MatsT Posted September 16, 2023 Posted September 16, 2023 Det får bli en ny tråd... Det finns annat än HiFi och det skadar inte att tillfredsställa fler sinnen än hörseln. Govinda, Shift hifi, Apexorca and 3 others 6 Quote
figge Posted September 16, 2023 Posted September 16, 2023 53 minutes ago, MatsT said: Det får bli en ny tråd... Det finns annat än HiFi och det skadar inte att tillfredsställa fler sinnen än hörseln. Överkapacitet på kvarnfronten. Quote
MatsT Posted September 16, 2023 Author Posted September 16, 2023 En för espresso och en för bryggkaffe, inte mer än det absolut nödvändigaste. Vår värd har även andra intressen än HiFi, musik och kaffe. Det var inte tavlan som hängde snett, det är fotografen som hade svårt att få till vinkeln. calle_jr 1 Quote
MatsT Posted September 16, 2023 Author Posted September 16, 2023 Jag ska inte dra ut mer på det utan här är en bild på HiFi-uppställningen. Bilden blev inte den bästa men det syns väl i alla fall att det är högtalare från MBL? Lite tydligare här. Mer detaljer följer senare. calle_jr and lindome 2 Quote
Lasse Posted September 16, 2023 Posted September 16, 2023 Redan första bilden skvallrade om vem du är hos. 😍 plind 1 Quote
Double A Posted September 16, 2023 Posted September 16, 2023 Jag tycker ja känner ingen basmodulerna 😊 Nya toppar? calle_jr 1 Quote
MatsT Posted September 17, 2023 Author Posted September 17, 2023 15 hours ago, Ampalang said: Redan första bilden skvallrade om vem du är hos. Några har redan listat ut att jag hamnat hos @plind. Han gör fantastiskt gott kaffe! Det var han själv som föreslog att jag skulle börja med en bild på kaffe-avdelningen. 13 hours ago, Double A said: Jag tycker ja känner ingen basmodulerna 😊 Nya toppar? Basmodulerna har hängt med länge och är numera kattsäkrade med en front som tål klo-fingrade, topparna har också varit med ett tag men de har ett par avbytare som är under ombyggnad. Jag var mycket nyfiken på att höra MBL-högtalarna och jag blev inte besviken. Jag har tänkt hälsa på hos @plind ett bra tag och nu är det 2 år sedan han flyttade till huset så det var på tiden att det blev av. Jag fick en anledning att komma dit eftersom vi gjort ett samköp av Sylodyn som levererats av @LPL. Vi kapade till några 25mm kuber och provade att belasta med en diabasplatta och ett par välgödda möss. På bilden är det mindre bitar, endast 10mm och ställda i vinkel för att det inte skulle ramla ihop och det fungerade. Jag tror att det kan fungera under en skiva med en fjädrad skivspelare ovanpå. Skivspelare brukar ha hygglig fjädring i vertikalled men sämre i horisontalled och det kan ge problem ihop med gungande golv. Den visade lösningen hade en låg resonansfrekvens i horisontalled och var stabil i vertikalled. Dämpningen i horisontalled var också låg och det tror jag är rätt för en sådan lösning. Vi ägnade inte så mycket tid åt Sylodyn, det var bara ett kort prov i samband med att vi delade upp materialet och provade att skära till bitar. Det gick bra med en vass kökskniv och skärbräda. Övrig tid ägnades åt att äta lite hemlagat, dricka kaffe och lyssna på musik. Allt mycket högklassigt. MBP, plind, AlfaGTV and 5 others 8 Quote
MatsT Posted September 18, 2023 Author Posted September 18, 2023 När jag kom var det någon radiokanal som stod på och medan @plind förberedde maten roade jag mig med att sätta igång skivspelaren. Det lät bättre än radio. Det tog en liten stund att lista ut hur jag skulle välja rätt ingång i försteget från Q-tron. Bara en ratt att styra med. https://qtron.se/sv/products/PRE14B calle_jr, lindvall, Lasse and 1 other 4 Quote
