Henrik49 Posted August 15, 2023 Posted August 15, 2023 Eller egentligen har vi byggt ganska många andra tidigare, men nu har vi en Dac med ESS 9039Pro chippet i som just nu spelas in. Här kommer några bilder på senaste bygget. Den har ESS senaste flaggchip, 9039 Pro med hyperstream 4. Lite kort om vi som byggt den. Polarn och jag har byggt en hel del rörförstärkare och Dacar sedan runt 2006, framförallt för eget bruk samt några av våra närmaste dödliga, vi hade ett uppehåll från byggandet under några år på senare tid, men runt slutet 2018 när jag åter plockade in en rörstärkare vi byggt många år tidigare och jag fick inte till ljudet som jag ville, så kläckte polarn, vi bygger Dac igen, sen var cirkusen igång i nämnd ordning, 9038q2m, 9026Pro, 9028Pro, 9038Pro och nu sist 9039pro för jag inte fick i ordning på ljudet som sagt med dom Dacar polarn hade, samt att vi lånade in några stycken. Gemensamt för alla våra Dacar är att vi använder en dator som styr allt, bla THD, DPLL etc etc och det är för att dom flesta Dacar har ju dessa låsta till det defaulta värdet. I vårt tycke så följer vår nämnda prövade ordning av chip även hur dom har spelat, en hel del självklart beroende på hur utgångsdelen har varit tvungen att konstrueras, men 9039Pro med servo, erfarenhet och hyperstream 4 är helt klart en vinnare hos oss. På denna Dac har vi lagt ganska mycket tid på layouten så att alla komponent påverkande delar ska ha exakt lika långa banor på kortet, framförallt från chipet till utgångsdelen. Denna Dac har vi valt att köra med 2st R-core trafo, (mot tidigare 1st) en för 2x5v och en för 2x15v matning, ett Ac/Dc kort med -15v, +15v och 5v till kortet, sen går det in en Ac 6v på kortet som görs om där till 5v som matar dator och USB. Allt är separerat. Komponenter är alla viktiga ultra low noise samt provade fram. Dom Dacar vi för tillfället bygger är 8st kanaler -> 2st kanaler ut men ingenting är omöjligt att bygga då vi ritar och gör allt själva Utgångsdelen använder vi ett servo med 2st opa1611 för så jämn ström som möjligt, sedan 2st opa 1612 samt 2st opa1611 till utgångsdelen för optimal stereo separering. Dacen har 1st USB kort som är utbytbart till flera olika beroende kvalitet samt hur mycket man vill lägga på det, 2st optiska samt 1st coax. finns även att kunna montera balanserat ut. Dacen kan hantera alla format som chippet medger beroende på vad man lägger på. ( Ni som är uppmärksamma ser ju att det är lite kortis mellan några ben på chippet, men det är åtgärdat med en lödfläta innan spelning ) Lasse, AlfaGTV, Double A and 7 others 10 Quote
calle_jr Posted August 15, 2023 Posted August 15, 2023 1 hour ago, Henrik49 said: vet inte hur intressant det är ? Alltid intressant! Vilka format kommer stödjas (samma som ESS 9039?) och vad planeras för ingångar? Är det för 2 kanaler eller fler? 1 hour ago, Henrik49 said: nu har vi en Dac Vem är "vi"? new order 1 Quote
AlfaGTV Posted August 15, 2023 Posted August 15, 2023 Välkommen! (minns inte om jag sagt det tidigare) Det såg trevligt ut, men jag är nyfiken på vem "vi" är? Har du inte lust att presentera dig/er lite grann? Och jag är nyfiken på evt DSP, filtrering, strömförsörjning och utgångssteg för DAC'en? Kanske mera intressant än vilket chip som nyttjas? new order 1 Quote
Henrik49 Posted August 15, 2023 Author Posted August 15, 2023 19 minutes ago, calle_jr said: Alltid intressant! Vilka format kommer stödjas (samma som ESS 9039?) och vad planeras för ingångar? Är det för 2 kanaler eller fler? Kul. Alla format kommer stödjas under förutsättning att man sätter i det USB kortet. (USB kortet är utbytbart då det finns massor olika kvaltiter och pris. 1xUSB, 2xOpt, 1xCoax är det för tillfället. Vi har valt att köra 8st kanaler -> 2st kanaler alltså 4st från chip per sida på denna Dac, skulle intresse finnas så går fler möjligheter att lösa. 19 minutes ago, calle_jr said: Vem är "vi"? Hehe sorry, Vi är en polare och jag. Jag uppdaterar tråden med lite mer info Richard and calle_jr 2 Quote
