New Order Posted July 21, 2023 Posted July 21, 2023 Jag fick ideen att åka på mc semester genom Sverige. Målet var att besöka historiska platser i Sverige, och personer i moderatorteamet på forumet. Att besöka alla jag är intresserade av på forumet skulle ta hela sommaren. Så det blev några få utvalda. MBP, YYZ, MatsT and 16 others 19 Quote
New Order Posted July 21, 2023 Author Posted July 21, 2023 Det började inte bra. Skulle starta redan hemifrån under tisdagen. Men det regnade hela dagen, så resan fick skjutas upp till onsdagen. Men glad ihågen reste jag mot det första målet. Från Piteå till Gåxsjö utanför Östersund . Där ligger ett litet hotell, i närheten av en liten kyrkasom är belägen otroligt vackert intill en stor sjö. De första 50 milen gick bra. Jag lyckades att hålla mig från regnet och etappen gick utan missöden. calle_jr, AlfaGTV, Hifi_Perrra and 3 others 6 Quote
New Order Posted July 21, 2023 Author Posted July 21, 2023 Med en flygande start så rullade jag vidare söderut från Gåxsjö mot Östersund under morgonen och vidare ner mot Dalarna. Att köra äventyrshoj innebär att man generellt föredrar grusvägar framför asfalt. Och fram till hotellet och någon mil efter fick jag det nöjet uppfyllt. Fantastiska grusvägar! Men efter att ha passerat Östersund och styrt min kos mot Dalarna så startade det att regna. Och det regnade. Och regnade... Vid en bensinstation någonstans i Dalarna var jag tvungen att stanna för lite mat. Där hade det regnat i 30 mil och kombinationen för korta mc stövlar och dito regnställ innebar en glipa som gjorde fötterna sjöblöta....🤕😁 Jag tog mig fram till hotellet utanför Nora till sist. 55 mil senare. Blöt om fötterna och händer. Mc livets baksida. Men en upplevelse!👍🙂 triomio, Hifi_Perrra, Terminator and 5 others 8 Quote
Hifi_Perrra Posted July 21, 2023 Posted July 21, 2023 Trevligt! Jag tänkte först att det var en KTM Adventure utan dekaler tills jag läste vad det stod på den New Order 1 Quote
New Order Posted July 21, 2023 Author Posted July 21, 2023 13 minutes ago, Hifi_Perrra said: Trevligt! Jag tänkte först att det var en KTM Adventure utan dekaler tills jag läste vad det stod på den Ktm!!!!🤕🤕🤕 😁 Quote
Richard Posted July 21, 2023 Posted July 21, 2023 Jätteroligt att följa denna resa genom vårt avlånga land!! New Order 1 Quote
Audionet Posted July 22, 2023 Posted July 22, 2023 En alldeles lysande idé att kombinera två intressen, MC och Hifi! En resa jag gärna hade gjort fast på fyra hjul och öppet tak.😃👍 Skall bli roligt att följa och se vilka vägar och destinationer du väljer. Kul med en reseberättelse. byZan and New Order 2 Quote
New Order Posted July 22, 2023 Author Posted July 22, 2023 Det finns inget bättre för blöta skor än att proppa de fulla med papper över natten. Den behandlingen fick mina stövlar och de var acceptabelt torra morgonen därpå. Efter två transportsträckor så började jag närma mig mina mål. Två dagar och 105 mil låter kanske inte så mycket. Men det är stort skillnad att bli utsatt av väder och vind gentemot att sitta i en tempererad bil. Audionet 1 Quote
New Order Posted July 22, 2023 Author Posted July 22, 2023 Målet för dagen var att åka ner till Varnhelms klosterkyrka. Där mötte en kompis upp som bor utanför Jönköping. Detta är en väldigt vacker gammal kyrka som ligger i Skara stift. Lockelsen här var Birger Jarl. Ja, jag har blivit historie intresserad på gamla dar! 😁 Mannen som enade riket säger en del. Hur det ligger till med det låter jag vara osagt. Men en viktig historisk person när det gäller konungarikets Sveriges födelse. Allt sedan jag läste Guillous Arn böcker har jag fascinerats av denna del i vår historia. Han lyckas att väva in fiktion med historia på ett väldigt spännande sätt. Och den sista delen (arvet efter Arn) handlar om Birger Jarl. Sammy, calle_jr, Lasse and 2 others 5 Quote
