AlfaGTV Posted July 17, 2023 Posted July 17, 2023 Snubblade över en underbar tråd av @calle_jr där han sammanställer en bunt fantastiska musiktrådar: En av dem var "1001 album du måste höra innan du dör"-konceptet. Jag har ju givetvis samlat på mig (både lokalt och någon online-version) dessa i Roon och etiketterat dem. Är ni sugna på att hänga med på en tidsresa? Jag tänker mig 20 album per inlägg, och vi kan ägna en stund åt att filosofera runt dessa album? De kommer alla från boken med samma namn. och jag tror min utgåva släpptes 2013 eller nåt. Jag provar att visa de 20 första albumen, från åren 1955 till 1959. Jag kan personligen känna att det är svårare att relatera till denna musik, än senare produktioner, men prova fiska upp ngn av dem från din egen samling eller nån streamingtjänst vetja? Metal, calle_jr, Shift hifi and 1 other 4 Quote
calle_jr Posted July 17, 2023 Posted July 17, 2023 2 hours ago, AlfaGTV said: Jag provar att visa de 20 första albumen Blue Moon från hans första album är det bästa han har gjort, även om det inte var han som skrev den utan Richard Rodgers Det spåret blev exkluderat från europautgåvorna Och så har vi Ramblin' Jack Elliott, vad jag vet fortfarande aktiv och vann i alla fall en grammy 2009 för ett album som jag inte har hört Men det @AlfaGTV visade är från 1958; AlfaGTV and Metal 2 Quote
AlfaGTV Posted July 17, 2023 Author Posted July 17, 2023 Jag plockar upp den första plattan, Frank Sinatra - In The Wee Small Hours. Sägs att det är ett av de första konceptalbumen av förståsigpåare, och det kanske stämmer. Mitt intresse för den kommer sig av att jag sprang på ett ex av en av de tidiga 10"-pressningarna för många år sedan, och den finns kvar i min vinylsamling. Oavsett, min digitala utgåva är en av de tidiga "white glove" hanterade MQA-utgåvorna. Och det märks, för den låter förbaskat fint för att snart fylla 70 år. Ett exempelspår, komponerat av Duke Ellington. Arrangemang och stråkar hanteras av den mycket framträdande Nelson Riddle and his Orchestra, den tidens superstjärnor misstänker jag. triomio, Shamrock, calle_jr and 1 other 4 Quote
AlfaGTV Posted July 19, 2023 Author Posted July 19, 2023 On 2023-07-17 at 14:35, calle_jr said: Och så har vi Ramblin' Jack Elliott Jag fick lite feeling och ville se "I'm not there" igår, ni kanske minns filmen om Bob Dylan, där han porträtteras av 6 olika skådisar, kvinnor, män, unga, gamla och med olika ursprung. Det är ju skön musik i filmen såklart, och blev nyfiken på soundtracket. Och, serru, Ramblin Jack Elliott är med och hyllar "valpen" Bob... Men, vi kan avvakta med Bobban för han dyker ju upp ganska snart i "1001 Album..." calle_jr 1 Quote
AlfaGTV Posted July 19, 2023 Author Posted July 19, 2023 Duke Ellington - At Newport [Jazz Festival] 1957 Jag är för präglad av sent 60 och tidigt 70-tals jazzintellektuella från svensk TV och liknande, men Duke Ellington och den generationen levde ett helt annat jazz-liv än piprökande gubbar med skepparkrans som bedömde frijazz. Newports Jazzfestival var en stor begivenhet och framträdandet som återges på dubbel-CD'n av detta visar på hur jazzen faktiskt drev igång folkmassan till en upploppsstämning där Duke och bandet fick anpassa musiken för att lugna och dämpa de exalterade människorna i publiken. Det som ursprungligen släpptes på skiva var studio-fejk som gjordes för att återge stämningen på festivalen. Det här är rock'n'roll på högsta nivå, och det låter fantastiskt som så många tidiga inspelningar: figge and Lasse 2 Quote
AlfaGTV Posted July 26, 2023 Author Posted July 26, 2023 Trots måttlig feedback kör jag vidare, tycker det här är kul! 😊 Nästa 20 album är utgivna mellan 1959 och 1963 Några riktiga klassiker bland dessa enligt egen uppfattning, samt att vi börjar komma in på "modern" pop och rock som Dylan Beatles och även lite King of Soul, James Brown! lindome, David_33rpm, Lasse and 2 others 5 Quote
