Double A Posted September 2, 2023 Share Posted September 2, 2023 Franska Trinnov har nu efter 7 års utveckling släppt sin nya teknologi WaveForming. Väldigt förenklat kan man beskriva det så här. Beroende på rummets storlek placerar man ett antal basmoduler (subwoofers) i korrekt mönster mot framväggen, tex 4 st. Och mot bakväggen (bakom lyssnaren) tex 2 st. Varje basmodul får en egen kanal, i och med placering och drivning av basmodulerna så lyckas Trinnov forma basen som en unison våg framifrån och bak, i stället för rundstrålande. Så här långt har vi alltså en basåtergivning utan så mycket reflexer från sidoväggar, golv o tak (allt enligt Trinnov). När basvågen nått bakväggen så agerar våra basmoduler som är placerade där basabsorbenter, och kancelerarar den information som anlänt dit. Den lilla reflex som studsar framåt igen tas om hand om fronthögtalarna och dämpas där. Denna teknologi är (vad jag förstår) framtagen för hembio, men borde väll fungera till två kanals återgivning också. Vem blir först med detta här ? 😊 https://drive.google.com/file/d/1-gKAwmnGI1yqAfzjMcCmqvknmiUU0344/view?pli=1 Apexorca, Audionet, Terminator and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 8, 2023 Share Posted September 8, 2023 On 2023-09-02 at 08:22, Double A said: borde väll fungera till två kanals återgivning också Helt klart. Just det här är allmängiltigt för bra basåtergivning / hantering av rumsproblem. Det är en del att sätta sig in i och jag får läsa mer senare, men det är bra att de har utgått ifrån att det är väldigt svårt i praktiken att få ett rum att fungera akustiskt baserat på en ideal elektroakustisk modell (utan möbler, öppningar, asymmetrier etc). Det funkar för en studio eller ett superdedikerat hembiorum, men knappast i ett vanligt vardagsrum. Kanske läsvärt även för @Peo. Eftersom det handlar om register under ca 150Hz, så borde aktiv absorption fungera lika bra med sensorer som med dsp. Tricket är att ha flera subbar eftersom källans vågfront (subbens) inte ser likadan ut som antisubbens. Alltså, hellre tre små antisubbar än en stor, och att varje antisub har sin egen sensor. För traditionell dsp så korrigerar man genom att studera och skapa algoritmer i frekvens- och tidsdomänen. Trinnovs utgångspunkt för "waveforming" är att även studera rumsdomänen samt det de kallar rumslighetsfrekvensdomänen. Det innebär att deras algoritmer har 8 dimensioner där man traditionellt har 2. Säg att man har 3 subbar på frontvägg och 3 på bakvägg. Varje sub konfigureras som både sub och antisub. Då har man 6st separata dsp-signaler. Det kommer kräva en del processorkraft... En sak som jag kanske är lite rädd för är att man pga metodiken drivs att totalt eliminera efterklang. På ett sätt fungerar hela rummet som ett kabinett (en waveguide), så det kommer låta annorlunda än ett normalt lyssningsrum. Jag är mycket osäker, skulle vara jätteintressant att komma till en demo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted November 15, 2023 Share Posted November 15, 2023 Nelson Pass har gjort något liknande genom att sätta en mick vid varje baksub och kopplar baksubben i motfas. Då försöker man just dämpa det som hörs på respektive plats. Framsignalen är ju inte det som hörs rakt bak utan det är ju alla kanaler + rummets påverkan. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.