P-pan Posted June 10, 2023 Posted June 10, 2023 Här någonstans tar det sin början... ... själfullheten, passionen och till sist musiken. Josaa, AlfaGTV, SOUND BY VINYL and 5 others 8 Quote
P-pan Posted June 11, 2023 Author Posted June 11, 2023 Lise & Gertrud släpper en vinylskiva från deras spelning på Nalen och Stylus Audio får äran att vara arrangör för "partyt". I 25 år har de kamperat tillsammans och nu är man tillbaka på Nalen, där man en gång började, för en ny omgång framträdanden. Man drar igång den 20 oktober och har ett flertal uppträdanden fram t.o.m 25 november... om nu schemat inte blir ändrat. https://www.nalen.com/konsert/2023/lise-gertrud/ Vad ska man säga... "livs levande musik" ... lite fusk med p.a får man väl ändå tåla tycker jag... om nu någon mot all förmodan skulle tycka annat tänker jag. Vilken närvaro, vilka tjejer, skratten och kommentarerna. Det här lilla partyt var supertrevligt att få besöka och med tanke på det förhållandevis få antal gäster som var inbjudna så blev det dessutom massor mer tid till att samspråka och mingla med både tjejerna och deras duktiga ljudtekniker, som jag glömt namnet på... sorry Väl igång framför mikrofonerna så var det inget fel på stampa takten-känslan heller... Josaa, lindvall, Apexorca and 9 others 10 2 Quote
Daniel Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 David är namnet på den supertrevliga mannen som rattar välljudet, både vinylen och live. 😃 calle_jr and P-pan 1 1 Quote
P-pan Posted June 11, 2023 Author Posted June 11, 2023 1 hour ago, Daniel said: David är namnet på den supertrevliga mannen som rattar välljudet, både vinylen och live. 😃 Tack Daniel. Jag ställde några frågor till David, från en mer hifibetonad vinkel såklart, och han var riktigt snabb på att svara med utlägg om "varför" o.s.v. Ska jag vara helt ärlig så var hans "fikonspråk" precis lika krångligt som vårt eget så jag hängde inte riktigt med i svängarna Får överväga att helt enkelt ta med ett inspelningsbart media/fickminne till nästa gång våra vägar möts. Oavsett så var han mer för kvalitetsljud än något annat... sen hur man når dit kan man nog diskutera en hel del om märkte jag. Efter en liten intruduktion av albumet och lite annan historik angående damerna och deras musik så var det igång med musicerandet... lindvall, Terminator, calle_jr and 5 others 8 Quote
calm Posted June 12, 2023 Posted June 12, 2023 Kul och annorlunda event! Duon vet jag med mig att ha hört för ganska länge sedan. Men vet att de spelar på ett intressant och annorlunda sätt och kombinationen röster-cello ger mycket intressanta klanger. Livemusik är utan tvekan det som ger mest oavsett om ljudet är PA-förstärkt eller inte så kommer man alltid närmare musiken och får man en mix direktljud och PA, men får mimiken och känslan för musiken på ett helt annorlunda sätt. Att de hålla på i 25 år är imponerande! Synd att det kolliderade för egen del med en bogsering av båten till varv, skulle mycket hellre varit med här! Hoppas att vinylen ger ett litet plåster på såret att inte kunnat vara med denna gång. Calm calle_jr, Josaa and Daniel 3 Quote
Linkan Posted June 12, 2023 Posted June 12, 2023 Har sett dem ett otal gånger och deras (och Ulla-Karin Lindkvist heter väl hon som skriver om texterna till svenska tror jag) tolkningar är alltid bra. Life on Mars etc har varit magiskt bra, speciellt på ångbåten Blidösund med Stockholms skärgård som inramning. Alltid sevärda tycker jag även om det inte hanns med i lördags. byZan, Josaa, calle_jr and 4 others 6 1 Quote
AlfaGTV Posted June 12, 2023 Posted June 12, 2023 Jag fick äran att lägga upp både plattan och artisten på discogs.com Ni får gärna korrigera/rösta igenom releasen: https://www.discogs.com/release/27362019-Lise-Gertrud-Live-på-Nalen Josaa, P-pan, Daniel and 1 other 4 Quote