Henrik49 Posted August 15, 2023 Author Posted August 15, 2023 24 minutes ago, AlfaGTV said: Välkommen! (minns inte om jag sagt det tidigare) Det såg trevligt ut, men jag är nyfiken på vem "vi" är? Har du inte lust att presentera dig/er lite grann? Och jag är nyfiken på evt DSP, filtrering, strömförsörjning och utgångssteg för DAC'en? Kanske mera intressant än vilket chip som nyttjas? Stort tack, och inga problem, du gjorde det ju nu Vi är en polare och jag, jepp jag uppdaterar första tråden lite strax, mitt problem är bara att jag ska försöka hålla det kort men det finns ju fööööör mkt att skriva Jag uppdaterar första tråden med lite mer info om en liten stund AlfaGTV and calle_jr 2 Quote
Richard Posted August 15, 2023 Posted August 15, 2023 Välkommen hit!! Vi gillar de som skriver mycket. new order and Lasse 2 Quote
Richard Posted August 15, 2023 Posted August 15, 2023 Du kommer säkert till det men det är alltid intressant hur det ser ut på vardera sidor om dacen också… Quote
Henrik49 Posted August 15, 2023 Author Posted August 15, 2023 29 minutes ago, Richard said: Välkommen hit!! Vi gillar de som skriver mycket. Haha tackar Quote
Henrik49 Posted August 15, 2023 Author Posted August 15, 2023 36 minutes ago, Richard said: Du kommer säkert till det men det är alltid intressant hur det ser ut på vardera sidor om dacen också… Har ingen bild på färdig 9039Pro då den just nu sitter i en test låda bara, men tanken är något liknade nedan som denna 9038Pro dock med dubbla trafos på 9039 som sagt Ska bara få klart med en polare som har CE märknigsföretag så dom dubbla trofosarna inte utgör några problem. Men även här går allt att förbättra calle_jr, Sammy and Lasse 3 Quote
calle_jr Posted August 15, 2023 Posted August 15, 2023 4 hours ago, Henrik49 said: Dacen kan hantera alla format som chippet medger beroende på vad man lägger på Även dsd då alltså. Hur ser det övergripande schemat / blockdiagrammet ut? Quote
Henrik49 Posted August 15, 2023 Author Posted August 15, 2023 2 hours ago, calle_jr said: Även dsd då alltså. Hur ser det övergripande schemat / blockdiagrammet ut? Nu är jag inte världsmästare på dsd eller hur det hanteras då jag aldrig spelat det, men Dacen är byggd för att inte vara begränsad av något egentligen. Hanteras dsd över USB så är det bara sätta i en sådant amanero USB kort som stödjer det, alternativt om i2s kan användas direkt. Sorry för min okunskap om den biten. Blockdiagrammet för 9039 Pro ser ut på detta sätt. Uppbyggnaden av hela kortet med utgångsdel och allt annat har vi konstruerat själva efter ESS rekommendationer, andras erfarenheter, egna erfarenheter, simuleringar och mängder med tester och val av komponenter calle_jr and AlfaGTV 2 Quote
LPL Posted August 16, 2023 Posted August 16, 2023 16 hours ago, Henrik49 said: Ni som är uppmärksamma ser ju att det är lite kortis mellan några ben på chippet, men det är åtgärdat med en lödfläta innan spelning Jag är lite nyfiken på bakgrunden. Är det hobby-projekt eller jobbar ni inom elektronikindustrin och har tillgång till tillverkning av PCB, våglödning o.s.v. eller var är montering av PCB utfört? Såg även tejpningen av alla kablar, har ni gjort egna EMC-mätningar? Quote
Bebop Posted August 16, 2023 Posted August 16, 2023 12 hours ago, calle_jr said: Även dsd då alltså. ESS tar emot både PCM och DSD och konverterar allt till en pcm ”hyperstream” som sedan DA-omvandlas. Om man vill ha en ”pcm-fri” dsd-signal som sedan filtreras till analogsignal via ett LP filter så skall man inte välja en ESS-dac. Det säger dock inget om hur det låter. calle_jr 1 Quote