David_33rpm Posted July 26, 2023 Posted July 26, 2023 Mycket jazz fortfarande men nån pop-rökare slank in på listan. Väldigt mycket bra musik på dessa 20 album också! AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted July 26, 2023 Author Posted July 26, 2023 14 minutes ago, David_33rpm said: Mycket jazz fortfarande Absolut, men vilken jazz! Kind of blue och Time Out är ju exceptionella! Inte att förminska Black Saint and the Sinner Lady med Mingus, ruskig! Elvis is back! är nog den första platta (och enda) jag köpte med Elvis, och det var såklart för hifi-rökaren Fever Men den är klart lyssningsbar i övrigt också. Joan Baez första är mysig, men den typen av "folk music" fångar inte mitt intresse i längden tyvärr. I övrigt gillar jag såklart Green Onions med Booker T, jäkla skönt Hammond-sväng! Och såklart Dylan, med Freewheelin' Bob Dylan! Blowin in the wind och Masters of War skojar man inte bort! Quote
calle_jr Posted July 26, 2023 Posted July 26, 2023 On 2023-07-19 at 09:05, AlfaGTV said: blev nyfiken på soundtracket Ett mycket bra soundtrack som jag spelat en hel del. Mason Jennings gör en fantastisk tolkning av The Lonesome Death Of Hattie Carroll. Utöver det Los Lobos, Eddie Vedder, Willie Nelson, Sufjan Stevens, Sonic Youth, Roger McGuinn mfl. Det kom ut som 4xLP och kan fortfarande hittas för en mycket överkomlig slant. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted August 28, 2023 Author Posted August 28, 2023 Vi fortsätter med 60-talet, och spänner denna gång från 1964 fram till 1966: Den brittiska invasionen är i full gång med både Rolling Stones, Beatles och The Who. Amerikanerna kontrar med Bob Dylan (x2), The Byrds och Beach Boys och startar en ny inriktning under inspiration av 13th Floor Elevators. (Även om Byrds möjligen var före) Jazzen stoltserar med Getz/Gilberto och John Coltranes - A Love Supreme, några av jazzens stora i mina öron. För egen del är det ändå inga plattor här som jag verkligen satt mig in i, men mycket är ju hört under åren! lindome, Shamrock and plind 3 Quote
mabron Posted August 28, 2023 Posted August 28, 2023 Slötittade i den boken en gång i en bok handel. Fick ögonen på denna favorit: ulfsan, AlfaGTV and plind 3 Quote
AlfaGTV Posted October 4, 2023 Author Posted October 4, 2023 Nu börjar populärmusik verkligen bli en grej, vi fortsätter med 1966 och 1967 för dessa: Jazzen är inte alls lika representerad under dessa år även om Nina Simone och Astrud Gilberto får sägas vara starka representanter. Folk-rörelsen tappar också mark i någon mån, och får väl sägas representeras av Simon and Garfunkel. Det finns såklart plattor här som undgått få, som The Beach Boys - Pet Sounds, The Beatles - Revolver och Dylans Blonde On Blonde utöver redan nämnda. calle_jr, Shift hifi, Lasse and 1 other 4 Quote
calle_jr Posted October 20, 2023 Posted October 20, 2023 On 2023-10-04 at 07:37, AlfaGTV said: Det finns såklart plattor här The Monks! AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted October 26, 2023 Author Posted October 26, 2023 Efter att ha blivit lite nyförälskad i Aftermath med Stones tar vi nästa gäng, samtliga från 1967 denna gång: Nu kommer vi verkligen in på album som betytt mycket, både för mig personligen men jag tror musiklivet i stort och alla oss lyssnare. Tim Buckley - Goodbye and Hello en märklig upplevelse som jag personligen tycker hamnar nånstans mellan Psych och Folk... The Doors debut med underbara nummer som Break on Through, Crystal Ship, Light my Fire och den EPISKA The End, känd från Apocalypse Now. Aretha Franklin drämmer till med I Never Loved a Man.. och befäster Soul. The Beatles släpper sin fantastiska Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club som väl måste betecknas som en av deras topp tre? Jo, helt klart! The Jimi Hendrix Experience frågar oss alla om vi Are you Experienced? och iaf jag kände mig lite mera experienced efter att ha lyssnat på detta. Pink Floyd med Syd Barret i spetsen släpper The Piper At The Gates Of Dawn, och psychedelisk progg är ett faktum. Vill man prova ETT album med Captain Beefheart & his Magic Band så är Safe as Milk ... hyfsat safe iaf... 😉 Och om man nu trodde nåt annat, så sparar jag ett spår till sist, för det är en fantastisk fullträff, White Rabbit med Jefferson Airplane från deras Surrealistic Pillow! Bjuder på ett klipp av en toppen version av denna pärla till låt! parsifal, byZan and calle_jr 3 Quote
