Jump to content

Recommended Posts

Posted
15 hours ago, Ivery said:

Det har jag tyvärr, med en Atlas Hyper Integra TT RCA. Blev att ljudet i en kanal inte fungerade, men bara ibland. Lyckades identifiera vilken kontakt som felade. Öppnade upp den och såg att det verkade som en av ledarna inte satt fast ordentligt i crimpningen. Fick hjälp av en kompis att löda fast den, vilkrt bord ändra dess egenskaper. Märkte dock ingen skillnad men har den numera som reservkabel, eftersom skivspelarna har integrerade kablar.

Vad jag vet hade jag inte utsatt kabeln för något som skulle leda till ett kabelbrott, men köpte den som demo-ex så någon annan kan ju ha varit oförsiktig.

Jag har andra Atlas-kablar med samma sorts kontakt som fungerar felfritt.

Min funkade och fall ut signalet också, det är ju stressande självklart med hifi-nerver...

Jag köpte den i andra hand från Re-Hifi den funkade perfekt på Cd spelarne, men den var för ljus och skarp för NAD spelaren, men den passade perfekt på Sony Bd spelaren... Derefter blev Sony trasig, och Jag tyckte ljudet förbettrade sej med Red River på Argon Solo...

Märks att jag tappar lite ljudkvalitet med Golden Gate, men det fungerar, och passar ljudet, jag städar endel då jag tycker det är tråkigt med damm och så på Stereo prylar och högtalare.. Golden Gate var egentligen tiltänkt IFI Zen Dac om jag använder den til Laptop och DAC i anläggningen.

Så ny måste skaffas oavsett, och jag tror om dom reparerar Red River att jeg sätter den i pansjon fram till jag får reparerad Sony uhp-h1 som fick el skador i rele eller något.

Argon Solo är liten, sjalv om den är solid så är det lätt att lyfta den och städa damm med en microfiber klut. Men Red river är mycket större och stivare och jag vet at deras lodning är krymping då Audioquest som Atlas menar att lödning med tinn försämrar ljudet.

Helt ok på en CD spelare som står still, men inte på en Streamer som törkas damm under, jeg tror härefter jag törkar damm rundt utan att lyfta den kablade Solo.

Crimping ljuder möjligen bättre men det er inte lika solid som lödning, Crimping har lätt at ryka (gå sönder)....

Posted

Big Sur som jag har på NAD nu skal jag forsöka att köpa, den har jag på NAD och passar perfekt, och är inte lika stor och tung som Red River...

Dessutom rimligare, Prisorna på Audioquest efter Covid, krig och inflasjon har ökt rejelt...

Posted
On 2023-10-27 at 20:27, AlfaGTV said:

Mycket märkligt ändå.. Jag har aldrig varit med om att en analog interconnect gått sönder, vad jag vet?

Han killen på Hifiklubbens kundtjänst upplevde faktisk nyligen det samma hos sej två dagar för jeg ringde...

Skulle ha frågat hva typ kabel det var, men det var kabeln på slutsteget hans som gick sönder.

Kablar slits lite både vid kopplingar och när man städar, crimping är som sagt mer påvärkad av slitasj...

Posted

Hopps att du hittar en kabel som fungerar bra. 

Vet inte om det stämmer men såg någon YouTube-video om att man inte ska flytta sina högtalarkablar för att de behöver lite tid att stabilisera sig. Det kanske även gäller signalkablar? Fast jag lyfter fram min vänstra högtalare varje gång jag ska lyssna (eftersom den gör sig bäst framför dörren) och har inte märkt något negativt. 

Atlas Hyper TT är en tunnare kabel där left och right går ihop till en gemensam kabel. Att den är så tunn gör att det känns som att kontakterna hänger lite oroväckande och skapar onödig stress på kabelledarna (om jag inte håller i kontakterna utan i kabeln). Equator är som jämförelse grövre med varsin kabel för left och right, så jag upplever att kontakterna sitter bättre fast i den. Trots det är den tillräckligt lätt för att inte skapa stress när den är inkopplad i en apprat.

• 1 month later...
Posted

Blir Audioquest Big Sur till Argon Solo efter nyttår.

Och Golden Gate från samma bolag går tillbaka till Ifi Zen Dac när den används som Laptop Dac i anläggningen.

Här är något som jag fick til födelsedag nyligen jag fyllde år i november och fick lite cash och la till lite....

Lite komiskt är att jag vid en fel förväkslade en norsk 100 lapp med en svensk 500 lapp (dom är helt lika i färg och storlek) Men fick tillbaka pengarna dagen efter, Tack Hifiklubben för ni är så service minded..

