Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då provar jag att laga en tråd om min anläggning för hifi och hemmabio. Lite musik och pyssel. Ursäkta min Svorsk, jag är norsk och bor på västkusten. 

Först vill jag tacka för den eksemplariska goda välkomnandet jag har fått på Euphonia.

Jag är sjukpensionär av NAV international dvs den norska försäkringskassan. Det är orsaken till at mycket av min anläggning är i budget eller mid-fi klass. Jag har köpt lite i taget efter mitt budget, endel av det anskaffades ochså i Norge när jag arbetade på Husqvarna fabriken i Sarpsborg.

Mitt första stora möte med hifi var i ungdommen när jag och en studiekamrat delade hybel med en dvd spelare, och kamratens fader lånade oss två stora JBL kasse högtalare, tror dom kostade 20k som var mycket pengar på 90 tallet, med en stor Yamaha med vu mätare.

Det blev spelad mycket Nirvana som var mina favoriter, samt Motorpsycho som var kamratens favorit. Ljudet var bra båda på rock og pop, och akustisk med, det var liv i dom högtalarna, men det tyckte nog ochså våra grannar på 80-90 år som snokade ut ur dörren när tjejerna snubblade lite i trappen på veg hem från efterfesten.

Sedan blev det militæret eller lumpen som ni kallar det. En hård tjänst men ochså rolig tid som Jäger rekrutt 6 månader på Evjemoen utanför Kristiansand.

Derefter flyttade jag tillbaka till Østfold, orkade inte mer skola, började jobba og skaffade mej en skitig stereo anläggning med DIY kassor som såg jävliga ut med en Pioneer 80watt som egentligen inte var så dum och ett par små bokhylla högtalare som stod för diskanten.

Roligare blev det när min kamrat Henrik plasserade en NAD BEE 50 watt och 4! stora Ifinity högtalare Primus 250 och 360 med passiv sub. Med en NAD bee Cd spelare. Detta spelade grymt bra i 6 månader när min kamrat bodde med sin familj. Hörde fortfarande mycket Grunge och rock, alternativt men även lite elektronisk musik och rap som var populärt då.

Jag trodde aldrig då att jag skulle få en bra stereo själv...

Men med tiden började jag läsa lyd og bilde. Och slo till på auktion på Dynavoice M65 tror jag betalade 400kr.

Dom var stora men hade en mycket dålig och skrikig diskant. Hade Yamaha rvx 661 och det låt inte bra, faktiskt enda som spelade bra var min gamla Pioneer 80 watt, jag provade Cambridge Azur och Yamaha Rxv 1900 och NAD men kun Pioneer låt bra med M65...

Dynavoice magic F6 som jag också hade låt mycket bättre faktisk.

Bytade till Xtz 99.26 på stativ och fick en XTZ ap100 divine och det var som att komma hem, faktiskt bäste jag hade hört.

(Xtz ap 100 sälgte jag nyligen till en trevlig grabb från Helsingör.)

Jag bytade tlll Xtz A2-300 som jag har fortfarande, tycker denna är grymt bra och fleksibel mht matching.. upplöst ljud och neutral och massa watt särskilt för priset.

Har också Sub Xtz 10.17, med gamla steget (som inte har mäst pålitliga ryktet) Suben är bra men steget sjunger på sista versen. Det skal köpas nytt ICE steg med tiden.

En kul grei är Argon Solo som jag skaffade, en streamer med Dac som också spelar Jriver som jag har på laptop och iPad och är även är Roon ready. Mycket fleksibel och bra ljud. 

Surround högtalare är rimliga Cerwin Vega 5c och Proson Event 51.

Jag tycker dom är bra för priset som Surround, men dessa står på tur för att bytas med Xtz Spirit högtalare till surround, som nog är lite bättre, och prisvärda. Och lite osd att ha samma märke.

Dali Fazon skall bli surround och Atmos om inte så länga på vägg.

En ny Yamaha receiver skall också med tiden inn, samt en Argon förstärkare som reserv och till pojkrummet och en Primare DAC med försteg och ht funktion.

