Jump to content

Recommended Posts

Posted
1 hour ago, Bebop said:

Liknelsen med bil och däck är väl mer som att jämföra med olika kablar. Själv skulle jag aldrig ge mig på att ändra grundspecar i en bil. Om jag inte gillar min bil köper jag en annan… :winking:

Precis - ändrar man grundspecar är man snarare ute på hal is och kan lätt minsta all kontroll. Att jämföra med att sätta olika däck fram och bak. Då ändras balansen och bilen kan bli direkt farlig att köra. Lite som att ändra ett redan optimerat delningsfilter (nja.. kanske i alla fall). Och som sagt, jag gillar Harbethljudet i mångt och mycket. För mig var det en positiv upplevelse som jag inte hört från andra högtalartillverkare (har inte lyssnat på Spendor). Den upplevelsen är kvar - men jag upplever nu en än närmare akustisk koppling till varje instrument. Rumskänslan hos inspelningen blir en tydligare del av upplevelsen.

Kablage- och kondensator-bytet bidrog i huvudsak på samma sätt till det jag ville åstadkomma (bortsett från att diskanten blev naturligare med de nya kondensatorerna). Det är finns en betydelsefull gemensam egenskap mellan kablarna och kondensatorerna jag bytte till. Båda minskade var och en för sig förlusterna med 2-3% jämfört med tidigare. Sen finns det en massa faktorer, men om jag begränsar till huvuddelen som handlar om öppet ljud och transparens.

Posted

Teknisk not: Med förluster i föregående inlägg avser jag inte resistiva förluster utan de som uppstår i dielektrikat när ex en musiksignal passerar genom kabeln eller kondensatorn.

• 2 weeks later...
Posted

Nu har jag landat :smile:

Blev en liten justering till efter att ha lyssnat-in högtalarna ordentligt med mina två DACar. Efter lite testande landade jag i en liten sänkning av diskanten på ca 0,5 dB. Detta innebar även ett byte till Jantzen superes-motstånd. Har svårt att med säkerhet säga om bytet till Jantzen-motstånd påverkade ljudet i sig eller om det var sänkningen i nivå på diskanten som fick allt att falla på plats för mig.