Josaa Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 Då och då under utövandet av denna hobby kommer man till nya insikter som på nåt sätt påverkar hur man väljer att fortsätta utveckla sitt system eller musiklyssnande. Min tanke med denna tråd är att försöka samla upp våra insikter som de kommer för att öka lärandet. Inte att berätta om insikter vi haft tidigare. Stämde av iden med @P-pan och @AlfaGTV på helgens event på Stylus. Vi vandrar alla olika vägar och värderar olika saker och jag har noterat (särskilt på en middag under Munchenmässan) att vi gärna vill prata om ”mina” insikter och lärdomar och kanske inte inte alltid lika intresserade av att lyssna på andra. I denna tråd får vi berätta om dessa insikter men inte döma! En insikt verkar ofta trivial efter man har haft den, tex ”kablar spelar faktiskt roll!” Min senaste insikt kallar jag ”målarspackel”. Rätt använd är målarspackel en fantastisk produkt som trollar bort spikhuvuden och små skarvar i tex lister. Efter målning blir resultat perfekt. Är underarbetet slarvigt och sedan kompenseras av för mycket användande av målarspackel kan det till en början se bra ut men över tid blir det inte bra. Jag bodde under en period i Malmö i ett hus som mannen renoverat själv och hans färdigheter var mist sagt bristfälliga och mängden målarspackel i den fastigheten var enorm! Kopplat till hifi gäller denna insikt min relation till Linn. Linn använder helt enkelt lite för mycket målarspackel. Space Optimization skall kompensera för brister i rum och/eller högtalarplacering. Exaktaystemet kompenserar för tidsfel och variationer i toleranser i element. Deras högtalarkabinett ”spelar med” och LP12:ans konstruktion bygger på att relationen nål/vinyl skall försöka behållas intakt i ett fjädrande subchassi. Linns elektronik är ”snäll” i sin karaktär och förlåtande. I mitt Linnsystem låter de flesta skivorna bra och det svänger fint vilket är positivt men målarspackel hindrar mig från att höra allt och i förlängningen blir min upplevelse av musiken inte så starkt som den skulle kunna vara. Kanske kommer det ”digitala” i framtiden kunna målarspackla bort alla skavanker men än är vi inte där. För mig innebär det att Linnsystemet nu till stora delar finns på Shurgard och att jag kommer testa mig fram. En LP12a kommer dock alltid finnans med någonstans…. magnuskan, lindvall, Daniel and 5 others 8 Quote
hrk Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 Din beskrivning bekräftar väl bara att "det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet" ! Man måste helt enkelt angripa problemet där det finns (oavsett elektronik , högtalare , akustik etc) annars blir det nog bara Shurgard som gynnas! /hrk Daniel, HansW, Apexorca and 1 other 3 1 Quote
AlfaGTV Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 Jag tror jag befäste en insikt under gårdagskvällen, alltså möjligen en bekräftelse ang min egen upplevelse och vad jag tycker är trovärdigt och ger upplevelsen tyngd och betydelse. Lise och Gertrud spelade ju live med modest elektronisk förstärkning och mellan deras båda set fick vi bl.a. höra vinylplattan av Live på Nalen. Vinylen lät toppen och jag är glad att få med mig ett signerat ex hem! Men, hur bra det än lät så är det inga tvivel om att live är en ”större” upplevelse. Och jag tror (insikten) att det handlar om dynamik! Oavsett om det är Lise som sjunger ett soft intro, nästan viskar, eller Gertrud som slår på cellons strängar med stråken som verkligen blir slagverk! Varför vill/kan man inte reproducera det? Är det bara ”anpassning” för att det ska funka i bilen, i lurarna och köksradion? Här kommer rullbandarna in, för där upplever jag det jag hört som mindre ”kompromissat”. Jag tror jag behöver en dynamikexpander! Eller så var det så enkelt att Lise & Gertruds PA var strömförsörjt via en Odin-kabel! 😜😃🤣 Apexorca, Josaa, calle_jr and 6 others 9 Quote
