Jump to content

Det blöta tweaket!

conan

Recommended Posts

Musiker känner väl till instruments känslighet för fukt. Det är inte bara regn och blött utan också för torrt väder.

Många gitarrer vill att det ska var runt 40-55% relativ luftfuktighet. Det är också mer behagligt att vistas i rum med ca 50% tycker jag.

Frågan är nu om det låter bättre också? Det kommer ta tid att veta. Just nu är luftfuktigheten inne ca 60%. Ljudet är bra så med den enda datapunkten stämmer hypotesen. 🙂

20230806_160938_copy_990x953.jpg.fc79c2c040400a4c7aac6f910ca05de9.jpg

Det är bara att vänta på torrt väder och utvärdera.

1 hour ago, conan said:

Frågan är nu om det låter bättre också?

Rumsakustiskt tror jag påverkan är mycket liten till helt försumbar.

Rumstemperatur påverkar frekvensgång lite grand, och luftfuktighet ännu mindre.

Men det finns ju (som nämnts) andra faktorer som kan spela roll.

Hög luftighet är ju bra mot statisk elektricitet, bl.a. på våra vinylskivor.

Dock riskerar luftfuktare som jobbar med ultraljudsprincipen att sprida fint mineraldamm. Vilket inte är så bra att ha i känslig hifi-apparatur eller skivor.

1 hour ago, triomio said:

Hög luftighet är ju bra mot statisk elektricitet, bl.a. på våra vinylskivor.

Dock riskerar luftfuktare som jobbar med ultraljudsprincipen att sprida fint mineraldamm. Vilket inte är så bra att ha i känslig hifi-apparatur eller skivor.

Ja detta damm har jag märkt av i vinkällaren. Dessutom bir det en slags blöt dimma som ger rostfläckar på närliggande prylar. Har därför bytt till bättre luftfuktare som inte ger detta. 

Woods Vienna HSV100

1 hour ago, Apexorca said:

Ja detta damm har jag märkt av i vinkällaren. Dessutom bir det en slags blöt dimma som ger rostfläckar på närliggande prylar. Har därför bytt till bättre luftfuktare som inte ger detta. 

Woods Vienna HSV100

Ja, då kan jag lika gärna tipsa om denna som jag har haft i ett par år och som jag tycker funkar riktigt bra.

https://www.venta-air.com/en_us/product-category/humidifiers/

Jag har märkt att dimman har en blöt karaktär men inte särskilt problematiskt så länge luftfuktigheten inte stiger mer än kanske till 70%. En tid hade jag 80% i garaget vilket var klart i blötaste laget och en grogrund för mögel.

Jag ska fundera på att använda destillerat vatten (avmineraliserat) om det blir mycket vitt damm kvar. Bra tips.

Annars är det nog inte så mycket att göra än att vänta på vintern och lägre luftfuktighet. Huruvida ljudet påverkas eller inte får vi se samt vad som egentligen påverkas. Själva elementen är tejpade med kaptontejp runt om samt har dammskydd av plastfilm. Visst kan det ju vara små hål här och där men jag tror de flesta synliga är tejpade. Dessutom är ju panelerna i plast också så det lär inte finnas någon effekt av utvidgande eller mjukare material.

Kanske kan träramen i högtalaren och övriga trädetaljer i rummet påverkas så att ljudvågorna blir annorlunda. 

Det börjar klarna i dimman nu. Jag tror jag kan ha kommit på hur det är möjligt att högre luftfuktighet gör att det låter bättre.

Jag tänker tillbaka på vintern med låg luftfuktighet på runt 20%. Det tog säkert ett par timmar att ladda panelerna efter ett lyssningsuppehåll på några dagar. Dagen efter lyssningen laddar de upp sig från en högre laddnivå vilket snabbar upp processen.

Nu i sommar gjorde jag också lite uppehåll i lyssnandet men uppladdningen är nästan omedelbar, dvs efter 10 minuter är det ganska ok återgivning.

En hypotes är att luften inuti panelerna har ökat fukthalten långsamt. När de nått en tillräckligt hög nivå är panelens ledningsförmåga höjd så pass mycket att laddningen går mycket snabbare.

Högtalarna med paneler är servade senast 1979 och kanske är några paneler ända från 1964. Beläggningen borde ha krackelerat eller ändrat sig med åren till det sämre.

Låter det rimligt? 

Annars har jag läst att flera på andra forum tycker elektrostater låter diskantfattigt vid hög luftfuktighet men jag upplever det motsatta. Iofs handlade det om Martin Logan, vilka jag inte har någon erfarenhet av.

https://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=mug&m=138068

11 hours ago, conan said:

En hypotes är att luften inuti panelerna har ökat fukthalten långsamt. När de nått en tillräckligt hög nivå är panelens ledningsförmåga höjd så pass mycket att laddningen går mycket snabbare.

Nylon-coatingen på ESL-57 är mycket hög-ohmig och med hjälp av en aning fukt kan ledningsförmågan öka och därmed sker uppladdningen av filmen snabbare. Det är en högst rimlig förklaring du ger.

Lite information om coatingen.

Gary Jacobson - The Original Quad Diaphragm Coating

11 hours ago, triomio said:

Kan man behöva rengöra panelerna? Tål dina paneler vatten?

ML kan man t.ex. rengöra med tvål och vatten, och med en mjuk borste när de börjar tappa nivå efter ca 20 år.

Ja, man kan torka av dem och det brukar räcka med att dammsuga med mjuk borste. Mina ESL hade ju samlat damm sedan åtminstone 1979 så det lagret behövde verkligen tas bort.

Om vi tar själva membranet så sitter det inuti statorerna och går inte att komma åt så enkelt. Jag tog isär en diskantpanel för att isolera några brända områden från att bli värre och för att förhindra att kortsluta panelen. Det var nära att membranet lossnade men jag lyckades limma fast det hörn som släppt. Men för att komma till frågan. Statorn och membranet sitter som en dubbel ostsmörgås bakom två dammskydd. Denna macka är hoptejpad runtom och blir därmed nästan helt hermetiskt inneslutna. Vad jag förstår är det en del som spelar utan dammskydd men det lär bli problem med fukt tillsammans med dammet som hamnar inuti statorn.

Hur ML har löst det här vet jag inte.