calle_jr Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 25 minutes ago, AlfaGTV said: Nu kommer vi verkligen in på album som betytt mycket Hendrix! parsifal, byZan and AlfaGTV 3 Quote
AlfaGTV Posted January 21, 2024 Author Posted January 21, 2024 Ledsen, men denna tråd har fått stå tillbaka för en massa annat! Men, dags att ta upp den igen och här kommer album 101-120 du måste höra (innan du dör) från 1967 till tidigt 1968: Här hittar vi såna godbitar som Cream - Disraeli Gears, Jimi Hendrix - Axis: Bold as Love. Inte heller att förglömma sådana alster som White Light/White Heat med The Velvet Underground och Aretha Franklins Lady Soul. För egen räkning så är det nog Axis: Bold as love som är den platta här som betytt mest, men jag har aldrig lyckats komma över Disraeli Gears på vinyl iofs.. Lasse, Daniel, Shamrock and 1 other 4 Quote
Daniel Posted January 21, 2024 Posted January 21, 2024 4 minutes ago, AlfaGTV said: men jag har aldrig lyckats komma över Disraeli Gears på vinyl iofs.. Jag har några. Finns bra nypressar. 😀 calle_jr and AlfaGTV 2 Quote
calle_jr Posted January 31, 2024 Posted January 31, 2024 On 2024-01-21 at 19:14, AlfaGTV said: här kommer album 101-120 du måste höra Blue Cheer! AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted February 1, 2024 Author Posted February 1, 2024 Har nyligen sett skivan passera på diverse outlet's för ompressade vinyler! Men hade ingen relation till den, medveten iaf. Men visst har jag hört både Rock Me Baby men även deras cover på Summertime Blues Det är väl kanske inte fel att peka i den här riktningen när man letar inspiration för Black Sabbath och kommande Doom Metal? Quote
AlfaGTV Posted February 1, 2024 Author Posted February 1, 2024 Vi kan väl plocka upp albumen 121-140 och åren 1968 & 1969 lika gärna: Här trängs massor med fantastisk musik och reaktioner på densamma. Summertime Blues tycker jag bättre om, när Janis Joplin framför den tillsammans med Big Brother and The Holding Company, än Blue Cheer från förr rundan. Electric Ladyland med Hendrix skojar man inte bort, och inte Beatles White Album. Music from Big Pink eller Bookends med Simon & Garfunkel. Isaac Hayes presenterar sin Hot Buttered Soul och definierar på sätt och vis framtiden för soul och r'n'b. Det finns folk representerat av The Pentangle och (i mitt tycke) Van Morrison med sin fantastiska Astral Weeks. Vi hittar också en inspirationskälla för revolutionära idéer i form av MC5 och The Mothers Of Invention som kommenterar tiden och musikindustrin. Svårt att inte nämna ett av rock-världens bästa och mest unika intron och låtar, och det torde kunna representeras av Sympathy For The Devil med Rolling Stones på Beggars Banquet. Daniel, torbjorn and Shamrock 3 Quote
Bebop Posted February 1, 2024 Posted February 1, 2024 1 hour ago, AlfaGTV said: åren 1968 & 1969 Viktiga år för mig och som formade mycket av min musiksmak. Jag var 16-17 år då. Av de du listade här så har jag inget som helst minne av ”Skip” Pence, Pentangle, MC5 och Incredible String Band. De två sista kommer jag ihåg som grupper men inget av deras album nådde mig. Alla övriga album kom jag ihåg och flera av dem har jag också ägt men såldes ut när jag senare fokuserade på jazz och klassiskt. De bästa har jag sedan köpt igen. Det var en tid då diskoteken blev den stora mötesplatsen och där kvällarna avslutades med en tryckare. Det var där Isaac Hayes mötte mitt medvetande. Hot Buttered Soul och efterföljande To Be Continued är ett par av mina mest spelade album. Satt som en smäck när det var föräldrarfritt, kompisar och ett par mellanöl i pojkrummet om lördagkvällen. Senare dök även Barry White upp i samma roll. Jag tycker det är inspirerande listor och kan skriva under på de flesta valen. Dock saknar jag en del album som jag minns som centrala med John