VoicesInMyHead Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 när man skriver på forum eller sitter på en middag så är det väl sina erfarenheter man gärna delar med sig av, men jag tänker också att de i regel är uppsnappade från någonstans, dvs man har redan lyssnat och tagit åt sig från någonstans. jag är t.ex långt ifrån alltid först med saker och ting trots att jag kanske försöker vara öppen och snappa upp saker tidigt för att jag är nyfiken, men det blir ändå mest bara att man verifierar andras insikter sedan tidigare. jag tror också att det här med att lyssna ibland kanske kan vara svårt för man för stunden befinner sig på helt olika planeter, man kanske t.ex själv är helt insjunken i sin senaste tonarmskabel medans någon fullkomligt förstör lunchen för dig genom att envist tjata om något så ointressant som nätverksfilter! jag har dock knappt gjort annat än funderat och klurat de senaste tiden, men även om jag ibland känt att jag kommit till nån slags insikt så vete sjutton alltså, rätt som det är så kommer det nånting som en ytterligare parameter, som även om det inte omkullkastar allting annat så är dess påverkan ändå av sådan betydelse att det inte går att bortse ifrån. jag tror att man helt enkelt ska passa sig för sin egen övertygelse och alltid vara så ödmjuk man bara kan till att saker och ting faktiskt kan ändra sig. jag har tjatat lite om skivspelare på sista tiden men det är ett bra exempel på saker man kan klura på som jag ändå tycker är intressant. även om jag inte varit på "värsting" nivåer som vissa andra här så skulle jag ändå säga att jag provat en del olika saker i åtminstone något slags "mellansegment". den eviga frågan hur man ska tänka, vad är viktigast till en skivspelare? med min förra skivspelare så köpte jag ändå vad jag kan tycka var en ganska okej pickup och lät en av de bästa vi har montera och ställa in den @SOUND BY VINYL, till samma skivspelare/pickup kombination provade jag i min anläggning 3 olika RIAA som alla var olika på sitt sätt med olika styrkor/brister. min insikt där och då var att RIAA't hade enorm betydelse. till min nuvarande skivspelare så har jag just nu den i särklass billigaste pickup jag någonsin haft, det skiljer inte bara en nolla utan två(!) upp till nästa. jag har också det i särklass billigaste RIAA't jag någonsin haft, här pratar vi om något mindre än hälften upp till nästa men ganska långt ifrån det dyraste. jag har också det bästa och mest engagerande ljud jag någonsin haft. vad är lärdomen av detta? ingen aning, men ser jag tillbaka på det hela nu så kanske jag inte skulle handplockat alla delar som jag gjorde i första läget, där jag trodde att jag visste vad som var rätt för mig, utan kanske låtit t.ex ovanstående nämnda person istället fått komma med förslag på en helhetslösning som spelade fantastiskt tillsammans, dvs lyssnat mer på någon som faktiskt kan någonting. så vad är det som gör att man gillar något mer än något annat? på sista tiden har jag också experimenterat med lite olika kablar och kommit till ytterligare insikter om att det kan vara så "lite" som en kabel eller två som gör att det tippar över åt ena eller andra hållet. det här är dock ingen ny insikt för min del då jag ju är stor kabeltroende sedan tidigare, men nu i dagarna har det bevisats igen och kanske blivit ännu tydligare för mig. den nya insikten här är väl bara att det är viktigt att försöka hitta vad som är rätt för just mig, vad som funkar i min anläggning och hur jag vill att det ska låta. så då blir det nästan lite motsägelsefullt helt plötsligt och jag är tillbaka till att det måste bli som JAG tror och tänker, men jag kanske ändå måste lyssna lite på vad andra säger först? det KAN ju också bli bättre. medans jag klurar vidare på det digitala så är det faktiskt ganska skönt att gjort rent hus för att verkligen börja om från början och försöka vara öppen. igår gick jag så långt i tankarna så jag till och med funderade på en integrerad server/DAC lösning, huh... vi får se hur det går där! lindome, Daniel, magnuskan and 8 others 11 Quote
