Hasse Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 Ska apparatens (gummi)fötter optimalt stå bredvid eller på de runda metallinläggen i träet eller spelar det ingen roll? Quote
calle_jr Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 Jag ser inte vad det är för rack och du har inte skrivit det, men oavsett så spelar det roll. ”Metallinlägg” är väl rackets stolpar? Hyllplanet har en plattverkan och trämaterialet kombinerat med hyllplanets geometri och apparatens egenskaper påverkar responsen för vibrationer både utifrån och från apparaten själv. Hur mycket det påverkar apparatens klang är svårt att veta, men jag skulle gissa ju längre ifrån stolparna desto bättre. Hasse 1 Quote
Daniel Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 I det här fallet är metallinlägget ovandelen på en spike som sitter i en kopp, i en ram, som är dämpad av en gummiring i sidled. Så visst spelar det roll. Men fötterna hamnar ju var det hamnar. Om jag har lösa fötter brukar jag inte placera dem på metallen, utan vid sidan om. Har Jag hört skillnad? Nja. 😀 Det är dock en bra bänk som låter mycket bra. Oavsett placering av apparaten. Som vanligt prova dig fram, alla apparater är olika. Man skulle kunna argumentera för att ha tex trafon direkt ovanför en spike. calle_jr 1 Quote
Hasse Posted October 13, 2023 Author Posted October 13, 2023 1 hour ago, Daniel said: I det här fallet är metallinlägget ovandelen på en spike som sitter i en kopp, i en ram, som är dämpad av en gummiring i sidled. Så visst spelar det roll. Men fötterna hamnar ju var det hamnar. Om jag har lösa fötter brukar jag inte placera dem på metallen, utan vid sidan om. Har Jag hört skillnad? Nja. 😀 Det är dock en bra bänk som låter mycket bra. Oavsett placering av apparaten. Som vanligt prova dig fram, alla apparater är olika. Man skulle kunna argumentera för att ha tex trafon direkt ovanför en spike. Tack, det var en utförlig beskrivning på hur racket är uppbyggt. Det är ett Signature rack och ampstand där en av dina produkter, en Diablo 300, står på det senare. Nu blev det så att gummifötterna hamnade precis på metallen men får väl i så fall prova att flytta den. Är dock tveksam till att skillnaden skulle bli mer än ett ”nja” 😉 calle_jr 1 Quote
Daniel Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 Fint. Jag har ett likadant amp-stand. Och 2 Signature och ett Master ref. Det där kommer att bli bra. Hasse 1 Quote
calle_jr Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 5 hours ago, Hasse said: Nu blev det så att gummifötterna hamnade precis på metallen men får väl i så fall prova att flytta den. Det kan vara värt att sätta tre hårda kopplingar direkt under apparaten varav den ena under trafon. Men jag instämmer här att det blir bra nog utan. Det är mer en test att ersätta gummifötterna med en hårdare koppling. Ps. jag missuppfattade först hur racket såg ut. Hasse 1 Quote
Hasse Posted October 13, 2023 Author Posted October 13, 2023 49 minutes ago, calle_jr said: Det kan vara värt att sätta tre hårda kopplingar direkt under apparaten varav den ena under trafon. Men jag instämmer här att det blir bra nog utan. Det är mer en test att ersätta gummifötterna med en hårdare koppling. Ps. jag missuppfattade först hur racket såg ut. Gryphon har de egna Atlas spikes om man vill prova att byta gummifötterna. Vad gäller huruvida fötterna ska stå direkt på metallinläggen eller på träet så har jag aldrig sett någon rekommendation från Finite så om det finns en hörbar skillnad är väl kanske tveksamt 🤔 calle_jr 1 Quote
octavia rs Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 9 minutes ago, Hasse said: Vad gäller huruvida fötterna ska stå direkt på metallinläggen eller på träet så har jag aldrig sett någon rekommendation från Finite så om det finns en hörbar skillnad är väl kanske tveksamt 🤔 Kollar man lite så är väl den modellen du har @Hasse den ända jag sett som har metall delen på ovansidan dagens produkter har inte det men de har och andra sidan en annorlunda konstruktion med keramiska kulor som isolation mellan ramen och hyllan. Chansen att elektroniken man har skulle ha fötter som träffar exakt på metallen är nog inte så stor så de kan ju inte vara tanken med dem. Antar att de är ett Finite Elemente Pagode E21 Amp Stand du har? calle_jr and Hasse 2 Quote
P-pan Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 6 hours ago, Hasse said: Diablo 300, står på det senare. Kanske det blir roligare och större skillnad i ljudåtergivningen om du lägger till ett par 3:or istället för fötter Quote
Hasse Posted October 13, 2023 Author Posted October 13, 2023 27 minutes ago, octavia rs said: Kollar man lite så är väl den modellen du har @Hasse den ända jag sett som har metall delen på ovansidan dagens produkter har inte det men de har och andra sidan en annorlunda konstruktion med keramiska kulor som isolation mellan ramen och hyllan. Chansen att elektroniken man har skulle ha fötter som träffar exakt på metallen är nog inte så stor så de kan ju inte vara tanken med dem. Antar att de är ett Finite Elemente Pagode E21 Amp Stand du har? Får väl prova att flytta den så att fötterna hamnar på träet men har inga större förhoppningar om en ljudförbättring 😉 Jo det är ett sådant amp stand som på bilden….i samma #5 finish som mitt 😳 Quote
Hasse Posted October 13, 2023 Author Posted October 13, 2023 30 minutes ago, P-pan said: Kanske det blir roligare och större skillnad i ljudåtergivningen om du lägger till ett par 3:or istället för fötter Jodå, 333:an är säkert något bättre men betydligt dyrare än föregångaren. Får nog många fötter för skillnaden i pris 😄 P-pan 1 Quote
Daniel Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 Det är inte gummifötter som original. Utan hårda i någon form av plast. Men ST fötterna ovan gör nytta för värme, klangfärger och detaljer. Hasse and calle_jr 2 Quote
Daniel Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 Alla i Signature serien hade dessa metallinfästningar innan den nya Signature kom för något år sedan. Hasse 1 Quote
Hasse Posted October 14, 2023 Author Posted October 14, 2023 19 hours ago, Daniel said: Det är inte gummifötter som original. Utan hårda i någon form av plast. Men ST fötterna ovan gör nytta för värme, klangfärger och detaljer. Ska det vara någon sorts platta under de vassa ST-fötterna eller ska de stå direkt mot träet/metallinläggen? 🤔 Med dryga 38 kg vikt lär de väl nästan gå igenom träet 😄 Daniel 1 Quote
Hasse Posted October 14, 2023 Author Posted October 14, 2023 19 hours ago, Daniel said: Alla i Signature serien hade dessa metallinfästningar innan den nya Signature kom för något år sedan. Visste inte att Signature åter tagits upp i sortimentet. MkII har kanske bättre konstruktion men tyvärr tycker jag de ser enklare och mindre påkostade ut med sina raka och kantiga hyllplan. Daniel 1 Quote
Daniel Posted October 14, 2023 Posted October 14, 2023 24 minutes ago, Hasse said: Ska det vara någon sorts platta under de vassa ST-fötterna eller ska de stå direkt mot träet/metallinläggen? 🤔 Med dryga 38 kg vikt lär de väl nästan gå igenom träet 😄 ja. Det ingår inga underlägg. Men det är att rekommendera 😀. Hasse 1 Quote
Recommended Posts