Men detta kommer ta tid, så möjligt det kommer nya produkter för jag får den Primare.

Av kablar används Xtz star quad til högtalare, argon kablar från hifi klubben till surround, och Supra och Audioquest till signal och elkablar, och Lorad grendåsa til strömhygien och lite åskskydd.

Tycker mäst wow var när jag bytade Elkablar faktisk, derefter signal och högtalar kablar. Och kablar behöver inte kosta så mycket för att göra skillnad.

Idag lyssnar jag mycket mer på country, klassisk, og visesång och folk. Men även lite pop elektronisk och massa rock, feks Pink Floyd, Tool. Har Cd, Sacds och konserter på bluray, samt vi har Spotify Duo och Tidal Masters.

Jag har försökt ta några bilder av anlegget.

rnhAf80.jpeg

Tycker dessa påminner lite om Darth Vader...

99.26 med Seas och Excel.

W3Jej2b.jpeg

Gamla trogna Yamaha RXv 1900 den bara varar och varar, men måste snart säljas då den inte har nya Hdmi kontakter...

Denna används som pre till stereo, och som hemmabio.

CJy3p22.jpeg

Xtz A2-300 grymt nöjd med denna, tycker den är bättre enn gamla A/AB steget deras, mer detalj, mindre stöy/bakgruns brus, och mycket kraft och bra bas, neutral signatur.

uvJtvP6.jpeg

Nad C516BEE Cd spelare, jag köpta den när Edvarsen gick bort. Ville säkra mej en av hans spelare, jag gillar Nad ljudet, men dom är lita ljusa och detaljerat i toppen, så den passar inte all musik, men hifi vänlig musik är den bra på.

Umkxzpw.jpeg

Sony Ubp X700 köpt rimligt på Amazon.

Grymt bra bild och ljud i denna....

Denna spelar jag allt som inte låter bra på NAD feks ting med lite sämre ljudkvalitet..

Sony är tilgivande. Har UHP-H1 också det är en solid Blu-ray spelare, som också har bra bild och ljudkvalitet. Men den skal på service. Roligt at Nelson Pass har samma Sony spelare. 🙂 Roligt ochså att dessa spelar SACD.

bvAph6r.jpeg

Argon Solo streamer

Grymt nöjd, enda som fattas är Tidal Connect.

NLHkaI6.jpg

XTZ 10.17 Subwoofer mycket bra för priset men den med Ice är bäst byggkvalitet så skal byte steget snart, coolt med Xtz att dom låter oss kunder uppgradera det mästa med kits.

cDLzExE.jpeg

Ifi Zen Dac V2 och Sennheiser HD560s jag tillbringar mycket tid på dessa grunnat at jag har familj och inte egen dedikerad mancave. Men det är en dröm, alltså en mancave med hifirum.

Ljudet är ok i dessa, väl det bästa jag har av lurar. Och det som kombineras bäst av lurarna jag har, men är nog möjligt att uppgradera från detta. Den fungerar även bra som DAC i anläggningen och spelar MQA med mycket bra ljud. Men det skal seiast att den hickar/forvrider signal lite på Tidal några gånger, inte så ofta men på nya låtar och särskilt om du skippar mycket songar, bytar tracks. Alt lösas ved å starte sången på nytt. Är nog detta som youtubers kommenterar.

Inte en dealbreaker för mej, en budget pryl med god ljud..

w9AsT3U.jpeg

Utsikten här i villan här vi hyr är häller inte dålig, händer jag dricker kaffe på morgonen och spelar Sitting at the dock of the Bay av Otis på blåtann högtalare.

Lite att göra som Sjukpensionär. Men är godt at leva...

Det är i Strömstad vi bor i och det är Fjordline Oslofjord på kurs mot Sandefjord.

S8iJqqq.jpg

As1sFkb.jpeg

Posted
8 hours ago, Danke said:

Bytade till Xtz 99.26 på stativ och fick en XTZ ap100 divine och det var som att komma hem, faktiskt bäste jag hade hört.

