Jump to content

Recommended Posts

Posted
51 minutes ago, Apexorca said:

Kul. Ja de är en Svensk stolthet må jag säga. 

Ny akustik på väggarna ser jag. Inte Svanå-vingar där längre. 

Skarpsynt och alldeles riktigt 👍🏻😊. Vi kommer till det…

Posted
2 minutes ago, Perfect sense said:

Det kan jag tänka. Blir spännande att höra om.  I deras ”hall” har det funkat kalasbra tycker jag. 

Snackar vi estetiskt så är det utan tvekan snyggare tycker jag. 

Posted

Kul med återbesök hos dessa eminenta herrar högtalarutvecklare i världsklass! Försöker alltid få tid med ett besök när jag är i Göteborg. Det stora lyssningsrummet/inspelningsstudion är imponerande och frågan är naturligtvis hur karaktären har förändrats i förhållande till tidigare och vad som var syftet med förändringen? Torrare klang eller? De nya panelerna känns igen från andra rum som jag besökt i närtid :smile: Intressant är också utöver de högtalare som fortlöpande lämnar ritbord och testbänk att det inom produktportföljen också finns andra high-end produkter som Jormas kablar och representationer för topp-märken som MSB, Antipodes, Engström mfl.

Spännande att följa fortsättningen....

Calm

Posted
21 hours ago, Perfect sense said:

Tack Marcus för att du tog dig tid att komma ner till oss på västkusten. Tack också för det fina reportaget :).

När det gäller ombyggnationen i det stora lyssnings-rummet så ville vi främst ändra utseendet till lite varmare och mer ombonad känsla och med mer trä till skillnad mot det mer svart/vita vi hade tidigare. Träpanelen tillsammans med Svanå's fantastiska transparenta vingar framför funkar alldeles utmärkt. Vi har lite för få av de transparenta vingarna ännu. Det är fler på väg och ska upp runt omkring :)

Med vänlig hälsning,

Marten / Klarsund

Posted
7 hours ago, - Marten - said:

Tack Marcus för att du tog dig tid att komma ner till oss på västkusten. Tack också för det fina reportaget också :).

När det gäller ombyggnationen i det stora lyssnings-rummet så ville vi främst ändra utseendet till lite varmare och mer ombonad känsla och med mer trä till skillnad mot det mer svart/vita vi hade tidigare. Träpanelen tillsammans med Svanå's fantastiska transparenta vingar framför funkar alldeles utmärkt. Vi har lite för få av de transparenta vingarna ännu. Det är fler på väg och ska upp runt omkring :)

Med vänlig hälsning,

Marten / Klarsund

Det är jag som ska tacka för utomordentligt trevligt sällskap och er gästfrihet :)

/ Marcus

• Perfect sense changed the title to På besök hos Marten & Klarsund
Posted

Audioflight var jag lite nyfiken på när jag gjorde min research om integrerade förstärkare. Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att höra dem, men på pappret intressanta.

Italienska högtalare är som gjorda för italienska förstärkare. Design har alltid varit italienarnas styrka inte minst. Men soundet är än viktigare.

Calm

Posted

Ännu ett psykoakustiskt nonsens påstående från din sida Markus :

"Detta är trots dess förtjänster en upplevelse som kanske inte fullt ut uppskattas av alla då den skiljer sig så pass mycket ifrån hur vi upplever musiken i våra hem och vanliga rum. Man förlorar här i någon mån den fysiska relationen till musiken, vilken många av oss är vana vid och som också bidrar till känslan av närvaro hos både röster och instrument ifrån mellanregistret och nedåt. "