New Order Posted July 22, 2023 Author Posted July 22, 2023 Efter Varnhem åkte vi till Ove. Han kör Ducati och just den modell som han äger har alltid varit en modell som jag gillat. Men min Tenere är snällare under långstyrningar och inbjuder inte på samma sätt till att köra fort. Betydligt bättre om man vill behålla sitt körkort!🙂 Det blev lite grillat och nån öl i kvällssolen. Motorcykeln fick sig också en insmörjning av kedjan och en avspolning. Ove är en ex hifi-snubbe. Han hade en aktiv Linn rigg med Keilidth på sin tid. Men intresset falnade när han började att plugga mot universitets studier och Linn riggen fick säljas när han var fattig student. Jag har pratat med honom om att ta upp det igen, men han är inte sugen på att hoppa på karusellen igen. Och hans Ducati med öppna Termignoni har sitt alldeles egna, vackra sound. Det räcker tydligen! 🙂 Efter en trevlig dag hos Ove och hans sambo i deras lilla paradis var det dags att ge sig för dagen. Min första forum anhalt väntade dagen därpå. Shamrock, K-man, triomio and 8 others 11 Quote
Hifi_Perrra Posted July 23, 2023 Posted July 23, 2023 Var väl Per Brahe som var där o härjade eller vad han gjorde har jag för mig... Quote
New Order Posted July 23, 2023 Author Posted July 23, 2023 Första anhalt var..trumvirvel @calle_jr Jag missade att ta en bild på honom, men Calle var så vänlig att tillhandahålla en passande bild....😁 Bebop, Ivery, Shamrock and 7 others 7 3 Quote
figge Posted July 23, 2023 Posted July 23, 2023 Ny karriär på Malmö Live som dirigent?🤔 calle_jr, New Order and AlfaGTV 3 Quote
New Order Posted July 23, 2023 Author Posted July 23, 2023 Som en forum medlem utifrån förskingringen var det rätt så stirrigt att åka trefilig motorväg till Calles hem. Men google maps lyckades att guida mig rätt och efter en viss försening var jag på rätt väg. Det här rummet har ni sett tidigare, och det är ett rum och en anläggning i ständig förbättring. Jag blev förbluffad över allt som Calle gjort själv, och med en sådan klass. Ingen kan kalla den typen av gds som Calle sysslar med för amatörmässigt. Jag blev mäkta imponerad, och vet nu definitivt att om man frågar Calle om råd så vet han vad han pratar om. Det låter otroligt bra hos honom. Verity Audio och Pass Labs med Kuzma och rullbandare. Det är högupplöst och dynamiskt. Inget som sticker ut. Bara naturlig och bra återgivning. Det här gillade jag. En anläggning som växt fram med omsorg och eftertanke. byZan, Lasse, v.b and 16 others 18 1 Quote
P-pan Posted July 23, 2023 Posted July 23, 2023 Klart att det antagligen låter bra hos Calle. Han verkar ju hålla i taktpinnen själv Väldigt trevligt reportage det här @new order figge, New Order and calm 2 1 Quote
calle_jr Posted July 24, 2023 Posted July 24, 2023 Man skapar väl omedvetet en bild av de personer som finns på forumet. Bilden är oftast gravt fel och i bästa fall en karikatyr av de riktiga personerna. Tex är jag både snygg och glad i verkligheten. Vi har ”umgåtts” i väldigt många år @new order utan att någonsin ha träffats irl. Det var väldigt trevligt att äntligen få göra det. P-pan, Shift hifi, New Order and 3 others 6 Quote
New Order Posted July 24, 2023 Author Posted July 24, 2023 2 hours ago, calle_jr said: Man skapar väl omedvetet en bild av de personer som finns på forumet. Bilden är oftast gravt fel och i bästa fall en karikatyr av de riktiga personerna. Tex är jag både snygg och glad i verkligheten. Vi har ”umgåtts” i väldigt många år @new order utan att någonsin ha träffats irl. Det var väldigt trevligt att äntligen få göra det. Det är sant att man skapar en omedveten bild, Det håller jag med om. Du är mer "norrländsk"(fördomen om norrlänningar) i sättet än många norrbottningar! Alltså lugn, sansad och eftertänksam. Roligt att få träffas i verkligheten, synd att man bor så långt bort att man inte kan hålla kontakt irl med er, men nu är det som det är. Du ska ha tack för mat och att jag fick hälsa på under den hektiska sommaren. Jag är otroligt nyfiken över resultatet av Det såg intressant ut. Du förklarade hur det skulle fungera. Att det liksom skulle simulera en efterklang som påminde om ett större rum. Men det är långt, lååångt över min kunskapsnivå! calle_jr 1 Quote
