. Även teknisk lösning kan vara ett starkt argument och bidra till köp eller inte.. Fråga @calle_jr :65: Men jag tycker det blir helt fel när man alltid eller ofta gör koppling till t ex ljudkvalitet när det kanske mer handlar om helt andra saker typ, lycka, drömmar, design, exklusivitet mm. Av någon anledning drar vi oss för att säga det. Istället lyfter vi fram våra "guldöron"

Produkt-/sortimentschefer, marknadskommunikatörer och varustrateger är mycket medvetna om hur man kan skapa en image över sitt sortiment, koppling till prissättning och hur det kan skapa lönsamhet givet den produktionsmiljö man har och vilka fasta kostnader man har plöjt ner. I många fall har man en produktionsapparat byggd på volym. Men det innebär ju inte att deras "övre" sortiment för den skull inte kan matcha mindre och mer esoteriska tillverkare som inte har så effektiv produktion. De behöver kunna få ut ett högre pris och då får ju kommunikationen  anpassas med argument som leder till en mer exklusiv känsla i kundleden.

VW-koncernen har varit skickliga på att differentiera sitt sortiment. BMW och Mercedes med sin exklusivitet. Och bilarna säljer... trots att Honda, Toyota och Subaru hamnar i topp hos köparna år efter år både inom kvalitet, märkestrohet och verkstäders service. Det är ett lite "bevis" på att vi inte alltid söker objektiv kvalitet, tycker jag.

Ja det handlar nog ofta om fåfänga, man vill helt enkelt ha en snygg och välbyggd apparat som andas kvalitet.

På ett Magnepanforum kan man nu läsa om att många audiofiler anser att Maggisarna är för billiga för att de ska överväga ett köp av dessa 😳

Kanske en anledning till att det fr.o.m idag går att beställa samtliga modeller i ett ”X-upgraded” utförande med bättre komponenter.

Om det sedan är värt $4000 i tillägg på en 3.7i för $9000 är väl upp till var och en att avgöra. ”Diminishing returns” 😉

Posted

Jag tycker att man börjar i helt fel ände om man inte utgår från vad man gillar i ljudväg. En del gillar mer analytiskt, exakt, dynamiskt och kanske blir det tillspetsat och andra gillar mer värme klang och organiskt harmoniskt. Det som en del skulle kunna kalla mörkt eller murrigt.  Allt är beroende på tycke och smak. Det ena eller det andra är varken mer rätt eller fel. Status eller marknadspåverkan brukar ge en fadd eftersmak om man utgår från sådana parametrar och har en kort varaktighet. Vem tycker att årets produkt 2017 har samma status 2023? Med dagens modellutveckling med fabrikanter som ständigt måste förnya sig varje år, så blir mycket dagsländor med kort varaktighet i strålkastarljuset. Det viktiga är inte vad andra eventuellt tycker utan vad som passar in i just mitt system och mitt sätt att lyssna. Jag kan knappast tycka att det är särskilt klokt att gå på teknisk lösning, eftersom så mycket förändras särskilt på den digitala sidan. Och som jag brukar säga vad som är tekniskt möjligt  är inte alltid musikaliskt önskvärt. Trender kommer och går även i tekniska sammanhang och jag vet inte hur en elegant kretslösning egentligen låter IRL.

Så för mig är det solklart att det ljudmässiga valet är avgörande och det har i vart fall fått mina utbyten att ha ganska långa cykler. Men valen har föregåtts av ganska långa processer innan jag i vart fall landar i ett beslut, men föregås ofta med något som stuckit ut på ett för mig positivt sätt som fångat min uppmärksamhet och stämt med min ljudfilosofi. Var man sitt eget guldöra skulle jag säga, utifrån vad man gillar. Regals kablar är ett sådant exempel på sistone.  Ett annat är Moon River och det nu aktuella Playback Design även i relation till även dyrare alternativ. Sedan blir det ytterligare ett produktbyte innan locket skruvas på kistan, men det kommer i närtid och sätter definitivt punkt för vidare byten i min livstid. Smålir räknas inte. :grin::smile:

Så lycka till med vad du än kan hitta som faller dig i smaken!:thumbsup::OK:

Calm

Posted
9 hours ago, calm said:

Så för mig är det solklart att det ljudmässiga valet är avgörande

Så vill jag tro att det har varit för mig också men om jag ställer mig lite vid sidan om, framför allt senare år om tidigare inköp, så har jag inte alltid varit så renlärig. 

