Jump to content

Recommended Posts

Posted

1 hour ago, Engelholm Audio said:

folk med OCD lär ju bli galna över detaljer som detta

Nu är det ju konstmusik vi pratar om i första hand. Hela syftet är att det ska göra ont och framkalla tvångstankar.

Annars får man ju inget för biljettpriset :shrugging:

Delningarna här är såklart också avsiktliga. Det är nästan möbelkvalitet på utförandet.

Posted

Det var intensiv fine tuning och mätningar förra veckan och i helgen, och tidig måndag morgon inleddes med dukning;

image.png

Till höger Alf Berntson och Jo Wang som samarbetat med efterklangssystemet, samt till vänster tre representanter från Müller-BBM som flög hit för kvalitetskontroll av arbetet och rådgivning för deras system: 

image.png

Vi började med en grupp duktiga ungdomar i en liten brassorkester;

Därefter solocellisten Samuli Örnströmer som jag sett många gånger i Malmö Symfoniorkester;

Sedan en sångsolist. På min filmsnutt endast på scenen, men hon gick upp på läktaren och vidare upp på sidobalkong och hördes tydligt i hela salongen utan mygga. Hon upplevde det mycket lätt att sjunga i salen.

Här testar vi bastrumma som dämpas direkt efter anslaget så att man endast hörde efterklangen av själva anslaget. Vi testade även den tam-tam som står till vänster (det är inte som jag trodde en gong), men jag fick inte med det på film:

Nästa gäng är en stråkorkester som övar inför ett kommande konsert med Corelli, Holst och Bach på Kulturen i Lund;

Nummer 3 från vänster bland första violin är Susanna Ideberg som är fastighetsutvecklare hos hyresgästen Science Village:

Holst är betydligt mer intressant än vad jag hade för mig. Här spelades St Paul's Suite för stråkorkester.

Flera av deltagarna är erfarna och skickliga lyssnare, och vi tar hjälp av denna sammanvägning av både spontana och professionella utlåtanden om klangen.

En stor del i dagens och kvällens tekniska övningar bestod i fine tuning av prioriterad användning (större ensemble och symfoniorkester), inmätningar och provlyssning.

Det blir imponerande bra. Det går absolut inte att urskilja RAES-systemet från rumsklangen, vilket kanske är det viktigaste och skillnaden mot andra (äldre) system. Vi gör trots allt en fördubbling av T30 för standardläget, ännu mer för kör.

Det är imponerande jämnt både i salongen och på parkett. Det är en tydlig skillnad där det är starkare på parkett (som det ska vara) men briljansen finns kvar även långt ut i salen. Små rumsakustiska avvikelser i frekvensgången på vissa platser, tex under 2:a sidobalkong, kunde vi justera med RAES.

En annan stor del i övningarna bestod i att skapa utgångslägen för presets för olika typer av evenemang. "...but a lifetime to master" kan man lugnt säga när det kommer in mycket tycke och smak.

image.png

Mannen längst till höger som tittar i knät är Daniel Lövgren. Han studerar biljettförsäljningen i januari, han ansvarar för tekniken efter överlämningen, och framför honom Laila Olsson som är bokningsansvarig för salen:

image.png

På rad 2 i mitten ser vi Johan Andersson som samarbetat med Alf i hela projektet. På rad 5 vänster Magnus Ljungberg byggherre, och på rad 6 höger Thor Assarsson projektchef;

image.png

PS1. Ytskikten är inte klara, och intäckningar (liksom publik) tar vi hänsyn till i mätningar för att inte damma ner 100kg textil.

PS2. Salen är avstängd från allt byggnadsarbete i detta skede, och det är en smal fålla från grindarna och in hit. Därav undantag för skyddsutrustning på arbetsplatsen under denna session.

Posted

@calle_jr Jag undrar om ni kan extrapolera resultaten till full orkester och till olika "orkestersittningar"?

Det finns ju också orkestrar och dirigenter som ställer krav på att sitta på det "gamla" sättet. Finska artikeln nedan kallar det "sibeliansk" sättning och använder t o m omdömet "dirigenter som vet vad de sysslar med" om de som eftersträvar bästa klang. De nämner Hannu Linto som en av dem. Gewandthausorchester fördelar alltid 1:a och 2:a violinerna vänster och höger om dirigenten. Även Wiens philharmoniker...

https://www.hbl.fi/2016-11-02/var-skall-strakarna-sitta/

Posted
22 hours ago, Bebop said:

Jag undrar om ni kan extrapolera resultaten till full orkester och till olika "orkestersittningar"?

Jadå, det kan vi.

Det kommer vara ett gäng presets för olika framföranden. Man justerar i huvudsak nivå och lutning på utklingningen.

Vi kommer göra en ny fininställning när huset är ”inbott”.