Väldigt trevliga högtalare, skall ej förväxlas med andra högtalare i prisklassen. 
Men, de är väldigt avslöjande, och trivs bäst med högklassiga källor och drivsteg. Jag har inte provat AP100, men har haft Advance Acoustic MAP-303 MkII som är väldigt lika (om inte samma?). En bra kombo, med mycket kvalitet för slanten!

8 hours ago, Danke said:

Argon Solo streamer

Jättetrevlig och mångsidig, men en miss att tvinga folk till WiFi. Enligt säkra källor var det Google som satte stopp för ethernet, "skulle den prata Chromecast skulle det vara WLAN, och endast WLAN" ?!?!

8 hours ago, Danke said:

Xtz A2-300

Den här är jag nyfiken på, smidig och effektiv, och tycks låta väldigt trevligt!

Posted

Interessant att veta google krevde detta av Solo. Jag också föredrar ethernet kontakter. Men men, til ett så litet pris så kan man ju inte ha/få allt.. och bra att den har Chromecast.

Posted

Men en fråga. Tänker på Home theater såkallade Main in HT ingång tex på Primare Prisma SC15 försteg som möjligen är innanför mitt budget.

Hur löser man detta med Subwoofer? Måste jag byta kablar till sub varje gång?

Jag tänker ha Subkabel som vanligt från AVR och sedan koppla två Subkabel med Y splitt från Primare som måste switchas på sub från den från avr när jag skal ha med Sub i Stereo, samt dela på 80hz.

Är jag på rätt spår?

Posted
1 hour ago, Danke said:

Hur löser man detta med Subwoofer? Måste jag byta kablar till sub varje gång?

När jag körde HT en gång i tiden på Primare PRE30 så moddade jag en RCA-Switch med relä-styrning för att automatiskt swicha mellan LFE från hembioreceivern och Sub från försteget

image.png.d61b9e1672fdf0de8bc8106b290b0a16.png

Styrde den automatiskt via Logitech Harmony genom att slå av och på Zone 2 på hembioreceivern om jag minns rätt. Det funkade i alla fall klockrent.

Posted
1 hour ago, LPL said:

När jag körde HT en gång i tiden på Primare PRE30 så moddade jag en RCA-Switch med relä-styrning för att automatiskt swicha mellan LFE från hembioreceivern och Sub från försteget

image.png.d61b9e1672fdf0de8bc8106b290b0a16.png

Styrde den automatiskt via Logitech Harmony genom att slå av och på Zone 2 på hembioreceivern om jag minns rätt. Det funkade i alla fall klockrent.

Ok, så det är möjligt. Men är det problem att ha ev oanvänd y-splitt  Subkabel kopplad till Primare när jag spelar film?

tappar man signal av att ha  oanvända två subkabel, medan den andra delen av Ysplitt och 2 RCA kopplad till slutsteg?

Nar jag skal spela Stereo så behövs bara att byta på Sub.

2 y splitt, och tre subkablar..

Posted
1 hour ago, Danke said:

Men är det problem att ha ev oanvänd y-splitt  Subkabel kopplad till Primare när jag spelar film?

tappar man signal av att ha  oanvända två subkabel, medan den andra delen av Ysplitt och 2 RCA kopplad till slutsteg?

Tänker att det kanske känns lite onödigt att ha flera kablar till subbarna, men om dom står nära förstärkarna spelar det kanske mindre roll.

Svårt att säga något generellt då det beror på vad som är inkopplat samtidigt och exakt hur det är kopplat och vilka apparater det gäller.

Du får kolla på utimpedansen på försteget och inimpedanserna på det du kopplar in.

Har du t.ex. 25 Ohm ut på försteget och t.ex. 50 kOhm in på slutsteget är det en faktor 2000 som är riktigt bra och det bör inte vara något problem med impadansanpassningen. Om du istället har t.ex. 100 Ohm ut på försteget och kopplar in ett slutsteg med 25 kOhm parallellt med en subwoofer på 25 kOhm så får du en faktor 125 vilket inte är så lyckat. Bäst är det givetvis om försteget har en dedikerat utgång för subwoofer (Sub och/eller LFE) som inte lastar ner utgången där slutstegen kopplas in.