hrk Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 3 hours ago, AlfaGTV said: Jag tror jag befäste en insikt under gårdagskvällen, alltså möjligen en bekräftelse ang min egen upplevelse och vad jag tycker är trovärdigt och ger upplevelsen tyngd och betydelse. Lise och Gertrud spelade ju live med modest elektronisk förstärkning och mellan deras båda set fick vi bl.a. höra vinylplattan av Live på Nalen. Vinylen lät toppen och jag är glad att få med mig ett signerat ex hem! Men, hur bra det än lät så är det inga tvivel om att live är en ”större” upplevelse. Och jag tror (insikten) att det handlar om dynamik! Oavsett om det är Lise som sjunger ett soft intro, nästan viskar, eller Gertrud som slår på cellons strängar med stråken som verkligen blir slagverk! Varför vill/kan man inte reproducera det? Är det bara ”anpassning” för att det ska funka i bilen, i lurarna och köksradion? Här kommer rullbandarna in, för där upplever jag det jag hört som mindre ”kompromissat”. Jag tror jag behöver en dynamikexpander! Eller så var det så enkelt att Lise & Gertruds PA var strömförsörjt via en Odin-kabel! 😜😃🤣 Intressant.... Man kan nog utgå ifrån att reproducera "live" är väldigt svårt om komplext. Det går dock att komma väldigt nära vill jag påstå men det ställer väldigt höga krav på framför allt rum och högtalare men även resten av kedjan. Om jag jag får ta mig rätten att ge ett eget konkret exempel (tycker någon att jag gör smygreklam så säg till eller ta bort mitt inlägg bara) så jämförde jag två olika stativ högtalare hemma i mitt eget rum. Den ena är den jag själv representerar och den andra en känd flitigt använd högtalare som används i framför allt studios världen över. Utan att ha någon avsikt att lyfta eller dissa någon av dessa (vill bara klargöra skillnaden) så är det tydligt att den ena är väldigt förhöjd i mellanregistret och saknar nivå i dom lägre regionerna. Hur låter det? Till en början kan man tycka att det låter ju väldigt "tydligt" med detaljer osv men efter att ha bytt till den andra högtalaren så förstår man snabbt vad man har missat. Helheten från botten till toppen saknas helt enkelt och det blir snabbt väldigt trist att lyssna till dessa högtalare. OCH det som händer när alla registret inte spelar i rätt nivå gör att det som spelar för starkt maskerar väldigt mycket information som då inte hörs (dålig dynamik) men det som hörs blir väldigt starkt och påtagligt. Men när presentationen är i balans så finns alla detaljer där men inte på ett "up in your face" sätt utan på ett behagligt sätt som gör att musiken bara växer och man slipper lyssningströtthet. Just detta är enligt min mening kanske den största anledningen till att "live" ofta känns avlägset när vi lyssnar reproducerat. Summeringen är alltså att det krävs mycket för att komma nära "live" och att det nog tyvärr finns mycket produkter som inte riktigt har den kvaliteten som krävs för att nå dit. Och i den bästa av världar bör "live" lyssningen ske akustiskt live och opåverkad av elektrisk förstärkning och sedan jämföras i ett rum med lite rumspåverkan för att jämförelsen ska bli riktig , det är min bestämda uppfattning iaf. Lite "lärdom" från min egen upplevelse och erfarenhet. /hrk Josaa and AlfaGTV 2 Quote
Josaa Posted June 11, 2023 Author Posted June 11, 2023 5 hours ago, VoicesInMyHead said: ….jag är t.ex långt ifrån alltid först med saker och ting trots att jag kanske försöker vara öppen och snappa upp saker tidigt för att jag är nyfiken, men det blir ändå mest bara att man verifierar andras insikter sedan tidigare. jag tror också att det här med att lyssna ibland kanske kan vara svårt för man för stunden befinner sig på helt olika planeter, man kanske t.ex själv är helt insjunken i sin senaste tonarmskabel medans någon fullkomligt förstör lunchen för dig genom att envist tjata om något så ointressant som nätverksfilter! jag har dock knappt gjort annat än funderat och klurat de senaste tiden, men även om jag ibland känt att jag kommit till nån slags insikt så vete sjutton alltså, rätt som det är så kommer det nånting som en ytterligare parameter, som även om det inte omkullkastar allting annat så är dess påverkan ändå av sådan betydelse att det inte går att bortse ifrån. jag tror att man helt enkelt ska passa sig för sin egen övertygelse och alltid vara så ödmjuk man bara kan till att saker och ting faktiskt kan ändra sig. Min tanke var inte att dela med sig av en ”slutlig insikt” utan bara dela med sig var man är just nu…en tanke man inte haft tidigare. Garanterat har någon annan haft den tidigare men det spelar ingen roll. Det centrala är att det påverkar hur man agerar från och med insikten. Sen tror jag inte det finns något slutligt mål annat än ”det skall vara gött å leva”… VoicesInMyHead, AlfaGTV and plind 3 Quote
