AlfaGTV Posted August 28, 2023 Posted August 28, 2023 Jag hade tråkigt en regnig dag tidigare och tänkte att jag skulle skapa en spellista med ett spår utgivet från varje av mina levnadsår. Det behöver inte vara det allra mest lyssnade på eller det bästa utan bara ett spår som haft inflytande på mig och mitt liv. Ja, jo ni behöver inte påpeka att det blir en jädra lång spellista, men ser ni, det är ett privilegium man har med ålderns rätt! Men jag kom på det hade varit kul att ta del av era "livslistor" också? Så jag exporterade min spellista från Roon i Soundiiz.com-format, och exporterade den till Qobuz. (Soundiiz är kostnadsfritt för spellistor av mindre modell och har fungerat fint för mig de gånger jag använt tjänsten) Så här är den och ni kan nu ta del av den: https://open.qobuz.com/playlist/16525561 Kommentarer och "pay back" i form av era livslistor tas emot med glädje! HansW, plind, Sammy and 6 others 9 Quote
byZan Posted August 28, 2023 Posted August 28, 2023 👍 som pensionär vete tusan om det finns tid till detta😉Men en arbetsfri och regnig dag kanske……? /byZan VoicesInMyHead and AlfaGTV 2 Quote
calle_jr Posted August 28, 2023 Posted August 28, 2023 15 minutes ago, AlfaGTV said: Så här är den De 10 första skulle nästan vara på min lista också. Jag skriver "nästan" för jag skulle välja samma album men inte alltid samma spår. Får vi som inte har Qobus också vara med? AlfaGTV and new order 1 1 Quote
byZan Posted August 28, 2023 Posted August 28, 2023 Många minnen som dyker upp när man ser listan, flera av dessa skulle även passa in på min lista /byZan AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted August 28, 2023 Author Posted August 28, 2023 13 minutes ago, calle_jr said: Får vi som inte har Qobus också vara med? Jamän självklart! Jag tror att man kan kika på spellistor utan att ha aktiva prenumerationer för alla tjänster jag uppfattar som relevanta? (Spottan, Tidal o Qobuz) Men även vanliga text-listor är kosher såklart! calle_jr 1 Quote
AlfaGTV Posted August 28, 2023 Author Posted August 28, 2023 2 hours ago, byZan said: det finns tid till detta😉 Ja, din lista blir ju oerhört lång! 🤣 Quote
calle_jr Posted August 28, 2023 Posted August 28, 2023 Klar! Det är omöjligt att inte glömma nån, men om jag skulle ta med mig 63 spår till en öde ö som saknade mobiltäckning... 1 King Crimson - 21st Century Schizoid Man 2 Steely Dan - Aja 3 Fleetwood Mac - Albatross/Black Magic Woman 4 L7 - Andres 5 John Prine - Angel From Montgomery 6 Roxy Music - Avalon 7 Tracy Chapman - Baby Can I Hold You 8 The Pretenders - Back On The Chain Gang 9 Rory Gallagher - Bullfrog Blues 10 John Lee Hooker - Bumble Bee, Bumble Bee 11 J.J. Cale - Call Me The Breeze 12 Zappa - Catholic Girls 13 Steve Forbert - Cellophane City 14 Neil Young - Cinnamon Girl 15 Pink Floyd - Comfortably Numb 16 Sibelius, Camilla Wicks - Concerto In D Minor 17 Van Morrison - Madame George 18 Leonard Cohen - In My Secret Life 19 Buckingham Nicks - Crystal 20 Saint Saëns, Alexander Gibson - Danse Macabre 21 Vaya Con Dios - Don't Cry For Louie 22 Frank Zappa - Don't Eat The Yellow Snow 23 Sleep - Dopesmoker 24 Joan Armatrading - Down To Zero 25 Jimi Hendrix - Voodoo Chile 26 The Edgar Broughton Band - Evening Over Rooftops 27 David Bowie - Five Years 28 Bob Dylan - Girl From The North Country 29 Jon And Vangelis - He Is Sailing 30 Bonnie Raitt - I Can't Make You Love Me 31 Ray Charles - I Wish I'd Never Loved You At All 32 Christine Perfect - I'd Rather Go Blind 33 John Lennon - Imagine 34 Liszt, Sviatoslav Richter - Concerto No.1 35 Brahms, Anne Sophie Mutter - Konzert Für Violine Und Orchester D dur Op. 77 36 Ry Cooder - Little Sister 37 Mendelssohn, Nathan Milstein - Concerto In E Minor 38 Clannad - Mheall Sí Lena Glórthaí Mé 39 Manfred Mann's Earth Band - Mighty Quinn 40 Prokofiev, Stanislaw Skrowaczewski - Montagues And Capulets 41 Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 U 42 Al Stewart - Life And Life Only 43 Tom Waits - Rain Dogs 44 Mozart, Neville Marriner - Requiem 45 Prokofiev, Antal Dorati - Scythian Suite - The Evil God And The Dance Of The Pagan Monsters 46 Steve Miller - Serenade 47 Lloyd Cole - Speedboat 48 Broken Home - Stop Looking At Me 49 Cream - Strange Brew 50 Van Morrison - Summertime In England 51 Eric Burdon And War - Sun / Moon 52 Black Sabbath - Supernaut 53 Kate Bush - The Big Sky 54 The Aynsley Dunbar Retaliation - The Fugitive 55 Jackson Browne - The Pretender 56 10CC - The Wall Street Shuffle 57 Gordon Lightfoot - The Wreck Of The Edmund Fitzgerald 58 David Gilmour - There's No Way Out Of Here 59 Carlos Santana And Willie Nelson - They All Went To Mexico 60 Hummel, Tine Thing Helseth - Trumpet Concerto In E Flat 61 Mike Oldfield - Tubular Bells (Side One) 62 Grateful Dead - Uncle John's Band 63 Katie Melua - Dreams On Fire AlfaGTV, new order and juha 1 2 Quote