Posted
16 minutes ago, LPL said:

Tänker att det kanske känns lite onödigt att ha flera kablar till subbarna, men om dom står nära förstärkarna spelar det kanske mindre roll.

Svårt att säga något generellt då det beror på vad som är inkopplat samtidigt och exakt hur det är kopplat och vilka apparater det gäller.

Du får kolla på utimpedansen på försteget och inimpedanserna på det du kopplar in.

Har du t.ex. 25 Ohm ut på försteget och t.ex. 50 kOhm in på slutsteget är det en faktor 2000 som är riktigt bra och det bör inte vara något problem med impadansanpassningen. Om du istället har t.ex. 100 Ohm ut på försteget och kopplar in ett slutsteg med 25 kOhm parallellt med en subwoofer på 25 kOhm så får du en faktor 125 vilket inte är så lyckat. Bäst är det givetvis om försteget har en dedikerat utgång för subwoofer (Sub och/eller LFE) som inte lastar ner utgången där slutstegen kopplas in.

Jag tänkte at jag inte kopplar försteget till Sub när jag spelar bio/film, men att kabeln ligger löst vid Sub och istället Yamaha är kopplad till Sub.

Mistar man signal från försteg och slutsteg om en kabel ligger löst från ysplitt? Andra del av ysplitt är då kopplad till Slusteg och Signal kommer från Yamaha bion.

Praktisk om 3 kablar kan ligga vid Sub, märkta. Är enkelt batt koppla bara på Sub.

Men kan möjligen tappa signal eller värre bli en antenn…

Posted
5 minutes ago, AlfaGTV said:

Jösses vad glad jag är att jag bara har två öron (och därmed bara behov av två kanaler)! 😂

Men, är det inte enklast att bara skaffa en sån här, typ?:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/ljudswitch-2-portar-p37930?gclid=CjwKCAjwlJimBhAsEiwA1hrp5oaoFHhlAQNcu840jDrvBvObk4bpebgTHP_N9ybiY-hZatF7IkauwRoCADkQAvD_BwE

Toppen råd alltså, tack så mycket. Då slipper jag strula med att jämt byta på Sub, bara att trycka på en knapp. 👍🙂

Posted
25 minutes ago, Danke said:

Mistar man signal från försteg och slutsteg om en kabel ligger löst från ysplitt?

Du tappar ingen signal om kabeln ligger löst, men att ha signalkablar som bara är anslutna i ena änden är inget jag rekommenderar.

Bättre då om du ansluter dem till en omkopplare som visade ovan eller typ den @AlfaGTV länkade till så slipper du även nöta på kontakterna😊

Posted
9 minutes ago, LPL said:

Du tappar ingen signal om kabeln ligger löst, men att ha signalkablar som bara är anslutna i ena änden är inget jag rekommenderar.

Bättre då om du ansluter dem till en omkopplare som visade ovan eller typ den @AlfaGTV länkade till så slipper du även nöta på kontakterna😊

Jag förstår inte ett par grejer, hur kopplar man detta? Dvs hur kan jag båda ha Sub kopplad till Primare och Hembio. Är det mot Sub ni menar denna Switchen skal stå?

Är inte bra att slita kontakter nej… 

Jo det är väl vid Sub…

Posted
17 hours ago, Danke said:

Jo det är väl vid Sub…

Precis som @calle_sr beskriver. Jag skulle dock koppla så här och gömma bort switchen i skåpet.

image.thumb.png.8408f54c37dee7df72edfa33f0751477.png

Köper du Primare Prisma SC15 kan du nyttja trig-utgången för att byta mellan Sub och hemmabio. Du behöver bara ett Y-koppel från hembioreceivern. Om du vill kan du få köpa min switch för en symbolisk summa då jag inte använder den längre.

Posted

Tack så mycket mina hifi kamrater. 🙂

Då vet jag hur man gör.

Det blir inte Primare på ett tag, var meningen. Men jag måste prioritera ny Yamaha med Hdmi och Xtz högtalare.

