Jump to content

Recommended Posts

Posted

image.png

Har under dagen återigen besökt Stylus Audio's faciliteter på Gärdet i Stockholm.

Dagens agenda var kanske lite x-tra intressant då här fanns ett slutsteg som undertecknad har lite egen erfarenhet av.

Rune Skov, global försäljningschef och Vd för Gryphons amerikanska marknad, gästade oss denna mycket fina vårdag.

Det var inte bara solen som sken utan även ett antal åhörare i Stylus lyssningshörna på Erik Dahlbergsgatan 25.

Posted

Gryphon kom till året då vi skrev 1985.

Star Wars hade premiär 1977 och där fanns det en figur som var lite speciell...

image.png

image.png

Visuella likheter finns det ju men den största liknelsen tror jag mer ligger i "May the force be with you".

Nu vet jag inte hur stort fan Flemming E. Rasmussen, chefsdesigner & grundare till Gryphon, eventuellt är

då det kommer till Stjärnornas krig men en viss influens verkar åtminstone Dart Vader ha haft gällande

designen av slutsteget Antileon EVO.

Flemming är både konstnär, fotograf och designer i grunden så kopplingen till hifi kan ju kännas lite långt

bort men hans musikintresse vaknade redan tidigt under studierna då han kom i kontakt med lokala musiker.

Han verkar ha haft lite högt ställda krav på sin musikåtergivning sett från ett "backspegelsperspektiv"  :think:

En liten hörlursförstärkare - Gryphon Head Amp - som var ett projekt för  Flemmings eget privata bruk växte

och tog så småning om med sig resten av vad vi idag kan erbjudas från våra danska idémakare hos Gryphon.

Gryphon_1342.JPG

Gryphon_1343.JPG

Ett cirka 85 kg tungt slutsteg med 150 W klass A och 2 x 335000 uF's strömförsörjningskapacitet ...

Som sagt:

"May The Force Be With You"

Posted
43 minutes ago, figge said:

Trevlig som vanligt hos grabbarna på Stylus.

11 minutes ago, calm said:

Kul event som passade mig ljudmässigt riktigt bra.

Håller med er båda🤪

/byZan 

Posted

En mycket trevlig dag hos Daniel och Karl på Stylus😊 Rune berättade mycket informativt och trevligt om deras produkter och en del kuriosa i form av att Tom Cruise är en stor audiofil med flera stora riggar i sin ägo.

Högtalaren EOS 2, som är företagets instegsmodell och utvecklade för lite mindre rum, spelade mycket bra tillsammans med det minst sagt imponerande slutsteget Antileon EVO 👌

Tack boyz 👍

7C5D4344-711C-4682-B150-6425657C71C6.jpeg

Posted

Rune är en väldigt trevlig och vältalig kille men nu var det kanske ljudåtergivningen från Gryphon som var lite av huvudnumret...

Gryphon_1357.JPG

Gryphon_1358.JPG

Gryphon_1356.JPG

Gryphon_1359.JPG

Gryphon_1360.JPG

Gryphon_1355.JPG

Gryphon_1354.JPG

Nu skiljer det ju inte särskilt mycket i uppställningen av elektronik jämför med förra gången då Vertere stod på agendan

men det där slutsteget + att högtalarna antagligen gått från 0 till ett par många fler timmars inspelning hade gjort något

med ljudåtergivningen som föll mig mer i smaken än senast... :thumbsup:

Posted

Den ständiga frågan... Hur låter det då ?

Tja, om det låter bra hos dig så kanske det låter åt ett annat håll hos mig... eller ? :think:

Vi tar ett stadigt tag om första bästa fasta inredning och så höjer vi väl volymen...

Gryphon_1378.JPG

Vi sätter stränga armbågar i bedömningsläge och konstaterar att...

Gryphon_1379.JPG

Gryphon EOS 2 spelar rikligt med bas som har en snygg och "luddfri" kontur...

Gryphon_1377.JPG

Diskanten, som är av nytt material i Gryphons värld, består av beryllium och den har mjuknat avsevärt sedan förra besöket

och med lite mörkare karaktär i slutsteget ???

Gryphon_1372.JPG

... så får det hela en mer behagligt klingande karaktär som passar åtminstone

mig bättre än vid lyssningen för en tid sedan.

Basen i EOS 2 ska klara sig bra ner till 26 Hz, vilket jag tycker mig höra för den

går ovanligt djupt med tanke på kabinettets och högtalarelementets storlek.

Gryphon_1361.JPG

Gryphon_1367.JPG

Totalt sett så tycker jag inte det saknas någonting i den här upsättnigen rent ljudmässigt.

Men märk väl, det demades bara med vinyl så länge jag var på plats så det kan ju kankse spela en lite avgörande roll.

Vinyl är bra tycker jag :winking:

Gryphon_1368.JPG

Gryphon_1375.JPG

Gryphon_1381.JPG

Gryphon_1380.JPG

Posted

Ingen demo utan ny kunskap om tekniska faktorer som spelar in för en perfekt återgivning.

