Jump to content

All time high...

P-pan

Recommended Posts

Instämmer i lovsången om calles engagemang och kunskap som han välvilligt delar med oss andra. 👍🏆🏆🏆🏆🏆🍾💐

På forumet möts olika ingångslägen från ingenjörsperspektivet och vi som kanske har en annan bakgrund, men som förenas i intresset för musik och musikåtergivning. Alltid roligt att tjabba och få nya inputs och kunskaper.

Grattis för ett gott ledarskap med glädje och gott humör och den goda tonen och respekten som alltid gällt! Ser fram emot nästa 10.000 inlägg.

Calm

20 hours ago, ulfsan said:

År efter år! Bild efter bild!! Tråd efter tråd!!!

Tack.

Ett forum blir inte bättre än sina medlemmar :foldedhands:

Vi pratar lagom ofta om hur vi vill att forumet ska upplevas, atmosfär och hur vi bemöter varandra.

Det är såklart det viktigaste och trots allt en hygiennivå.

Men vi pratar inte så ofta om vad vi vill att forumet ska avhandla.

Jag har en känsla av att intresset inte är så jättestort för de ämnen som intresserar mig allra mest.

Jag antar att det beror på mitt angreppssätt och att jag har en tendens att ge för teoretiska beskrivningar, jag vet inte.

Men jag tycker själv att en beskrivning av något börjar med vad detta något är och hur det fungerar, hellre än vad det kostar och vilka färger det finns i.

Jag tycker att det är spännande att få reda på vad man tror att Tjajkovskij tyckte om Bach och Vivaldi, trots att det inte har omedelbart att göra med hans musik.

Jag vill gärna få reda på hur Verity Monsalvat fungerar i detalj, även om jag aldrig har råd att köpa ett par.

Osv.

Vad är era spaningar om hur forum behöver utvecklas för att fortsätta attrahera:question:

2 hours ago, calle_jr said:

Jag har en känsla av att intresset inte är så jättestort för de ämnen som intresserar mig allra mest.

Jag antar att det beror på mitt angreppssätt och att jag har en tendens att ge för teoretiska beskrivningar, jag vet inte.

Jag intresserar mig för i princip samma saker som du, men har en betydligt lägre nivå för det tekniska och kan inte alltid fullt ut ta till mig tekniken.

Däremot lär jag mig långsamt men säkert mer och mer genom det du skriver om teknik, men på min nivå.

Eftersom min hörsel funkar och intresset för musiken är stort så blir mitt fokus på hur det låter och inte exakt varför i samma utsträckning även om det är intressant. 

Men jag tycker själv att en beskrivning av något börjar med vad detta något är och hur det fungerar, hellre än vad det kostar och vilka färger det finns i.

Så för mig blir denna mening mer: -  Men jag tycker själv att en beskrivning av något börjar med hur det låter och hur det fungerar mer som kuriosa, hellre än vad det kostar och vilka färger det finns i.

Vad det kostar är en ickefråga när jag bedömer hur det låter. Det blir ju bara en viktig del om man skall köpa det. Det låter ju varken bättre eller sämre av ett pris. 

Hur det ser ut spelar en viss roll men det fäller inget avgörande.

Vad är era spaningar om hur forum behöver utvecklas för att fortsätta attrahera:question:

Det fungerar bra som det gör. Det är kul med olika infallsvinklar på saker. Att vi tycker och hör olika gör att vi inte kan hitta ”det perfekta ljudet” för alla  och denna syn tycker jag genomsyrar detta forum. Dock inspireras jag  och säkert andra också av allas olika strävan och insatser även om man inte alltid gör samma själv. Det viktiga är att vi har kul och trevligt. Det har jag. 

För egen del tycker jag nog att intresset för hifi och musik har precis som sagts tidigare har många olika ingångar och för egen del var i begynnelsen för sådär en 50-60 år sedan inriktat på konstruktion, teknik och mätvärden. Allt efter åren har förflutit så har intresset för akustik, lyssning och att lita på hörseln som utvärderare tagit över. Test, lyssning och utvärderande har blivit en gren som utvecklats fullt ut istället. Vad som hörs är viktigare för mig än varför. Musikens innehåll, mening och framförande och även dess historia är något som intresserar mig mer och mer och har utvecklats hos mig. Det är mina utgångspunkter.

Om man väger det mot forumets inriktning så finns det olika ingångar och utgångspunkter där en hel del ligger på varför. Konstruktion kanske inte i alla lägen är lättförståeligt för en som inte har ingenjörsbakgrund på en högre nivå, men några korn pickas upp även av en blind höna. Så fortsätt med det! Men för balansens del tror jag att det är viktigt att betona att det är musiken som är det viktiga i sammanhanget. Artikel-forumet har en slagsida av konstruktion och många av dessa har mycket hög nivå och kanske inte går att återfinna någon annan stans. Så fortsätt med det! Men kanske lite mer om musikhistoria?

