Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu sitter man här igen och vill uppgradera sin 12 år gamla sony (CDP-S41) ^^

Systemet som jag behöver spelare till är:

Förstärkare (integrerad) : Musical Fidelity A300

Högtalare : Magnepan 1.6 qr (med lätt moddade terminaler - originalen är skit :P)

Kablar : Eichmann Express 4 series 2 (både signal och högtalarkabel)

Det jag har testat hittills är:

Rega Planet 2000 och Atoll CD80

Vad jag tycker om dessa:

Regan svänger det om helt klart, men den är på tok för mörk för mitt system

Atollen har inte samma sväng, men återger allt väldigt tydligt, och med bra rumsuppfattning. Dock är den aningen för mörk. Om man jämför den med min gamla sony (som jag anser ha perfekt tonläge, men ack så dålig rumsåtergivning) är den just motsatsen till vad som stod inom parantesen. Mkt fin närvaro, men lite för mörk.

Det jag nu har tänkt testa är Rotel RCD 1072 (enl. rotel.com finns endast RCD 1070, så vad är 1072 för modell? =)), som enligt butiken jag lånar hem prylarna av (Ljudmakarn.se) ska vara något briljantare.

Om detta inte fungerar (den har nog rätt klang, men kanske är den för "tråkig" för övriga delar i mitt system) blir det nog dags att ge sig ut efter begagnade prylar.

Det jag söker främst då är spelare med "Rotel-ljud" (dvs LJUST) för under 9'000 kr (begagnat!)

Har ni några tips på vad man bör kika närmre på?

Posted

Kanske någonting från Arcam. Vet inte hur ljus dom är i sig själva men dom anläggnignar jag har hört med Arcam elektronik har haft ett lite ljusare sound.

Posted
Kanske någonting från Arcam. Vet inte hur ljus dom är i sig själva men dom anläggnignar jag har hört med Arcam elektronik har haft ett lite ljusare sound.

ok, tack för tipset

jag ska kika närmre på arcam då

fler tips från andra medlemman på forumet är självklart välkomna :)

Posted
:)  Törs man svära i kyrkan och nämna någon Pioneerspelare.

T.ex. Sony scd-555 eller 333 eller en beg.  SCD-XA3000ES motsvarande.

Ok

har även tittat på en Musical Fidelity (tycker verkligen om min MF-amp, så deras CD-spelare är säkert ok också =):

(obs, tittat & EJ lyssnat ^^)

MF A3.2 CD

verkar som den har D/A-omvandlare av samma märke som Rotel använder sig av?

den borde man kunna hitta begagnad för ett bra pris tycker jag (hojta till om du som läser detta har en till salu :D)

jag ska kika på dom där sony-spelarna också!

Posted
Kan man få fråga varför du eftersöker en cdspelare med ljust ljud :?:

Jag förstår inte vitsen med det hela,liksom !!

Men om du vill ha sväng Och en spelare som är lite ljus i klangen så kanske detta kan vara ett alternativ?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25855

Varför jag letar efter spelare med ljust ljud?

well

dom fungerar brai mitt system som med t.ex. Atollen blir aningen mörkt

med Regan blir det tokmörkt ^^

Posted

om du nu köper en ljus cdspelare så kommer du ju få problem senare om du ska byta ut något med att det blir för ljust istället och så kommer du få hålla på och försöka korrigera fel hela tiden.

vore det inte bra att leta efter något som låter hyfsat neutralt direkt istället?

Posted
om du nu köper en ljus cdspelare så kommer du ju få problem senare om du ska byta ut något med att det blir för ljust istället och så kommer du få hålla på och försöka korrigera fel hela tiden.

vore det inte bra att leta efter något som låter hyfsat neutralt direkt istället?

Det skulle i sådana fall betyda att jag skulle behöva byta ut högtalarna nu, vilket jag inte är villig att göra - gillar dom väldigt mkt

och förstärkaren STANNAR :D

Spelaren behöver inte vara "superljus", men KLART ljusare än REGAs spelare iaf

Atollen som jag testat känns rätt neutral(jämförde den även med ett antal andra i butiken), och det är bara aningen (MKT LITE) ljusare än detta jag söker,

så jag tror inte det lär bli några jätteproblem om jag ska uppgradera senare

(när det gäller rent stereolyssnande kommer jag inte att uppgradera några stora delar inom dom kommander 3 åren iaf - det är helt enkelt omöjligt för min ekonomi att genomföra)

Ingen som har någon erfarenhet av A3.2 CD (Musical Fidelity) eller Rotel RCD1072?

Posted

En beggad Naim CD3 eller 3-5 borde ligga någonstans runt 7-8 tusen kronor. Tror att du verkligen skulle gilla svänget, och den har en ganska neutral klang. Dock har väl Naim aldrig varit kända för att locka ur högtalara de riktigt stora rummen.

En lyssning kan det iallafall vara värt.

Posted
En beggad Naim CD3 eller 3-5 borde ligga någonstans runt 7-8 tusen kronor. Tror att du verkligen skulle gilla svänget, och den har en ganska neutral klang. Dock har väl Naim aldrig varit kända för att locka ur högtalara de riktigt stora rummen.

En lyssning kan det iallafall vara värt.

ok

då har jag nu en massa alternativ att leta efter begagnat

nu gäller det bara att vinna en resa till USA och frossa på deras begagnade ljudmarknad! :D

Posted

Cambridga 640. Pratade med en som sålt sin Arcam 82 och köpte en sådan och tyckte den lät bättre fast inte den byggkvaliteten. En arbetskamrat sålde sin några år gamla AA Maestro när han lyssnade på 640:an. Skall själv prova en under helgen och jämföra med min CD-fix. Tänk på att en beg. spelare har gamla komponenter och att utvecklingen går fort.