Henrik49 Posted August 16, 2023 Author Posted August 16, 2023 On 2023-08-16 at 09:24, LPL said: Jag är lite nyfiken på bakgrunden. Är det hobby-projekt eller jobbar ni inom elektronikindustrin och har tillgång till tillverkning av PCB, våglödning o.s.v. eller var är montering av PCB utfört? Såg även tejpningen av alla kablar, har ni gjort egna EMC-mätningar? Kul Nej vi jobbar inte inom elektronikindustrin utan detta är ett hobby projekt som helt enkelt "spårat" ur men visst skulle någon vilja provspela och ev köpa en till typ självkostnadspris så är vi inte främmande för det. Står just nu med 2st 9028Pro, 1st 9038Pro helt klara här hemma vilket är lite lyxigt. När vi gick över till att bygga 9028 Pro för ett antal år sedan så hann vi knappt påbörja en version innan vi hade 10nya grejor vi ville ändra på, ibland hann vi beställa kort och ibland kom vi på ändringarna på "ritbordet" Vi ritar korten själva men tillverkningen av dom lämnas till dom som kan det montering, lödning, val av komponenter och allt gör vi själva. Tejpningen är först och främst för att lättare hålla isär så inte ac och dc kablarna kommer för nära varandra samt att få bort 15 olika färger typ Nej vi har inte gjort egna EMC mätningar, utan vår CE polare har gett lite tips och tanken är sen att han ska ta in den i sitt testlabb framöver. calle_jr and LPL 2 Quote
Henrik49 Posted August 20, 2023 Author Posted August 20, 2023 I fredags monterade vi dit positiv feedback på utgångsdelen i Dacen, lite oroväckande dock att vi har monterat dit något som vi faktiskt har lite dålig koll på vad det skulle kunna tillföra Utvärdering av dess vara eller icke vara pågår iallafall Quote
Henrik49 Posted August 23, 2023 Author Posted August 23, 2023 Positiv feedback försöket blev kort, har nog typ bara spelat 10-15 timmar men gillade det inte riktigt alls.. Nu är den borta och ordningen återställd Det enda som som egentligen är kvar att testa är coax ingången men det har jag inga grejor kvar till längre I helgen och under nästa vecka så ska allt monteras i riktiga lådan för att sedan ge sig ut på ett par tre resor lindvall and calle_jr 2 Quote
AlfaGTV Posted August 23, 2023 Posted August 23, 2023 Vad är avsikten med positiv feedback? Jag är lekman, men har förstått att effekten av negativ feedback är att man dämpar egenheter och distorsion i kretsen. Quote
Henrik49 Posted August 24, 2023 Author Posted August 24, 2023 8 hours ago, AlfaGTV said: Vad är avsikten med positiv feedback? Jag är lekman, men har förstått att effekten av negativ feedback är att man dämpar egenheter och distorsion i kretsen. Riktigt bra fråga Tyvärr har jag inte lika bra svar då vi testade detta utan att egentligen ha helt koll på vad den ev skulle kunna tillföra. ESS har haft med positiv feedback på några av sina referensschema en tid, och lite kort så tar man lite av utsignalen och kopplar tillbaka till insignalen i fas. I mitt fall så gillade jag det inte riktigt, jag har dock väldigt svårt att "förklara" skillnaden mer än att Dacen kändes lite "dämpad" nästan som det skulle ligga en liten filt över ljudet på vissa instrument. Det är bara 2st motstånd per kanal som adderas för positiv feedback så vi kommer testa en gång till inom kort när jag har ett gäng lyssnare till hos mig. AlfaGTV 1 Quote
calle_jr Posted August 24, 2023 Posted August 24, 2023 9 hours ago, AlfaGTV said: Vad är avsikten med positiv feedback? Jag är lekman, men har förstått att effekten av negativ feedback är att man dämpar egenheter och distorsion i kretsen. Det är ju en stor fråga där feedback i grunden är ett styrsystem där man återkopplar en del av signalen för att styra output i förhållande till input. För ett förstärkarsteg kopplat med negativ feedback blir insignalen till förstärkaren spänningsskillnaden mellan ursprungssignalen och feedbacksignalen. För ett förstärkarsteg kopplat med positiv feedback blir insignalen till förstärkaren summan av spänningen i ursprungssignalen och feedbacksignalen. På så sätt är det lätt att förstå att negativ feedback normalt har betydligt mindre påverkan på ursprungssignalen. Henrik49 and AlfaGTV 1 1 Quote
