Jump to content

Är jag välkommen att laga en egen tråd här?

Danke

Recommended Posts

Jag är lite osäker, för jag har lite mid-fi/low-fi och rimliga prylar, Nad cd, Xtz 99.26, surround högtalare, subwoofer Xtz, Xtz slutsteg, Yamaha Avr som pre och olika Blu-ray og 4k spelare som jag använder til film, konserter och SACD och CD och olika kablar och prylar.

Jag skal köpa Primare eller Hegel som har HT ingång som pre eller integrerad, men har lite annat att köpa först.

Jag skäms lite för att jag har lite mid fi och budget prylar. Euphonia är ett levande forum med rätt högt nivå för high-end. Men det jag har, har jag sparat och köpt mej allt efter vad min ekonomi tillåter. (Sjukpensionär från norsk NAV international)

Alla mine kamrater tycker jag har bra hifi, men dom har bara blåtann högtalare eller ljudplank/soundbar. Jag känner inga andra som sysslar med hifi. Jag bor på västkusten.

På Hifisentralen.no blev jag mobbad för min hifi så jag raderade mitt konto där.

Och AVforum som jag är på är lite dödt forum.

Jag kunde verkligen behöva ett levande forum där jag kan lära mer och få lite tips om hifi.

Det tycker jag absolut för jag har hört mid-fi hifi som leverar riktigt trevligt i vissa fall bättre än riktigt dyra anläggningar som man har komponerat fel. Tycker det handlar mer om hur man komponerar ihop sin anläggning för väljud, tycker inte att priset på grejorna som avgör utan resan och nöjet till att nå sina egna ljudpreferenser :smile:

Tycker det är alltid trevligt att läsa och ta del av olika anläggningar dyra som biliga..

Välkommen! Intresse för musik och hifi är centralt. Sedan har vi alla olika prioriteringar förstås. En liten budget behöver inte vara något att skämmas för. En del saker som mitt försteg är passivt och kostade några hundralappar att bygga. Funkar kanon.

Låt det vara en resa. Man lånar hem och provar, byter ut, köper begagnat osv. 

Sen får man inte glömma mjukvaran - CD, vinyl eller streamat ..

4 hours ago, Danke said:

Jag skäms lite för att jag har lite mid fi och budget prylar.

Det ska du absolut inte alls göra! Visst är det mycket kostsamma prylar som avhandlas här, men jag tycker inte att det finns någon skillnad i respekt eller omdömen av de (klokare) mänskor som hittar lösningar för goda ljudupplevelser på mindre ekonomiskt svängrum. 

Ser fram emot din presentation! (Och som du kanske minns har jag ju själv ett par XTZ 99.26 som alternerar, sjukt mycket högtalare för pengen!)

Absolut tycker att det finns mid-hifi som låter utmärkt! Så för egen del handlar det mer att om att hitta kombinationer som man gillar rent ljudmässigt. Brukar roa mig med att i mässammanhang lyssna på produkter som saknar den här hype- och statusmarkören som ibland är förenad med dyr-hifi. Då hittar man ibland nya produkter som t.ex. Regalkablarna och Moonriver som sticker ut i relation till vad de kostar. Sedan är det alltid viktigt att jobba med gratis-tweaks som högtalare-placering som ett exempel. Men som alltid så är grunden bra musik att lyssna på i vilken anläggning oavsett budget.

Calm

6 hours ago, Hifi_Perrra said:

den där ignore funktionen förstår jag mig inte på

Den är väldigt lite använd och inget som man behöver bry sig om eller som påverkar forumet.

Jag har aldrig utvärderat eller testat funktionen, utan bara konstaterat att det kan finnas tillfällen där den fyller en uppgift, tex där två medlemmar inte drar jämnt och konfrontation inte gör saken bättre.