Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hade tråkigt en regnig dag tidigare och tänkte att jag skulle skapa en spellista med ett spår utgivet från varje av mina levnadsår. Det behöver inte vara det allra mest lyssnade på eller det bästa utan bara ett spår som haft inflytande på mig och mitt liv.

Ja, jo ni behöver inte påpeka att det blir en jädra lång spellista, men ser ni, det är ett privilegium man har med ålderns rätt! :D 

Men jag kom på det hade varit kul att ta del av era "livslistor" också? Så jag exporterade min spellista från Roon i Soundiiz.com-format, och exporterade den till Qobuz. (Soundiiz är kostnadsfritt för spellistor av mindre modell och har fungerat fint för mig de gånger jag använt tjänsten)

Så här är den och ni kan nu ta del av den:
https://open.qobuz.com/playlist/16525561

Kommentarer och "pay back" i form av era livslistor tas emot med glädje! :sunglasses:

Posted
13 minutes ago, calle_jr said:

Får vi som inte har Qobus också vara med?

Jamän självklart! Jag tror att man kan kika på spellistor utan att ha aktiva prenumerationer för alla tjänster jag uppfattar som relevanta? (Spottan, Tidal o Qobuz)

Men även vanliga text-listor är kosher såklart!

Posted

Klar!

Det är omöjligt att inte glömma nån, men om jag skulle ta med mig 63 spår till en öde ö som saknade mobiltäckning...

1    King Crimson - 21st Century Schizoid Man
2    Steely Dan - Aja
3    Fleetwood Mac - Albatross/Black Magic Woman
4    L7 - Andres
5    John Prine - Angel From Montgomery
6    Roxy Music - Avalon
7    Tracy Chapman - Baby Can I Hold You
8    The Pretenders - Back On The Chain Gang
9    Rory Gallagher - Bullfrog Blues
10    John Lee Hooker - Bumble Bee, Bumble Bee
11    J.J. Cale - Call Me The Breeze
12    Zappa - Catholic Girls
13    Steve Forbert - Cellophane City
14    Neil Young - Cinnamon Girl
15    Pink Floyd - Comfortably Numb
16    Sibelius, Camilla Wicks - Concerto In D Minor 
17    Van Morrison - Madame George
18    Leonard Cohen - In My Secret Life
19    Buckingham Nicks - Crystal
20    Saint Saëns, Alexander Gibson - Danse Macabre
21    Vaya Con Dios - Don't Cry For Louie
22    Frank Zappa - Don't Eat The Yellow Snow
23    Sleep - Dopesmoker
24    Joan Armatrading - Down To Zero
25    Jimi Hendrix -  Voodoo Chile
26    The Edgar Broughton Band - Evening Over Rooftops
27    David Bowie - Five Years
28    Bob Dylan - Girl From The North Country
29    Jon And Vangelis - He Is Sailing
30    Bonnie Raitt - I Can't Make You Love Me
31    Ray Charles - I Wish I'd Never Loved You At All
32    Christine Perfect - I'd Rather Go Blind
33    John Lennon - Imagine
34    Liszt, Sviatoslav Richter - Concerto No.1
35    Brahms, Anne Sophie Mutter - Konzert Für Violine Und Orchester D dur Op. 77
36    Ry Cooder - Little Sister
37    Mendelssohn, Nathan Milstein - Concerto In E Minor
38    Clannad - Mheall Sí Lena Glórthaí Mé 
39    Manfred Mann's Earth Band - Mighty Quinn
40    Prokofiev, Stanislaw Skrowaczewski - Montagues And Capulets
41    Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 U
42    Al Stewart - Life And Life Only
43    Tom Waits - Rain Dogs
44    Mozart, Neville Marriner - Requiem
45    Prokofiev, Antal Dorati - Scythian Suite -  The Evil God And The Dance Of The Pagan Monsters
46    Steve Miller - Serenade
47    Lloyd Cole - Speedboat
48    Broken Home - Stop Looking At Me
49    Cream -  Strange Brew
50    Van Morrison - Summertime In England
51    Eric Burdon And War - Sun / Moon
52    Black Sabbath  - Supernaut
53    Kate Bush - The Big Sky
54    The Aynsley Dunbar Retaliation - The Fugitive
55    Jackson Browne - The Pretender
56    10CC - The Wall Street Shuffle
57    Gordon Lightfoot - The Wreck Of The Edmund Fitzgerald
58    David Gilmour - There's No Way Out Of Here
59    Carlos Santana And Willie Nelson - They All Went To Mexico 
60    Hummel, Tine Thing Helseth - Trumpet Concerto In E Flat
61    Mike Oldfield - Tubular Bells (Side One)
62    Grateful Dead - Uncle John's Band
63    Katie Melua - Dreams On Fire

Posted

Jag missuppfattade :blackeye:

Min lista är bara ”bästa spåren som jag hört under mina levnadsår”, och ett random antal.

Jag var alltså inte samtida med tex Franz Liszt.

Hmm, det kommer bli lite svårare eftersom det kommer stocka sig.

Sorry.

Posted
8 minutes ago, calle_jr said:

Jag missuppfattade :blackeye:

Min lista är bara ”bästa spåren som jag hört under mina levnadsår”, och ett random antal.

Jag var alltså inte samtida med tex Franz Liszt.

Hmm, det kommer bli lite svårare eftersom det kommer stocka sig.

Sorry.