New Order Posted July 24, 2023 Author Posted July 24, 2023 Efter besöket hos Calle fick jag lite lappsjuka. Ville verkligen iväg från storstaden och Calle hjälpte mig att hitta en övernattning i Höör. Tack för det! Att komma ifrån de stora Europavägarna var också skönt, en lisa för själen. När jag kom till den lilla lägenheten och slappnade av på kvällen, så kollade jag in mitt bankkonto och fick skrämselhicka! Jag betalade rummet via Bookings.com och PayPal. Rummet kostade bara 700 kr, men jag hade betalat 700 SDR via bookings!! Singapore dollars alltså. Vilket motsvarar 5800 kr!! Bookings går inte att få tag på men jag har varit i kontakt med PayPal. Inget har hänt ännu men jag borde få rätt i detta. Tydligen är det inte bara jag som drabbats av detta. Tur att rummet inte var dyrare bara! 🤕 figge and Hifi_Perrra 1 1 Quote
Richard Posted July 24, 2023 Posted July 24, 2023 Detta är ju en lite sur upplevelse... Jag är dock ganska säker på att PayPal fixar detta. Har en kompis som handlat plattor från USA som han aldrig fick. När han anmält till PayPal var de behjälpliga och skickade tillbaka alla pengar. New Order 1 Quote
New Order Posted July 24, 2023 Author Posted July 24, 2023 Nästa mål var Blekinge. Men mitt dyra boende hade inte frukost så jag fick tips från min "målsägare" om ett lokalt känt matställe. Frulle på Ekerödsrasten!🙂👍 Quote
Terminator Posted July 25, 2023 Posted July 25, 2023 Kul att följa det här resereportaget och även om hifibesöken är huvudsaken så är resten av resan också väldigt trevlig att följa med på. En fundering från en utan mc-erfarenhet, att köra i regn, hur mycket ser man då egentligen genom visiret? Är det inte väldigt obehagligt? Quote
New Order Posted July 25, 2023 Author Posted July 25, 2023 7 minutes ago, Terminator said: En fundering från en utan mc-erfarenhet, att köra i regn, hur mycket ser man då egentligen genom visiret? Är det inte väldigt obehagligt? Sikten är oftast inte så stora problem i regn, om det nu inte är hällande regn. Fartvinden hjälper till, speciellt om man vickar med huvudet lite grann, fram och tillbaka. Värre var det att köra i Norge i regn. Regn på visiret i kombination med möte med bil i någon av dessa tusentals tunnlar, och regndropparna på visiret skapade prismor av mötande bilars halvljus. Det var lite obehagligt. Det ska jag erkänna. AlfaGTV and Terminator 2 Quote
Hifi_Perrra Posted July 25, 2023 Posted July 25, 2023 38 minutes ago, new order said: Sikten är oftast inte så stora problem i regn, om det nu inte är hällande regn. Fartvinden hjälper till, speciellt om man vickar med huvudet lite grann, fram och tillbaka. Värre var det att köra i Norge i regn. Regn på visiret i kombination med möte med bil i någon av dessa tusentals tunnlar, och regndropparna på visiret skapade prismor av mötande bilars halvljus. Det var lite obehagligt. Det ska jag erkänna. Du får skaffa vindrutetorkare eller vanlig hårblåsare på visiret... Bra affärsidé annars... Quote
AlfaGTV Posted July 25, 2023 Posted July 25, 2023 1 hour ago, new order said: Det var lite obehagligt. Det är obehagligt ändå tycker jag, om man kommer från ett extremt ljust högfjällslandskap och rakt in i en tunnel blir det tamesjutton nattsvart under en stund medan ögonen anpassas. Tänker tunnlarna mellan Geiranger ned mot Stryn t.ex... New Order 1 Quote
New Order Posted July 27, 2023 Author Posted July 27, 2023 Förlåt för dröjsmålet. Jag sätter ihop denna resa med mobilen eftersom alla bilder är på den, i normala fall föredrar jag att skriva på ett vanligt tangentbord. Min resa gick mot Blekinge. Till @Bebop trakterna någonstans i Sölvesborg. Jag anlände hos herr och fru Bebop tidigt under dagen. Det var ett strålande väder, så istället för att sätta sig ner och idissla framför stereon, så blev jag blev tagen på en liten sightseeing runt deras hemtrakter. Ett väldigt trevligt initiativ, och jag fann ett väldigt vackert och varierande landskap under turen. Blekinge skulle helt klart fungera för en norrbottning ute i förskingringen!👍 Efter ett tag blev vi lite sugna på lite lunch... Herr Bebop sökte och fann en lokal delikatess serverad på en restaurang vid stranden. En sillamacka! En blekingsk variant på smörrebröd, kanske? Hur som helst så var det otroligt gott och något jag rekommenderar alla som besöker Blekinge att prova. Denna rätt gav verkligen mersmak och jag bara måste försöka att göra en på egen hand någon gång. Fisk är verkligen gott tillagad på rätt sätt och det var inte enda gången under dagen som jag blev bortskämd med en god fiskrätt! 🙂 Shift hifi, Lasse, calle_jr and 9 others 12 Quote