Musik är svårt att beskriva i ord, i vart fall om man har ambitionen att beskriva hur det låter. Musik byggs också likt konstruktion upp av komposition dvs något som baseras på det som kallas harmonilära. Här saknar jag någon musiker som kan förklara dennas varför. I mina universitetskurser i musikvetenskap fanns en del i detta ämne med musikanalys som grund. Det skulle berika!

Sedan blir det av naturliga skäl en hel del fokus på prylar i form av burkar och kablar som gör ditten och datten med ljudet. Där kan jag ibland uppleva lite väl mycket av lite illa dold marknadsföring av egensålda produkter. Man får väl söka en kritisk grundinställning och tillämpa lite sund källkritik. Men det är upp till var och en att avgöra.

Så sammanfattningsvis kan jag tycka att forumet håller en hög klass och att tonen är god där alla tillåts att utveckla sina ståndpunkter utan att få på skallen om man inte tycker som flertalet.  Och att balansen är god mellan olika utgångspunkter, även om det "tekniska" har en viss slagsida och kanske skildrar olikas intresseområden.

Calm

6 hours ago, Apexorca said:

hur det låter

48 minutes ago, calm said:

Så fortsätt med det! Men kanske lite mer om musikhistoria?

Instämmer, och det ni bidrar med tycker jag är vad som gör forumet mest intressant; att skapa balans mellan flera helt olika infallsvinklar och delar av hobbyn. Var och en kan behålla sin stil och sina käpphästar. Det är viktigt i längden att man känner sig trygg i sin uttrycksform. Man kan ha mycket att säga utan att behöva vara bra på att skriva.

37 minutes ago, calle_jr said:

Man kan ha mycket att säga utan att behöva vara bra på att skriva.

Eller tvärt om! Men det är väl det som gör forumet ”allmänt” och man måste ju inte läsa allt om man inte vill. Ex. Jag läser (skummar oftast igenom) dina och andras tekniska inlägg, trådar och ibland hittar även jag något som jag förstår och kan dra nytta av, det har genom åren faktiskt fastnat en del. Så forumet fyller sin funktion oavsett nivå på  kunskap, erfarenhet, skrivförmåga, ämnen etc.

Håller med och tycker såsom bl a  @Apexorca och @calm skrev ovan:sunglasses:

/byZan

12 hours ago, calle_jr said:

Jag är nog inte rätt person att svara på vad som attraherar andra men kan kanske försöka förklara vad som är attraktivt för mig.

Det är en bra blandning av ämnen och samtalstonen är bra.

Både teknik och subjektiva intryck tillåts och graden av ifrågasättande är rimlig.

Entusiasmen inför det som beskrivs är hög och det är viktigare att förmedla sin egen uppfattning än att ifrågasätta andras.

Både musik och teknik avhandlas och kopplingen mellan dessa dessutom.

Det finns förstås fler punkter om jag tänker efter en stund till men det får räcka för den här gången. För egen del försöker jag skriva om det som intresserar mig och i möjligaste mån få entusiamen att lysa igenom. Det kan vara teknik, musik, subjektiva intryck, mätningar eller ren HiFi-filosofi. Det viktigaste är inte att övertyga någon annan om något eller att få mig att ändra synpunkter utan det är nog resan som jag försöker beskriva? 

14 hours ago, calm said:

För egen del tycker jag nog att intresset för hifi och musik har precis som sagts tidigare har många olika ingångar och för egen del var i begynnelsen för sådär en 50-60 år sedan inriktat på konstruktion, teknik och mätvärden. Allt efter åren har förflutit så har intresset för akustik, lyssning och att lita på hörseln som utvärderare tagit över. Test, lyssning och utvärderande har blivit en gren som utvecklats fullt ut istället. Vad som hörs är viktigare för mig än varför. Musikens innehåll, mening och framförande och även dess historia är något som intresserar mig mer och mer och har utvecklats hos mig. Det är mina utgångspunkter.

Om man väger det mot forumets inriktning så finns det olika ingångar och utgångspunkter där en hel del ligger på varför. Konstruktion kanske inte i alla lägen är lättförståeligt för en som inte har ingenjörsbakgrund på en högre nivå, men några korn pickas upp även av en blind höna. Så fortsätt med det! Men för balansens del tror jag att det är viktigt att betona att det är musiken som är det viktiga i sammanhanget. Artikel-forumet har en slagsida av konstruktion och många av dessa har mycket hög nivå och kanske inte går att återfinna någon annan stans. Så fortsätt med det! Men kanske lite mer om musikhistoria?