Jag misstänkte det, men tycker inte det spela nån större roll. Och jag var inte speciellt tydlig heller, men vad jag gjorde var att fokusera i Roon på ett specifikt utgivningsår, började med -68. Hittade en platta som haft inverkan på mig, och valde ett spår, och lade till min spellista. fokuserade på -69... rinse, repeat..

Så i Roon ser en del av min lista ut så här:

IMG_1432.png

Posted

Ja herregud! Det är ju en övermänsklig uppgift. Men lite kul ändå. Det är med skräckblandad förtjusning jag fortfarande funderar på om jag skall ta mig an denna uppgift. 

Jag tolkar uppgiften som att jag skall välja en låt från det året jag föddes… att den släpptes det året och sedan på samma vis fram till detta år, 2023.

Eller?

Angående Liszt. Borde det inte funka med en inspelning som släpptes av Liszt’s musik ett visst år som är under ens egen livsstid?:think: Om @calle_jr hittar en sådan kan väl den få vara med? :rollingeyes:

Posted

Jag har skapat en spellista hos mig med qobuz länkar, men jag är inte människa att föra över den till qobuz. Jag skapar listan i Lumïn.  Jag följer anvisningen tycker jag…

IMG_1937.jpeg

Men spellistan är tom där. Däremot finns den där jag sparat den lokalt. Någon som någon clue…

IMG_1938.jpeg

Posted
6 minutes ago, Apexorca said:

Angående Liszt. Borde det inte funka med en inspelning som släpptes av Liszt’s musik ett visst år som är under ens egen livsstid?:think: Om @calle_jr hittar en sådan kan väl den få vara med? :rollingeyes:

Jovisst, såklart! Det var ju så jag tänkte, en inspelning/spår som släpptes i någon form, under vart och ett av mina levnadsår. 

Det behöver ju inte vara det år jag började lyssna på spåret heller, jag är lite seg och har upptäckt mycket musik i efterhand så att säga. Och för den som spelar mycket klassiskt så är det ju få kompositörer som medverkat på de inspelningar vi lyssnar till idag, det spelar ingen roll. 

Det är roligare att få se vilka låtar ni tagit intryck av, som format och varit soundtracks till kärleken till era partners, npt som skrålat på kassettbandaren när ni renoverade/byggde huset under flera år, det där kassettbandet som fastnat i bilstereon och var signaturmelodi till vareviga tur i den gamla rosthögen osv...

Posted
1 hour ago, Bebop said:

Någon som någon clue…

Jag tror tyvärr att listan blir lokal och är "fast" i din padda och Lumïn-appen. Men skärmdumpa den då? Det går välan fint!

Edit: Det ser verkligen ut som att det borde gå att "skjuta upp" den lokalt sparade listan till Qobuz? Ska jag fråga Peter Lie, via Roonlabs-forumet?

Posted
1 hour ago, Daniel said:

Ok, kan man få välja 10 låter från året 1980, minst? Phu, det blir svårt att välja en. 

Hmm :think:

The River och Ace Of Spades kom 1980.

Men Avalon och Abracadabra kom '82, och Rattlesnakes och Learning To Crawl kom '84.

Minst lika bra årgångar. Men håller med att det är svårt :smile:

Posted

Jag håller med, och även om jag valde ett spår från PG - "Melt" så fanns det många andra alternativ, Boys Don't Cry med The Cure, Bob Marley - Uprising, Iron Maiden, Rush - Permanent Waves, Genesis - Duke, Tom Waits - Heartattack and Vine eller ett av världens bästa live-album; Whitesnake - Live In The Heart of The City. Alla dessa från 1980 då..

Och då nämnde jag inte ens dessa:

IMG_1433.png

Posted

En rolig utmaning, men det tar antagligen alldeles för lång tid.

jag gör det enkelt för mig och delar en Spotify lista från senaste Funkfesten här hemma förra året.

4 kompisar, en mixer, 2 st 1210:or och en hyfsad mängd alkohol:grin:

Resultatet blev en grym kväll, en fantastisk lista o en trasig diskant….

det som saknas på denna lista är väl egentligen min syntperiod typ Depeche, sedan naturligtvis Pink Floyd och Bobban 

Posted

Det här ämnet gick jag lite igång på! Jag har en nostalgi-lista där jag återskapat mina blandband från barn- och ungdomsåren. Nu ska jag bara sålla och välja det absolut viktigaste och förhoppningsvis leverera en go lista om ett tag. 

Posted

Tänkte försöka mig på att hänga på och göra en lista från mig oxå. Började men fastnade direkt då jag inte hittade ett bra sätt att leta på, tänkte föröka mig på att leta på utgivningsår? Fastnade såklart och undrar om det finns något bra sätt som underlättar för mig?

Gör en spellista i Qobuz - check! men sedan då?

/byZan

Posted
1 hour ago, byZan said:

Tänkte försöka mig på att hänga på och göra en lista från mig oxå. Började men fastnade direkt då jag inte hittade ett bra sätt att leta på, tänkte föröka mig på att leta på utgivningsår? Fastnade såklart och undrar om det finns något bra sätt som underlättar för mig?

Gör en spellista i Qobuz - check! men sedan då?

/byZan

https://en.wikipedia.org/wiki/1980_in_music

Här är listor på album utgivna per år och månad. I en ruta till höger kan du byta år. Det tar tid, men är rätt kul, att strosa ner längst memory lane, så att säga. 

Sen får du manuellt göra en lista ROON eller Qobuz. Sen löser @AlfaGTVallt tekniskt strul, som vanligt. 😄

image.png.6f916bfa104f11a89700129dd2085ae4.png