Är det något som SMT är världskänt för (både inom Highend och Proaudio ) så är det närvaron i röster ,upplösning och timbren i akustiska instrument Bla  Petter Bernalens mix /inspelningsrum och wing inspelningar är ett lysande exempel    Nyligen så kommenterade Greg Weaver (Part-time Audiophile ) hur  han upplevde akustiken i Magicos nya show rum  Precis tvärtom vad du påstår :
"Next, all this remarkable gear was installed, set up, and painstakingly dialed in, in a custom-built, no- expense-spared, utterly optimized listening space, co-designed with SMT that, on its own, cost another three-quarters of a million dollars to fabricate. This room’s impact on the resultant sonic achievement cannot be overlooked or overstated. This room’s phenomenal contribution was immediately apparent by the overwhelming change affected in the nature of our voices during even our casual conversation as we moved from the adjoining hallway into this remarkable space."
Ett axplock av statements som går hand i hand med  vad Greg upplevde och vad SMT stolt står för
http://diffusor.com/PDF/SMT-statements.pdf

För att ytterligare klargöra Level 3 rummen finns de i flera olika utförande Tar vi exemplet Marten och Magico så valde de Level 3 lab som krattar manegen för högtalar tillverkare att utvärdera sina högtalare i  Dess design  tillför inte rumsresonanser  som ananrs skulle skapa

extra tryck i basen     samt falska bastoner  (vilket Leif påpekat ett flertal ggr )

Skillnaden dem emellan är att Magico även säljer subwoofrar vilket medför att de har möjlighet att skapa det tryck i basen som kunderna är vana vid 
Vi har också Level 3 Active där SMT levererar aktiva subwoofrar dolda i V-4:or (2 st 12") och

V-6 :or (2 st 15") som blandas osynligt med övriga Varitunes

Mer info i denna länk  

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/sven_palvigs-lytterum.71711/post-3836966

Alon Wolf (Magico )sammanfattar  level 3 lab spot on  : 
"The goal was to achieve a predictable correlation between simulations, measurements, and listening impressions while minimizing room interaction. This allows us to design a neutral balanced speaker that can work in any room once room issues are mitigated. You can change room behavior; you can’t change the speakers. If a speaker is voiced to a particular room, it will likely never be right in others." This monumental endeavor aimed to ‘eliminate’ the room from the listening experience so we could hear what the speakers, and only the speakers, actually sound like."
Magico's measuring and verifying room acoustics outcome - Mission accomplished"

Posted

Dum fråga kanske, men i senaste videon ni la upp på Facebook pratar Leif om hur alla drivers på den stora högtalaren är "tidsoptimerade" . . är det inte "lättare" att göra som Wilson där man kan justera drivers i djup? Då borde det vara lättare att optimera för lyssningsavstånd ?

Skulle vara kul att äga en Svensk högtalare .. men finns inte nån modell som passar mig..än

Posted

Klarsund_230828-50.thumb.jpg.ad56405bb5a616a61974884293369586.jpg

På besök hos Marten & Klarsund | Del 4 📷

Många av oss känner säkert igen känslan av angenäma toner ifrån ett angränsande rum vilka får dig att instinktivt reagera och stanna upp. Våra känsliga sinnen kan ofta redan på avstånd registrera och urskilja ljudets karaktär och egenskaper för att sedan snabbt avgöra om det vi hör känns naturligt och attraktivt, eller något som vi snabbt kan filtrera och bortse ifrån. Just denna upplevelse av att "där inne låter det bra..." slog mig när jag närmade mig entrédörren till Martens rum under vårens München-mässa. Jag fick också snabbt känslan av att någonting var nytt och annorlunda mot tidigare...

Läs fortsättningen på reportaget här: https://perfect-sense.se/artiklar/pa-besok-hos-marten-och-klarsund
Posted
1 hour ago, thli72 said:

Dum fråga kanske, men i senaste videon ni la upp på Facebook pratar Leif om hur alla drivers på den stora högtalaren är "tidsoptimerade" . . är det inte "lättare" att göra som Wilson där man kan justera drivers i djup? Då borde det vara lättare att optimera för lyssningsavstånd ?