Josaa Posted June 11, 2023 Author Posted June 11, 2023 10 hours ago, AlfaGTV said: Jag tror jag befäste en insikt under gårdagskvällen, alltså möjligen en bekräftelse ang min egen upplevelse och vad jag tycker är trovärdigt och ger upplevelsen tyngd och betydelse. Lise och Gertrud spelade ju live med modest elektronisk förstärkning och mellan deras båda set fick vi bl.a. höra vinylplattan av Live på Nalen. Vinylen lät toppen och jag är glad att få med mig ett signerat ex hem! Men, hur bra det än lät så är det inga tvivel om att live är en ”större” upplevelse. Och jag tror (insikten) att det handlar om dynamik! Oavsett om det är Lise som sjunger ett soft intro, nästan viskar, eller Gertrud som slår på cellons strängar med stråken som verkligen blir slagverk! Varför vill/kan man inte reproducera det? Är det bara ”anpassning” för att det ska funka i bilen, i lurarna och köksradion? Här kommer rullbandarna in, för där upplever jag det jag hört som mindre ”kompromissat”. Jag tror jag behöver en dynamikexpander! Eller så var det så enkelt att Lise & Gertruds PA var strömförsörjt via en Odin-kabel! 😜😃🤣 Har du provat högtalare med +100 db/wm? Typ Altec Lansing eller motsvarande… Quote
AlfaGTV Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 5 minutes ago, Josaa said: Har du provat högtalare med +100 db/wm? Typ Altec Lansing eller motsvarande… Ja, jag har en del vänner o bekanta som har ena foten i PA/Horn-träsket och dessa högtalare gör massor av saker underbart, men det krävs lite andra förutsättningar än de jag kan erbjuda. (läs minst 5m till högtalarna, 3m i takhöjd och hörselskadade grannar) Men absolut, det är nåt i midbasen som 15"-element med hög effektivitet och kort slaglängd gör förbaskat bra! Och du är helt inne på rätt spår i det att den dynamik som dessa ofta erbjuder ger en livekänsla som mindre, domesticerade högtalare tappar. Josaa and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 14 hours ago, Josaa said: Min senaste insikt kallar jag ”målarspackel” En väldigt bra insikt. Målarspackelspiralen kan man lätt hamna i. En för mig ny insikt är förträffligheten med fjärrkontroll. Speciellt volym där "rätt volym" kan variera från dag till dag och album till album, och det går bara bedöma därifrån man ska sitta. Josaa, AlfaGTV, Ivery and 2 others 4 1 Quote
P-pan Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 2 hours ago, AlfaGTV said: Ja, jag har en del vänner o bekanta som ... Insikt är bra. Jag har också en del "vänner o bekanta" som är jätteduktiga på det här med hifi och speciellt streaming-lösningar och byte av pickuper. Det jag kommit till insikt med den gångna helgen är att de inte är lika bra på att låta bli att skvallra inför andra när man fyller år... och speciellt väldigt gärna inför uppträdande artister. Lärdomen blev något i stil med att... det är väldigt kul med överaskningar när man minst anar dem @Josaa: Alla upplevelser inom ramen för musikupplevelser räknas hoppas jag ? calm, figge, lindvall and 5 others 8 Quote
Daniel Posted June 12, 2023 Posted June 12, 2023 On 2023-06-11 at 06:34, Josaa said: i förlängningen blir min upplevelse av musiken inte så starkt som den skulle kunna vara. Kanske kommer det ”digitala” i framtiden kunna målarspackla bort alla skavanker men än är vi inte där. On 2023-06-11 at 09:28, AlfaGTV said: Och jag tror (insikten) att det handlar om dynamik! Jag knyter ann till båda era funderingar med en berättelse från en artikel i Stereophile (tror jag) Ett gammalt nummer där både Ivor Tiefenbrun, från Linn och David Wilson, från Wilson Audio intervjuas ihop. Tanken var att diskutera vad som är viktigast. första produkten i kedjan, dvs. skivspelaren eller den sista, – högtalaren. Artikeln i sig var intressant , men det roligaste var när Ivor fick frågan om hur nära LIVE han kunde komma om han fick helt fria händer och obegränsade resurser avseende ekonomi, ingenjörer och tid. Hans svar var både exakt, men framförallt väldigt skotskt och humoristiskt. 4% var svaret. VoicesInMyHead, AlfaGTV, Josaa and 3 others 2 4 Quote
