Jump to content

Vad kan vi kräva av en konsert?

Double A

Recommended Posts

Lite funderingar …

Efter att ha bevittnat Madonnas konsert i Köpenhamn i torsdags, och hört av andra med liknande erfarenheter så har jag börjat fundera på vad vi som konsert-kunder kan kräva av ett live framträdande. 

Först och främst måste jag säga att tant Madonna har släpat hit en rätt spektakulära show! Så där har jag inget att klaga på, MEN! Vad kan vi förvänta oss / kräva när det kommer till ljudkvalitet? Okej, jag förstår att det är svårt att få till ett bra ljud till alla i en stor arena, men någon typ av ansvar måste väll produktionen/ arrangören ha?

Vi hade sittplats nästan rakt framför scenen, men rätt högt upp och (i alla fall där) va ljudet helt kasst! Inte bara dåligt utan helt fördärvligt! Sången (och det mesta andra) va distat så det va svårt att uppfatta vilken låt det va. Till detta så va basen vid 60-70Hz ca 30dB högre än 2kHz informationen. 
Ljudnivån låg bitvis på över 122dB i topparna!

Så mina frågor blir, hur mycket ska vi som kunder acceptera? Om vi går på bio och skärpan är så dålig att vi inte ser vilken film vi tittar på, så klagar vi rätt garanterat. Eller om vi jobbar på en arbetsplats som utsätter oss för oljud över 120dB utan att erbjuda oss skyddsutrustning. Då blir det nog ett fall för facket eller liknande. 
Men att går (och betalar dyra pengar) på en konsert och blir misshandlade och i värsta fall för bestående hörselskador, ska vi bara acceptera det?

Vi klarade inte att vara sitta kvar, utan fick avbryta i förtid, och vi var inte ensamma, det va rätt många som gav upp…

Så vad säger ni, har ni liknande erfarenheter? Eller är det bara jag som börjar bli surgubbe?😉

Ljudkvalitet borde vara högsta prio efter framförandet, dvs artistens engagemang, spelglädje, publikinteraktion osv.

Sedan kommer ljusshowen på tredje plats.

Jag går ju på konsert för en extra upplevelse utöver skivan .. det måste vara bättre. Är framförandet riktigt bra så kan både ljud och ljus förlåtas lite, men det finns gränser förstås.

Jag håller med dig Conan!

En konsert skall ju vara en förlängning av skivan, fler sinnen skall förhoppningsvis bli tillfredsställda, precis som du skriver. Och nu när jag luftat mina tankar om detta får jag höra fler o fler som har haft riktigt dåliga konsertupplevelser, så tydligen är detta med dåligt ljud vanligt förekommande. Och som konsument så tycker jag inte det är okej skita i att leverera en undermålig produkt. 😡

Betalar man (oftast dyra pengar) för att få se o höra en artist så tycker jag man i alla fall inte ska bli misshandlad och ev hörselskadad. 

Jag förfäktar uppfattningen att live och reproducerad är två olika upplevelser och naturligtvis närmar sig över tid. Men lyssnade inför konserten på Like A Virgin i highres 192 kHZ 24 Bit och fann den vara en  ganska habil produktion. All popmusik har en tendens att lägga ut instrumenten lite konstigt i soundboxen. Vet inte om detta är en eftergift till de som gärna lyssnade i öronsnäckor eller hörlurar i första hand. Den utkom 1984 och frågan är hur musiktekniken var utvecklad då? Sony Walkman kom 1979 men frågan om utbredningen? Så sannolikt handlade det ändå om antingen vinyl eller möjligen CD som var ny företeelse.

Men jag tycker att ljudfilen utvisar ett bra hantverk, till skillnad mot konserten igår. Pop är ändå pop men någon lägsta ribba bör ändå finnas.

Calm

On 2023-10-28 at 20:10, Double A said:

Madonnas konsert i Köpenhamn i torsdags

Live Nation = Dåligt ljud

Madonna har haft många konserter med mycket bra ljud.

Live Nation fullständigt struntar i hur det låter och jag undviker deras arrangemang vem och var det än ska spelas.

1 hour ago, calm said:

All popmusik har en tendens att lägga ut instrumenten lite konstigt i soundboxen

Jag förstår vad du menar, men det är ett lite väl kategoriskt uttalande.

Det finns gigantiskt mycket pop med supersound. Jag skulle fylla tråden till brädden om jag skulle göra en lista.

Beatles, David Bowie, Michael Jackson, Prince, Paul Simon, Sting, Supertramp, Phil Collins, Elton John, Lana Del Rey, Cat Stevens, Billy Joel, Roxy Music, Kate Bush, Fleetwood Mac, REM, Abba, George Michael, Adele, Sade, Stevie Wonder, Björk, Eurythmics, Simply Red, Tears For Fears...

Alla musiker och producenter har sina preferenser vad gäller t.ex. hur man lägger ut instrumenten i ljudbilden i inspelningar och liveinspelningar. Och naturligtvis balansen och betoningar och volym. Ibland får man känslan att man kör det gamla politikertrixet ” argumenten svaga, höj rösten”😉🤔 eller basen i detta fall.

Calm

Var det inte ofta så att vinylmastern lät bra och motsvarande digitala lät dåligt på 80-talet? Oklart med Madonna och jag har ingen skiva heller förutom en samlingsvinyl med lite 80-tal att spisa. Dock lät den väl inte så upplöst när jag spelade den nyss (Lucky Star från 1983).

Jämfört med TD Ambient Monkeys så är skillnaden milsvid.