Jump to content

Recommended Posts

Posted

Full... fart... framåt..

vinjett2.jpg

Östkusten släpar efter men vi fick tillfälle att lyssna till Soulnote vi också.

Klockan klämtar och tidsdomänen känns mer levande än vad som tidigare varit möjlig ?

Besöket hos Stylus kan ställa till problem men det får det väl i så fall vara värt...

Posted

Det är verkligen bra fart på Stylusgänget.

Demo idag, Göteborgsbesök förra helgen och före det ett vinylevent i Stockholm... antar att de kommer synas även i Malmö om ett tag ?

Oavsett deras framfart så känns det lite som att ämnet Soulnote redan har tömts med tanke på @Apexorca 's mycket fina reportage från eventet i Götet.

Men jag tänkte ändå visa lite bilder och försöka vinkla lite annat som jag fann intressant under dagens lyssning.

Bra fart var det som sagt...:think:

Språng_1495.JPG  Språng_1496.JPG

Språng_1497.JPG

Kanske inte riktigt hela vägen hos alla...

Språng_1498.JPG

Posted
2 minutes ago, P-pan said:

Oavsett deras framfart så känns det lite som att ämnet Soulnote redan har tömts med tanke på @Apexorca 's mycket fina reportage från eventet i Götet.

Men jag tänkte ändå visa lite bilder och försöka vinkla lite annat som jag fann intressant under dagens lyssning.

Tack!

Kör på. Det framkommer alltid nya saker i nya system och samma sak kan beskrivas olika och förenkla förståelsen. Dina fina vinklar på bild vill jag se och höra om synpunkter på eventet.

Posted
46 minutes ago, Apexorca said:

Det är väl högsta serien...

Ser så ut...

Rigg_1503.JPG

Rigg_1511.JPG

Rigg_1507.JPG

Ett litet undantag på elektroniksidan var denna...

Rigg_1506.JPG 

Jag testade Vertere's phonosteg för ett antal år sedan men det var föregångaren till denna.

Det testet gav inte riktigt samma smak som jag tror denna kan ge.

Visst spelar allt annat in också, framför allt försteget i den här setupen, men för pengen som Vertere Phono-1 betingar så 

vill jag nog påstå att det ligger i +överkant i prisvärdhet... det lät väldigt, väldigt bra när det spelades vinyl.

Soulnote's eget riaa blev visst kvar i Göteborg, åtminstone det som var Stylus demoex, så jag kände mig till en början lite lurad

men det gick över så fort första vinylskivan snurrade igång :thumbsup:

Posted

Vinylen var vi ju inne på...

Vertere och den mycket duktiga konstruktören och innovatören Touraj Moghaddam har väldigt god kunskap och erfarenhet om hur skivspelare och alla dess

tillbehör ska matchas och mixas ända ner till minsta skruv.

Finurligheterna i konstruktionen till spelarna verkar aldrig ta slut och för er med ett större intresse i dessa så får jag be er att kontakta Stylus för att få en bättre

översikt än vad undertecknads minne klarade av att registrera.

Nu är ju Vertere inte bara inne och pillar med själva avspelningsutrustningen utan man ser dessutom ut att ha ett eget litet skivbolag.

https://www.vertereacoustics.com/vertere-records

Utbudet ser nu ut att vara i sin linda men fler artister kommer inom kort får vi hoppas.

Som av en händelse så har jag faktiskt två av artisterna och skivorna är framlagda för framtida spelning...

20231009_000500.jpg

Om jag återknyter till dagens event hos Stylus så lät vinylen så där behagligt och lugnt som kanske bara vinylmediet kan låta ?

Det liksom tuffar på och stampa taktenkänslan infinner sig väldigt fort på något vis.

Visst kan det komma något litet sprak eller knäpp här och där och det är inte alla skivor som är fria från ett hörbart ytbrus men det är ändå så avslappnande.

Men så var det ju det där andra formatet också, där man ska ha full koll på att klockan "ringer på utsatt tid"... 

Rigg_1513.JPG

Snart ringer den riktiga klockan och veckans första arbetsdag gryr.

Återkommer efter den...

Posted
7 hours ago, P-pan said:

Vinylen var vi ju inne på...

Vertere och den mycket duktiga konstruktören och innovatören Touraj Moghaddam har väldigt god kunskap och erfarenhet om hur skivspelare och alla dess

tillbehör ska matchas och mixas ända ner till minsta skruv.

Finurligheterna i konstruktionen till spelarna verkar aldrig ta slut och för er med ett större intresse i dessa så får jag be er att kontakta Stylus för att få en bättre

översikt än vad undertecknads minne klarade av att registrera.

Nu är ju Vertere inte bara inne och pillar med själva avspelningsutrustningen utan man ser dessutom ut att ha ett eget litet skivbolag.

https://www.vertereacoustics.com/vertere-records

Utbudet ser nu ut att vara i sin linda men fler artister kommer inom kort får vi hoppas.

Som av en händelse så har jag faktiskt två av artisterna och skivorna är framlagda för framtida spelning...