Rune verkar vare  en synnerligen erfaren och meriterad konstruktör bl. från Nordost, på kabelområdet som var en del i det han berättade om. En del naturligtvis för att promota egna produkter men som jag upplevde trovärdigt, mer utifrån perspektivet att anpassa rätt kablar till rätt utrustning. Ett exempel på fel matchning nämnde han att skärmade högtalarkablar och speciellt de som har någon form av spänning på skärmen och är av coaxialtyp, lämpar sig extra illa till bredbandiga förstärkarkonstruktioner. Där byggs successivt resistans upp och kan få förstärkaren att oscillera till och med. Inga specifika märken men generellt de som har någon form av bula eller batteripack på kabeln. Därför blir det ibland så att det levereras  t.ex.egna nätkablar till de allra mest exklusiva modellerna för att säkerställa att rätt kabel används. De har ett ganska brett kabelutbud men som kanske inte är lika känt som sina övriga produkter och som tillverkas inhouse med en speciell silver och guld sammansättning som de och en till kabeltillverkare är ensamma om.

En annan reflektion som har med skärmade kablar och witchade nätaggregat är att de switchade nätaggregaten stör i mycket stor utsträckning vilket gör att dessa  t.ex.inte får användas i deras egen utvecklingsavdelning för att säkerställa att mätutrustningen inte störs av ovidkommande signaler som kan påverka mätningar. 

Deras egna produkter har traditionella PSU:er med undantag för displayerna som innehåller väl avskärmade  switchade diton. Sannolikt av utrymmesskäl och att de naturligtvis inte på något sätt tillåts att störa signalvägarna.

Fanns naturligtvis mycket  mer matnyttig information men just dessa fastnade i mitt huvud. Stylusgänget kan säkert fylla på och korrigera om jag uppfattat något fel.

Men tyckte att Rune var mycket tydlig och pedagogisk dock inte pratandes på danska men väl på en lättförståelig engelska.

Calm

Posted
20 hours ago, calm said:

Fanns naturligtvis mycket  mer matnyttig information men just dessa fastnade i mitt huvud. Stylusgänget kan säkert fylla på och korrigera om jag uppfattat något fel.

Men tyckte att Rune var mycket tydlig och pedagogisk dock inte pratandes på danska men väl på en lättförståelig engelska.

Calm

Du har uppfattat det helt korrekt. Gryphon är en tillverkare som bygger alla produkter i signalkedjan. Från källa till högtalare. Det ger förstås både synergi, inblick i helheten och kvalitet. Rune är inte bara väldigt duktig på det han gör, utan är också en varm människa med fina värderingar och som lägger mycket energi på att bygga ett stabilt och välmående företag med glada medarbetare. För det kommer att resultera i bättre produkter och en mer kreativ miljö att utveckla nya produkter i. 

Under söndagen pratade vi bara danska. 🇩🇰 Båda chefredaktörerna från Hifi&Musik var där och förundrades över hur mycket botten det finns i dessa  2-vägshögtalare. Stadga, soundstage och baskontroll är helt fenomenal för att komma från en högtalare som är designad för att kunna placeras nära bakvägg och i komplicerade miljöer. EOS2 har ju redan fått en hel del fantastiska omdömen men vi var inte heller riktigt beredda på hur bra de var förens de blivit fullt inspelade och tills vi fått en gedigen utbildning i hur man ska placera dem.

Nu är systemet väl inspelat och låter faktiskt ännu bättre. Så om någon vill lyssna så är det bara att kontakta oss för en sittning. 

Posted
On 2023-05-06 at 21:01, P-pan said:

Nu skiljer det ju inte särskilt mycket i uppställningen av elektronik jämför med förra gången då Vertere stod på agendan

men det där slutsteget + att högtalarna antagligen gått från 0 till ett par många fler timmars inspelning hade gjort något

med ljudåtergivningen som föll mig mer i smaken än senast... :thumbsup:

Vi har faktiskt adresserat en akilleshäl i rummet. Fönstret vid de bakre fåtöljerna skapade en ringning som gav en viss hårdhet i de övre register, det är nu betydligt bättre. Samt att elektronik och högtalare är väl inspelade. Gryphons förstärkare, och högtalare behöver ungefär en vecka av mycket spelning innan de finner sin själ och sitt lugn. Första dygnet låter det lite murrigt, sen blir det lite vasst och hårt för att sedan bli så där klangrika och mjukt upplösta som de är när de är klara och inkokta (bokstavligen) 

Posted

Då var det inte så mycket mer jag hade att visa eller berätta.

Jag kan väl bara lugnt konstatera att jag kan ha mitt slutsteg, Antileon Signature, kvar ett tag till.

Det blev lite av skugga för övriga elektronikburkar i racket denna gång men som sagt, det mesta var sig likt från gången innan

då Vertere stod för mer av uppmärksamheten...

Gryphon_1370.JPG

Gryphon_1371.JPG

Gryphon_1386.JPG

Gryphon_1373.JPG

Gryphon_1365.JPG

Gryphon_1388.JPG

Vinylskivor kommer att finnas, och finns redan nu, i butiken hos Stylus så glöm

inte det om ni har vägarna förbi.

För dagen kanske ett något överviktigt sortiment sett till jazz/klassiskt men jag

tror det kommer annat också vad det lider... hoppas jag i alla fall :smile:

Gryphon_1387.JPG

Rune på Gryphon: stort tack för din medverkan och kunskap runt produkterna 

och allt som nu togs upp till diskussion... :thumbsup:

Stylusgänget: tack för att ni tar er tid på helgerna så vi kan få lite demos i lugnan ro 

utan stress med tanke på att behöva jobba samma dag.

Saknade förresten gelehallonen :winking:

Över och ut så länge...

///Pan