Mayall & the Bluesbreakers, t ex Bare Wires; Wilson Picket The Midnight Mover; Percy Sledge Take Time to Know Her; Fleetwood Mac Mr Wonderful; Tony White …Continued; Neil Young Everybody Knows this is Nowhere; Boz Scaggs Boz Scaggs; Jethro Tull Stand Up; Blood, Sweat & Tears Blood Sweat & Tears; Creedence Clearwater Revival Green River; Otis Redding The Immortal; Chicago Chicago Transit Authority; Marvin Gaye M.P.G.; Frank Zappa Hot Rats; Bob Dylan Nashville Skyline. Det finns fler men ovanstående poppar ur minnet som album det pratades mycket om i mitt gäng och på skolgården och som var heta både på diskon och hemma. Det var heller inte skarpa konturer mellan genrerna vad jag kan minnas. ”Alla” diggade allt bara det var bra. Visor, jazz, country och folkmusik stack möjligen ut som något ”annat” som jag minns det. Möjligen även Motown music med Supremes, Four Tops, Temptations med flera som var något alldeles eget… De var inte i samma familj som t ex Otis Redding, Aretha Franklin m fl. Albumen ovan håller fortfarande även om personliga minnen hjälper till att förhöja upplevelsen, tänker jag. Det här var ju en viktig peak i mitt musikaliska liv. AlfaGTV, parsifal, Vox and 2 others 5 Quote
shaft Posted February 1, 2024 Posted February 1, 2024 On 2023-07-19 at 13:29, AlfaGTV said: Duke Ellington - At Newport [Jazz Festival] 1957 Jag är för präglad av sent 60 och tidigt 70-tals jazzintellektuella från svensk TV och liknande, men Duke Ellington och den generationen levde ett helt annat jazz-liv än piprökande gubbar med skepparkrans som bedömde frijazz. Newports Jazzfestival var en stor begivenhet och framträdandet som återges på dubbel-CD'n av detta visar på hur jazzen faktiskt drev igång folkmassan till en upploppsstämning där Duke och bandet fick anpassa musiken för att lugna och dämpa de exalterade människorna i publiken. Det som ursprungligen släpptes på skiva var studio-fejk som gjordes för att återge stämningen på festivalen. Det här är rock'n'roll på högsta nivå, och det låter fantastiskt som så många tidiga inspelningar: Var inte denna 2-CD utgåva även i Stereo där de kombinerade två olika mikrofoner till äkta stereo. Den ena micken gick till lokal bandinspelning (mono) och den andra till Radie Live Broadcast, Mono) men tillsammans efter mycket justernade etc så blev det kombinerat äkta stereo? AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted February 2, 2024 Author Posted February 2, 2024 19 hours ago, shaft said: de kombinerade två olika mikrofoner till äkta stereo Känner inte till det, men det kan säkert vara så? Det låter fint om den iaf! 21 hours ago, Bebop said: Dock saknar jag en del album som jag minns som centrala Jag noterar att flera av de du nämner kommer i nästa del! 😊 Quote
Bebop Posted February 2, 2024 Posted February 2, 2024 32 minutes ago, AlfaGTV said: Jag noterar att flera av de du nämner kommer i nästa del! Aha… jag trodde 1968-69 var klar. Jag sätter mig ner i båten igen. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted February 2, 2024 Author Posted February 2, 2024 Som noterat är vi inte klara med de skälvande sista åren av 60-talet, med "summer of love", och hippie-rörelsens erövringar. Jag är säker att det var en speciell tid. inte bara av musikaliska orsaker! Men jag var lite väl "oerfaren" vid den här tiden! 😉 Hursom, ytterligare 20 album som anses tillhöra de album du måste höra! Här dyker de upp, många av de som @Bebop saknade, jag antar på grund av att jag angav åren? Några som "märkt"mig genom åren är The Stooges med sin oerhörda energi och nåt som verkligen fick föräldrar att bli avskräckta. Creedence Clearwater Revival med Bayou County har alla hört, och jag tror är musik som verkligen går hem hos de flesta, kanske även föräldrarna på den tiden? Led Zeppelin släpper sin debut och säljer verkligen sex, droger och rock n' roll-myten till desillusionerade ungar som hittar sina identiteter i politik och ideal. Vem har inte varit idealist i sin ungdom? Chicago släpper Chicago Transit Authority, och senare tvingades byta namn