(Familjen gillar hemmabio).

Blir Argon amp för Primare, som också har pre out, fint att ha som reserv om man säljer något, och på pojkens rum med Dali och Denon spelare.

Men jag har öppnat nytt Sparkonto, med ränta, och tänker försöka spara 3500kr i månaden..

Jag har funnit ut at 20k+ i året går till Systembolaget, har tänkt att prioritera hifi lite som jag gjorde i denna tråden....

Nu är det all in i sparandet och träning och att bli av med den lilla Klarna och Ikea skulden vi har.

Till dom som sejer att hifi och dingsar och kablar är onyttigt....

Hifi är inte skadligt bara man inte spelar för högt....

Och jag törs inte räkna på hvad onyttigt dom spenderar kr på som gnäller av at Supra kablar är dyra och onyttigt...

Jag kommer fortfarande att ha det mysigt typ 1 gång i månaden, eller om jag är med kompisarna, men det var jätteroligt i hälgen med 1 cola zero burk och Diana Krall och RHCP och Chemical Brothers..

Satt med smilet och njöt musik och Cola burk och en liten marabou choklad. Den som heter bubbly.

Väntar en gedigen återbetalning från norska skatte-etat. Väntar i spenning. Då blir det möjlighet, skatteåterbäring helt tilbake från 2019. Men är bra att ha koll på ekonomin, och hifi är stärk motivation.

Härefter skickar jag frun till bolaget, för hon köpar bara det vi behöver typ 150kr.

Om jag går på bolaget så kostar det typ alltid 1500kr, mystisk 🤔

Posted

Men det var väldigt nyttigt att lösa detta med Switch. För det är nyttigt för alla med hifi och hembio och subwoofer.

Ser den frågan är ulöst på många forums i hela världen.

Bästa tipset fick jag här..

• 2 weeks later...
Posted

Ur ekonomiskt perspektiv kan det ju vara det, men så länge man gillar sitt intresse så... För det blir ju lite svårt sen när man är 95 och ska börja satsa på hifin... Bättre o starta innan dess då möjligtvis när man är pigger fortfarande. Jag har en polare som är 84 och han köper alla bilar han kan nu för snart får han väl inte köra bil längre... Så han köper lyxåken medans han kan... Så man ska inte stirra sig blind på att det kan dra iväg rent ekonomiskt eller så, om det skulle göra det, utan bara kör på för snart sitter man där uppe bland molnen o fryser i sin läder-kappa o försöker puffa lite på sin pipa som alltid slocknar medans man försöker lägga på en skiva på vinylsvarven... Och vem vet om dom ens har el där uppe. Kanske blir stenkakor o stearinljus... Har nån ens frågat... Så passa på nu... För man vet ej när det tar slut... :)

• 3 weeks later...
Posted

Då har sparingen kommit igång, sparkonto samt skattekontot fylls upp. (Jag betalar fysiskt in min svenska preliminär skatt).

Nu har Subwoofer effekten gått sönder, dvs gamla steget från första Xtz 10.17 modell. Nytt Ice steg på 700watt är klar till att beställas, väntar bara på lönen. 

Fick en bra rabatt från Xtz, tackar.

Genial kundeservice som alltid, och smidigt att man hos Xtz kan uppgradera det mesta av produkterna deras till en vettig peng.

När Xtz Suben är reparerad, så tror jag det blir Dali högtalare. 

• 4 weeks later...
Posted

Då har jag beställt ny Subwoofer amp.

Ice Edge SA-1 på 700 watt.

Xtz 10.17 blir til Xtz 10.17 Edge

Då blir det lite skruving och koppling....

Fick bra rabatt, och hade precis nog pengar på kortet som användes.

Skönt när det ordnas. Blir ny romkorreksjon och lite justeringar från manualen.

Posted

Oi snabb leverans.

Har kopplad samman nu.

Fungerar, lite av dämpnings material på sidorna kom lite nära elektronik eller skruvar til printboards baksida på sidorna men det är vel ok.

Spelar bra, men behöver nok en ny romkorreksjon.