22 hours ago, Bebop said:

Det finns ju också orkestrar och dirigenter som ställer krav på att sitta på det "gamla" sättet. Finska artikeln nedan kallar det "sibeliansk" sättning och använder t o m omdömet "dirigenter som vet vad de sysslar med" om de som eftersträvar bästa klang. De nämner Hannu Linto som en av dem. Gewandthausorchester fördelar alltid 1:a och 2:a violinerna vänster och höger om dirigenten. Även Wiens philharmoniker...

:thumbsup:
Podieakustik är bland det svåraste.

Det är ännu svårare med mekanisk rumsreglering.

Som syns har vi inga takreflektorer, men med 8st mobila ihop med RAES bedömer jag det som lite enklare än hur man gjort traditionellt.

Observera att scenen är utbyggbar till 12m djup. Det innebär fler möjligheter, men också fler utmaningar både för podieakustik, RAES och PA.

• 1 month later...
Posted

Igår var det premiär i Science Village Hall.

image.png

Man skulle kvällen till ära tro att det är der schönen blauen Donau i taket (blåljus som snart ska släckas).

image.png

image.png

Dags för dukning;

image.png

Superkort rep:

image.png

Daniel och Oscar har superkoll på läget:

image.png

Publiken strömmar till:

image.png

Insläpp:

image.png

image.png

Och så drar den första musiken med publik igång, kl 19:09 den 22 januari 2025:

image.png

Det var Schönbrunn Palace Orchestra från Wien som spelade Strauss.

Allt gick bra, publiken var nöjd och musikerna var mycket nöjda.

Jag ska erkänna att jag aldrig har varit en Strauss-freak, men man rycktes verkligen med i flera av numren.

En mycket duktig orkester, verkligt samspelt och välbalanserad och den härliga dirigenten Guido Mancusi. De har hela Strauss-dynastin i blodet.

Posted
1 hour ago, Engelholm Audio said:

Kul!

Hur användes all teknik? Passiv som aktiv? 

För den här föreställningen var det enbart RAES i symphonic-läge och en handmick.

Och sångare utan mygga alltså.

Så, allting motsvarande helt akustiskt.

Sedan är det en hel del audio som inte märks; skvaller, utrop, kallning, medhörning, intercom, hörslingor mm.

Samma sak med ljus; podie- och salongsbelysning, front- och bakljus som för symfoniorkester med solister. Minimalt med effektbelysning.

Samma sak med scenmekanik; fast utbyggd scen, full teleskopläktare, mobila reflektorer för stor orkester. Så övermaskineriet hade mer eller mindre en vilodag.

Ingenting av bildsystemen för publik (projektorer, kameror) användes denna kväll. Endast monitorer för teknikpersonal.

Jag ska inte plåga er med saker som behöver fixas, testas om, märkas upp, beräknas, mätas, patchas om, synkas...

Posted
30 minutes ago, calle_jr said:

Jag ska inte plåga er med saker som behöver fixas, testas om, märkas upp, beräknas, mätas, patchas om, synkas...

- ...du tror inte att det är så att röd sladd ska in i röd kontakt då? 

- Jo...man kan göra så. På denhär modellen. 
:D

Förstår det är en stor komplexitet och det tar ett tag innan allt är korrekt uppmärkt och ytterligare en stund innan personal jobbar med erfarenhet av allt. 

Posted

Igår kväll var det dags för Malmö Opera Camerata att stå på scenen.

Som en extra utmaning skulle ett nytt system för live-streaming testas, OnstageAI med tre Sonykameror som inte går av för hackor:

image.png

OnstagAI går ut på att underlätta arbetet för live filmproduktion på plats. Art directorn lägger upp projektet innan konsert och teknologin sköter automatiskt produktionsprocessen med en AI-plattform. Man programmerar alltså med musiken som referens och systemet lyssnar på musiken, och styr på så sätt cue-points för vad regissör och/eller art director har planerat göra. Det kan vara allt ifrån vilka bildvinklar, kamerarörelser och växlingar man vill visa till musikernas rörelser eller andra highlights. Mjukvaran är speciellt framtagen för filmproduktion i konsertsalar.

https://www.onstageai.com/

Podiebelysningen i en av trossarna glappade när vi körde och det hade av okänd anledning blivit en skada på kontakt eller kabel i en av kabeltrummorna:

image.png

En cembalo som skulle stämmas behövde helt tydligt även strängas om, och det var tur att stämmaren kom i god tid;

image.png

Färdigdukat för den lilla orkestern:

image.png

Premiär för Malmö Opera i Science Village Hall den 24 januari 2025 kl 19:05.

Solist Anton Lasine inleder lite modernare 1800-tal med Puccini och Mascagni, och därefter en efterlängtad vår:

Fyra violinkonserter som Vivaldi skrev på tidigt 1700-tal, som jag tycker är en enastående bedrift. Han är samtida med Bach som väl är oantastlig och ojämförbar, men den musik som Vivaldi skrev vid den tiden har en helt annan dramatik och musikaliska inslag som vad jag vet inte går att hitta hos några samtida tonsättare. 