för att inte förväxlas med det statliga organet. Neil Young & Crazy Horse släpper Everybody Knows This Is Nowhere och befäster sin roll i formandet av musikvärlden. Vi är och famlar i samma funkiga sfär som @lindome berättar om i sin tråd om Soul, Funk o Jazz och här listas t.ex. The Temptations och Sly & The Family Stone - Stand! The Who släpper sin rock-opera Tommy och får en stor-hit med Pinball Wizard. På andra sidan pölen ges ett av de märkligaste albumen ut som jag har hört, och samtidigt kan tänka mig ha i skivhyllan, Captain Beefheart and his Magic Band - Trout Mask Replica. Har du inte hört, är det nästan omöjligt att beskriva innehållet. En märklig blandning av atonala jamsessions, tung blues, hård rock och mjuk soul/soft rock.. Märkligt, och märkligt fängslande emellanåt! Edit: Tjänstefel att inte nämna den oerhört fängslande syra-trippen som ligger till grund för Quicksilver Messenger Service - Happy Trails och deras nära 30minuter session som bygger på Bo Diddley's Who Do You Love. Här legitimerar man långa flummiga jam sessions på ett för mig fängslande sätt. Och, avfärda inte albumet på grund av omslaget! 😅 parsifal, Daniel, Shamrock and 1 other 4 Quote
AlfaGTV Posted May 22, 2024 Author Posted May 22, 2024 Långa hopp här, men det kanske inte stör så mycket? Album Nr 161-180 i långköraren 1001 Album du måste höra: Miles Davis - In A Silent Way, det första i hans "elektriska period" enligt vissa. Ett tecken på att jazzen börjar anta influenser/utvecklas i en annan riktning? Pop och Rock börjar anta en mörkare och råare ton i min mening, kanske 60-talets sista skälvande månader gör sig påminda... Creedence Clearwater Revival släpper sin Green River med en av mina favoriter, förmodligen i mitt fall kopplad till kultfilmen "En Amerikansk varulv i London"; Bad Moon Rising Nick Drake debuterar med Five Leaves Left och sätter spår i kommande generationers singer/songwriters. The Band släpper sitt "bruna album" som väl betraktas som både audiofilfoder och musikalisk höjdpunkt för eran, men kanske inte utgör min basföda. Beatles ligger inte på latsidan heller och släpper Abbey Road med såna fundamentala pop/rock-klassiker som Come Together, Here Comes the Sun och I Want You (She's So Heavy) Frank Zappa - Hot Rats, King Crimson - In The Court of The Crimson King, Led Zeppelin - II, Rolling Stones - Let It Bleed trängs med Deep Purple In Rock, The Doors - Morrison Hotel och The Who drämmer till med en av historiens brutalaste live-plattor, Live At Leeds. Kort sagt, vi vräker oss in i 70-talet med buller o bång! Vilka kopplingar har du till dessa? byZan, calm, calle_jr and 6 others 9 Quote
calm Posted May 22, 2024 Posted May 22, 2024 @AlfaGTV! Gillar dina val och plockar minst flera stycken på varje karta. Vi är tydligen uppväxta i samma musikaliska sammanhang! Min före-jazzen-period. Kul! Calm AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted May 22, 2024 Author Posted May 22, 2024 18 minutes ago, calm said: @AlfaGTV! Gillar dina val och plockar minst flera stycken på varje karta. Vi är tydligen uppväxta i samma musikaliska sammanhang! Min före-jazzen-period. Kul! Calm Tack Calm, själva urvalet av plattorna är inte mina val vill jag bara tydliggöra. Däremot puffar jag lite extra för de plattor jag har en relation till, i texterna! Quote
calm Posted May 22, 2024 Posted May 22, 2024 2 hours ago, AlfaGTV said: Tack Calm, själva urvalet av plattorna är inte mina val vill jag bara tydliggöra. Däremot puffar jag lite extra för de plattor jag har en relation till, i texterna! De var de jag tänkte på. AlfaGTV 1 Quote
byZan Posted May 23, 2024 Posted May 23, 2024 10 hours ago, AlfaGTV said: Vilka kopplingar har du till dessa? Har många kopplingar till de flesta. Sjuttiotalet var en storhetstid när det gäller musiklyssning för mig. musik i via stereon hemma, i bilen, i båten, konserter, discon och spelade in från radio, kopierade till både kassett- och rullband, så många minnen av de skivor du nämnt och många många fler därtill. /byZan AlfaGTV 1 Quote
Recommended Posts