Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har definitivt inte bara gott att säga om Auralics mjukvara Lightning DS men det kan vara av intresse att kunna diskutera möjligheterna den faktiskt erbjuder.

Med senaste firmware på G-seriens apparater så erbjuds en ny funktion som kallas "Loudness Levelling", det är en proprietär variant på "Volume levelling", alltså möjlighet att anpassa gain baserat på metadata eller analyser av mediats upplevda "loudness".

Det som är lite intressant är att Auralic utlovar en potentiellt ökad ljudkvalitet genom att tillföra motsatsen till dynamisk kompression, dynamisk expandering under vissa förutsättningar. Jag har hittills inte hittat något praktiskt exempel på hur man skulle kunna dra nytta av detta dock. (Och jag vägrar låta Auralic analysera mina filer och sedan skriva replay gain-metadata till extra filer i min mediastruktur...)

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Det som är lite intressant är att Auralic utlovar en potentiellt ökad ljudkvalitet genom att tillföra motsatsen till dynamisk kompression, dynamisk expandering under vissa förutsättningar.

Pioneer N-50AE har en sådan funktion också och den är inte helt dum om man måste spela sådana misshandlade filer. Jag har aldrig använt med regelbundenhet men provat någon gång.

Jag såg "Loudness Levelling" när jag var inne och kollade att inget hade ändrats efter uppdateringen och jag såg att funktionen var avslagen. Tur var det för då slapp jag stänga av den, jag gillar inte sådant. Det är nog mer för andra typer av lyssnare än mig som företrädesvis lyssnar på album och i stort sett aldrig använder spellistor.

Posted
37 minutes ago, MatsT said:

sådan funktion

Är du säker? Volume Levelling är inget ovanligt men påverkan på dynamisk kompression har jag inte hört om innan?

Har för mig att det fonns "återställningsfunktioner för komprimerad musik" dock, alltså i bemärkelsen lossy compression?

Hursom:

IMG_1515.jpeg

Här ser man lite hur Vega jobbar:

i nedre vänstra kanten av bilden ser man inkommande dataström, från Qobuz i det här fallet.

Den blå rektangeln visar upp aktuellt filter. samt intern dataström till de delar av Sabre DAC'en som man nyttjar. Men, man ser också aktuell REPLAY_GAIN för spåret (jag valde Track, inte Album).

Tanken är att spår/album med positiv gain (låg inspelningsnivå samt låg toppnivå) ska kunna expanderas med hjälp av DSP...

Det tråkiga är att jag inte hittar några såna spår på Qobuz???

Posted

"The N-50 offers four playback modes: Auto Sound Retriever, Sound Retriever Air Hi-bit 32, and Pure Audio. With Auto Sound Retriever, the signal is routed through a digital signal processor (DSP) in an effort to restore some of the quality that is lost when tracks are compressed with lossy codecs, such as MP3."

Det var nog inte som jag trodde att dynamisk kompression korrigerades. De uppgifter jag hittar nu tyder på att det är datakompression som ska åtgärdas vilket egentligen är mindre intressant.

Posted
14 minutes ago, MatsT said:

vilket egentligen är mindre intressant.

Jodå, det kan väl vara nog så intressant om man råkar ha kära mediafiler av tveksam kvalitet. Jag har själv provat funktionen på min gamla N-50 och även N-70, och tyckte den var till fördel! 👍🏻

Jag tycker även att tveksamma MP3/AAC-filer kan få större behållning av uppsampling och "om-filtrering" än de som redan från början har högre informationsinnehåll. 

Posted
On 2023-11-01 at 12:41, AlfaGTV said:

Med senaste firmware på G-seriens apparater så erbjuds en ny funktion som kallas "Loudness Levelling", det är en proprietär variant på "Volume levelling", alltså möjlighet att anpassa gain baserat på metadata eller analyser av mediats upplevda "loudness".

Står det något lite mer detaljerat om hur de gör detta?

Hmm, ”baserat på metadata” låter lite konstigt. Det finns ju normalt ingen sådan audioanalys inkluderad i metadata.