New Order Posted July 28, 2023 Author Posted July 28, 2023 Nedanstående vy har vänner av forumet sett förut. Och nu fick även jag avnjuta anrättningen. @Bebop har fuskat lite eftersom han har Vtl för och slutsteg, det är lite av den Heliga graalen för mig. Jag har enbart positiva, ja nästan livsförändrande upplevelser av dessa pjäser. Skulle verkligen något som man håller så varmt om hjärtat leverera? Ja. Det gör dom. Jag har aldrig hört Vtl med Dynaudio förut, men det är en grym kombination. Och med en liten stund uppvärmning så låter det skitbra, helt enkelt! Skulle mina Pass någon gång få respass, så vet jag vart sökandet skulle gå. Detta är en anläggning helt i klass med Calles. Trots olikheter i utrustningen så låter det otroligt bra även här. Upplösning och dynamik. Ett ganska litet rum men som har öppet bakom lyssningsposition och spelar mot vardagsrummet. Med alla akustiska åtgärder är det dessutom ett rum som ger utrustningen plats att briljera. Väl så viktigt. Det spelades på SME och... ...det spelades på Simon Yorke. Bägge två högst kompetenta skivspelare. Personligen så föredrog jag Simon Yorkes ljudbild och återgivning. Nu är det som att jämföra äpplen och päron. Olika puppor mm. Men jag gillade drivet och spelglädjen på Simon Yorke spelaren. SME spelaren är troligen mer korrekt, men den engagerar inte på samma sätt. Och jag tycker att det är viktigt. Detta album var otroligt bra. Storbandsjazz från en av de stora. Vi lyssnade och gjorde några jämförelser på några jazzskivor och det var roligt att höra skillnaderna. Men för att inte klyva hårstrån så lät det bra med bägge spelarna. Men Simon Yorken vann mitt hjärta. När jag ville höra på Kraftwerk och Electro cardiogram så blev det signalen för herr Bebop att gå ut i köket för att förbereda mat... Det jag så här efterhand försöker att sammanfatta mina tankar måste jag bara komma till den slutsatsen att HiFi Nirvana går att uppnå med alla de olika varianter av utrustning och rum. Likheterna i tillvägagångssätt mellan Calle och Bebop finns ändå där. Bra akustikreglering med dubbla subbasar, som nog måste sägas ingå i akustikregleringen med. Förmågan att kunna rigga upp sin anläggning så att den låter optimalt med de förutsättningar som finns. Då blir återgivningen skrämmande nära kött och blod! Jag avslutade kvällen med herr och fru Bepop med en god middag bestående av torskrygg, potatis och en magiskt god sås från herrn och efterrätt i form av tårta från frun. Det var väldigt trevligt att få träffa er.🙂👍 P-pan, Ivery, Bebop and 11 others 13 1 Quote
AlfaGTV Posted July 28, 2023 Posted July 28, 2023 2 hours ago, new order said: Det lät så pass bra att till och med ljuset gjorde en trumpet-reflex! 😅 triomio, P-pan, calle_jr and 3 others 6 Quote
New Order Posted July 28, 2023 Author Posted July 28, 2023 2 hours ago, AlfaGTV said: Det lät så pass bra att till och med ljuset gjorde en trumpet-reflex! 😅 Många timmars eftertanke för den där bilden, ska jag säga! 😁 Shamrock, calle_jr and AlfaGTV 3 Quote
Bebop Posted July 28, 2023 Posted July 28, 2023 8 hours ago, new order said: Det var väldigt trevligt att få träffa er.🙂👍 Det tycker vi också om vår träff med dig. Jag tror aldrig vårt lilla fiskesamhälle har omgärdats med sådan välklingande norrländska. Vår granne reagerade på @new order’s exotiska dialekt för våra breddgrader. Reaktionen på våra lövskogar, i synnerhet ek och bok var intressant. ”Det har jag aldrig sett. Här ligger det en lövmatta på marken; hemma är det bara mossa på backen” New Order, MatsT, LasseJ and 2 others 4 1 Quote
Recommended Posts