Musik är svårt att beskriva i ord, i vart fall om man har ambitionen att beskriva hur det låter. Musik byggs också likt konstruktion upp av komposition dvs något som baseras på det som kallas harmonilära. Här saknar jag någon musiker som kan förklara dennas varför. I mina universitetskurser i musikvetenskap fanns en del i detta ämne med musikanalys som grund. Det skulle berika!

Sedan blir det av naturliga skäl en hel del fokus på prylar i form av burkar och kablar som gör ditten och datten med ljudet. Där kan jag ibland uppleva lite väl mycket av lite illa dold marknadsföring av egensålda produkter. Man får väl söka en kritisk grundinställning och tillämpa lite sund källkritik. Men det är upp till var och en att avgöra.

Så sammanfattningsvis kan jag tycka att forumet håller en hög klass och att tonen är god där alla tillåts att utveckla sina ståndpunkter utan att få på skallen om man inte tycker som flertalet.  Och att balansen är god mellan olika utgångspunkter, även om det "tekniska" har en viss slagsida och kanske skildrar olikas intresseområden.

Calm

Jag håller verkligen med dig @calm.

Jag kom in i denna hobby i början på 2000-talet och fick höra om detta forum för ca 15 år sedan.  Innan dess gillade jag musik och lyssnade bara på utan att analysera hur det lät. Det enda audiofilbetonade draget hos mig var att jag visste att jag ville ha kraft och fysik i återgivningen. Jag hade inte fattat vad HiFi kan göra. Sedan har bland annat detta forum lärt mig sambanden mellan bra återgivning och det tekniska. Så vi kommer inte undan det tekniska även om intresset främst är upplevelsen av musik. 

Jag tycker också som @calm beskriver att gå djupare in i musiken verkligen förbättrar upplevelsen. Att lyssna djupare in i kompositioner, tolkningar och musikernas förmågor. Det underlättas betydligt av bra hifi. Att dessutom läsa om kompositörer, dess liv och historiska sammanhang ökar förståelsen och startar hjärnan och det gör tolkningen bättre av vad jag hör. Jag tycker då jag kan uppleva kompositioner, tolkningar och inspelningen klart bättre. Det är något jag vill slå ett slag för. Då tränger i alla fall jag djupare in i musiken och får en större upplevelse. 

För egen del vill jag gärna koppla tekniken till de känslor som startar i mig vid upplevelsen av musiken. Vissa system är tekniskt fulländade, men startar bara lite känslor andra med tekniska brister kan få mig att stampa takten och få mig engagerad. För mig är att testa testa testa olika saker och lyssna på många olika system för att bättre lära mig vad jag gillar. Det något som Euphonia verkligen öppnat dörrar till. 

Jag tycker det är rimligt att ett forum som detta får tekniks slagsida som du beskriver @calm. De mjukare värdena är svårare att beskriva.

De mjukare värdena i musiken upplever jag mer i hemma hos - reportagen när man är där själv och lyssnar och upplever. Ofta svårt att beskriva i text som då kanske mer tar upp handfast teknisk information, modellnamn och nummer mm.

On 2023-06-13 at 20:34, calle_jr said:

Tack.

Ett forum blir inte bättre än sina medlemmar :foldedhands:

Vi pratar lagom ofta om hur vi vill att forumet ska upplevas, atmosfär och hur vi bemöter varandra.

Det är såklart det viktigaste och trots allt en hygiennivå.

Men vi pratar inte så ofta om vad vi vill att forumet ska avhandla.

Jag tycker att det är spännande att få reda på vad man tror att Tjajkovskij tyckte om Bach och Vivaldi, trots att det inte har omedelbart att göra med hans musik.

Jag vill gärna få reda på hur Verity Monsalvat fungerar i detalj, även om jag aldrig har råd att köpa ett par.

Osv.

"What does good look like" är en nyttig och ett kraftfullt sätt för att skapa en bra framtid.

Jag uppskattar inlägg som ger kunskap. Jag hade gärna sett fler sådana inlägg/trådar. Alltså kunskap man kan basera beslut på. Inte bara inspirations-erfarenheter hit och dit. Men!

Jag uppskattar också att läsa de subjektiva, mer skönlitterära, berättelserna (men i en värld där "allt beror på" är det sällan nån *kunskap* att ta till sig). 

Hoppas att alla förstår att detta inte betyder "bara objektiva mätningar". 

Inser när jag skriver detta, att jag kommit av mig med min tråd angående information om nyheter och "halvfabrikat". :)