Skulle vara kul att äga en Svensk högtalare .. men finns inte nån modell som passar mig..än

Det här är som sagt en fråga för Leif hos @- Marten - men det finns flera sätt att säkerställa tidsoptimering mellan elementen.

/ Marcus

Posted
5 minutes ago, Perfect sense said:

Klarsund_230828-50.thumb.jpg.ad56405bb5a616a61974884293369586.jpg

På besök hos Marten & Klarsund | Del 4 📷

Många av oss känner säkert igen känslan av angenäma toner ifrån ett angränsande rum vilka får dig att instinktivt reagera och stanna upp. Våra känsliga sinnen kan ofta redan på avstånd registrera och urskilja ljudets karaktär och egenskaper för att sedan snabbt avgöra om det vi hör känns naturligt och attraktivt, eller något som vi snabbt kan filtrera och bortse ifrån. Just denna upplevelse av att "där inne låter det bra..." slog mig när jag närmade mig entrédörren till Martens rum under vårens München-mässa. Jag fick också snabbt känslan av att någonting var nytt och annorlunda mot tidigare...

Läs fortsättningen på reportaget här: https://perfect-sense.se/artiklar/pa-besok-hos-marten-och-klarsund

Kul kort :) första Marten med eluttag och nätverk :) 

Posted
1 hour ago, SMT said:

Ännu ett psykoakustiskt nonsens påstående från din sida Markus :

"Detta är trots dess förtjänster en upplevelse som kanske inte fullt ut uppskattas av alla då den skiljer sig så pass mycket ifrån hur vi upplever musiken i våra hem och vanliga rum. Man förlorar här i någon mån den fysiska relationen till musiken, vilken många av oss är vana vid och som också bidrar till känslan av närvaro hos både röster och instrument ifrån mellanregistret och nedåt. "

Är det något som SMT är världskänt för (både inom Highend och Proaudio ) så är det närvaron i röster ,upplösning och timbren i akustiska instrument Bla  Petter Bernalens mix /inspelningsrum och wing inspelningar är ett lysande exempel    Nyligen så kommenterade Greg Weaver (Part-time Audiophile ) hur  han upplevde akustiken i Magicos nya show rum  Precis tvärtom vad du påstår :
"Next, all this remarkable gear was installed, set up, and painstakingly dialed in, in a custom-built, no- expense-spared, utterly optimized listening space, co-designed with SMT that, on its own, cost another three-quarters of a million dollars to fabricate. This room’s impact on the resultant sonic achievement cannot be overlooked or overstated. This room’s phenomenal contribution was immediately apparent by the overwhelming change affected in the nature of our voices during even our casual conversation as we moved from the adjoining hallway into this remarkable space."
Ett axplock av statements som går hand i hand med  vad Greg upplevde och vad SMT stolt står för
http://diffusor.com/PDF/SMT-statements.pdf

För att ytterligare klargöra Level 3 rummen finns de i flera olika utförande Tar vi exemplet Marten och Magico så valde de Level 3 lab som krattar manegen för högtalar tillverkare att utvärdera sina högtalare i  Dess design  tillför inte rumsresonanser  som ananrs skulle skapa

extra tryck i basen     samt falska bastoner  (vilket Leif påpekat ett flertal ggr )

Skillnaden dem emellan är att Magico även säljer subwoofrar vilket medför att de har möjlighet att skapa det tryck i basen som kunderna är vana vid 
Vi har också Level 3 Active där SMT levererar aktiva subwoofrar dolda i V-4:or (2 st 12") och

Mer info i denna länk  

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/sven_palvigs-lytterum.71711/post-3836966

Alon Wolf (Magico )sammanfattar  level 3 lab spot on  : 
"The goal was to achieve a predictable correlation between simulations, measurements, and listening impressions while minimizing room interaction. This allows us to design a neutral balanced speaker that can work in any room once room issues are mitigated. You can change room behavior; you can’t change the speakers. If a speaker is voiced to a particular room, it will likely never be right in others." This monumental endeavor aimed to ‘eliminate’ the room from the listening experience so we could hear what the speakers, and only the speakers, actually sound like."
Magico's measuring and verifying room acoustics outcome - Mission accomplished"

Det jag delger är mina lyssningsintryck i det här specifika fallet - varken mer eller mindre. Detta har varken med vetenskap eller pseudo-vetenskap att göra. Jag är också noga med att påpeka att man kan tolka och värdera denna upplevelse på olika sätt, vilket också framgår om man läser hela texten.