20231009_000500.jpg

Om jag återknyter till dagens event hos Stylus så lät vinylen så där behagligt och lugnt som kanske bara vinylmediet kan låta ?

Det liksom tuffar på och stampa taktenkänslan infinner sig väldigt fort på något vis.

Visst kan det komma något litet sprak eller knäpp här och där och det är inte alla skivor som är fria från ett hörbart ytbrus men det är ändå så avslappnande.

Men så var det ju det där andra formatet också, där man ska ha full koll på att klockan "ringer på utsatt tid"... 

Rigg_1513.JPG

Snart ringer den riktiga klockan och veckans första arbetsdag gryr.

Återkommer efter den...

Missade tyvärr gårdagens event vilket var synd. Hade varit kul att lyssna till förstärkeriet också. Spelaren/dacen i 3-serien har jag stiftat närmare bekantskap med när jag lånade hem den plus klockan och dess speciella kabel. En absolut referensspelare alla kategorier och klockan gjorde skillnad. Men som all utrustning på toppnivå så är det en personlig preferens som fäller avgörandet. Lite mer salt, peppar eller syra kan upplevas olika beroende på smaklökarna. Så grattis till ännu ett toppmärke i portföljen Stylus!

Calm

Posted
2 hours ago, AlfaGTV said:

Tack Pan, för dina oförtröttliga bildreportage! Vi i förskingringen får chansen att va med på så mycket! 👍🏻🙏🏻

Jag är nyfiken på vad QBase är för nåt? Distributör och jordapperat i ett?

QBase 10 Reference är rykande färsk. Den innehåller förutom en helt ny kretslösning som liknar den i QB Mark3. även dubbla QSine & QWave, samt en extra biffig QPoint, dock ingen QKore. Den har en listig funktion för alla som har försteg med dubbla PS, eller dubbla strömkablar in. En Dual Primary Earth som erbjuder optimal stjärnjordning även i de systemen. 

Posted
12 hours ago, P-pan said:

Dagens lunchmusik...

20231009_122753.jpg

Kan meddela att Vertere nog borde fortsätta att karva vinylskivor.

Det låter mycket bra... :thumbsup:

Posted

Klockad eller nockad ?

Rigg_1514.JPG

Jag erkänner direkt, jag var inte riktigt beredd på vad X-3 klockan var kapabel till.

Som vanligt vid a/b-tester, eller med och utan tillbehör, så koncentrerar man sig ju alltid lite x-tra men det

behövdes nog inte i det här fallet.

Jag vill nog påstå att skillnaden var påtaglig till X-3:ans fördel.

Försteget P-3 och sacd/dacen S-3 ska ju ha sitt beröm för det fina ljudet även innan klockan kopplades in 

men jisses... var kom ljudscenen, dynamiken, närheten och live-känslan ifrån.

Lite paff blev jag faktiskt och oavsett musikval så var det inget snack om att här har jag fått något att grubbla på...

Ska jag kanske skrota planerna på R2R och köra en mer avanserad digitalrigg :39: ???

Posted
On 2023-10-11 at 11:34, Linkan said:

Snygga högtalare :grin:

Tycker nog att de t.o.m spelar snyggare än vad de ser ut :smile:

Musik_1520.JPG

Med gott understöd av monoblocken då förstås...

Soulnote M-3

Musik_1517.JPG

Musik_1521.JPG

Men dom ska ju naturligtvis vara i svart utförande också... "bakgrundsfenoment" i ljudbilden ni vet.

csm_M-3_front-black_60fb4824d7.jpg

Bild lånad från Soulnotes Hemsida

Posted

Att stampa takten till Soulnote, i sällskap med alla andra märken i denna uppsättning,

var ganska lätt.

Fantastiskt roliga besökare gjorde dessutom att vi hade mycket trevliga

snack-stunder mellan låtarna som spelades.

Dojja_1491.JPG

Musik_1515.JPG

Musik_1522.JPG

Musik_1516.JPG

Musik_1518.JPG

Musik_1519.JPG

Vad som får den där klockan, en ocxo... tror jag åtminstone att det var, att ge det där riktigt luftiga och dynamiska återgivningen av musiken

tåls nog att syna lite närmare.

Ett klart bestående intryck av dess inverkan på musiken måste ju antagligen också testas i den egna anläggningen.

Jag hoppas det inte ska ta allt för lång tid och när/om så sker så får jag kanske anledning att återkomma i ämnet Soulnote.

Sen så har det ju "borstats" en hel del på foumet, och då menar jag inte i dryckesform...

Musik_1523.JPG

Musik_1524.JPG

Musik_1525.JPG

Musik_1526.JPG

...jag kan bara hålla med de flesta om att man får väldigt mycket kvalité och känsla om man skaffar en skivborste från Ramar.

Priset kommer dock antagligen att hålla mig på mattan ett tag till, oavsett hur bra den nu än må vara... :) 

Det blev inte mer än så här.

Snart står här ett nytt event utanför dörren så jag har som vanligt satt kamerabatterierna på laddning.

Tills dess så får jag tacka Stylus-gänget för deras outtröttligt arbete för att sprida välljud hos oss entusiaster... hatten av :thumbsup: