Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är alltid lika svårt att bestämma mej för vad för musik jag skall välja till veckans skivtips, det finns ju så mycket att välja på. Ofta blir det nått aktuellt jag just lyssnat till eller nått som råkar falla mej i händerna av rena tillfälligheter. Veckans skivtips har lite bäring på en tråd vi hade aktuell för någon vecka sedan, nämligen Hur lyssnar vi egentligen?, inte för att musiken nämdes där utan för att vi diskuterade ett audiologiskt fenomen, nämligen röstigenkänning. I helgen fick jag ett samtal från en gammal klasskompis från gymnasietiden, en person jag under tre år omgicks med dagligen i nio månader om året. Efter gymnasiet hamnade vi på olika utbildningsanstalter och har, förutom vid ett kort tillfälle på T-centralen (i Stockholm) 1986, pratat med varandra på 22 år. För att hälla vatten på Timbres katt, så tog det väll 10 sekunder innan vi fallit tillbaka i samma tugg som då :blush

Givetvis var det musik som samtalet gled in på, min kompis hade varit på besök i föräldrahemmet pågrund av att huset skall säljas och hittat igen en hel hög av LP skivor från perioden när vi umgicks. Och, trodde han, att några av dom faktiskt var lånade från undertecknad. Och nog kunde det vara sant, kom vi framtill efter en stunds resonerande fram och tillbaka, han, som satt och bläddrade mellan plattorna frågade plötsligt, har du hört Steve Forberts senaste? Inte det misnta blev mitt svar, jag har inte hört nått nytt från honom sedan slutet av åttio-talet! (Jag höll nästan på att fråga, lever han fortfarande?). Samtalet fortsatte om hur mycket vi hade lyssnat på hans första tre plattor och om vilka av låtarna som var bäst!

Nu står jag här på Nostalgivägen 1a och har spelat dom gamla slitna Vinylena flera gånger under veckan, jag har hittat Steve Forberts updaterade site, så biografin och discografin får ni kolla in där.

Veckans skivtips är alltså Steve Forberts tre första LP-skivor :

Aliveonarrival.jpg

Alive on Arrival (1978) [Epic/Nemperor Rcords 32053]

Jackrabbitslim.jpg

Jackrabbit Slim (1979) [Epic/Nemperor Rcords 83879]

Littlestevieorbit.jpg

Little Stevie Orbit (1980) [Epic/Nemperor Rcords 84501]

The promise that came with Forbert's first release has been steadily fulfilled with each new album, and this one is no exception.  While the limitations of his voice can be a trifle annoying, Forbert is writing some of the best songs around. He is at his best in reflecting affectionately on people and incidents. "Song for Carmelita," "Rain," "One More Glass of Beer," "Schoolgirl," and "Song for Katrina" are examples.  His angrier songs, such as "Get Well Soon" and "Laughter Lou," are well structured but lean toward the pretty side.  Generally, though, this is a solid album.

Tyvärr verkar det som "Little Stevie Orbit" inte finns återutgiven.. Musikaliskt, slutligen befinner sig Steve Forbert i gränslandet CountryRock/Singer Song Writer facket. Hans enda US top 20 hit finns på albumet "Jackrabbit Slim", låten Romeo's tune finns att lyssna på här i en live inspelninge från Palladium i New York City 1979.

/ptr