AlfaGTV Posted May 27, 2023 Posted May 27, 2023 Jag drabbades av igenkänning och fnissande när jag kikade på filmen! Men det fick mig att fundera lite också, vore det inte trevligt att kunna presentera flera omslag på den lilla väggyta som kvarstår i lyssningsrummet? Hur gör ni? Jag har några kompisar som är mera hipsters än audiofiler och de flesta av dessa har "ramar" som snabbt kan öppnas där LP'n snabbt kan bytas/nyttjas. Jag hade älskat om IKEA hade gjord "utdragbara lådor" med plexifront till Kallax/Expedit så man kunna dra ut K-L-M och bläddra fram Kraftwerk däri, men också se de trevliga omslagen i resp fack. Hifi_Perrra, SOUND BY VINYL, Sammy and 2 others 4 1 Quote
P-pan Posted May 27, 2023 Posted May 27, 2023 Lådraden längst ner... ? SOUND BY VINYL, bigblue, calm and 6 others 9 Quote
AlfaGTV Posted May 29, 2023 Author Posted May 29, 2023 Den där var tamesjutton helt okej! Men det verkar vara en skräddarsydd installation. IKEA kökslådor med glasskiva som front? Quote
P-pan Posted May 30, 2023 Posted May 30, 2023 On 2023-05-27 at 09:58, AlfaGTV said: Jag hade älskat om IKEA hade gjord "utdragbara lådor" med plexifront till Kallax/Expedit så man kunna dra ut K-L-M och bläddra fram Kraftwerk däri, men också se de trevliga omslagen i resp fack. Med lite handpåläggning så borde väl det gå att ordna. Finns det inte redan en IKEA-hack på området ? AlfaGTV 1 Quote
calle_jr Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 1 hour ago, AlfaGTV said: jag började tänka i IKEA-kökslådebanor efter att vi resonerat om exponering av omslagen utåt, snarare än kortsidan på albumen. Jag vet inte vad de banorna är godkända för, men 40-50LP borde de väl kunna svälja? De måste kunna ta minst 150LP om det ska vara någon idé. En hylla i Expedit/Kallax är ju 33cm bred och 40cm djup och tar 80LP om man har plast och innern bakom konvolutet. Så utdragbara lådor bör vara 70-80cm djupa. Platsbygga? Quote
Josaa Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 Jag brottas också med hur man förvarar vinylen. Har inte så stora problem med de skivor som inte har så stor rotation. Jag skissade på denna lösning för de skivor man spelar mycket och som man vill ha nära spelaren. Funderar på att göra en kommersiell produkt av det. Der är lätt att flytta lådorna.. AlfaGTV, Hifi_Perrra and calle_jr 3 Quote
AlfaGTV Posted June 3, 2023 Author Posted June 3, 2023 Jag tyckte de såg trevliga ut Joosa, men samtidigt rymmer den "översta" inte mer än 20-30LP? Helt OK för det som "spelas för närvarande" eller "senast inkommet" och så förvisso. figge, Josaa and calle_jr 2 1 Quote
P-pan Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 Förr eller senare... JWE, Ivery, calle_jr and 7 others 3 7 Quote
P-pan Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 https://www.pinksoulstudios.com/shop/record-cabinet-storage-plans-instant-digital-download https://www.stillwaterwoodworks.com/vinyl-record-credenzas AlfaGTV 1 Quote
Lasse Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 Själv har jag köpt ritning till den här. http://woodworkingfourdummies.weebly.com/products.html Ska bara först… calle_jr and AlfaGTV 2 Quote
calle_jr Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 36 minutes ago, Ampalang said: Själv har jag köpt ritning till den här. http://woodworkingfourdummies.weebly.com/products.html Ska bara först… Grymt! Exakt så, fast 70cm djupa för två rader. Det sväljer 2500 LP. Perfekt! Quote
VoicesInMyHead Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 alla har vi ju såklart lite olika behov och för er som har flera tusen skivor är ju de stora kabinetten med djupa utdragbara lådor kanske det enda riktiga alternativet. jag själv spenderade gårdagen med att gallra bort skivor som jag inte känner att jag kommer lyssna på i första taget vilket faktiskt blev fler än jag trodde. man vill ju fortfarande ha kvar dem, men de behöver inte vara lika tillgängliga och det känns faktiskt skönt att plocka bort dem så det blir enklare att hitta fram till något jag VILL lyssna på så jag känner mig väldigt