P-pan Posted May 13, 2023 Posted May 13, 2023 Hifi-eventen står som spön i backen så det är bara att försöka hänga med. Dagens event var förlagt till den gamla brandstationen i Bromma där Perfect Sense huserat så pass länge så att brandröken med råge hunnit vädras ut. Att agera, sjunga eller tala inför publik kan ibland dessutom kräva ett odeon, på ett eller annat sätt. Nu blev det mest koncentration på sång och musik men en och annan faktakunnig talare tog även till orda... Apexorca, plind, calm and 10 others 13 Quote
P-pan Posted May 13, 2023 Author Posted May 13, 2023 Hornkonstruktioner... Jag erkänner direkt, jag är dåligt inlyssnad rent generellt. Första gången jag fick mig en lyssning med högtalare av denna konstruktionsprincip var på en adress i Uppsala. Just den konstruktionen var bestyckad med en plasmadiskant och det lät... dynamiskt utav bara h... Det spelades ett stycke piano via vinyl, med all säkerhet Rachmaninov, och det blev lite som att få hela flygeln i huvudet. Jisses vilken skillnad det var jämfört med mitt eget ljud jag hade hemma vid den tiden. Värden hade dessutom den illvilliga planen att demonstrera vad masterband innebär, Pink Floyd - The Wall, så jag blev totalt nockad. Dubbla dynamiska smockor skulle man kunna säga... inte lätt att vara rookie sett till hur ljud eller "ljud-på-riktig-ljud" kan framstå på lite olika sätt. Nåja, oskulden blev ett minne blott och många år har passerat sedan dess och jag har väl nästan låtit mina "trattligare" intryck/erfarenheter falla i lite glömska. Men så plötsligt, en vanlig demodag, så dyker det upp nya horn i sidan... lindvall, Apexorca, plind and 7 others 10 Quote
P-pan Posted May 13, 2023 Author Posted May 13, 2023 Näh, jag klarade mig tack och lov. Mina egna högtalare och jag har fått en så pass stadig relation så jag har slutat att titta på annat. Apexorca 1 Quote
P-pan Posted May 14, 2023 Author Posted May 14, 2023 Åter till vad som spelades med hos Perfect Sense denna väldigt varma och fina vårdag. Det var inte bara solen som sken. Silvrig elektronik kan ju både blänka och låta snyggt... Playback Design - Edelweiss MPS-6, fick agera som dac Allnic H-6500 phonosteg Allnic T-1500 Mk II integrerad förstärkare Och så fanns här en Aurender A20, som inte kom med på bild, med separat strömenhet som tog hand om streamandet. Men det som för undertecknad var viktigast, som vanligt, var ju vinylspelaren och den missade vare sig jag eller kameran J.Sikora Standard Max Och så alternerades det inte bara mellan streaming och vinyl utan också mellan högtalare från... Odeon Audio och Cube Audio I övrigt lite kablar från Esprit, jordningslådor från CAD och... resten har jag... glömt calm, byZan, SOUND BY VINYL and 1 other 4 Quote
Perfect sense Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Du fick med mesta @P-pan Servern/streamern ifrån Aurender heter N30 om man ska vara noga där pickupen för dagen var Koetsu Rosewood Signature. Racken ifrån NEO är alltid värda att nämna dessutom. / Marcus, www.perfect-sense.se P-pan 1 Quote
P-pan Posted May 19, 2023 Author Posted May 19, 2023 Det blir lätt att man tappar farten ibland men jag försöker komma ikapp lite här... Väldigt många fina rör i det phono-steget plind, calle_jr, calm and 3 others 6 Quote
P-pan Posted May 19, 2023 Author Posted May 19, 2023 Inte lätt att hinna med här då det haglar in fina bilder och rapporter från stora mässan i Mûnchen som man vill hålla koll på. Men jag gör en @Daniel och skickar på bilder så länge... Perfect sense, plind, calle_jr and 1 other 3 1 Quote
P-pan Posted May 26, 2023 Author Posted May 26, 2023 Som sagt inte lätt att hinna med... Om vi börjar med Odeon-högtalarna inkopplade så var det inte helt lätt att få rätt höger/vänster perspektiv om man nu inte satt precis i sweetspot. En väldigt smal och lite egoistisk ljudbild målades upp men den var väldigt finstämd och detaljrikt när man väl kom åt den åtråvärda platsen i mitten. Lite slank bas för min smak men det går ju att köra en "västkustare" och slänga på en 200-kilos subwoofer värd namnet om man skulle vilja det. Jag kan bara anta att det beror på uppställningen och kanske att det blir lite för brett mellan högtalarna då det står annat på golvet som kommer lite ivägen... bänkar, plattformar och annat jox som måste till för att det ska bli ljud. Oavsett så var det stor skillnad, tycker jag, jämfört med mitt förra besök då det förvisso spelades på helt andra högtalare och elektronik/förstärkare Diskussionen fördes och jag tror att Perfect Sense kommer att möblera om till kommande event... det lär visa sig om inte annat. Sen är det ju så att alla har olika smak och min egen har ju alltid vägt över åt ett mer basrikt sådant ... det kommer snart mer bilder... hoppas jag Perfect sense and byZan 1 1 Quote
Perfect sense Posted May 27, 2023 Posted May 27, 2023 Horn ger mycket direktljud och en snävare ljudbild som kan upplevas som lite "egoistisk". Inte minst när hornen i sig är begränsade i storlek som här hos Odeon Helix vilket är en förhållandevis kompakt högtalare. Något som också är en del av dess tjusning då de smälter in även i något mindre rum. Detta är också känsliga högtalare som svarar på allt i signalvägen. Här behöver man utforska sig fram i syfte att hitta den match man föredrar mellan förstärkare och högtalare inte minst. Allnics 300B förstärkare har många styrkor, men i likhet med förstärkare i allmänhet av den här typen så är kraft och kontroll i basområdet inte dess primära styrka. Den ger däremot en klarhet, renhet och närvaro i mellanregistret och uppåt som är alldeles lysande. / Marcus, www.perfect-sense.se juha 1 Quote
Recommended Posts