Ursäkta videokvalitet. Det är släckt i salongen och 1000 lux på scenen, så det blir lätt lite exponeringsfel med en iPhone om man inte är vaksam.

Sommaren blev lite bättre:

Observera att jag sitter på 2:a sidobalkong, alltså ganska långt ifrån scenen (videon är zoomad). Jag tycker att det är en imponerande tydlighet och definition både från solist och orkester på det avståndet.

Vi experimenterade lite med RAES under rep och testade "Chamber"-läge. Detta är ju lite större än en kammarorkester. Det fungerade också bra men vi landade till slut i läge "Symphonic".

Btw så kan jag rekommendera restaurangen som finns i byggnaden och som drivs av Pembert & Company. De serverar lunch och middag och har öppet för alla event och har fulla rättigheter.

image.png

image.png

Posted

Igår kväll var det Gospelfest :flush:

Genrep startade kl 9:30 på morgonen eftersom det var 1000 sångare från hela Skåne med omnejd tillsammans med fem körledare. Även om varje kör hade repeterat arrangemangen så har de inte gjort det ihop, och varje körledare har sina musikaliska tankar och idéer.

Det betyder mer än man kanske tror, och vi fick tydliga demonstrationer på det under förmiddagen. De flesta sångerna lät helt annorlunda före och efter rep.

image.png

Här ser vi Walter Owens från Chicago med hela kören vid 11-tiden:

Vi hade även Cedwin Sandanam, körledare för Tensta Gospel ChoirMikaela Häger, sångerska och körledare från Svenska Gospelverkstaden och gospelsångerskan Kiralina Salandy

Kapellmästare var Martin Berggren, körledare Jonas Engström och Emma Leijon var sammanhållande för hela evenemanget.

Ljud- och ljusbord riggas framför teleskopläktare:

image.png

FoH med de imponerande L'Acoustics KARA IIi:

image.png

Fill med Yamaha DXR10:

image.png

Müller-BBM Vivace RAES var på i körläge:

image.png

Så, ett litet uppmickat band och 10 mikrofoner för kören kombinerat med RAES Choir skulle bli spännande. Det har vi inte testat tidigare.

Första kören med publik inleddes kl 18:02 med högt tryck:

Jag ska tillägga att materialet är upphovsrättsskyddat, men jag har tillåtelse att visa dessa små klipp.

Salen, backstage och hela byggnadens faciliteter (garderob, toaletter, servering mm) sattes på prov med 1500 personer som cirkulerade i omgångar eftersom salen är begränsad till 1000 personer med tanke på utrymning, flöden och allmänt sunt förnuft.

Posted
2 hours ago, Vox said:

Hur har allt detta handlats upp? En mängd olika funktionsentreprenader eller på annat sätt?

Det skulle vara mycket svårt att handla upp på en mängd funktionsentreprenader.

Det är för många gränssnitt som är sammanflätade och beroende.

Avtalsformerna kan vara totalentreprenad, men man måste definiera mycket mer än funktioner för att det ska fungera.

Det är en mix, men system och i många fall produkter och komponenter behöver tas fram i samråd.

Posted

Igår morse påbörjades riggning för balett:

image.png

image.png

image.png

Fyra timmars repetition. Att vara yrkesdansare är inget för tunnisar;

image.png

image.png

Vi hade planerat testa rökmaskiner med tanke på utläckande rök i atriet: 

image.png

Kvällens föreställning var Tjajkovskijs Svansjön med Grand Ukrainian Ballet, vilket jag antar är samma sällskap som vi kallat Kyiv-baletten.

Musiken var en inspelning och vi använde husets PA (L'Acoustic) som är klart bättre än det som sällskapet hade med sig. Inspelningen var lite väl studioaktig och mekanisk, så vi kopplade in RAES och fastnade för läge Symphonic. Jag kan ha helt fel eftersom jag är dåligt insatt i vad som fungerar bäst dansmässigt, men Tjajkovskijs grundtanke var att dans och musik ska fungera som en enhet och tex Neeme Järvis version från 2017 (Chandos CHSA 5204) är på en helt annan nivå tycker jag.

The Complete Ballets, Primary, 1 of 1

Alla hans tre baletter kan avnjutas utan dans, även om jag kanske lyssnat mer på hans violin- och pianokonserter eller symfonier (Manfred, Pathetique etc). Hans 2:a symfoni "Den Lille Ryssen" vill jag minnas syftar på ukrainare och deras folksånger. Dansarna var imponerande proffsiga, och publiken kom i högform. Precis som i andra sammanhang med turnerande artister från central- och östeuropa finns det de som tar avstånd från den ryska regimen och de som inte gör det. Jag vet inte hur det ligger till med detta sällskap, men med tanke på deras omfattande turnéer i Väst så antar jag att dessa dansare är "avhoppare". Jag pratade med ljudteknikern som snittade 70 föreställningar om året de senaste 13 åren.