plind Posted September 18, 2023 Posted September 18, 2023 Imponerande att du lyckades(och vågade..). Upptäckte ganska snart efter inköpet att den reagerade på min TV-fjärr så det är bara den jag använder nu för tiden :-) Quote
calle_jr Posted September 18, 2023 Posted September 18, 2023 Kul. Kände också igen basarna, men tror inte jag har sett MBL-topparna. On 2023-09-17 at 10:43, MatsT said: Det gick bra med en vass kökskniv och skärbräda. Det är inga problem att kapa Sylodyn. Det svåra är att kapa dem rakt om det är ett önskemål Man behöver typ bandsåg då. Quote
MatsT Posted September 18, 2023 Author Posted September 18, 2023 36 minutes ago, calle_jr said: Det svåra är att kapa dem rakt om det är ett önskemål Det märkte vi men så länge de är exakta i 2 dimensioner är det inget större problem. calle_jr 1 Quote
MatsT Posted September 19, 2023 Author Posted September 19, 2023 Jag kommer inte att beskriva i detalj vad som var inkopplat men jag kan nämna det jag kommer ihåg. Skivspelaren är en Rega P3 med en Ortofon 2M Bronze monterad och även RIAA och motorstyrning från RIAA kommer från RIAA. Slutsteget är Coda 15.0 och det är "sommarslutsteget", i en bokhylla stod "vinterslutstegen" som använder rör och jag kommer gärna på återbesök när dessa kopplats in. Jag har redan nämnt försteget från Q-tron. Till basarna används ett slutsteg från Labgruppen som har inbyggd DSP så det agerar även filter för dipolbasarna och hanterar dipolutsläckningen. Vi körde inte mycket med skivspelaren utan resterande tid ägnades åt streaming som görs med Innuous Zen mk3 kopplat via Pjhoenix USB till en iFi DSD Signature DAC. Det finns en del på avbytarbänken också och även ett försteg på ingång så det blir intressant att följa fortsatta äventyr. @plind har en egen tråd där allt beskrivs bättre och dessutom finns det bättre bilder där. Shift hifi and plind 2 Quote
plind Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 1 hour ago, MatsT said: Jag kommer inte att beskriva i detalj vad som var inkopplat men jag kan nämna det jag kommer ihåg. Skivspelaren är en Rega P3 med en Ortofon 2M Bronze monterad och även RIAA och motorstyrning från RIAA kommer från RIAA. Slutsteget är Coda 15.0 och det är "sommarslutsteget", i en bokhylla stod "vinterslutstegen" som använder rör och jag kommer gärna på återbesök när dessa kopplats in. Jag har redan nämnt försteget från Q-tron. Till basarna används ett slutsteg från Labgruppen som har inbyggd DSP så det agerar även filter för dipolbasarna och hanterar dipolutsläckningen. Vi körde inte mycket med skivspelaren utan resterande tid ägnades åt streaming som görs med Innuous Zen mk3 kopplat via Pjhoenix USB till en iFi DSD Signature DAC. Det finns en del på avbytarbänken också och även ett försteg på ingång så det blir intressant att följa fortsatta äventyr. @plind har en egen tråd där allt beskrivs bättre och dessutom finns det bättre bilder där. Du har bra minne @Mats T men några korrigeringar behöver jag göra :-) Riaa är ett "PK-Riaa" med extern linjär nätdel. Motorstyrningen är Rega "Neo" med S-Booster nätdel. Det är mycket riktigt mitt sommarslutsteg som tronar överst men inte Coda 15.0 som är ett 100W klass A steg. Det blir oxå varmt... Sommarslutsteget på bild är ett Norskt Doxa 61. persve, Lasse and MatsT 3 Quote
MatsT Posted September 19, 2023 Author Posted September 19, 2023 Mitt minne var sämre än jag trodde men jag skyller på åldern. Bra att det blev korrigerat. plind 1 Quote
