Volfram Posted May 27, 2023 Posted May 27, 2023 Upptäcker ni ny musik och delar samlingen på rateyourmusic.com? Jag hade gärna inspirerats av era musiksamlingar och delat med mig av min egen,https://rateyourmusic.com/collection/Volframkarbid/oo,fmt.MP3 För att komma igång skapar man en profil, letar upp en platta, väljer catalog, in collection och format/utgåva. Baserat på samlingen och dina inställningar finns även musiktips. calle_jr 1 Quote
AlfaGTV Posted May 28, 2023 Posted May 28, 2023 Intressant och givetvis ett sätt att dela med sig av favoriter! Jag scrobblar det jag spelar digitalt till last.fm Det är också ett sätt att dela med sig, liksom mina vinyler som kan delas med vänner via discogs.com (där min vinylsamling är inlagd). Min discogs-samling Min Last.fm-profil Inte någon lätt sak att börja en ny indexering på en "ny" sajt dock! Jag ska dock kika lite på ditt utbud, för att se om vi "möts" smakmässigt! calle_jr 1 Quote
Volfram Posted May 30, 2023 Author Posted May 30, 2023 Där hade du ett gäng plattar ja. Kul att du delar! Rätt smidigt att bläddra på discog med large cover. Titlar som jag blev glad att hitta Sarah Klang - Virgo (Göööteborg) Truckfighters - Mania (En instegsplatta till fuzz) Fever Ray - Radical Romantics (Tung artist som visar att Sverige kan också) Skånska Mord - Blues From The Tombs (Såg jag live i en liten håla till stad för länge sen. Minns att sångaren hade ett talarbord) Iggy And The Stooges - Raw Power (En platta som får mig i stämning varje gång) Jag gillar RYM för att det är så lätt att hitta ny musik. calle_jr and AlfaGTV 2 Quote
calle_jr Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 On 2023-05-27 at 11:44, Volfram said: För att komma igång skapar man en profil, letar upp en platta, väljer catalog, in collection och format/utgåva. Ska kolla runt lite där. Började lägga upp skivsamling på Discogs för 11 år sedan, men stupade nånstans vid bokstaven N, och klassiska LP, soundtracks, compilations mm hann jag inte ens börja med. Har därefter bara lagt upp nyinköp. Så jag lär inte mäkta med att lägga upp nån annanstans. https://www.discogs.com/user/Calle_jr/collection Man gillar ju inte all musik man köper. Inte sällan är det chansningar. Man kanske borde lägga upp en katalog med ”My recommendations”? AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 Jag använder inte "ratings" vare sig i discogs, i Roon eller nån annastans, men det kanske skulle kunna vara en hyfsat smidig väg? För övrigt tycker jag det är rätt kul med ett sådant stickprov i biblioteket såsom det här blev. Shostakovich, Goran Bregovic, Candlemass och Dead Can Dance på samma sida liksom! 😂 Bra spännvidd Calle_Jr! Lite nyfiken på hur du löser din förvaring? För jag kan inte minnas mig ha sett att du har ens det du reggat i discogs i ditt lyssningsrum? calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 4 hours ago, AlfaGTV said: Lite nyfiken på hur du löser din förvaring? För jag kan inte minnas mig ha sett att du har ens det du reggat i discogs i ditt lyssningsrum? Det finns på tre ställen, med klassiskt+soundtracks+boxar i köket. De flesta cd, rullband och andra format har måst flyttas från lyssningsrummet. OT; Det skulle vara effektivt att bygga två rader med 10 utdragbara arkivlådor per rad. Måste snart göra något sådant. Tips på passande arkivlådor? Quote
AlfaGTV Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 35 minutes ago, calle_jr said: Tips på passande arkivlådor? Inte direkt, men jag började tänka i IKEA-kökslådebanor efter att vi resonerat om exponering av omslagen utåt, snarare än kortsidan på albumen. Jag vet inte vad de banorna är godkända för, men 40-50LP borde de väl kunna svälja? Den här tråden var nog utgångspunkten för diskussionen: calle_jr 1 Quote
Volfram Posted June 15, 2023 Author Posted June 15, 2023 On 2023-06-03 at 09:34, calle_jr said: https://www.discogs.com/user/Calle_jr/collection Superkul! Jag ska kolla igenom efter jag bättrat på spellistan till midsommar On 2023-06-03 at 09:34, calle_jr said: Man gillar ju inte all musik man köper. Det händer nog aldrig mig längre då allt köps digitalt. I min samling finns bara musik jag lyssnar på. Tycker det är distraherande när det letas efter något att lyssna på. calle_jr 1 Quote
Recommended Posts