lindvall Posted June 12, 2023 Posted June 12, 2023 23 hours ago, Josaa said: Sen tror jag inte det finns något slutligt mål annat än ”det skall vara gött å leva”… Min högtalartillverkares* slogan var "No tube is equal to no music!". Det jag har lärt mig är att högtalarna funkar bra med klass D, men inte så bra med de transistorförstärkare jag provat. Som allra bäst har de låtit med Audio Space AS-6i 300B, som är den enda 300B förstärkare jag testat vid en hifi-träff. Men eftersom "det skall vara gött å leva" har jag bestämt mig för att inte leva med de nyckfulla rören, det lämnar jag till dem som har starkare hifipsyke än jag, och troligtvis går jag aldrig dit igen. *Strumenti acustici di precisione parsifal, calle_jr, P-pan and 2 others 3 2 Quote
HansW Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 Hej! En lärdom jag gjorde förra sommaren var att det kan vara mer effektfullt att ta bort bas som att lägga till om man vill ha bas av hög kvalitet och kvantitet. En varm sensommarafton lyssnade jag med ett öppet fönster på väggen mellan högtalarna. Basen var betydligt tightare och snärtigare än vanligt; det var lättare att höra basinstrumenten och känna dess kraft. Jag har länge använt subbar för att stärka de nedre registren, dvs adderat bas till anläggningen. Slutsatsen jag dragit, som får stå sig tills någon kommer med en bättre förklaring, är att i mitt rum interfererade direkta och reflekterade basvågor med varandra och smetade ut basåtergivningen vilket ledde till en bummligare bas med mindre attack och definition. Jag kör nu med tre subbar och två aktiva basabsorbenter (PSI AVAA) och är mycket belåten med resultatet. Jag kan addera mer direkt bas och samtidigt få bort en del reflekterad bas. mvh Josaa and calle_jr 2 Quote
HansW Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 En lärdom från i år som jag tyvärr behövd lära mig flera gånger är att inte haka upp sig på vissa tekniska lösningar. När det finns så många alternativa teknologier som det gör inom audio blir det svårt att välja väg. Jag har ofta försökt hitta några fasta punkter, principer att utgå från på min ’resa’. En sådan ’slutsats’ jag dragit var att det måste vara bättre med en integrerad streamer/DAC med en integrerad klocka. Med tanke på hur känsliga digitala signaler verkar vara för jitter och annan ’måste’ detta vara en rimlig princip. Jag äger en Linn Klimax Organik streamer som följer denna princip, fått lysande recensioner och jag var mycket nöjd med. Nu har jag installerat en SoulNote Z-3/D-3/X-3 streamer/dac/klocka i tre separata lådor som kostar ungefär lika mycket som Klimaxen men i mina öron låter helt överlägset. Så mycket för principer. (Obs som del av Stylus är jag representant för Soulnote så ni får ta detta med så mycket salt ni finner lämpligt). En liknande lärdom fick jag när vi jämförde an Brinkmann Balance med en Vertere RG skivspelare nyligen (vi representerar bägge märken). Jag skall inte gå in på teknologierna mer än att säga att de grundar sig nästan på diametralt skilda lösningar. Ändå låter bägge väldigt bra, lika på många sätt men med skillnader i ljudet som gör att olika lyssnare kan föredra den ena eller den andra. mvh Hans calm, Daniel, calle_jr and 1 other 4 Quote