nöjd med det. däremot, för de skivor som jag vill lyssna på, skulle jag gärna se att jag kunde bläddra bland dem likt en skivaffär med en bra översikt istället för att bara se ryggarna på dem, vilket dock såklart alltid har varit enklaste vägen ut. därför skulle jag gärna ha något i stil med detta. möbeln nedan tar 300 skivor vilket jag tro skulle vara ganska lagom för mina prioriterade skivor och jag kan se hur det skulle kännas rätt "najs" att stå där och bläddra mellan dem. https://www.atochadesign.com/products/the-record-stand en liknande variant som tar hela 700 skivor utan att det ser ut att vara så mycket utan den ser förvånansvärt nätt ut. https://www.symbolaudio.com/shop/luxe sen kan jag på sätt och vis uppskatta tanken med en kombinerad lösning för första sortering och andra sortering (ryggarna utåt!) likt den nedan (450 skivor). https://www.lpbin.com/lpbin2.html nu har jag bara googlat lite snabbt, men det måste ju finnas massor av kreativa och bra lösningar där ute, det är ju inte direkt något nytt problem det här. och sen får det ju gärna se snyggt ut också! Josaa, calle_jr, P-pan and 7 others 10 Quote
P-pan Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 Tur att jag har en snickare nära mig... Riktigt bra inspirationskälla det där Voices... AlfaGTV and VoicesInMyHead 2 Quote
Ivery Posted June 4, 2023 Posted June 4, 2023 11 hours ago, VoicesInMyHead said: jag själv spenderade gårdagen med att gallra bort skivor som jag inte känner att jag kommer lyssna på i första taget Gömmer mina skivor som jag inte måste ha daglig tillgång till i ett sidobord. Förvaringen har tre avdelningar där större boxar och skivor jag vill ha någorlunda tillgängliga står till ytterst. Skivorna som ska kunna spelas närsomhelst står i en flightcase. Den är dock full, så det kanske får bli en till vad det lider. Eller så bygger jag på sidobordet med ytterligare en våning, men då finns risken att det blir så tungt att det inte går att flytta. Hade hellre haft någon av de vackra lösningar som presenterats ovan men på grund av platsbrist får det bli funktion före skönhet. byZan and calle_jr 2 Quote
VoicesInMyHead Posted June 5, 2023 Posted June 5, 2023 när man är sjuk och inte orkar göra så mycket så blir det soffläge och dokumentärer eller serier på tv. igår så såg jag iofs en ganska dålig dokumentär om "vinylens revansch" men det var lite kul att de besökte Sveriges största vinylfabrik i Lindome(!) som tydligen Mickey D är delägare i. jag hade ingen aning om att det låg en sådan fabrik där, men det kan ju förklara ett och annat, en del som trillade i grytan när de var små osv.... @lindome AlfaGTV and Govinda 1 1 Quote
lindome Posted June 5, 2023 Posted June 5, 2023 @VoicesInMyHead Tror inte jag har någon platta som är pressad där faktiskt..... Möjligen nån reggaeplatta med Daniel Lemma Dock roligt att den finns här och de verkar ha fullt upp VoicesInMyHead 1 Quote
calle_jr Posted June 5, 2023 Posted June 5, 2023 20 minutes ago, lindome said: de verkar ha fullt upp Vet du om de mastrar också? Quote
lindome Posted June 5, 2023 Posted June 5, 2023 @calle_jr Tveksamt, däremot finns det även en inspelningsstudio som vår vän Mats hjälper till att serva utrustning hos - Spinroad Recording Studios (spinroadstudios.com) Där gör de säkert mastrar också. calle_jr 1 Quote
Bebop Posted June 13, 2023 Posted June 13, 2023 Det blir lätt en fråga om volym. De lösningar @VoicesInMyHead visar tycker jag är fina och jag har själv haft liknande under åren. Men det är svårt att smälta in på ett hemtrevligt sätt när det samlats på flera tusen album. Jag har dem fördelade på ett par rum en trappa upp. Dels huvudhyllan på bilden och sedan utplockat ”skräp” - främst gammal rock och pop och i synnerhet från 80-talet, som huserar i mitt kontor där också tonbanden finns. Jag brukar plocka ner 10-15 album eller alla album av en artist som jag kör som tema under en tid, typ 2 McCoy Tyner om dagen. Jag känner inte behov av att ha allt på armlängds avstånd. shaft, AlfaGTV, lindome and 4 others 7 Quote
Recommended Posts