AlfaGTV Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 Spelade ni några kassettband? 😀 Och jag tar gärna del av lite intryck av PK-RIAA't om möjligt? Via PM eller i tråden? Quote
plind Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 3 minutes ago, AlfaGTV said: Spelade ni några kassettband? 😀 Och jag tar gärna del av lite intryck av PK-RIAA't om möjligt? Via PM eller i tråden? Vi spelade inga band under besöket men jag har spelat en hel del på den innan. Den har stått i förrådet oanvänd sedan den köptes nån gång på 90-talet. Konstigt nog låter det riktigt bra men den går alldeles för sakta. Misstänkte starkt att det var gummidrivremmarna som blivit gamla och har nu fått hem ett nytt kit som inte blivit inbytta än. Får se om det är gjörbart för en med tummen mitt i handen PK-Riaat spelar på riktigt bra men jag har inte jämfört med nåt annat. Mitt andra rörförsteg Leben har ett inbyggt Riaa som oxå låter förträffligt men det är svårt att jämföra då man ju byter linjesteg samtidigt. AlfaGTV and persve 2 Quote
persve Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 1 hour ago, plind said: PK-Riaat spelar på riktigt bra men jag har inte jämfört med nåt annat. Står PK-Riaa för Per Karlsson?Jag har läst att han är en duktig riaabyggare, men aldrig hört. Hur är det uppbyggt? MM eller MC eller båda? plind 1 Quote
plind Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 22 minutes ago, persve said: Står PK-Riaa för Per Karlsson?Jag har läst att han är en duktig riaabyggare, men aldrig hört. Hur är det uppbyggt? MM eller MC eller båda? Hej Per! Ja, det är Per Karlsson´s verk. Tror det i grunden bygger på en byggsats för DIY som kunde köpas förr. Då hette det nåt i stil med "Boozehound". https://diyaudioprojects.com/Solid/JFET-Phono-Preamplifier-Kit/ PK har förfinat och förbättrat konceptet. Det är nog bara ett MM (tror jag..) AlfaGTV and persve 2 Quote
MatsT Posted September 19, 2023 Author Posted September 19, 2023 1 minute ago, plind said: Tror det i grunden bygger på en byggsats för DIY som kunde köpas förr. Då hette det nåt i stil med "Boozehound". PK har förfinat och förbättrat konceptet. Då är det nog riktigt bra! plind and persve 2 Quote
persve Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 17 minutes ago, plind said: Boozehound Hade inte du med dig ett sånt till mig @MatsTsom lät bra? Quote
MatsT Posted September 19, 2023 Author Posted September 19, 2023 Jag tror att det jag hade med mig har vissa likheter med "Boozehound" och jag gillar konstruktionen de har använt. Finns PK-RIAA att få tag på? persve and plind 2 Quote
plind Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 33 minutes ago, MatsT said: Jag tror att det jag hade med mig har vissa likheter med "Boozehound" och jag gillar konstruktionen de har använt. Finns PK-RIAA att få tag på? Svar ja! Jag köpte mitt för inte så länge sedan. Du kan få Pers kontaktuppgifter via mig om du eller nån annan är nyfikna Quote
MatsT Posted September 23, 2023 Author Posted September 23, 2023 @plind har jobbat en hel del med akustiska åtgärder och det har han gjort sedan lång tid. I nuvarande rum är det något färre åtgärder gjorda, mest för att väggarna är mjukare än i tidigare rum. Som bilden ovan visar är det diffusion i taket och diffusion används även för att hantera reflexer mellan/bakom högtalarna och för att fånga upp ljudet som går mot sidoväggarna och även bakom lyssningspositionen. Helmholz-absorbenter finns det några stycken av också och allt samverkar fint med högtalarna och deras rätt speciella konstruktion. Det finns även lite absorbenter placerade på ställen där de inte stör men ändå gör