Sennheiser IE200, älskar dessa. Dom har godt av lite bra milliwatt.

fjQWkoe.jpeg

• 2 months later...
Posted

Tog sin tid, men en återbetalning på flera tiotusentals från Skatteverket gjorde att jag äntligen fick köpt en bättre kabel till min Solo Streamer.

Big Sur till Streamer, hoppas den är bättre enn Red River som jag var nöjd med men som gick sönder...

YKc04ZF.thumb.jpeg.d15944455415f0b3a484cf7a30fb02d2.jpeg

• 4 weeks later...
Posted

Då ventar jag på högtalare, skal inte bli av med Xtz 99.26 men får någon stora Canton Ergo SC-L från ca 1996 i mint.

Och blir roligt att byta och tweeka lite med olika musik genrer. Och uppleva lite mera dynamik med stora element.

Är osäker på om jag har nog Watt, men frun som ordnade dom vakra Canton gratis gav tillstånd til att köpa Xtz A2-400.

När jag får köpt ny amp vet jag inte helt, och tror jag ändå vill behålla Xtz A2-300 möjligen som ekstra effekt till Surround och som sidoprojekt.

Posted

Högtalarne skall byte på som Surround och i front Stereo 2.1 och 2.0 med xtz99.26 som alternativ. Xtz blir nog mäst användt, men vi får se. Min Avr som försteg tror jag kan använda flera olika nummererade ljud kalibreringar med mic. Så det blir nyttigt nu. Så jag kan ha en med  Xtz och en Canton.

Posted

Då är dom här, var tunga och dom är stora, blev lite nervös når frun som hjälpte att bära började skratta av en joke.

Är spännande, jag har aldrig vad jag vet provat några Canton, bara läst om dom och viste inte at dom hade litt high endish högtalare... Bara dom med metal basar jag har läst om...

Vad jag vet så slutade dom producera i 1996, men säldes nya från Canton rätt länge efteråt.

Den är i äkta tre finish, Det är sällsynt på marknaden annat enn gamla Kappa och ultra high end och jag har aldrig haft detta.

20240407_143036.thumb.JPG.dbbd0b1a9fc18a02ff66eeba5d882406.JPG20240407_143345.thumb.JPG.4e81374b882f0877390f0aca9a56549d.JPG

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Ser ut som ngn. variant av ErgoRC-*

Kul med ombyte oavsett!

(Om det är RC-L skall de ha ett externt filter/anpassning tror jag, googla på det)

Ja jag vet, dom har delefilter, men uniten som rekommenderas er et paralell filter, jag forstår inte så mycket av den.

Jag lyssnade på Rolling Stones Gimme Shelter på Cd som er en gammal basig rockare, det ljød bra på ok høgt volum, samt lite Roger Waters Dsotm Redux, det låt bra båda delarna, men jag tror unit förbättrar lite.....

Iallafall det jag har googlat. Många kör båda med och utan med bravur på youtube... Ofta med löjligt svaka förstärkare och får vel ok ljud.

Det jag vet är at dom gillar mycket watt, så mer är bättre. Men Control unit er nog bara en rekommenderad tweak, det är delefilter i högtalarna... Det måste det ju vara.

Lite bilder av hur det blev. Xtz 99.26 står och väntar/hvilar i hörnet, glad jag fick plats.

20240407_162931.thumb.JPG.1784a1d64d0af50b9cc8e6831916eaa8.JPG20240407_164659.thumb.JPG.0b2768f2a9996defde3d5fdf4d68b36e.JPG

20240407_162939.thumb.JPG.a4c9e50f678493d6f958bed967c279d9.JPG

Posted

Såg sedan från din andra post att dessa är SC-L, och då vet jag inte om "kontrollboxen" är aktuell?

Hursom, hur låter det då? Dina XTZ är ju riktigt bra, men krävande, högtalare!

Posted
4 hours ago, AlfaGTV said:

Såg sedan från din andra post att dessa är SC-L, och då vet jag inte om "kontrollboxen" är aktuell?

Javisst, jag har själv strulat lite... Och blandad ihop, dom är ju så lika.

SC-L är det, men jag tror den unit ochså är rekommenderad till denna i manualen. Men är inte nödvändigt. Jag kommer inte att bli av med Xtz 99.26,  men tror jag önskar mej Xtz A2-400 som har mycket watt, båda för Xtz 99.26 och Canton..

Här är info tror från manual...

https://www.hifi-wiki.de/index.php/Canton_Ergo_SC-L

20240405_162512.thumb.JPG.3aba9d359759a23e3abaca72c692384c.JPG

Posted

Jag skal prova at anskaffa en Canton Control unit i andra hand, kostar mellan 300-500 kr plus post.