Om man tittar på individnivå så är ju skalan stor över hur vi agerar och hur vi påverkas och av vad. Men om vi ser på gruppnivå om hur vi väljer mellan ljudkvalitet kontra andra värden eller vad som påverkar oss så är beteendet normalfördelat kring ett visst beteende. Exakt vad vet jag inte. Det påverkas också hur man definierar grupper. Jag skulle dock bli förvånad om upplevd ljudkvalitet hamnar särskilt högt upp, men jag vet inte.

Finns mycket att tycka och säga om detta men då blir det lite för mycket OT.

Posted

Man skall inte underskatta att människan är ett gruppdjur och där ligger en del i psykologin i marknadspåverkan. Man vill tillhöra en viss grupp eller sträva mot en i egna ögon mer attraktiv eller statusmässig grupp. En del talar om den uppåtsträvande medelklassen som en målgrupp som är lättare att locka till konsumtion i viss riktning. Det är ganska tydligt när man går i vissa mode- eller accesoarbutiker där man till och med tvingas köa för att få köpa vissa statusmärken. Problemet är att om en viss vara blir för vanlig så minskar den i statusvärde. Då kan eliten redan ändrat sitt beteende och sökt sig till mera esoteriska  och hantverksmässiga produkter utanför dessa varumärken. Ett tydligt exempel på detta är köksinredning som tidigare  trendmässigt fokuserade på vissa exklusiva och dyra varumärken, men där de som verkligen nu har råd jagar de skickligaste hantverkarna för egenbyggda och arkitektritade inredningar. Det finns alltid en nivå till att sträva efter. Individualismen har också blivit en trend- och statusmarkör.

Omsatt till hifi kan man konstatera att det går trender inom denna bransch liksom allt annat. Den senaste mässan i München  2015 som jag bevistade visade på en trend som jag beskrev som att allt var supertransparent, superupplöst och andra parametrar på super och de flesta verkade vara djupt imponerad mht till de var de rum som var mest besökta. Men jag funderade mycket på var musiken tog vägen i denna intill laboratoriemässiga ljudmiljö? Tror att pendeln slagit tillbaka något i en mer realistisk riktning och ett av de system som jag fastnade för då hette Klimo som då var ett italienskt rörbaserat system som var helt i min smak. Fjäderlätt mjukhet som verkligen appellerade till min syn på musiken, som klingade ut ur högtalarna med ett operastycke som fick nackhåren att resa sig på mig av ren och pur känslomässig skönhet. Återvände fler gånger för att bekräfta mitt intryck. Tror inte att det systemet ens var omnämnt i något medialt sammanhang, men jag tyckte det låg i toppklass i  min jämförelse. Säger inte att alla andra hade fel, men mer att man skall sträva efter sin egen övertygelse och sitt eget sätt att lyssna på musik och egentligen hålla fast vid denna röda tråd. Där kommer faktiskt det ljudmässiga in och eftersom man lyssnar mest själv så får man nog bestämma sig för vad man egentligen gillar. Trots allt är nog det som håller i längden, dessvärre. Imponatoreffekten klingar ganska snabbt av är jag rädd och då tvingas man in i nya val och bytarkarusellen är igång.

Rådet som alltid att ta tid på sig och välja med omsorg men med egna preferenser rent ljudmässigt i fokus. Teknik kommer alltid och går och det som var innovation igår är historia idag. Det går aldrig att framtidssäkra sig i det avseendet. Stabilitet och kvalitet är mer hygienfaktorer som bara måste fungera. 

Sorry om detta blev mycket OT kanske.

Calm

Posted
On 2023-11-13 at 16:37, Hasse said:

Detta är en av mina absoluta favoriter, hur mycket jag än provar i alla olika prisklasser och med olika tuffa specifikationer, återkommer jag till detta gedigna bygge. Romulus spelar musik, med tyngd, övertygelse och nerv. Det bara flödar musik och det är så balanserat att man aldrig funderar över det tekniska, även om alla hifiparametrar kan bockas av.