"Upplevelsen i det här rummet är speciell, men också något annorlunda nu i jämförelse med när vi besökte detta för ett par år sedan. Rummets akustiska egenskaper eliminerade då nästan helt känslan av stöd och barriärer (tak, golv och väggar). När denna akustiklösning ifrån SMT tas så här pass långt och en majoritet utav rummets ytor består utav paneler etc. som i praktiken diffuserar ljudvågorna till övervägande del, så närmar man sig upplevelsen av att lyssna på musik i det fria (utomhus). Detta skapar en fascinerande upplevelse med en fantastisk rymd, luftighet och precision i ljudbilden där man också uppnår en väldigt linjär återgivning hela vägen ner i det djupaste basområdet med hjälp av de kompletterande basfällorna.

Detta är trots dess förtjänster en upplevelse som kanske inte fullt ut uppskattas av alla då den skiljer sig så pass mycket ifrån hur vi upplever musiken i våra hem och vanliga rum. Man förlorar här i någon mån den fysiska relationen till musiken, vilken många av oss är vana vid och som också bidrar till känslan av närvaro hos både röster och instrument ifrån mellanregistret och nedåt. Det här är en smaksak ska dock sägas, som så mycket annat i den här hobbyn. I syfte att balansera upp känslan i rummet, och närma sig en mer ombonad hemmamiljö mer, så har man nyligen ersatt delar utav SMT panelerna längs med sidorna av rummet med enklare ribbpaneler kombinerat med bakomliggande absorptionsmaterial."

Det är också fullt rimligt att du anser att dina lösningar är överlägsna de övriga filosofier och tillämpningssätt som finns inom det här området. 

Jag är själv väldigt förtjust i dina "vingar" kan tilläggas.

/ Marcus

Posted
3 hours ago, SMT said:

Coolt med bas Level 3 Active.

Basen måste vara jättesvår att avväga för en högtalartillverkare eftersom alla rum ger den olika egenskaper. 

Jag fattar att om man bygger ett rum med akustikreglering så kommer man höra mer av högtalarens egna ljud och mindre av vad rummet tillför eller drar bort. För egen del gillar jag rum som inte tar bort allt i akustikväg. Kan man någonsin bygga en högtalare som låter lika i alla rum? Så klart kommer SMT Level 3 jämna ut skillnaderna mellan olika rum.  Skall man utveckla högtalare så är ett bra rum ett viktigt redskap för att utvärdera. Jag tror att för de flesta audiofiler har dessa rum en återgivning som skiljer sig mycket från vad de är vana vid, man känner inte igen sig i återgivningen.  

Dessa rum har så klart en återgivning som är bra för att analysera högtalare eller annan utrustning utan att den kladdas ner av effekter av akustiken.

Är inte varje audiofils stora utmaning att att trimma systemet med rummet mot sitt eget ideal i återgivningen. Med lite akustikprodukter tex vingar så blir det lättare bra. 

Trycket i basen kan bero på resonanser i rummet i olika frekvenser, vilket då ger en färgning av den bas som egentligen högtalaren spelar. Rummet spelar alltid in i basåtergivningen. Tar vi bort rummet med akustikprodukter kan det låta som om basen inte riktig fyller och mättar rummet. Fylla på med mer bra bas (öka output) tex med sub så kan man behålla renheten i basen men öka fyllnaden/mättnaden/trycket i rummet. Detta tycker inte jag finns ett fast värde på utan blir en smaksak. 

