christopher Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 Har försökt läsa till mig lite om Apple Music high-res, och behöver lite hjälp. Tolkar utifrån det man hittar att om man går via AirPlay så får man inte High-res men att den kommer komprimeras ner till Aac. Så frågan är om man vill streama Apple high-res hur skall man sätta upp det? Finns det någon streaming lösning? Eller skall man byta till Tidal? Quote
Irrbloss Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 Jag har inte hittat något enkelt sätt. Till deras HomePOD går det att streama lossless, annars är det närmsta jag hittat att man streamar till AppleTV som är kopplad till något via HDMI (max 48kHz dock). Quote
AlfaGTV Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 Man kan använda sin iPad/iPhone som digital transport, via USB-ansluten DAC. Jag upplever enheterna som riktigt trevliga transporter, batteridrivna och galvaniskt avskiljda behöver de inga audiofila switchar eller ethernetkablar heller. Det går att ansluta de flesta DAC'ar och man t.ex. använda en iFi iUSB-grunka om mål-DAC'en konsumerar för mycket ström eller så. Jag förutsätter att en Mac/iMac kan pytsa ut bitperfekt data också? Quote
Micke65 Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 Darko audio gör ett försök att förklara https://youtu.be/Tz4gkosaR-c?si=WHoa7NqH1-uZzrfT Quote
christopher Posted October 12, 2023 Author Posted October 12, 2023 Tackar för svaren, kanske får ta och återstarta macmini och prova. Har en Bryston BDA-3 dac så får se hur jag fixar USB koppling Quote
christopher Posted October 12, 2023 Author Posted October 12, 2023 3 hours ago, Micke65 said: Darko audio gör ett försök att förklara https://youtu.be/Tz4gkosaR-c?si=WHoa7NqH1-uZzrfT Tackar dock tolkar jag att AirPlay 1 bara leder till cd 16bit/44Hz så inte high-res 24/192… AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 9 hours ago, christopher said: Tackar dock tolkar jag att AirPlay 1 bara leder till cd 16bit/44Hz så inte high-res 24/192… Yes, det stämmer och det är en ALAC-kodning som används för att "slimma" bandbredden som krävs. (Apple Lossless Audio Codec) Inge fel i sig, det är lossless, och låter riktigt trevligt, men antingen handlar det om codecs eller tillämpning för jag tycker hittills att UPnP, Squeeze, Roon och även Bluesound låter trevligare än Airplay som överföringsmetod. Quote
ulfsan Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 Även om jag har denna inställning hittar jag ingen 192/24. Detta anses tydligen lossless: Någon som känner till 192/24-filer i Applemusic-biblioteket, som man kan testa? Quote
ulfsan Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 Hittade denna i 96/24: Inkopplad till DAC via USB från iPhone.. christopher and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 2 hours ago, ulfsan said: Hittade denna i 96/24: Inkopplad till DAC via USB från iPhone.. Jag blir mest nyfiken, hur upplever du utbud och rekommendationer från Apple Music? Och även lite impad att Vegan tar USB direkt från iPhone?! Det gör inte min Vega, jag måste peta in en iFi iUSB 3.0 för att få drivkraften. I övrigt låter det fint! Quote
ulfsan Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 USB-anslutningen från iPhone går via en lightning till USB-adapter med samtida laddanslutning (kallas kameraadapter) : Jag använder aldrig denna möjlighet. Vet alltså inget om apples bibliotek och dess möjligheter (se min fråga tidigare). Jag nappade på 3 månaders gratis prov av Applemusic inför en fest i augusti då jag skulle stå för musiken (på annat hyrt ställe). Blev nyfiken på deras annonsering av högupplöst och blev snopen och besviken på hur man skulle kunna lösa detta, precis som @christopher kanske är. AlfaGTV 1 Quote
christopher Posted October 14, 2023 Author Posted October 14, 2023 8 hours ago, ulfsan said: USB-anslutningen från iPhone går via en lightning till USB-adapter med samtida laddanslutning (kallas kameraadapter) : Jag använder aldrig denna möjlighet. Vet alltså inget om apples bibliotek och dess möjligheter (se min fråga tidigare). Jag nappade på 3 månaders gratis prov av Applemusic inför en fest i augusti då jag skulle stå för musiken (på annat hyrt ställe). Blev nyfiken på deras annonsering av högupplöst och blev snopen och besviken på hur man skulle kunna lösa detta, precis som @christopher kanske är. För min del har jag kört Apple Music när jag har varit på resande fot, och har tyckte det är bekvämt. Men när jag nu har börjat titta på att streama till stereon blir man lite skeptisk. Kör via Apple TV och har optiskt ut och HDMI ut till Bryston BDA-3. Blir AirPlay 1 och då blir det CD kvalitet som går att uppdampa i dacen. dock eftersom det finns high-res så skulle man gärna få ut den och då inte ner komprimerat till aac… känns lite typiskt Apple… Quote
christopher Posted October 14, 2023 Author Posted October 14, 2023 13 hours ago, AlfaGTV said: Jag blir mest nyfiken, hur upplever du utbud och rekommendationer från Apple Music? Och även lite impad att Vegan tar USB direkt från iPhone?! Det gör inte min Vega, jag måste peta in en iFi iUSB 3.0 för att få drivkraften. I övrigt låter det fint! Jag uppskattar utbudet och rekommendationerna. Mina söner föredrar Spotify och tycker bättre om deras meny. hittade följande tråd med lista på 24/192 tittlar på AppleMusic ulfsan 1 Quote
AlfaGTV Posted October 14, 2023 Posted October 14, 2023 1 hour ago, christopher said: via Apple TV och har optiskt ut Nope, då gör du dessutom en on-the-fly konvertering till 48Khz. Och den låter i mina öron horribelt... Kanske din Bryston kan "reparera" det i någon mån med omsampling och filtrering men för mig låter det verkligen illa. Quote
ulfsan Posted October 14, 2023 Posted October 14, 2023 Testade lite mer. Funkar att få högupplöst 192/24 och även via iPad. Kräver dock sladdar och en kompatibel DAC och går inte att streama trådlöst. Klumpigt och inget för mig som har alternativet Qobuz i Roon. Som tur var har jag livstidsabonnemang på Roon, så det kostar inget löpande längre. Men om man måste betala separata årsavgifter för både musikspelare och musikbank (och gillade Apples lösningar), skulle man ju kunnat fundera… AlfaGTV and christopher 2 Quote
Recommended Posts