byZan Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 8 hours ago, AlfaGTV said: Ja, din lista blir ju oerhört lång! 🤣 Ja med tanke på min ålder iaf /byZan AlfaGTV 1 Quote
calle_jr Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Jag missuppfattade Min lista är bara ”bästa spåren som jag hört under mina levnadsår”, och ett random antal. Jag var alltså inte samtida med tex Franz Liszt. Hmm, det kommer bli lite svårare eftersom det kommer stocka sig. Sorry. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted August 29, 2023 Author Posted August 29, 2023 8 minutes ago, calle_jr said: Jag missuppfattade Min lista är bara ”bästa spåren som jag hört under mina levnadsår”, och ett random antal. Jag var alltså inte samtida med tex Franz Liszt. Hmm, det kommer bli lite svårare eftersom det kommer stocka sig. Sorry. Jag misstänkte det, men tycker inte det spela nån större roll. Och jag var inte speciellt tydlig heller, men vad jag gjorde var att fokusera i Roon på ett specifikt utgivningsår, började med -68. Hittade en platta som haft inverkan på mig, och valde ett spår, och lade till min spellista. fokuserade på -69... rinse, repeat.. Så i Roon ser en del av min lista ut så här: calle_jr 1 Quote
Daniel Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Både ambitiöst och roligt, jag får återkomma när tid finns! 😄 AlfaGTV 1 Quote
byZan Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 34 minutes ago, Daniel said: jag får återkomma när tid finns! 😄 Är du oxå pensionär /byZan Daniel 1 Quote
Daniel Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 10 minutes ago, byZan said: Är du oxå pensionär /byZan Ja, det verkar inte bättre. Det finns ingen tid över. 😄 AlfaGTV, byZan and figge 3 Quote
AlfaGTV Posted August 29, 2023 Author Posted August 29, 2023 Här kommer Calles lista i Qobuz-format! https://open.qobuz.com/playlist/16531324 Tyvärr hittade jag inte Ray Charles I Wish... Jag ersatte den med ett annat samarbete med Gladys Knight, från Genious Loves Company!Hoppas det är acceptabelt @calle_jr! calle_jr and plind 1 1 Quote
calle_jr Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 9 minutes ago, AlfaGTV said: Här kommer Calles lista i Qobuz-format! Wow! Tack för det! Jag kan t.o.m lyssna till små snippets. AlfaGTV 1 Quote
Daniel Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Ok, kan man få välja 10 låtar från året 1980, minst? Phu, det blir svårt att välja en. calle_jr and AlfaGTV 2 Quote
Apexorca Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Ja herregud! Det är ju en övermänsklig uppgift. Men lite kul ändå. Det är med skräckblandad förtjusning jag fortfarande funderar på om jag skall ta mig an denna uppgift. Jag tolkar uppgiften som att jag skall välja en låt från det året jag föddes… att den släpptes det året och sedan på samma vis fram till detta år, 2023. Eller? Angående Liszt. Borde det inte funka med en inspelning som släpptes av Liszt’s musik ett visst år som är under ens egen livsstid? Om @calle_jr hittar en sådan kan väl den få vara med? Quote
Bebop Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Jag har skapat en spellista hos mig med qobuz länkar, men jag är inte människa att föra över den till qobuz. Jag skapar listan i Lumïn. Jag följer anvisningen tycker jag… Men spellistan är tom där. Däremot finns den där jag sparat den lokalt. Någon som någon clue… Quote
AlfaGTV Posted August 29, 2023 Author Posted August 29, 2023 6 minutes ago, Apexorca said: Angående Liszt. Borde det inte funka med en inspelning som släpptes av Liszt’s musik ett visst år som är under ens egen livsstid? Om @calle_jr hittar en sådan kan väl den få vara med? Jovisst, såklart! Det var ju så jag tänkte, en inspelning/spår som släpptes i någon form, under vart och ett av mina levnadsår. Det behöver ju inte vara det år jag började lyssna på spåret heller, jag är lite seg och har upptäckt mycket musik i efterhand så att säga. Och för den som spelar mycket klassiskt så är det ju få kompositörer som medverkat på de inspelningar vi lyssnar till idag, det spelar ingen roll. Det är roligare att få se vilka låtar ni tagit intryck av, som format och varit soundtracks till kärleken till era partners, npt som skrålat på kassettbandaren när ni renoverade/byggde huset under flera år, det där kassettbandet som fastnat i bilstereon och var signaturmelodi till vareviga tur i den gamla rosthögen osv... Quote
