Jump to content

Vad är sämst, led eller reostat? Måste byta fas

fredrik

Recommended Posts

Jag måste av lite olika skäl byta fas på stereons ellina. Jag väljer mellan två, den ena ligger den mesta belysningen på som består av främst ledlampor och den andra fasen ligger takfläkten på och dess reostat. Fläkten går konstant. Om jag minns rätt så ligger även kyl och frys på samma fas som belysningen. 

Var tror ni, spelar det någon som helst roll?

Ja, frågan är om motorn stökar till mer än LEDar. Troligtvis.

Prova att spela musik medan någon slår av och på fläkten utan att du ser eller märker av fläkten. Man vill ju inte bli påverkad av vetskapen att fläkten går eller inte.

1 hour ago, fredrik said:

ni tror ändå att den fas där fläkten inte ligger blir bäst

Inte jag.

Jag har jättedålig erfarenhet av led-drivdon. Det var som att lyssna på förstärkt jitter.

En fläkt svänger ju lite ändå :notes:

Men kan du inte koppla över led-belysningen på samma som fläkten?

5 hours ago, fredrik said:

Får ta upp det med min elektriker.

:thumbsup:

Det är ju inte så att man blir helt åtskild bara för att man väljer en annan grupp.

Jag kan inte redogöra för det, men jag antar att belastningsfördelningen på grupperna ger mer eller mindre skydd för störningar.

Alltså att störningar på samma grupp hamnar direkt på matningen, medan mellan grupper så kommer de dämpas mer eller mindre pga belastningen.

Så varför inte sätta ett litet AC-filter på alla grupper utom hifin?

Det får ju enkelt plats ett gäng sådana i säkringsskåpet.

Schurter_5500.2027_30079724-01.jpg

• 2 weeks later...

Jo, man ansluter ju till en skena från automatsäkringen, men ström dras ju från skenan till alla andra på samma skena (fas). Man kan ju se till att koppla in sig först på inkommande fas till skenan, bara för att optimera, men om det har någon betydelse är osäkert, men då har man verkligen försökt att ansluta hififasen nästan direkt på inkommande kabel.

Jag har dragit stereon från en av de inkommande faserna, direkt vid huvudsäkringarna. Efter det att jag skaffade en mojäng för realtidsförbrukning per fas har det dock blivit uppenbart att den fas jag valde till stereon troligen var den minst lämpliga och därför har byte av fas blivit aktuellt. Jag tror jag kommer göra som så att jag flyttar fasen till stereon till den som takfläkten ligger på idag, och sedan flyttar takfläkten.

17 hours ago, conan said:

Man kan ju se till att koppla in sig först på inkommande fas till skenan, bara för att optimera, men om det har någon betydelse är osäkert

Det borde ha större betydelse vilken belastningsfördelning det är på grupperna.

Om hifi-gruppen har 10 gånger högre impedans än övriga grupper, så borde den vara mindre mottaglig för störningar.

Lite motstridigt…:think:

Ja, och en annan sak man inte tänker på är återledaren som också dras till en gemensam punkt för alla faser, dvs en förbrukare på en fas påverkar en annan fas genom att nollan rör sig potentialmässigt. Inom mätteknik är det ett klassiskt problem att jordskift uppstår och stör mätningarna. Analogt skulle jordströmmar kunna påverka hififasen negativt. Det vore lite intressant att mäta på om problemet är stort eller försumbart.