Men fokuset är att uppgradera Slutsteg. Möjligen i Mai månad.

Posted
On 2024-04-07 at 18:13, AlfaGTV said:

Hur låter det ja, bra, vet inte om plassering är helt perfekt. Men har iallafall följt tape märke från förra högtalare.

Jag har inte så bra jämförelse av gulv högtalare.... Den bäste högtalare jag har hört är nog dom dyra Jbl högtalarna, och Xtz... Men sjukt roligt att ha stor kassevolum och stora element.

Jag märker inte något negativt, det är upplöst och headroom och det gillar jag.

Dom är bättre än andra högtalare jag har hört äller ägd/provat, med undantag av Jbl (dom dyrare)

Men dom grusar allt av infinity, Dali etc jag har provat.

Dom konkurrerar lite med Xtz sin detalj, Xtz är lite bättre, men Canton är ljuvlig detaljerat ochså, rätt hifi så att säja.

Canton är mycket mer dynamisk,Xtz är lite mer kontant och snabb. Men det är väl fördelarna med små och goda element.

Canton fyller rummet, och jättekul att det nå ochså är jättebra att spela ren stereo utan sub.

Jag skal köpa en control unit och se om det går, måste ha en Supra elkabel och en grendåsa. Trenger flera kontakter.

Sen blir det nytt slutsteg.

Dom spelar olika musik bra, allt funkar om det er bra inspelning, och rock, pop, klassisk, elektronisk, jazz etc ljuder kanon.

Film är sjukt bra... I går så vi Shogun på Disney+ utan romkorreksjon, det ljöd häftigt. Gleder oss till at se några klassiska filmer.... Har kört romkorreksjon och justerat nu.

Jag fann ut hur jag lagrar setup, men måsta ta ny med Xtz nästa gång. Och när jag får Uniten.

• 2 months later...
Posted

Ny mobil, förhoppningsvis en audiofil mobil, Sony säjer dom har jobbat lite extra med ljud i Dac och jack, så vi får se eller hellre lyssna, samt bra högtalare och skärm, och toppen kamera med marknadens största Sensor. Första intrycket.

Lämnade min gamla Xperia 1III i pant och fick lite över 1500 för den, samt rabatt för abbonemang och Sonys nc trådlösa hörlurar i 5 serien. Frun är glad i Sony lurar och har slitit ut sina blå Sony 900. Så hun kommer få mina gamla i 3 serien.

Dom är helt mint.

Fick et original skal till, mobilen och skalet är kakhi grön, lite som lumpen eller army  kamouflage.

Den tar micro Sd kort också, så har skaffat et på över 512gb SanDisk Extreme som jag skal ha massa musik och bilder på.

17177595947065522492023346911922.thumb.jpg.7d63d297794be1ffc0e3b56bde381f86.jpg.4cd404d1f72d918c973b047510b3b2d9.jpg 

17181116189231276187107061681244.thumb.jpg.170cf7dce9630a4edf4ad77342a5cd0b.jpg.43a2159fd6ebf879f47cbbbba24eb5ce.jpg17181861904694334534211495561635.thumb.jpg.6da3a336d6d0c83d9d1abab4e9b8562b.jpg.3e09d2f33ba0ef61985d6a29d82b4446.jpgPXL_20240612_101811928.RAW-01.COVER.thumb.jpg.8c81374b1f48c1570b6bc50e17d58d6d.jpg

Posted

Ljudet i Sony Xperia 1VI värker vara bra, dvs God hifi ljud från Jack 3.5

Jag har bara provat med Sennheiser IE200 Iem proppar.

Dom är 18ohm 119dB (1kHz, 1Vrms) känslighet.

Dom är rätt lätta att driva, men dom behöver rätt mycket milliwatt för att hur sejer man på svenska? Blomma?

Bra hifi ljud som sagt, och jag är ganska säker på att iallafall på IE200 at det är mera milliwatts och bättre ljud än min gamla Xperia 1III.

Är det bättre enn en rimlig Dac som Dragonfly black? Eller en annan dongle?

Tveksamt, men jag har Dragonfly black, så jag kan testa?

Jag tror Sony är bra nog till att jag kan lämna Dac hemma, men Dragonfly har nog troligen lite mera milliwatts...

Det är 30 klicks volym på Sony, på IE200 ligger jag på 20-25 klicks, 25 är nog möjligen lite skadligt för hörseln. Men det beror på sången.

Tidal har rätt olik volym på låtarna även om man har setting att normalisera fast volym.