AlfaGTV Posted August 29, 2023 Author Posted August 29, 2023 1 hour ago, Bebop said: Någon som någon clue… Jag tror tyvärr att listan blir lokal och är "fast" i din padda och Lumïn-appen. Men skärmdumpa den då? Det går välan fint! Edit: Det ser verkligen ut som att det borde gå att "skjuta upp" den lokalt sparade listan till Qobuz? Ska jag fråga Peter Lie, via Roonlabs-forumet? Quote
calle_jr Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 1 hour ago, Daniel said: Ok, kan man få välja 10 låter från året 1980, minst? Phu, det blir svårt att välja en. Hmm The River och Ace Of Spades kom 1980. Men Avalon och Abracadabra kom '82, och Rattlesnakes och Learning To Crawl kom '84. Minst lika bra årgångar. Men håller med att det är svårt Daniel 1 Quote
plind Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Ett axplock av låtar från förr och nu https://open.qobuz.com/playlist/16537900 AlfaGTV 1 Quote
Daniel Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 1 hour ago, calle_jr said: Hmm The River och Ace Of Spades kom 1980. Men Avalon och Abracadabra kom '82, och Rattlesnakes och Learning To Crawl kom '84. Minst lika bra årgångar. Men håller med att det är svårt Håller med! 80-84 släpptes löjligt många ikoniska album. https://en.wikipedia.org/wiki/1980_in_music AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted August 30, 2023 Author Posted August 30, 2023 Jag håller med, och även om jag valde ett spår från PG - "Melt" så fanns det många andra alternativ, Boys Don't Cry med The Cure, Bob Marley - Uprising, Iron Maiden, Rush - Permanent Waves, Genesis - Duke, Tom Waits - Heartattack and Vine eller ett av världens bästa live-album; Whitesnake - Live In The Heart of The City. Alla dessa från 1980 då.. Och då nämnde jag inte ens dessa: Daniel 1 Quote
lindome Posted August 30, 2023 Posted August 30, 2023 En rolig utmaning, men det tar antagligen alldeles för lång tid. jag gör det enkelt för mig och delar en Spotify lista från senaste Funkfesten här hemma förra året. 4 kompisar, en mixer, 2 st 1210:or och en hyfsad mängd alkohol Resultatet blev en grym kväll, en fantastisk lista o en trasig diskant…. det som saknas på denna lista är väl egentligen min syntperiod typ Depeche, sedan naturligtvis Pink Floyd och Bobban AlfaGTV, YYZ, plind and 1 other 3 1 Quote
lindvall Posted August 30, 2023 Posted August 30, 2023 Det här ämnet gick jag lite igång på! Jag har en nostalgi-lista där jag återskapat mina blandband från barn- och ungdomsåren. Nu ska jag bara sålla och välja det absolut viktigaste och förhoppningsvis leverera en go lista om ett tag. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted August 30, 2023 Author Posted August 30, 2023 4 hours ago, lindome said: en mixer En drinkmixer då, antar jag? 😂 Din lista, fast från Qobuz (2 tappade): http://open.qobuz.com/playlist/16548838 calle_jr 1 Quote
lindome Posted August 30, 2023 Posted August 30, 2023 Aldrig - vi dricker rent @AlfaGTV AlfaGTV 1 Quote
byZan Posted September 1, 2023 Posted September 1, 2023 Tänkte försöka mig på att hänga på och göra en lista från mig oxå. Började men fastnade direkt då jag inte hittade ett bra sätt att leta på, tänkte föröka mig på att leta på utgivningsår? Fastnade såklart och undrar om det finns något bra sätt som underlättar för mig? Gör en spellista i Qobuz - check! men sedan då? /byZan Quote
Daniel Posted September 1, 2023 Posted September 1, 2023 1 hour ago, byZan said: Tänkte försöka mig på att hänga på och göra en lista från mig oxå. Började men fastnade direkt då jag inte hittade ett bra sätt att leta på, tänkte föröka mig på att leta på utgivningsår? Fastnade såklart och undrar om det finns något bra sätt som underlättar för mig? Gör en spellista i Qobuz - check! men sedan då? /byZan https://en.wikipedia.org/wiki/1980_in_music Här är listor på album utgivna per år och månad. I en ruta till höger kan du byta år. Det tar tid, men är rätt kul, att strosa ner längst memory lane, så att säga. Sen får du manuellt göra en lista ROON eller Qobuz. Sen löser @AlfaGTVallt tekniskt strul, som vanligt. 😄 byZan, Shamrock, Lasse and 1 other 3 1 Quote
Recommended Posts