Det borde vara bättre att ha ordning på basen i rummet och låta en bra högtalare + ev subbasar göra trycket än att förlita sig på resonanser i rummet. Resonansers i rummet riskerar ju att färga ljudet mer än man önskar.  Så tror jag det är, men det är bara min hobby-slutsats. 

Posted
On 2023-09-03 at 18:04, thli72 said:

Jag ser det som ett designval vart man föredrar att lösa problemet. Element som sins emellan sig är akustiskt-center-optimerade kan dra nyttan av en enkel, plan och platt baffel. Alternativet är klackar och andra oregelbundenheter som behöver jobbas med för att inte oönskat påverka frekvensgången. 

Att justera för ett lyssningsavstånd och lyssningshöjd låter bra på pappret, men är i praktiken väldigt små nyanser, givet ett rimligt stort rum. Sen kan man såklart alltid resonera kring känslan av att millimeter-justera något korrekt enligt ett facit. Jag påstår att det i många lägen är väldigt svårt att höra rätt/fel utan vetskapen med justeringar i denna (ringa) magnitud. :)

Ps. Tack för härlig rapport, fina bilder, osv! :) 

Posted
On 2023-09-03 at 19:33, Perfect sense said:

Detta är trots dess förtjänster en upplevelse som kanske inte fullt ut uppskattas av alla då den skiljer sig så pass mycket ifrån hur vi upplever musiken i våra hem och vanliga rum. Man förlorar här i någon mån den fysiska relationen till musiken, vilken många av oss är vana vid och som också bidrar till känslan av närvaro hos både röster och instrument ifrån mellanregistret och nedåt.

Det är inte dina intryck jag vänder mig emot utan att du blandar ihop högtalar lyssning  med  hur röster och instrument upplevs  live av pro musiker och sångare  i level 3 rum Ett axplock av dessa kommentarer   har du i statements länken  Närvaron i röster och akustiska instrument kan  avnjutas i    level 3 inspelningar (tex Petter Berndalens , supreme sessions ,Jocke Berg mfl) så  vad  du recenserar  är alltså Martens högtalare och inte akustiken      Vad som nu hänt  är att  ribbornas höga mellanregister absorbtion  skapat  en hängmatta kurva (bilaga )  i efterklangsfältet  Hela iden med att skapa den heliga gralen (som usa kända  Mike Chaffe uttryckte det   i ett statement) inom smårums akustiken är  att edt (early decay time ) är lika eller högre än T30 är därmed borta  
Detta diagram visar på de täta tidiga reflexerna (uppmätt med en rundstrålande högtalare ) som psykoakustiskt hamnar i det neutrala och musikaliska Spaciousness fältet (ett viktigt krav för ett level 3 rum )    Så långt från ute i det fria man kan komma Däremot så hittar man det täta  reflexfältet  i skogen (därav SMT:s  Forest acoustics )  Den röda kurvan är från ett 30m2  rum med absorbenter på väggarna  

ribb panel absorbtion.jpg

spacioussnes.jpg

Posted
On 2023-09-03 at 21:49, Apexorca said:

Coolt med bas Level 3 Active.

Basen måste vara jättesvår att avväga för en högtalartillverkare eftersom alla rum ger den olika egenskaper. 

Jag fattar att om man bygger ett rum med akustikreglering så kommer man höra mer av högtalarens egna ljud och mindre av vad rummet tillför eller drar bort. För egen del gillar jag rum som inte tar bort allt i akustikväg. Kan man någonsin bygga en högtalare som låter lika i alla rum? Så klart kommer SMT Level 3 jämna ut skillnaderna mellan olika rum.  Skall man utveckla högtalare så är ett bra rum ett viktigt redskap för att utvärdera. Jag tror att för de flesta audiofiler har dessa rum en återgivning som skiljer sig mycket från vad de är vana vid, man känner inte igen sig i återgivningen.  