Gratis trådlösa Sony hörlurar med Nc är på väg. Jag tycker dom är bra på resor, och har bra nc. Ochså bra på promenader.

Posted

Ännu bättre ljudkvalitet fikk jag med Xperia 1VI med over ear lurarna Sony MDR-1Am2.

Det matchar faktiskt bättre som ljudkvalitet än med Dragonfly black. Riktigt bra.

Och på Sony lurarna har jag mera än nog milliwatt.

På IE200 så tror jag nog dom behöver lite extra milliwatt för att nå sitt potential som jag vet dom har. Det funkar utan, men kan bli bättre.

Funderar på att prova ifi dongle Dac go som inte är så dyr.

Posted
1 hour ago, Danke said:

Funderar på att prova ifi dongle Dac go som inte är så dyr.

Jag har en ifi go link som kan vara det som gett mig mest välljud per krona. Bättre än original-Dragonfly och även än mitt minne av Red. Vinner mot Cyrus Soundkey när jag är ute och kör Roon ARC då den kan avkoda fler format och jag slipper Apples cameraadapter.

Enda minuset är att jag hela tiden är rädd att jag den lilla kabeln ska gå av, men det har ännu inte hänt på ett och ett halvt år.

Rekommenderas varmt.

Posted
31 minutes ago, Ivery said:

Jag har en ifi go link som kan vara det som gett mig mest välljud per krona. Bättre än original-Dragonfly och även än mitt minne av Red. Vinner mot Cyrus Soundkey när jag är ute och kör Roon ARC då den kan avkoda fler format och jag slipper Apples cameraadapter.

Enda minuset är att jag hela tiden är rädd att jag den lilla kabeln ska gå av, men det har ännu inte hänt på ett och ett halvt år.

Rekommenderas varmt.

Men så skönt att det är dongel och inte kontakter som i Dragonfly.

En Dongle är ju så praktiskt, och den Ifi är ju inte tokdyrt, så om den ryker om 3-4 år så är det väl dags att köpa en ny?

• 1 month later...
Posted

Så här blev det, hittade nästan det gyldne triangelet, men högtalare står lite längre från sittplats än i gamla lägenheten. Jag försökte kompromissa med att vinkla högtalare lite in.

Jag blir alltid så nervös i klappetest, men nu när jag klappar och möbler är på plats så är det bra.

Det var så langt ut från väggen och till sidorna som frun aksepterade, Och hon ville ha Canton istället för Xtz 99.26, Frun tycker Canton är snyggast och har bäst ljud. Jag också tycker Canton är goda, Xtz vill jag inte sälja, hoppas dom kan användas i et annat rum.

20240810_112700813.thumb.JPG.d5d2ca91998e885c8c57c2b9afd86914.JPG

• 2 weeks later...
Posted

Vet någon om affärer som säljer ok kabel kanaler till att skjula kablar?

Jag tror stiva kanaler blir snyggare. Provade några mjuka från Clas engang men det blev katastrofe.

Posted
On 2024-08-18 at 12:43, Danke said:

några mjuka från Clas

De brukar väl ha alla möjliga sorter? Annars är det väl IKEA och liknade.

Vill du väggmontera kanalerna eller bara samla sladdarna på golvet?

18 hours ago, Danke said:

Funderar på denna eller Argon SA1

Har ingen erfarenhet av någon av dem, men Argon är väl en integrerad ändå? Shiit är enligt egen erfarenhet välbyggda och verkar låta bra.

Posted
8 hours ago, AlfaGTV said:

De brukar väl ha alla möjliga sorter? Annars är det väl IKEA och liknade.

Vill du väggmontera kanalerna eller bara samla sladdarna på golvet?

Har ingen erfarenhet av någon av dem, men Argon är väl en integrerad ändå? Shiit är enligt egen erfarenhet välbyggda och verkar låta bra.

Ja Argon är integrert, men har pre out, Dac och remote.

Frun ville inte att jag skulle gömma kablarna på vägg, istället går dom jämt med höger sida längs vägg och bakom skåp och sofa.

Men jag skal montera en kabel kanal vid golvet på innbyggd terass dörr.

Så att ingen snubblar, men hoppas det ser ok ut också.

Posted

Jag är så nöjd med Xtz A2-300 at jag uppgraderade til Xtz A2-400.

Förhoppningar om at ljuden blir ännu bättre, samt att de "nya" Canton Ergo behöver mera Watt.. På pappret iaf.

Är färdig med kalibrering, och kopplingar. Jag är så glad jeg hittade banan pluggar til Center högtalare, för var slitsamt att skru terminalene från framsida...

20240830_140409122.thumb.JPG.94c929c51a9b84dc39746af902e59cd1.JPG