Jump to content

High End 2023


lindome

Recommended Posts

30 minutes ago, lindome said:

Bäst:

 - Soundsmith:tongue::thumbsup: Galet bra tycker jag. Det pratas ibland om pickuper med boogiefaktor respektive precisionsverktyg. Soundsmith kombinerar detta på nåt unikt sätt oavsett om det spelar med Hyperion eller med Strain Gauge uppsättningen. De har alltid haft ett rum på bottenplan - så även i år. 

Det finns några fördelar med dessa rum jämfört med rummen uppe i atriumen. De är väldämpade och oftast inget rum med musik vägg i vägg. Av någon anledning var detta rummet alltid "tyst" (dvs inte massa tjat). De som kommer in sätter sig ner och lyssnar, pratar ev när det byts skiva men inte under låtarna! Frågor o snack med representaterna som står utanför rummet.

 

Roligt. Jag tycker också alltid att Soundsmith  levererar i München. Peter Ledermann är en fantastisk konstruktör, innovatör och människa, och hans kunskap om vinyl är oändlig. Strain Gauge systemet är i min värld helt unikt. Det finns inget som kopplar spåren så precist till högtalarkonerna som detta. Men Hyperion med MCP2 ligger inte långt efter och erbjuder ett annat, lite mer älskvärt ljud. 

 

Förvänta er ett dedikerat Strain Gauge event under 2023. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

det var ju synd att det inte var ett kombinerat bandspelar event för dig @lindome, det kunde ju nästan varit värt att åka till Stockholm för? :winking:

 

Allt går att fixa om intresse finns. Nu när du säger det så känns det väldigt lockande. 😀

Link to comment
Share on other sites

Tack för fina bilder och texter - här kommer ett litet reportage till:smile:

 

Vi var på mässan under 2,5 dag, och ändå fick vi inte med allt. De borde förlänga mässan till en vecka!

 

Hursomhelst tänkte jag ta det i nån sorts personlig rangordning. Fokus på högtalarna, även om elektronik och ljudkälla givetvis har stor påverkan. 

 

Det går inte riktigt att ta med Western Electric-rummet (spelande Cantate Domino (proprius), O Helga Natt) för det är nåt helt annat än "vanlig hifi".

Knökfullt i rummet och ingen lämnade - gåshud!!!  Även kinesernas ESD Acoustic gör nåt som vanliga system inte fixar - att ge en 100% trovärdig känsla av att här spelar en riktig orkester. Tummen upp, 5 plus - välj själv. Sen behöver man en halv gymnastiksal men det är en annan femma...Extrapoäng för att de bjöd på prima tysk öl efter kl 18!

 

chyW83F.jpg

 

Som många andra har jag gått o kärat ner mig i retro-stilen. Det finns några som låter riktigt trevligt.

Först ut Wharfedale Linton som har en låg prislapp och har en fanér som ser riktigt bra ut! Tyvärr lite lådljud. Funderar på att köpa ett par, staga upp lådan och sätta in några riktigt bra element/delningsfilter. Kan knappt bygga en tomlåda för samma pengar.

 

Sen har de humor, extrapoäng för det

 

Hp2rW9s.jpg

 

 

Lite upp i ljudkvalité och riktigt snygga,  Pylon Audio Jade 20.

Underbara högtalare för rimliga pengar. Kanske ett alternativ för källaren?

 

eRLkHpN.jpg 

 

Sen låter ju alltid Harbeth bra - så även denna gång. Tror de spelade på 40.3. Dock en helt annan prislapp...

Det finns massor av bra system på Highend 2023, kan inte nämna alla. Så för min del hamnar vi på min högst personliga topp 3 nu.

 

Bronsmedalj till Wilson Audio som i princip lät bra i alla rum där de var med. Kanske minst bra ihop med Nagra (av nån outgrundlig anledning).

Magiskt bra med d´agostino. Ett jäkla grepp i basen, organiskt mellanregister och en bra diskant som inte sticker ut (på ett negativt sätt). Väldigt engagerande!

 

Z7dg4iV.jpg

 

 

Höll på att glömma Verity Florestan - får bli delad bronsmedalj. De lät holografiska, transparenta, följsamma och helt utan "lådljud". Inget som sticker ut, men ändå väldigt dynamiska.

Kanske den öppna konstruktionen i mellanregistret gjorde sitt till?

 

y9C0rQW.jpg

 

 

 

Silvermedaljen till Odeon Audio. Hornladdning men de låter inte "horn" det minsta. Fritt svävande ljud, gåshud och en stor snabb bas som bara levererar. Låter otroligt homogen och rytmisk! Hatten av!

 

XyQGLNn.jpg

 

Guldmedaljen då. Ett rum som vi höll på att missa och först hittade sista dagen. Ett minne som sitter kvar och kommer göra så under lång tid. De spelade varierad musik, och inte typiska demolåtar. Bl.a. Metallicas - Nothing Else Matters (som är en ganska medioker inspelning med en del s-ljud och platt ljubild). De spelade delar av Pink Floyd The Wall, Maria Mena (Listen to Your Heart) och nåt klassiskt stycke (okänt för mig).  Allt lät otroligt bra och engagerande. Ljudbilden var enorm och sträckte sig ungefär en meter utanför högtalarna i sidled. Om man stod utanför vänster högtalare (som jag vid ett tillfälle gjorde), kunde man ända tydligt höra höger högtalare.  