AlfaGTV Posted August 24, 2023 Posted August 24, 2023 Just det var ungefär vad jag tyckte mig känna till, men jag var snarare ute efter vilka hörbara effekter man förväntar sig? Man ser ju kretslösningar som skryter med låg feedback etc för det upplevs ofta "dämpa" inte bara olinjäriteter och distorsion men även minska närvaro, dynamik och andra audiofila egenskaper. Det finns ju även lösningar som hävdar att man inte tillämpar någon negativ feedback alls och det ska vara det bästa sedan skivat bröd för naturlig och frisk återgivning. Därför fiskade jag lite efter vilka ljudliga effekter man skulle kunna vänta sig av positiv feedback i ett utgångssteg på en DAC? Inga av de som nämns i utdraget från engelska Wikipedia ovan verkar ju eftersträvansvärda? calle_jr and Henrik49 2 Quote
calle_jr Posted August 24, 2023 Posted August 24, 2023 Jag tror tyvärr att man verkligen måste titta från fall till fall Vad är det för applikation? Är det förstärkning inblandat? Hur stor förstärkning? Är det ett filter? Hur ser insignalen ut? Är det ens i signalväg eller är det en sidokrets? Vad har de ingående aktiva och passiva komponenterna för egenskaper? Det är helt klart intressant och går säkert att reda ut mer om man definierar ett mer konkret fall Skulle gärna se att vi belyser något sådant. AlfaGTV 1 Quote
Bebop Posted August 24, 2023 Posted August 24, 2023 20 hours ago, AlfaGTV said: Vad är avsikten med positiv feedback? Jag har 4 val av dämpfactor/feedback på mina slutsteg. LOW – Lowest damping factor, good loudspeaker control, most natural sound. MED – Better loudspeaker control, with some impact on sound quality HI – Best loudspeaker control, with a little more impact on sound quality, but on speakers that need the control the sonic improvement is clear MAX – Maximum damping factor, but sonic impact is noticeable Jag använde lägst möjliga under flera år utan att ens prova de övriga. Det var först efter en artikel där författaren provade med andra lägen som jag också körde igenom alternativen. Jag blev förvånad hur mycket bättre MED-läget lät. Ljudet släppte loss på ett annat sätt och dessutom påverkades brusnivån från förstegets rör på ett helt oväntat sätt. Jag har sedan fått det lite mer förklarat att för att hitta rätt värde måste man ta med högtalarna som en del där flera aspekter i filter, element och rum kan dra åt olika håll. Det gäller så att säga hitta derivatan som ger högsta kvalitet i totalen för den kombination man har. calle_jr and lindvall 2 Quote
Henrik49 Posted August 25, 2023 Author Posted August 25, 2023 22 hours ago, AlfaGTV said: Just det var ungefär vad jag tyckte mig känna till, men jag var snarare ute efter vilka hörbara effekter man förväntar sig? Man ser ju kretslösningar som skryter med låg feedback etc för det upplevs ofta "dämpa" inte bara olinjäriteter och distorsion men även minska närvaro, dynamik och andra audiofila egenskaper. Det finns ju även lösningar som hävdar att man inte tillämpar någon negativ feedback alls och det ska vara det bästa sedan skivat bröd för naturlig och frisk återgivning. Därför fiskade jag lite efter vilka ljudliga effekter man skulle kunna vänta sig av positiv feedback i ett utgångssteg på en DAC? Inga av de som nämns i utdraget från engelska Wikipedia ovan verkar ju eftersträvansvärda? Vet faktiskt inte riktigt vad vi var ute efter med PF, mer än att den finns med på några referensscheman då Vi testar ju gärna allt, mest för att veta Men som du skriver så kan jag bara hålla med, ljudet, iallafall vissa upplevdes som dämpade. AlfaGTV 1 Quote