Apexorca Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 Min insikt/lärdom är under konstant utveckling och ibland förändring. Några saker tror jag dock jag hållit relativt konstant och det är vad jag i grunden gillar för återgivning, det som ger mig mest gåshud och upprymdhet när jag lyssnar. Här kommer några insikter där jag är på min audiofilresa just nu. De blir ju inte annat än mycket subjektiva. 1- En insikt jag fått med tiden är den @Daniel refererade till om någon som skattade likheten mellan live och Hifi. Det är lite olika sporter. Däremot är det bra att ha referenser till live (om man nu gillar det) och välja de egenskaper som tar ljudet mer åt live-hållet. 2- Jag håller också med @AlfaGTV som skriver att dynamik och kraft är viktigt. Jag tycker det är det som skiljer live från hifi mest av allt. Den insikten kom som kanske den första insikten i denna hobby. Det är numera ett axiom för mig. 3- En annan insikt för mig är att det är svårt att diskutera vad man gillar audiofiler emellan eftersom vi hör olika och tycker olika och går igång på olika sorters återgivning. Det gemensamma för alla som tar denna hobby på alvar är att de flesta av deras system låter jättebra även om det är olika produkter med fundamentalt olika konstruktionsideer. Enträget testande och matchande ger bra resultat. 4- En diskussion som finns är vilken del i signalkedjan som är viktigast. tex källa eller högtalare. För mig är högtalaren viktigast, men på plats nr 2 är det svårare. Allt är viktigt och ju bättre system man har desto tydligare och viktigare blir det. Det är en insikt som kommit senaste åren. 5- För den stora merparten av högtalare är mycket kraft i förstärkeriet och många watt bra att ha. Jag har levt under den devisen länge, men först när det överdrivs ordentligt visar det sig från sin bästa sida. Stort Headroom är en bra sak i de flesta fall. 6- Att lyssna mycket på musik live och i andras system ger referenser som man har mycket nytta av när man skall forma sitt ljudideal. Mitt senaste vinterhalvår med mycket livemusik satte grillor i huvudet på mig när jag försökte jämföra med mitt eget system och vad som kunde förbättras. Det slutade högtalarförflyttningar som ledde till en subbas. Så hur tråkigt det än kan tänkas vara så är min insikt att det kan vara viktigt att lyssna kritiskt live och försöka förstå hur det låter när man jagar förbättringar i sitt system. (om man nu har live som en referens för musik). 7- Något som hjälpt mig är att lyssna med öronen så klart... men inte bara utan också känna hur återgivningen upplevs i hela kroppen. Det är en likhet med livemusik i de flesta fall. Ett system som inte kan kännas i kroppen har inte samma dragningskraft på mig. 8- Upplevelsen av ett system kan påverkas otroligt mycket av om det är bra eller dåligt på att spela bas. För lite storlek, anslag och kraft i basen blir anemiskt även om basen är rätt. För mycket blöt bas som kletar ner övriga register orkar jag inte med på sikt. När basen blir rätt faller ofta mycket annat också på plats. 9- Nytt för mig är att streaming och DAC'ar kan låta jättebra numera och det har verkligen och närmar sig mina analoga favoriter, men det är fortsatt en bit kvar tycker jag. Något jag fortfarande väntar på som kanske skall bli en insikt är när jag fattar att det är jättebra med hög upplösning i digitala medier. Jag tycker fortfarande vanlig CD- upplösning låter lika bra som det högupplösta. Inspelningen i sig är det avgörande. Jag har försökt testa massa olika upplösningar och kan kanske höra gradskillnader men inget som jag tycker är avgörande. Jag förstår inte riktigt jakten på det extremt upplösta. Kan någon upplysa mig till ny insikt? Josaa, triomio and P-pan 3 Quote
Josaa Posted June 19, 2023 Author Posted June 19, 2023 9 hours ago, Apexorca said: Min insikt/lärdom är under konstant utveckling och ibland förändring. Några saker tror jag dock jag hållit relativt konstant och det är vad jag i grunden gillar för återgivning, det som ger mig mest gåshud och upprymdhet när jag lyssnar. Här kommer några insikter där jag är på min audiofilresa just nu. De blir ju inte annat än mycket subjektiva. 1- En insikt jag fått med tiden är den @Daniel refererade till om någon som skattade likheten mellan live och Hifi. Det är lite olika sporter. Däremot är det bra att ha referenser till live (om man nu gillar det) och välja de egenskaper som tar ljudet mer åt live-hållet. 