nytta. MBL-högtalarna är rundstrålande och sprider därmed ljudet jämnt i rummet vilket ger förutsättningar för god rumsklang. Basreflexportarna är pluggade och tillsammans med dipolbasar som tar vid där basen faller av i MBL så fås även för lägre frekvenser en god rumsklang eftersom golv/tak och sidovägg/sidovägg trollas bort ur ekvationen. Klangmässigt integrerar det fint och tillsammans med basabsorbenterna som är avstämda för att ta resonanser i längsled ger det en jämn och fin basrespons och det känns inte som att basen hänger kvar i rummet på ett onaturligt sätt. Genom att diffusorer tar hand om direktstudsar i angränsande ytor är resultatet precis vad jag brukar ange som mål för rumsakustiska åtgärder. Inga reflexer som påverkar direktljudet och en rumsklang som är så lika direktljudets klang som möjligt med lagom nivå och rumsklangen kommer från alla håll. Snyggt jobbat och helt i min smak alltså. Eftersom högtalarna är så bra som de är och akustikåtgärderna är så fint genomförda är det nog ingen större överraskning att jag trivdes mycket bra i lyssningpositionen och vi ägnade oss åt att lyssna på fin musik och inte åt att lyssna på anläggningen, den förmedlar bara musiken/inspelningen. Tack för en trevlig eftermiddag! MBP, plind, Govinda and 3 others 5 1 Quote
plind Posted September 23, 2023 Posted September 23, 2023 Tack själv Mats! Jag fick lite blodad tand av äppelpajen så nu är en ny på G i ugnen "Nykomlingen" verkar mycket kompetent Quote
LISTEN TO MUSIC Posted September 23, 2023 Posted September 23, 2023 Tack för ett bra reportage MatsT och att du bjöd in oss plind. 🎶🙌🏼 Kommer ihåg att du hade ett väldigt musikalsikt och trevlig system. Det har hänt mycket sedan dess, flytt, nya produkter och akustik. MBL högtalarna och dipolbasarna hade du i alla fall när jag och Björn Wiman vara hemma hos dig. plind and MatsT 2 Quote
MatsT Posted September 24, 2023 Author Posted September 24, 2023 Jag valde att inte ange vem som besöktes i trådtiteln av en anledning, det kan komma fler besök framöver och jag har några kandidater. Det gäller bara att komma överens med någon om lämplig tidpunkt. Jag kan avslöja att @LISTEN TO MUSIC är en av kandidaterna och vi har pratat om besök men inte kommit till skott än. LISTEN TO MUSIC and plind 2 Quote
MatsT Posted November 3, 2024 Author Posted November 3, 2024 Igår besökte jag en kompis och han gick med på att bli dokumenterad i det här forumet. Han är inte medlem och vi kallar honom för enkelhets skull AV. Vi började med att dricka kaffe och även det här besöket får börja med en bild på en kaffemaskin. I första hand tog jag bilden för att det står en strömreningsgrunka bredvid bryggaren. Seriöst med en sådan till kaffebryggaren tänkte jag men det visade sig att bryggaren inte var inkopplad utan det var en jordad skarvsladd från köket som gick genom renaren för att få jordad anslutning i vardagsrummet. Lådan är en "Isotek EVO3 Syncro UNI Sinusvåg synkroniserare". calle_jr, ulfsan, Lasse and 7 others 8 2 Quote
AlfaGTV Posted November 3, 2024 Posted November 3, 2024 38 minutes ago, MatsT said: Seriöst med en sådan till kaffebryggaren tänkte jag Kaffe av hög klass! 😅 Vad roligt med flera "hemma hos"! Tack Mats! MatsT 1 Quote
ulfsan Posted November 3, 2024 Posted November 3, 2024 Ganska likt hur jag har löst det: AlfaGTV, plind, calle_jr and 1 other 3 1 Quote
ulfsan Posted November 3, 2024 Posted November 3, 2024 För kompletterande strömrening: ANVÄND MELITTAFILTER! / Tips från två användare med egen erfarenhet/ Terminator, calle_jr and AlfaGTV 3 Quote
Recommended Posts