AlfaGTV Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 Vadå? Jo, vinyler såklart, Maxi-singlar! Såna man köpte på 80-talet för att få "mer" av favoritlåten för stunden. Ofta kunde det bli som när man ätit för mycket lösgodis, ett lätt illamående och ett behov att lyssna till nåt annat. Men ibland blir det fullträffar, som en perfekt dessert! Jag skjuter in en av mina favvosar: Yes - Owner Of A Lonely Heart Friskt, dynamiskt ljud med en rejäl attack och ett rejält träningspass för din anläggning! Jag älskar låter också, även om Yes är mycket annan musik i huvudsak! Kristian, Daniel, lindvall and 3 others 5 1 Quote
Engelholm Audio Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 Ahhh....vinyl! Jag tänkte direkt på: Acoustic Elegance TD12H - Sealed or Vented Box Applications (aespeakers.com) En väldigt bra tolva! Ps. Drog igång "din tolva" på kontors-anläggningen. Sammy, calle_jr, Daniel and 3 others 6 Quote
Daniel Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 Sniffade du upp maxi-snacket i granntråden @AlfaGTV 😄 AlfaGTV 1 Quote
lindome Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 George Duke - Pluck Från LP:n Follow the rainbow. 12:an är röd och grymt dynamisk AlfaGTV, Sammy and calle_jr 3 Quote
AlfaGTV Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 4 hours ago, Engelholm Audio said: En väldigt bra tolva! Den där var ju fräck som attan, och integrerad "skivpuck" hade den ju också! 3 hours ago, Daniel said: Sniffade du upp maxi-snacket Det kan du lita på! Men jag har erkänt mina böjelser för dessa maxisinglar tidigare, och tyckte de var värda en egen tråd! De är dessutom väldigt billiga (via discogs och loppisar etc) för närvarande och ibland kan de dessutom vara "allt man behöver" från en viss platta! 2 hours ago, lindome said: 12:an är röd och grymt dynamisk Fräck! Och den hade precis så mycket basgura jag förväntat mig från dig! Vet inte om ni noterade det, men min bild tidigare visar även DJ-anteckningar på konvolutet om bpm, refräng-tid och en massa jag inte fattar! Quote
Daniel Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 11 minutes ago, AlfaGTV said: Det kan du lita på! Men jag har erkänt mina böjelser för dessa maxisinglar tidigare, och tyckte de var värda en egen tråd! De är dessutom väldigt billiga (via discogs och loppisar etc) för närvarande och ibland kan de dessutom vara "allt man behöver" från en viss platta! Jag är enig. Ska botanisera ikväll! 😄 AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 En given klassiker i sammanhanget! Det är såklart New Order med Blue Monday i en hyfsat tidig, stansad version. En nyare utgåva ligger under till höger vänster. Den släpptes även som Blue Monday -88 vilken även den är en rökare utan like! Edit: Tror faktiskt @Daniel körde den vid en demo hos Lasses för en massa år sedan? Wilson, VTL och Valhalla gav bestående intryck och en av mina "gateway drugs" till musiknjutning! Shamrock, lindvall, Daniel and 1 other 4 Quote
Daniel Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 Lite DPM 45:or från ungdomsåren. lindvall, Sammy, AlfaGTV and 1 other 4 Quote
Daniel Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 Coolast är nog denna. På flourecerande vinyl. 💡 Kristian, Sammy, Shamrock and 3 others 6 Quote
byZan Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 (edited) Doobie Brothers var något jag lyssnade till mycket fr tidigt sjuttio-tal och som grädde på moset vid dansanta aftnar så åkte denna på med hög volym, Traks! /byZan Edited October 3, 2023 by byZan Tog en egen bild AlfaGTV, Daniel and calle_jr 3 Quote
Sammy Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 Ojoj det här är en riktigt trevlig tråd och den där New Order 12" är inte fy skam! Tänkte posta lite bidrag med :-) lindvall, byZan, Shamrock and 3 others 6 Quote