Dessa rum har så klart en återgivning som är bra för att analysera högtalare eller annan utrustning utan att den kladdas ner av effekter av akustiken.

Är inte varje audiofils stora utmaning att att trimma systemet med rummet mot sitt eget ideal i återgivningen. Med lite akustikprodukter tex vingar så blir det lättare bra. 

Trycket i basen kan bero på resonanser i rummet i olika frekvenser, vilket då ger en färgning av den bas som egentligen högtalaren spelar. Rummet spelar alltid in i basåtergivningen. Tar vi bort rummet med akustikprodukter kan det låta som om basen inte riktig fyller och mättar rummet. Fylla på med mer bra bas (öka output) tex med sub så kan man behålla renheten i basen men öka fyllnaden/mättnaden/trycket i rummet. Detta tycker inte jag finns ett fast värde på utan blir en smaksak. 

Det borde vara bättre att ha ordning på basen i rummet och låta en bra högtalare + ev subbasar göra trycket än att förlita sig på resonanser i rummet. Resonansers i rummet riskerar ju att färga ljudet mer än man önskar.  Så tror jag det är, men det är bara min hobby-slutsats. 

Bra sammanfattat !
Trycksätta Level 3 rummen  (rekommenderar minst  B&K:s kurva i de lägre registren) är A och O när det vankas   demo  för kunder och hos  privata kunder   För allas bästa har jag  varit noga med att påpeka detta    Kuzma är ett mycket lyckat exempel där Franc  kmpletterade  sina  högtalare https://legacyaudio.com/products/view/aeris     med   två st Goliath XD https://audioconcept.se/produkt/legacy-audio-goliath-xd/   Internationellt repotage under hösten  
Magico fyllde på med sina egna subbasar och ger sin förklaring i en av sina interviuer    Likaså gjorde en kund i Japan i sitt nyligen färdiga M9 Level 3 rum  Ett svenskt level 3 rum  är inom kort klart Besökte detta  rum nyligen  och blev golvad av närvaron i röster Repotage kommer även här

sweden level 3 2023.jpg

Posted
12 hours ago, SMT said:

Det är inte dina intryck jag vänder mig emot utan att du blandar ihop högtalar lyssning  med  hur röster och instrument upplevs  live av pro musiker och sångare  i level 3 rum Ett axplock av dessa kommentarer   har du i statements länken  Närvaron i röster och akustiska instrument kan  avnjutas i    level 3 inspelningar (tex Petter Berndalens , supreme sessions ,Jocke Berg mfl) så  vad  du recenserar  är alltså Martens högtalare och inte akustiken 

Jag har inte gjort någon sådan jämförelse och utgår inte heller ifrån någon annans facit när jag lyssnar och gör mina bedömningar. 

Det är självklart musikanläggningen i stort (inkl. högtalarna) som vi lyssnar till i ett komplext samspel med rummet. Jag har suttit i många SMT rum av olika nivå och anser mig ha en god känsla för vilka kvaliteter som dina akustiklösningar bidrar med.

Det finns som bekant fler än en sanning, där det som intresserar mig är hur (olika) vi faktiskt uppfattar, upplever och uppskattar saker och ting.

Slutligen så handlar inte reportaget om SMT eller akustik utom om Marten och Klarsund där jag lämnar denna del av diskussionen här.

Allt gott.

/ Marcus

• 2 weeks later...
Posted
On 2023-09-03 at 18:02, SMT said:

Ännu ett psykoakustiskt nonsens påstående

Det finns väl inget psykoakustiskt nonsens? :smile:

Tycker det framgår av inläggen att det inte riktigt går att skapa ett system i ett rum som alla är nöjda med för alla syften.

Jag tycker att man ser tydliga skillnader i hur folk lyssnar, även om det bara handlar om nöjeslyssning.

Och om man bara ser till sig själv så lyssnar man på olika sätt vid olika tillfällen.

