Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter några veckor av alldeles för mycket jobb och en krånglande axel skall vi nu försöka komma ifatt med skivtipsen. Veckans skivtips tillhör serien 1900-talsklassiker varje välförsedd skivsammling bör innehålla ett par inspelningar av!

Jag har rekomenderat denna kompositör tidigare, veckans skivtips är hans sex stråkkvartetter. Hans namn är Béla Bartók, stråkkvartetten som musikaliskt medium anses av många vara den absoluta kompositionsformen; att genom fyra musiker uttrycka en hel värld av musik.

bartok_9.jpg

Bartók skrev sina sex kvartetter under de mest kreativa åren av sitt liv, den första i Budapest 1908 den sjätte i Sannen (Schweitz) och Budapest året innan han tvingas fly till USA (1939). För många kompositörer, inte minst Bartók, är kammarmusiken mer introvärt en musiken för orkester. Detta beror ofta på att kammarmusiken spelades (spelas) i mindre privatare sammanhang och där kunde han prova mer intrikata musikaliska ideér.

Även för mej är stråkkvartetten det mest givande att lyssna till när det gäller "klassisk" musik.

Veckans skivtips är : Béla Bartók - de sex stråkkvartetterna

Som alla besatta musiksammlare så måste man ju ha fler inspelningar av storverk som Bartókkvartterna, jag tror att jag har sju stycken kompletta i hyllan och en mängd inspelningar av singelkvartetter.

Min absoluta favorit är inspelad i April och Juli 1972 :

B000059OBK.08.LZZZZZZZ.jpg B000024DAK.02.LZZZZZZZ.jpg

Véghkvartetten

Den senaste utgåvan på Auvidis (V4870) skulle du hitta orginal upplagen på LP så är den värd minst 200 pix, den mellanupplaga jag har på CD (V4809) har samma omslagsbild som LPn (En oljemålning av kvartetten). Denna inspelning brukar hyllas som den absoluta refferensen av Europeiska resencenter, inte minst när det gäller interpretation.

Nr 2 av favoritinspelningar är :

4577402.jpg

Den Ungerska Kvartettens inspelningar fån tidigt sextiotal, precis som Véghkvartten har dom ett fullständigt grepp på med Bartókska indiomet.

Juliardkvarttens inspelning från 1950 brukar hyllas som en av de definitiva tolkningarna, flera resencenter (ofta Amerikanska) brukar hävda att deras andra inspelning av kvarteterna för Collumbia Masterworks (nu Sony) är bättre än till och med Véghkvartettens, jag har dock alldring riktigt kommit överrens med deras tolkningar, inte på någon av de tre inspelningar jag hört.. (Om ni råkar hitta dom gamla LPna från sextiotalet så plocka till er dom genast, SONY har nämligen med emfas hitintils vägrat ge ut dessa digital!)

B00005Q63A.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

(Pearl CD 147)

Av moderna inspelningar, har jag svårt för Emersonkvartetten (DGG), konkureterna på samma bolag, tyska Hagenkvartetten lyckas däremot bättre, båda kvartetterna består av oerhört drivna kvartettmusiker, men till det som jag tycker illa om hos Emersonkvartetten är deras förmåga att lägga all vikt vid att spela de aldeles perfekta tonerna och samtidigt som dom saknar det där lilla extra vad gäller interpretativ fantasi (Nått som gäller deras inspelningar igenom, dom är perfekta men tråkiga..). Hagenkvartetten är samma slags perfekta kvartett men med ett klassiskt mellaneuropeiskt katedralskolekunnande när det gäller interpretation.

4635762.jpg

(DGG 463 576-2)

Deras fämsta konkurent är den Brittisk-Ungerska Takácskvartten andra inspelning på Decca. Denna kvartett tillhör en av de tre fyra främsta idag och har vid sidan om sitt kvartettspel också ett djup interpretativt kunnande. Jag har ärligt talat svårt att skilja på kvaliteterna i Hagen och Takácskvarteternas interpretation. Bägge har en modern klang som tveklöst spelar Bartóks kvartetter i handen!

B0000042GU.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

(Decca 455 297-2)

Nån här kommer säkert tycka att jag glömt Alban Bergkvartettens två inspelningar (telefunken och EMI) eller Kellerkvartetten (Teldec) eller Tatraikvartetten (Hungaroton) eller Chilingiriankvartetten (Chandos) eller Tokyokvartetten (RCA)? Det beror på att även om alla dessa kvartetter är mycket fins ensembler så kommer ingen riktigt till topps i de föreliggander inspelningarna..

/ptr

-- som vanligt går flera av omslagsbilderna att klicka för externa lyssningsexempel!

Posted

Ett veghval i livet! Stanna i sand(or)lådan som P3 bjuder - de (b)'ela bar(a)tok ju! - eller ta sig vidare.

Bartóks 6 är en toppenrekommendation, plundin, kanske är tipset din Heiliger Dankgesang an die Gottheit eines Genesenen? Musiken är svår, men där finns också mycket rock'n'roll! Den 4:e måtte alla gilla. Gör nu som plundin säger och köp dig en box. Alltid 2 CD, men Hungarian Quartet på DG betyder ju ett bra pris.

plundin:

>Min absoluta favorit är inspelad i April och Juli 1972:

>Véghkvartetten

>/.../ skulle du hitta orginal upplagen på LP

Mmm, titta vad tomten placerat i min hylla...

vegh-bartok-spines.jpg

>har samma omslagsbild som LPn (En oljemålning av kvartetten).