P-pan Posted June 12, 2023 Author Posted June 12, 2023 Det får bli ett lite mer övervägande bildsvep här då jag har lite annat att pyssla med just ikväll... tiden räcker inte alltid till allt man vill få gjort är jag rädd. "Tjo vad det var livat i holken i lördags" ... skulle man kunna säga Bra fart var det i alla fall mellan varven calm, sprudel, Apexorca and 4 others 7 Quote
sprudel Posted June 12, 2023 Posted June 12, 2023 Där skulle jag ha velat vara med. Älskar verkligen deras skiva ”Live på Nalen” AlfaGTV and Daniel 2 Quote
Daniel Posted June 14, 2023 Posted June 14, 2023 Skivan hittar ni exklusivt hos oss. Bara att komma in och köpa, eller beställa. Om fler på en ort vill ha skivan kan vi prata med en av våra återförsäljare om att skicka flera samtidigt. P-pan, plind, Shift hifi and 2 others 5 Quote
sprudel Posted June 16, 2023 Posted June 16, 2023 On 2023-06-14 at 11:09, Daniel said: Skivan hittar ni exklusivt hos oss. Bara att komma in och köpa, eller beställa. Om fler på en ort vill ha skivan kan vi prata med en av våra återförsäljare om att skicka flera samtidigt. Enbart vinyl? Ingen rip eller ännu hellre CD? Quote
lindome Posted June 16, 2023 Posted June 16, 2023 Fan, släpp hörnflaggan nu HB o kom in i matchen Det är analogt som gäller! CD kan du få en av mig P-pan, Josaa, Daniel and 1 other 3 1 Quote
P-pan Posted June 17, 2023 Author Posted June 17, 2023 Jag har väl kanske inte så mycket mer att tillägga här men oavsett om vi avnjuter musiken via analogt källmaterial eller någon av de mer digitala så är det nog den äkta varan (live) som verkligen griper tag. Med risk för att jag upprepar mig så kan jag inte annat skriva än att... den här lilla spelningen, i sitt minst sagt intima slag, var otroligt trevlig att få bevista och var man glad när man kom så blev man bara gladare och gladare ju längre spelandet fortskred. Att få chansen att ställa frågor och samtidigt umgås/mingla lite socialt med huvudpersonerna Lise och Gertrud var supertrevligt. Och vilka tjejer sen, här fick man svar på tal och var man inte beredd på att ducka så kunde kepsen lätt flyga av Jag fick ju möjlighet att önska en låt, p.g.a födelsedag, men det visade sig att tjejernas repertoar inte inkluderade Pink Floyd så det blev istället en låt som de själva valde. Det blev riktigt bra det också och eftersom de har både Supertramp och David Bowie med på albumet så var allt förlåtet efter det. Pink Floyd borde väl annars alla kunna spela vid det här laget Det var det sista i bildväg. Jag vet inte riktigt hur jag ska tacka alla inblandade för denna musikstund men stora kramar till Lise & Gertrud och deras ljudtekniker David. Stylusgänget får ingen kram, allra helst inte Daniel för han var orakad som vanligt... ... men ni ska ha ett riktigt stort, stort tack för att ni upplät era lokaler för ett dylikt event Sämre sätt än så här kan man ju fira sin födelsedag på så jag tror nästan det får bli lite av en tradition att lyssna på livemusik. Det var länge sedan jag hade en så trevligt dag och till alla er andra som var på besök för att lysssna... supertrevligt att råkas och jag hoppas vi ses snart igen... //Pan lindome, byZan, lindvall and 8 others 11 Quote
Daniel Posted June 17, 2023 Posted June 17, 2023 Tack själv @P-pan Det var supertrevligt. Nästa gång åker skägget av så man får en kram. 😁😂 P-pan and AlfaGTV 2 Quote
sprudel Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 On 2023-06-16 at 19:38, lindome said: Fan, släpp hörnflaggan nu HB o kom in i matchen Det är analogt som gäller! CD kan du få en av mig Du har nog en point där måste jag erkänna. Vi får se. Quote
Recommended Posts