2- Jag håller också med @AlfaGTV som skriver att dynamik och kraft är viktigt. Jag tycker det är det som skiljer live från hifi mest av allt. Den insikten kom som kanske den första insikten i denna hobby. Det är numera ett axiom för mig. 3- En annan insikt för mig är att det är svårt att diskutera vad man gillar audiofiler emellan eftersom vi hör olika och tycker olika och går igång på olika sorters återgivning. Det gemensamma för alla som tar denna hobby på alvar är att de flesta av deras system låter jättebra även om det är olika produkter med fundamentalt olika konstruktionsideer. Enträget testande och matchande ger bra resultat. 4- En diskussion som finns är vilken del i signalkedjan som är viktigast. tex källa eller högtalare. För mig är högtalaren viktigast, men på plats nr 2 är det svårare. Allt är viktigt och ju bättre system man har desto tydligare och viktigare blir det. Det är en insikt som kommit senaste åren. 5- För den stora merparten av högtalare är mycket kraft i förstärkeriet och många watt bra att ha. Jag har levt under den devisen länge, men först när det överdrivs ordentligt visar det sig från sin bästa sida. Stort Headroom är en bra sak i de flesta fall. 6- Att lyssna mycket på musik live och i andras system ger referenser som man har mycket nytta av när man skall forma sitt ljudideal. Mitt senaste vinterhalvår med mycket livemusik satte grillor i huvudet på mig när jag försökte jämföra med mitt eget system och vad som kunde förbättras. Det slutade högtalarförflyttningar som ledde till en subbas. Så hur tråkigt det än kan tänkas vara så är min insikt att det kan vara viktigt att lyssna kritiskt live och försöka förstå hur det låter när man jagar förbättringar i sitt system. (om man nu har live som en referens för musik). 7- Något som hjälpt mig är att lyssna med öronen så klart... men inte bara utan också känna hur återgivningen upplevs i hela kroppen. Det är en likhet med livemusik i de flesta fall. Ett system som inte kan kännas i kroppen har inte samma dragningskraft på mig. 8- Upplevelsen av ett system kan påverkas otroligt mycket av om det är bra eller dåligt på att spela bas. För lite storlek, anslag och kraft i basen blir anemiskt även om basen är rätt. För mycket blöt bas som kletar ner övriga register orkar jag inte med på sikt. När basen blir rätt faller ofta mycket annat också på plats. 9- Nytt för mig är att streaming och DAC'ar kan låta jättebra numera och det har verkligen och närmar sig mina analoga favoriter, men det är fortsatt en bit kvar tycker jag. Något jag fortfarande väntar på som kanske skall bli en insikt är när jag fattar att det är jättebra med hög upplösning i digitala medier. Jag tycker fortfarande vanlig CD- upplösning låter lika bra som det högupplösta. Inspelningen i sig är det avgörande. Jag har försökt testa massa olika upplösningar och kan kanske höra gradskillnader men inget som jag tycker är avgörande. Jag förstår inte riktigt jakten på det extremt upplösta. Kan någon upplysa mig till ny insikt? Håller med angående upplösning kontra inspelningskvalitet. Kvalitet på inspelning är viktigare-kanske lite som en bra fotograf är viktigare än en bra (digital) kamera - kanske mycket mycket viktigare! Dock på vissa klassiska inspelning blir skimret av stråkar vackrare och det händer nåt med den känslomässiga responsen när upplösning blir högre…men inte alltid. Apexorca 1 Quote
octavia rs Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 22 hours ago, HansW said: (Obs som del av Stylus är jag representant för Soulnote så ni får ta detta med så mycket salt ni finner lämpligt). Lägg till det i din "signatur" så är din branschanknytning synlig för alla i varje inlägg. calle_jr 1 Quote
HansW Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 1 hour ago, octavia rs said: Lägg till det i din "signatur" så är din branschanknytning synlig för alla i varje inlägg. Det står redan under mitt namn uppe till vänster på varje inlägg. Tänkte bara i detta sammanhang påminna extra om detta. Quote