calle_jr Posted August 25, 2023 Posted August 25, 2023 12 hours ago, Bebop said: Jag har 4 val av dämpfactor/feedback på mina slutsteg. Det är ett bra exempel på applikation. Dämpfaktor är inte synonymt med feedback, men feedback används i VTL för att de ska kunna anpassa dämpfaktor till olika högtalare. Jag tror att med, hi och max på VTL är baserad på olika grad av negativ feedback vilket påverkar distorsionsnivån, men strunt samma, de hade inte gjort fyra val om ett av dem var bäst i alla lägen. Så det var ett bra exempel. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted August 25, 2023 Posted August 25, 2023 46 minutes ago, calle_jr said: Jag tror att med, hi och max på VTL är baserad på olika grad av negativ feedback Jag skulle vilja dra det så långt att även LOW-läget innefattar ett mått av negativ feedback, i övrigt var det bra tydliggöranden. Jag vill inte blanda in dämpfaktorn i min frågeställning, det ligger lite utanför scopet även om det kan vara en påverkande/påverkad parameter. Tänker mig att rörförstärkare är typiska exempel på kretsar där behovet av negativ feedback är än större då rörens karaktär och termiska egenskaper i kombination med åldring verkligen behöver någon form av självstabiliserande lösningar. Eller att man får leva med en "nervös tävlingshäst" som måste klappas om och få sina förutsättningar anpassade ideligen. Ledsen, jag orsakade "scope creep" på trådens innehåll! Tillbaka till egenbyggda DAC'ar (vilket jag fortfarande tycker är intressant, men besvärande komplext! calle_jr and Henrik49 2 Quote
Henrik49 Posted August 25, 2023 Author Posted August 25, 2023 2 hours ago, AlfaGTV said: Ledsen, jag orsakade "scope creep" på trådens innehåll! Tillbaka till egenbyggda DAC'ar (vilket jag fortfarande tycker är intressant, men besvärande komplext! Det gör ju absolut ingenting, tvärtom bara roligt, och även om vi kan våra Dac ar ganska bra vid det här laget så lär man sig väldigt mycket från er alla med, och framförallt då vi kommer till analoga utgångsdelen där det säkerligen finns saker/ komponenter/ placering som går att göra ännu bättre. Det skulle vara kul att "kasta" upp frågan i luften ang analoga delen som är en ganska omfattande del av Dacen, och låta alla superduktiga designers/ proffs/ hemmabyggare och andra kunniga komma med åsikter/synpunkter Nu blev jag ganska stolt över min briljanta ide :):) Double A, Bebop and AlfaGTV 3 Quote
Bebop Posted August 28, 2023 Posted August 28, 2023 OBS! Ett eller flera inlägg har försvunnit, bl a ett från @calle_jr. Orsaken bakom detta är jag som försökte ta bort ett kommando som la sig nederst under inlägget. Det lyckades jag med men uppenbarligen försvann i vart fall Calles inlägg. Han är kontaktad för eventuell möjlig åtgärd eller för att skriva om... Kanske även @Richard kan se vad som hänt? Quote
calle_jr Posted August 28, 2023 Posted August 28, 2023 Man kan utgå från att det inte går att återskapa raderade inlägg. Därför är det en trestegsraket med ”Options…” och därefter ”Delete” och därefter att man konfirmerar ”Are you sure?”. Nu råkade jag ha kvar mitt inlägg i cache. On 2023-08-25 at 08:13, AlfaGTV said: Jag skulle vilja dra det så långt att även LOW-läget innefattar ett mått av negativ feedback, i övrigt var det bra tydliggöranden. Jag vill inte blanda in dämpfaktorn i min frågeställning, det ligger lite utanför scopet även om det kan vara en påverkande/påverkad parameter. Jag ville främst poängtera att de är baserade på negativ feedback. Med positiv feedback skulle dessa MB450 nog vara ett helt annat djur. Källimpedans kan sänkas från 1.5 till 0.9ohm, och gain sänks då bara med någon enstaka dB. Det är väl främst detta som VTL vill åstadkomma, men det är väldigt små justeringar mellan LOW, MED och HI. Om man lägger till att MB450 även kan spelas i triod- och tetrodläge, så kan man anpassa källimpedans 0.9-2.0ohm. Gain påverkas då uppåt 7dB vilket är en del, men 29-36dB bör vara tillräckligt hög gain i alla avseenden. Så kompromissen är distorsionsnivån, men även den beror i praktiken mer på högtalaren än vilket läge man ställt förstärkaren i. AlfaGTV and Henrik49 1 1 Quote
Richard Posted August 28, 2023 Posted August 28, 2023 5 hours ago, calle_jr said: Man kan utgå från att det inte går att återskapa raderade inlägg. Därför är det en trestegsraket med ”Options…” och därefter ”Delete” och därefter att man konfirmerar ”Are you sure?”. Har exakt samma bild som @calle_jr. Skönt att det ändå löste sig. //Richard Quote
Recommended Posts