 

Denna anläggning gav gåshud vid flera tillfällen och en tår i ögat. Tror kanske att VAC:s stora monoblock kan ha gjort sitt till. Folk satt kvar (länge) och det var nåt speciellt som hände i detta rum.

 

Jag pratar förstås om Kroma Atelier Mercedes :grinsmilingeyes:

 

WhCHMbb.png?1

 

Vi hade en superkul vistelse på mässan - rekommenderas varmt!

 

Om man mot förmodan skulle tröttna kan man gå över gatan till Motor World.

Helt otroliga sport- och entusiastbilar. Bara att kliva in och njuta! 

https://motorworld.de/en/munich/

 

Link to comment
Share on other sites

Bra reportage. @secanbj, @lindome och avslutningen av @deerhunt

Tack för att ni inte räds att dela personliga uppfattningar om hur olika system lät.

 

Jag känner igen era omdömen i stora draftad sedan tidigare mässor. Ofta verkar samma system spela bra. Då börjar det bli signifikant. Det finns alltså massa olika bra Hifi och sådant som inte är lika bra. Att Koreanen med högtalare från 1920-talet spelar bland de bästa på mässan vidhåller jag är en tankeställare för andra som försöker uppfinna hjulet igen ingen och igen. Kunde man gör så bra saker på 20-talet så tycker jag inte utvecklingen gått så fort faktiskt. 

Det Koreanen gör beundransvärt och borde värderas högre än jag tycker det gör. Alla borde få den referensen. Den är mycket nyttig. 

Att det låter bra tror jag blir svårt för alla snacka bort. Men hur bra är upp var och en. Att systemen han visar har vissa egenskaper som INGA andra system på mässan når upp till är coolt.  

För så antar jag att det var i år igen eller?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

Att Koreanen med högtalare från 1920-talet spelar bland de bästa på mässan vidhåller jag är en tankeställare


Jag tror det va 2013 som jag blev så glad när jag hittade Koreanens rum, spänd av förväntan satte jag mig till rätta för att få höra ett av dessa fantastiska system. 
När musiken drog igång så stirrade jag bara rakt fram… 

Ärligt talat, jag fattar inte hur alla kan vara så upphetsade över detta! Men det är kanske mig det är fel på🤔

Link to comment
Share on other sites

Dags att runda av lite!

 

Efter 2,5 dagars springande på mässan och dessutom långa promenader till restauranger (enligt @secanbj:grin:) så avslutades lördagen på Augustiner Keller - Biergarten | Augustiner Keller i strålande solsken och exemplarisk bayersk stil:foldedhands:

 

Schweinhaxe, sauerkraut und knödel. Dabei ein paar mass:tongue:

Mat munchen.jpg

Öl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit upptagen sedan Munchen och lider just nu av svårt ryggskott vilket gjort att jag varit sen med  att delge mina intryck från min först high end mässa. Det bästa ljudet har jag redan skrivit om, det var Vertere/FM Acoustics med Acetat: helt otroligt!

 

Det näst bästa jag hörde var VTL/IWilson/Nordost som lät fantastiskt dag 1 men inte riktigt lika bra dag 2. Luke Manley är en fanatiskt trevlig person som var stolt över de nya förstärkarna under Siegfried. 
 

just nu verkar det inte fungera med att uploada bilder….återkommer

IMG_0052.thumb.jpeg.5fc73da7a4e88a9510e81730aac8dd06.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för bilder och text. Förmodligen jättetrevligt få uppleva på plats.👍
Jag har haft som trevlig följetong senaste veckan ta del av material på Youtube. Varit och är rätt mysigt faktiskt.
Kharma, vilka pjäser!

Link to comment
Share on other sites

Ett rum med särskilt intresse för mig var Linn och deras nya högtalare 360. Den skulle kunna vara en tänkbar ersättare till min Komri (om jag skall fortsätta på Linn-spåret för min huvudanläggning). Lät inte så bra dag 1 men OK dag 2 fast Linns ovana med shiwer var påtaglig. Kommer lyssna noggrannare nör de anländer till Sverige.

IMG_0048.thumb.jpeg.69a3af54990187de1d8131e4ecadf537.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Moon by Simaudio lanserade sin nya North Collection son ingav förtroende öven om de bara spelade loungemysik. Välbyggda verkade de vara och ljudet har (enligt mig) en Linnkarakär: bra flyt, upplösning och timing. Inget som stör. 
IMG_0047.thumb.jpeg.77680b573aad7e4eed1206fd5bd2b9a4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ett rum som borde låtigt magiskt var Audivektor med Gryphon Apex/Commander och Brinkmann Balance samt Naim streamer. Dock hängde inte ljudet ihop och det blev inget riktig musik. Subbarna var inte rätt inställda. 
IMG_0089.thumb.jpeg.2e72dd60a301cd970c3c9acdfaa71b3a.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Brinkmanns eget rum hade samma Audiovektorhögtalare fast med Brinkmann elektronik och här var det bra med musiken. Brinkmann kommer med en batteridriven PS till Nucleus och den nya integrerade förstärkaren Voltaire är ett smycke tycker jag.

IMG_0057.thumb.jpeg.faf8e7944fa799019a39cd4c1037c6b7.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ett rum som också lät bra var Magico med Pilium stärkare och svindyra Wadax digitalprylar. Tight och balanserat med bra kraft - dock spelade de inte musik som jag gillade vid besöket.

IMG_0094.thumb.jpeg.eff0e2083975bd35382d9a841418a61a.jpeg

Verkade som de hämtat designinspiration från ett känt synthband:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...