octavia rs Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 3 minutes ago, HansW said: Det står redan under mitt namn uppe till vänster på varje inlägg. Ja de ser jag men "branschmedlem" säger ju inte så mycket om vilket företag du förknippas med, har man de i signaturen så framgår det vilket företag det är så behöver man kanske inte förtydliga det i inläggen, mest en tanke "Som en värdefull del av forumsverksamheten ser vi möjligheten till kontakt mellan folk i hifibranschen och medlemmar med hifi som hobby. För undvikande av oklarheter skall medlemmar som driver företag eller innehar anställning med anknytning till hifi/musik ange detta i sin signatur. Här passar det även bra med en länk till eventuell hemsida. Tydlighet varar längst. Timbre" Quote
octavia rs Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 Du kan ju alltid kolla med @Josaa och @Daniel hur de gjort i sin "signatur" @HansW HansW and Daniel 2 Quote
calle_jr Posted June 28, 2023 Posted June 28, 2023 On 2023-06-18 at 14:13, HansW said: En lärdom från i år som jag tyvärr behövd lära mig flera gånger är att inte haka upp sig på vissa tekniska lösningar. När det finns så många alternativa teknologier som det gör inom audio blir det svårt att välja väg. Jag har ofta försökt hitta några fasta punkter, principer att utgå från på min ’resa’. En sådan ’slutsats’ jag dragit var att det måste vara bättre med en integrerad streamer/DAC med en integrerad klocka. Med tanke på hur känsliga digitala signaler verkar vara för jitter och annan ’måste’ detta vara en rimlig princip. Jag äger en Linn Klimax Organik streamer som följer denna princip, fått lysande recensioner och jag var mycket nöjd med. Nu har jag installerat en SoulNote Z-3/D-3/X-3 streamer/dac/klocka i tre separata lådor som kostar ungefär lika mycket som Klimaxen men i mina öron låter helt överlägset. Så mycket för principer. (Obs som del av Stylus är jag representant för Soulnote så ni får ta detta med så mycket salt ni finner lämpligt). En liknande lärdom fick jag när vi jämförde an Brinkmann Balance med en Vertere RG skivspelare nyligen (vi representerar bägge märken). Jag skall inte gå in på teknologierna mer än att säga att de grundar sig nästan på diametralt skilda lösningar. Ändå låter bägge väldigt bra, lika på många sätt men med skillnader i ljudet som gör att olika lyssnare kan föredra den ena eller den andra. Hög igenkänning här! Även om det inte finns några absoluta sanningar så mår man kanske bättre av att ha några få hållpunkter för sig själv? Tex bedömd byggkvalitet, robusthet o liknande. Allting kan ju inte handla om hur någonting låter vid ett visst ögonblick, i ett visst system och med ett visst programmaterial. Hur som helst, jag tycker själv om att ha några käpphästar. Problemet uppstår egentligen bara när man försöker pracka på andra sina synpunkter eller ifrågasätter vad andra hör eller inte hör. Det händer att jag gör det själv, men då handlar det inte om "hur det råkar låta", utan oftast om andra aspekter, praktiska eller tekniska. Jag tycker inte att det är oviktigt. HansW 1 Quote
Harryup Posted July 20, 2023 Posted July 20, 2023 Alla mina bästa ljudupplevelser i hem har varit med lättdriva högtalare typ monitorhögtalare med horn. 2 av upplevelserna har varit med lite olika basar med Lowther PM4 som bredbandare i horn. Och den andra har varit med Tads drivers. Dock gick det ju inte att spela all typ av musik eller alla inspelningar men det som lät bra har jag aldrig hört några normaltrögdriva högtalare vara i närheten av. Vanliga högtalare kan spela enormt vackert, men dynamiken och upplösningen särskilt på låg nivå finns inte riktigt där. Och det är också lite så jag känner med vanliga högtalare kontra horn, med horn kan man spela på lägre nivå och ändå höra allt medans vanliga högtalare kräver sin nivå för att komma i balans. Vanliga högtalare låter högt/för högt om man spelar högt, så låter det inte live med akustiska instrument. Det blir bara lite högre med full orkester. Kan rekommendera vaktparaden som referens. Och med dsp och digitala filter kan man också tämja horn så det sista honket försvinner. Personligen skulle jag inte välja uppspelning utan aktiva filter och dsp idag. Men jag har faktiskt kompromissat med att spela med horn hemma och har istället just nu aktiva högtalare ifrån Linn. Är bekvämt men jag har ju inte sålt mina drivers utan det blir en hornanläggning också för alternativ lyssning. Quote
Recommended Posts