Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hifi-eventen står som spön i backen så det är bara att försöka hänga med.

Dagens event var förlagt till den gamla brandstationen i Bromma där

Perfect Sense huserat så pass länge så att brandröken med råge hunnit vädras ut.

Att agera, sjunga eller tala inför publik kan ibland dessutom kräva ett odeon, på ett eller annat sätt.

Odeon intro.jpg

Nu blev det mest koncentration på sång och musik men en och annan faktakunnig talare tog även till orda...

Posted

Hornkonstruktioner... :think:

Jag erkänner direkt, jag är dåligt inlyssnad rent generellt.

Första gången jag fick mig en lyssning med högtalare av denna konstruktionsprincip var på en adress i Uppsala.

Just den konstruktionen var bestyckad med en plasmadiskant och det lät... dynamiskt utav bara h...

Det spelades ett stycke piano via vinyl, med all säkerhet Rachmaninov, och det blev lite som att få hela flygeln i huvudet.

Jisses vilken skillnad det var jämfört med mitt eget ljud jag hade hemma vid den tiden.

Värden hade dessutom den illvilliga planen att demonstrera vad masterband innebär, Pink Floyd - The Wall, så jag blev totalt nockad.

Dubbla dynamiska smockor skulle man kunna säga... inte lätt att vara rookie sett till hur ljud eller "ljud-på-riktig-ljud" kan framstå på lite olika sätt.

Nåja, oskulden blev ett minne blott och många år har passerat sedan dess och jag har väl nästan låtit mina "trattligare" intryck/erfarenheter falla i lite glömska.

Men så plötsligt, en vanlig demodag, så dyker det upp nya horn i sidan...

Odeon_1391.JPG

Odeon_1393.JPG

Odeon_1394.JPG

• P-pan changed the title to Trodde helgen skulle bli lugn men det kom ett par horn i vägen...
Posted

Åter till vad som spelades med hos Perfect Sense denna väldigt varma och fina vårdag.

Odeon_1396.JPG

Det var inte bara solen som sken.

Silvrig elektronik kan ju både blänka och låta snyggt...

Playback Design - Edelweiss MPS-6, fick agera som dac

Odeon_1390.JPG

Allnic H-6500 phonosteg

Odeon_1395.JPG

Allnic T-1500 Mk II integrerad förstärkare

Allnic_1406.JPG

Allnic_1407.JPG

Och så fanns här en Aurender A20, som inte kom med på bild, med separat strömenhet som tog hand om streamandet.

Men det som för undertecknad var viktigast, som vanligt, var ju vinylspelaren och den missade vare sig jag eller kameran

J.Sikora Standard Max

Jsikora_1408.JPG

Jsikora_1411.JPG

Och så alternerades det inte bara mellan streaming och vinyl utan också mellan högtalare från...

Odeon Audio och Cube Audio

Cube_1410.JPG

I övrigt lite kablar från Esprit, jordningslådor från CAD och... resten har jag... glömt :blush:

Posted

Som sagt inte lätt att hinna med... :65:

odeon_1421.JPG

odeon_1422.JPG

odeon_1423.JPG

odeon_1424.JPG

odeon_1425.JPG

Om vi börjar med Odeon-högtalarna inkopplade så var det inte helt lätt att få rätt höger/vänster perspektiv om man nu inte 

satt precis i sweetspot.

En väldigt smal och lite egoistisk ljudbild målades upp men den var väldigt finstämd och detaljrikt när man väl kom åt den

åtråvärda platsen i mitten.

Lite slank bas för min smak men det går ju att köra en "västkustare" och slänga på en 200-kilos subwoofer värd namnet om man skulle vilja det.

Jag kan bara anta att det beror på uppställningen och kanske att det blir lite för brett mellan högtalarna då det står annat 

på golvet som kommer lite ivägen... bänkar, plattformar och annat jox som måste till för att det ska bli ljud.

Oavsett så var det stor skillnad, tycker jag, jämfört med mitt förra besök då det förvisso spelades på helt andra högtalare och elektronik/förstärkare

Diskussionen fördes och jag tror att Perfect Sense kommer att möblera om till kommande event... det lär visa sig om inte annat.

Sen är det ju så att alla har olika smak och min egen har ju alltid vägt över åt ett mer basrikt sådant :sunglasses:

... det kommer snart mer bilder... hoppas jag :rollingeyes:

Posted

Horn ger mycket direktljud och en snävare ljudbild som kan upplevas som lite "egoistisk". Inte minst när hornen i sig är begränsade i storlek som här hos Odeon Helix vilket är en förhållandevis kompakt högtalare. Något som också är en del av dess tjusning då de smälter in även i något mindre rum.

Detta är också känsliga högtalare som svarar på allt i signalvägen. Här behöver man utforska sig fram i syfte att hitta den match man föredrar mellan förstärkare och högtalare inte minst. Allnics 300B förstärkare har många styrkor, men i likhet med förstärkare i allmänhet av den här typen så är kraft och kontroll i basområdet inte dess primära styrka. Den ger däremot en klarhet, renhet och närvaro i mellanregistret och uppåt som är alldeles lysande.

/ Marcus, www.perfect-sense.se