Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skulle säga detta är en klassiker onekligen, men frågan är om man vill avgränsa sig från reflexer bakifrån genom att ha ett så högt huvudstöd?

Annars skulle jag vilja ha den alla dagar som läsfåtölj.

Såg ett engelskt TV-program där man renoverar olika gamla föremål med rent hantverksmässiga metoder och material. Just en sådan stol renoverades och man inser hur sinnrikt den är konstruerad. 

https://www.amazon.com/The-Repair-Shop-Season-1/dp/B09NGTB1DC

Tyvärr är jag just nu förbjuden att ta in så mycket som en "liten låda till". Risken är att jag åker ut tillsammans med den.:grin:

Calm

Posted
3 minutes ago, calm said:

Tyvärr är jag just nu förbjuden att ta in så mycket som en "liten låda till". Risken är att jag åker ut tillsammans med den.:grin:

Då är det väl ok att packa upp dina prylar utanför dörren?:grinquint:

Posted
16 minutes ago, calm said:

Skulle säga detta är en klassiker onekligen, men frågan är om man vill avgränsa sig från reflexer bakifrån genom att ha ett så högt huvudstöd?

Huvudet är ovanför ryggstödet om man sitter rakt.

image.jpeg.f22285b384aa128f366a3af97c730feb.jpeg

s-l1200.thumb.webp.c736af09100e5f8f7c1fcf72aac19df7.webp

Men inte om man sjunker ner med en ottoman till

image.jpeg.0d282c6e9f2e44fb7c2fab8944c561d3.jpeg

Annars får man köpa en Wassily. Alldeles oavsett så får man en Grants, lite espresso och en rak pipa. Perfekta jazz-attribut! 😀

il_570xN.4937257185_qodf.jpg.webp.47eaeea0f4bbe101cf85b469d2136e3e.webp

Posted
2 hours ago, kasra said:

P-pan: Det ena utesluter inte det andra 🤷‍♂️

Det tror jag nog... när klubban fallit och slutpriset är fastslaget så blir det nog rätt mycket pengar för ett sittverktyg.

Domingadär fåtöljerna brukar landa på många decimaler om de är s.a.s äkta.

Nöjer man sig med en replika blir det helt andra pengar.

Jag har för mig att kopiorna dessutom finns med olika höga ryggstöd... med tanke på det där med reflexer bakom "snäckorna".

Posted

Det finns två varianter av Eams lounge chair. Den ursprungliga har lägre rygg men i takt med att människor blivit längre finns en variant med högre ryggstöd också. Jag har den äldre.

Posted

Det var nog den högre jag testade när det var dags? Vill minnas att det blev protester från X:et. Svart läder och en riktig mancave-fåtölj

.

Blev en LC 2 istället ritad av Charlotte Perriand men även Le Corbusier med på ett hörn.

https://www.nordiskagalleriet.se/cassina/lc2-armchair?gclid=CjwKCAjw-eKpBhAbEiwAqFL0mqJ0wAbJQcpB_e-KFLR7t2OOQedqL79fwcEsmNoZAnhrlO_vuMc5vRoCXN8QAvD_BwE

Byttes  i våras till min nuvarande 

Ole Wanschers OW 149 eller Colonial Chair. 

https://www.lannamobler.se/fatoljer-och-fotpallar/fatoljer/ow149-colonial-chair-ek-tvålad-thor-307/

Mer anpassad för en pensionär och rätt sitthöjd till mina Ktêma och inget nackstöd alls.

Calm

Posted
49 minutes ago, Kilgore said:

Hitta rätt Lyssningsfåtölj är viktigt. Jag, ville inte ha en hög rygg som skapade reflexer bakom huvudet. Blev till sist en Fabricus/Kastholm FK6720 Easy Chair från Lange Production

preben-fabricius-and-jrgen-kastholm-paire-de-fauteuils-modle-fk6720.jpg.8b8fd7bf259f950d31775bc1fd074596.jpg

Skitsnygg! En klar favorit. Synd att jag inte behöver en då jag har en soffa att lyssna i. Eller tur, den kostar ju lika mycket som en bra pickup. 😉

Posted
1 hour ago, Kilgore said:

Hitta rätt Lyssningsfåtölj är viktigt. Jag, ville inte ha en hög rygg som skapade reflexer bakom huvudet. Blev till sist en Fabricus/Kastholm FK6720 Easy Chair från Lange Production

preben-fabricius-and-jrgen-kastholm-paire-de-fauteuils-modle-fk6720.jpg.8b8fd7bf259f950d31775bc1fd074596.jpg

Väldigt lika mina Karin som jag har som fåtölj hemma, snygga!

/byZan

Posted
2 hours ago, Daniel said:

Skitsnygg! En klar favorit. Synd att jag inte behöver en då jag har en soffa att lyssna i. Eller tur, den kostar ju lika mycket som en bra pickup. 😉

Min pickup är så klart dyrare än min lyssningsfåtölj ;)

Posted
2 hours ago, byZan said:

Väldigt lika mina Karin som jag har som fåtölj hemma, snygga!

/byZan

Karin var med i urvalsprocessen för ny lyssningsfåtölj, också en favorit.

Posted

Problemet med bekväma lyssningsstolar är att man lätt kan landa lite för lågt i förhållande till diskanten. Kan naturligtvis kompenseras med antingen som jag sett att man bygger ett litet podie med inbyggd HH-are under. Alternativ en uppsättning spikes under eller rejäla dämp-fötter. Enklast är att lägga något under bakre fötterna men det är lite för simpelt. Finns säkert någon manick för detta också. Allt beroende hur långt man driver sin hobby! Nörderiet har ingen känd gräns.....:grin::winking::winktongue:

Posted
31 minutes ago, calm said:

Problemet med bekväma lyssningsstolar är att man lätt kan landa lite för lågt i förhållande till diskanten. Kan naturligtvis kompenseras med antingen som jag sett att man bygger ett litet podie med inbyggd HH-are under. Alternativ en uppsättning spikes under eller rejäla dämp-fötter. Enklast är att lägga något under bakre fötterna men det är lite för simpelt. Finns säkert någon manick för detta också. Allt beroende hur långt man driver sin hobby! Nörderiet har ingen känd gräns.....:grin::winking::winktongue:

Tippa högtalarna svagt framåt är en beprövad lösning. :-)

Posted
9 minutes ago, calm said:

Och jag som trodde det fanns något exklusiv metod i en numrerad upplaga och träschatull.....:grin::rolllaughing:

Calm

I hifi-världen är allt möjligt. 😄 😉Men det finns även enkla lösningar. Jag tiltar några grader på mina burkar. 

• 2 weeks later...