AlfaGTV Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 2 hours ago, byZan said: Traks! Ett omslag fullt värdigt katastrofalaomslag.blogspot.com! 😂 Men, är det en cover eller vad? Jag måste leta! Suverän låt! Jösses @Sammy Kool and the Gang! Det var inte igår! 😊 Och Simple Minds, går inte av för hackor! Quote
LPL Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 2 x 2 New Order - Blue Monday från 83' och The Perfect Kiss The Cult - She Sells... & Ressuraction Joe lindvall, calle_jr, Daniel and 2 others 5 Quote
AlfaGTV Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 3 hours ago, Daniel said: flourecerande vinyl. 💡 Den var fräck! Och DM 45:orna var spännande, inte många jag känner igen. Det kommer ngn från egen samling senare! Daniel 1 Quote
byZan Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 1 minute ago, AlfaGTV said: Ett omslag fullt värdigt katastrofalaomslag.blogspot.com! 😂 Köpte den inte för omslaget utan för låten som gillas än idag /byZan Daniel 1 Quote
AlfaGTV Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 3 minutes ago, byZan said: Köpte den inte för omslaget utan för låten som gillas än idag /byZan https://open.qobuz.com/track/33950887 Är det denna? Quote
byZan Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 2 minutes ago, AlfaGTV said: Är det denna? Vet inte där jag sitter nu, lät konstig genom datorn????? Quote
byZan Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 55 minutes ago, AlfaGTV said: Är det denna? Hittar den inte på Qobuz?? Quote
calle_jr Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 Några bidrag från mig; lindvall, AlfaGTV, Shamrock and 3 others 6 Quote
AlfaGTV Posted October 4, 2023 Author Posted October 4, 2023 8 hours ago, byZan said: Hittar den inte på Qobuz?? Jag hittade ett par varianter till, dels denna: https://open.qobuz.com/track/146310247 Men denna tyckte jag lät bättre och lite mera loud, även om den också har nåt märkligt brum i bakgrunden i fffa vänster kanal: https://open.qobuz.com/track/59720801 Quote
AlfaGTV Posted October 4, 2023 Author Posted October 4, 2023 8 hours ago, calle_jr said: bidrag från mig; Det var en intressant samling Calle, flera där som jag onekligen är lite avundsjuk på! Hur låter Shock the Monkey t.ex.? Quote
shaft Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 Kul! Har en svaghet för 12" Maxis. Samlat på mig någon hyllmeter över åren. Ibland låter de ruggigt bra och ibland inte så bra. Kan vara ett djäkla tryck i dem. Skall se om jag kan bidra med några. Blev glad att se George Duke som jag håller väldigt högt och OG 12" på Epic är väldigt bra på alla sätt. Har själv disco-rökaren "I Want you for myself" i samma Promotion-utgåva. Guld. AlfaGTV and calle_jr 2 Quote
Sammy Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 Några till! calle_jr, lindvall and Daniel 3 Quote
HansW Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 Punktolvor AlfaGTV, Sammy, Daniel and 1 other 4 Quote
HansW Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 Ze Records och danstolvor lindome, Sammy, calle_jr and 1 other 4 Quote
HansW Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 Grandmaster Flash-tolvor. Sammy, Daniel, shaft and 2 others 5 Quote
shaft Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 31 minutes ago, HansW said: Grandmaster Flash-tolvor. Blytung! Saknar Maxin, men har den på LP. HansW and calle_jr 2 Quote
Sammy Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 1 hour ago, HansW said: Grandmaster Flash-tolvor. Riktiga rariteter har för mig jag ska ha den någonstans i mina backar! HansW and calle_jr 2 Quote
lindome Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 @HansW Xavier är magisk, likaså I travel från helt olika genrer calle_jr and HansW 2 Quote
Recommended Posts