Stopp där! Har ju trott att jag sitter med första utgåvan, ju. Gör jag inte det?? Tre separata. Ingen olja. Eller fanns det en box också, på Astrée-Auvidis, med annan front? Nää...

vegh-bartok-astree-front.jpg

vegh-bartok-astree-as69.jpg

Notera att Végh spelades in av Kisselhoff, kammarmusikgeniet. Det betyder att Végh presenteras på allra bästa sätt. (Minns inte hur mkt Sándors luftrör rosslar här...)

>SONY har nämligen med emfas hitintils vägrat ge ut dessa digital!

En av de stora luckorna på CD-fronten, helt visst: Juilliards berömda Bartók i stereo, ~1963. Men tyckte jag såg en CD-box häromsistens. Eller drömde jag? Sparade en länk till annons men nu är sidan suddad. Kanske var det mono-CD:na. Orkar inte leta men när den boxen kommer så är det bara att köpa. En fantastisk upplevelse att höra. Inte samma finess som Végh - men intensiteten! draget! soundet! Får nog leta fram mina LP på fladdriga CBS idag.

Förresten så finns nr 3 på CD ändå (Mann, Cohen, Hillyer, Adam; 1963), den har jag ju: Vol. 1, Juilliard 50 years (SMK 62705). Nr 4 på samma CD (Mann, Koff, Hillyer, Winograd), mono från 1949, är otrolig. Överförd från LP eller lack, undrar om det är samma som de kommersiella mono-LP:na.

En varning. Köp inte Juilliards Bartók, digital 1981 (Mann, Carlyss, Rhodes & Krosnick). Den tycker jag inte är kul.

>tyska Hagenkvartetten lyckas däremot bättre

Här måste jag anmäla avvikande mening. Lånade denna box och serverades en bedrövlig upplevelse. Dvs, ingen upplevelse alls. Sterilt, fantasilöst, ett modernt notperfekt kvartettspel som aldrig når under ytan. Jag blev nästan upprörd av eländet. Låter som din Emerson! :D Mitt råd blir att undvika Hagen-kvartetten (även i Bartók), men var och en får avgöra själv.

Takács-kvartetten har jag inte hört på skiva. Men de spelade Bartók (hmm, 5??) på en konsert här i stan. Makalöst, det var en genuint ungersk resa. Kompisen och jag tackade dem senare utanför på gatan, kvartettkillarna var jordnära och schyssta typer.

Dags att värma upp apparaturen. Dessa kvartetter är som Beethovens sena i ett avseende: man blir aldrig färdig med sitt lyssnande.

Posted

Den finns!

Finally, the Juilliard String Quartet has recorded the complete cycle three times (1950, 1963, 1981). The 1963 version -- currently available only as a Sony import titled "The Complete String Quartets (1963 Historic Recording)" -- remains unsurpassed in its dynamism, momentum, soulful play of color and rhythmic pop and precision. If my house was burning, this is the version I'd grab.

By Mark Stryker

Källa: Artikel

Märkligt nog verkar CD-boxen med Juilliard 1963 ha funnits sedan 2002. HMV Japan påstår att det är Europa-import! Mycket underligt. Vad tillhör Sony RET005, som boxen heter, för underlig och osynlig serie.

736.jpg

180 spänn från Japan. Vilket fynd. Synd att HMV bara vill skicka med svindyra FedEx.

Posted

Man kan ju inte få medhåll om allt (Hagenkvartetten menar jag)... :diss:

Men så länge man har Veghkvartetten kan det faktiskt kvitta hur andra spelar dessa kvartetter..

Det verkar som om Juliardkvartetten 1963 finns hos JPC.de också, 12.49euro + deras dyra frakt.. 14euro till sverige om man bara beställer en CD..

Har lagt till den till min månadsbeställning...

/ptr

Posted

Otroligt, vi har alla missat detta:

Juilliards Bartók 1963 är allmänt tillgänglig. Finns på CDON för 159:-. Inte så mycket pengar för 3 CD med legendariskt material... Jag skall beställa.

Edit: CDON är inte lätt att länka till. Allt verkar cookiebaserat.

Provar göra ny länk.

Posted

:) Intressant detta, stråkkvartetter är intressanta, tyvärr minns jag inte vilka jag har då jag endast har dessa på LP och dessa står undanlagda i ett källarförråd pga. platsbrist.

Här finns dock möjligheter till nya tag med en lämplig cd-utgåva. Utmärkt.

• 5 months later...
Posted

Hej

Jag måste nog hålla med plundin och säga att Hagenkvartettns inspelning är fantastiskt bra. Här finner man ett fräscht, varmt spel och mycket fina och ovanliga lösningar. Hagenkvartettens syn avviker litegrann från t. ex. Vegh kvartettens traditionella. Det kan man inget annat än applådera för.

/Muhamed :)