T5rfFuu.jpeg

ESq34R9.jpeg

Posted
6 minutes ago, Sammy said:

Spännande att höra dina intryck om det blev större skillnad!

Förste störste skillnaden mellan gamla steget från Kina och Ice är att Suben med Ice nu är knäpp/hält tyst på stilla partier eller utan signal.

Och den kör coolt, dvs inte blir varm som gamla steget.

Flera justeringsmöjligheter, och mera avancerade justeringar.

For att bedöma skillnaden på ljud, så tror jag att jag behöver ny romkorreksjon.

Men massa Kraft helt klart, och snabb..

Posted

Vidrörande ljudkvalitet så känner jag det i bröstet nu dvs basen. Hör Diana Krall-Girl in the other room. Det är jazzigt med mycket bas, tror kontrabass.

På gamla steget så märkte jag inte basen i bröstet. Ljudet är bättre också, måste ta en romkorreksjon och fråga Xtz Mario om det är ok at ampen kom lite i klem med dämpningen.

• 4 weeks later...
Posted

Idag fick jag en ny USB kabel och lite godis från MYC Audio.

Blir spennande å lyssna om det ger positiv skillnad. Folk på forum tycker den gör skillnad.

Jag måste inrömma att utseendet också betyder lite, den är bra byggkvalitet.

Supra USB Excalibur

Till hörlurarna. Undrar på att köpa nya hörlurar också, antingen Sennheiser eller HiFiman.

ve0udT6.jpeg

Posted

Förste jag märkte mej var mindre stöy. Den rimliga high speed Supra var också bra men lite muddrig på mids och highs.

Inte brus äller brum, men den typen stöy du inte märker för du blir av med den.

Summa summarum mindre stöy, och svarta tyst bakgrund och med detta mera detallj märks i mids and highs.

• 2 weeks later...
Posted

Då var det nok en sak som blev trasig..

Inte en produkt men en kabel, Audioquest Red River rca från Argon Solo til anlegget, vänster kanal föll ut i tid och otid.

Sjukt irriterande och stressande att felchecka... Amp var ok, test toner, och då måste högtalar kablar va ok, och rca till effekt, Hände bara med Solo. På Jriver och Tidal, Spotify har jag inte provat så mycket på anläggningen.

Men båda på Jriver och Tidal, så da var det vel en trasig kabel.

Bytade til en reserv jag hade Audioquest Golden gate rca och problem försvann.

Dom rimliga är faktiskt enklare att manövrera, den Krimp solder metoden som är syndaren gissar jag i kombination med solid ledare. Nackdelen med dom rimligare är at dom går ihop i en kabel och inte passar på typ dyrare grejer med avstånd mellan rca kontakter.

Första gången en "dyr" kabel har gått sönder..

Ingen som vill, kan reparera den? Säkert kontakten som er trasig på vänstra sida/kanal.

Jaja, så får man vel köpa en kabel till...

Inte smartaste att sätta en crimpad stor kabel med solida kåre på en Streamer det måste jo städas damm och smuts ibland och då löfter man Solo lite... Säkert det som var orsaken.

Posted
10 hours ago, AlfaGTV said:

Mycket märkligt ändå.. Jag har aldrig varit med om att en analog interconnect gått sönder, vad jag vet?

Det har jag tyvärr, med en Atlas Hyper Integra TT RCA. Blev att ljudet i en kanal inte fungerade, men bara ibland. Lyckades identifiera vilken kontakt som felade. Öppnade upp den och såg att det verkade som en av ledarna inte satt fast ordentligt i crimpningen. Fick hjälp av en kompis att löda fast den, vilkrt bord ändra dess egenskaper. Märkte dock ingen skillnad men har den numera som reservkabel, eftersom skivspelarna har integrerade kablar.

Vad jag vet hade jag inte utsatt kabeln för något som skulle leda till ett kabelbrott, men köpte den som demo-ex så någon annan kan ju ha varit oförsiktig.

Jag har andra Atlas-kablar med samma sorts kontakt som fungerar felfritt.