Posted
On 2023-09-03 at 18:04, thli72 said:

Att justera elementen i baffeln på djupet är inte optimalt då klackar och ojämnheter runt baffeln påverkar frekvensgången i allt för stor utsträckning negativt och det gör inte heller speciellt stor skillnad att justera i djupled, som @Engelholm Audio mycket riktigt påpekar, om man inte tids-optimerar högtalaren fullt ut.

Då är det betydligt bättre att konstruera elementen så att de har samma akustiska centra och göra högtalaren helt optimerad i tid och fas. För att göra det måste den ha ett 1:a ordningens filter (akustiskt) där alla elementen är kopplade med positiv polaritet. I de flesta fall så används 2:a ordningens eller högre (Wilson mfl) men då fas-vrider filtret och då måste, i en 3-vägs högtalare tex, mellanregister-elementet fas-vändas (negativ polaritet) och då är inte högtalaren fullt tidsoptimerad. Det kan man mäta (steg-svars mätning) och se att diskant, mellanregister och bas inte "levereras" samtidigt från högtalaren (något förenklat). Det kan man få förklarat mer tydligt här.

Jag vet att @calle_jr har förklarat, och till och med spelat in ljudexempel, detta med olika ordning på filter på ett mycket bra sätt i någon tråd som jag inte hittar just nu.

Att göra en högtalare helt tids-optimerad är mycket komplicerat och kostsamt men vi tycker det är värt det. Vi får en annan presentation av ljudbilden där inget sticker ut och är mer naturlig än vad som är möjligt annars med annan filter teknik och annan typ av element.

Med vänlig hälsning!

Posted
5 hours ago, - Marten - said:

Det kan man få förklarat mer tydligt här.

Bra läsning om filter!

Intressant också med utvecklingen ihop med Accuton för att linjera akustiskt centrum i baffelytan.

Det är ju egentligen inte så svårt att få en kon styv, det är bara att göra konen mera konisk :smile:, men då flyttar man bak driverns akustiska centrum. Så membranet måste vara oerhört styvt för att kunna ha en så flack kon som möjligt.

5 hours ago, - Marten - said:

någon tråd som jag inte hittar just nu

Jag tror att du menar denna;

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13060-illustration-av-delningsfilter-och-högtalarelement/&do=findComment&comment=240581

• 2 weeks later...
Posted
On 2023-09-19 at 10:14, calle_jr said:

Det finns väl inget psykoakustiskt nonsens? :smile:

Tycker det framgår av inläggen att det inte riktigt går att skapa ett system i ett rum som alla är nöjda med för alla syften.

Jag tycker att man ser tydliga skillnader i hur folk lyssnar, även om det bara handlar om nöjeslyssning.

Och om man bara ser till sig själv så lyssnar man på olika sätt vid olika tillfällen.

Att dra generella slutsatser efter ha  besökt några få %  av SMT:s Level 3 installationerna  är i sig oproffsigt  Lägger vi till att upplevelsen beror på hur väl olika högtalare  lyckas trycksätta rummen i de lägre frekvenserna och aktivera wing diffusorerna liknande det musikerna och sångarna  upplever  rummen live  ,så blir Markus  slutsatser psykoakustiskt nonsens  Inte gör det bättre att PS säljer Artnovion akustik,   det vore intressant vad branch forum reglerna säger om detta 

Posted
23 hours ago, SMT said:

Att dra generella slutsatser efter ha  besökt några få %  av SMT:s Level 3 installationerna  är i sig oproffsigt

:thumbsup:

Det gäller i princip allting, alltid, överallt.

23 hours ago, SMT said:

Inte gör det bättre att PS säljer Artnovion akustik,   det vore intressant vad branch forum reglerna säger om detta 

Det finns ingen anledning att ta till forumregler, medlemmarna kan på ett utmärkt sätt beakta sådana aspekter själva.

Men det kanske var bra att du påpekade Artnovion, för jag känner inte till dem alls tror jag :think: