Jump to content

Recommended Posts

Posted
On 2023-05-27 at 11:05, calle_jr said:

Jag är ute på tunn is angående experiment med delay rent generellt, men tänker att om subben spelar -6dB jämfört med huvudsystemet, så måste delay vara mindre än ca 50ms för att subben inte ska uppfattas som ett eko. Det är lite drastiskt att gå så långt, men bra att ha som övre gränsvärde.

Jag vill ju förändra hur man uppfattar image och spaciousness i basen, så för -6dB bör jag ligga över 20ms delay.

Sedan kommer ju subben att vara fysiskt placerad närmre LP, vilket ger en advance (eller delay för huvudsystemet) med ca 10ms. 

Ju mer man sänker nivån, desto mer kan delay ökas för att man ska uppleva att det är samma ljud och inte ett eko.

Jag kan ha glädje av det för att inte påverka frekvensgången för mycket.

Men det kan man bara spekulera kring eftersom det samtidigt finns rumsmoder med ev peakar och suckouts i frekvensgången för efterklangen. Man måste testa.

Så, ett utgångsläge är väl då att börja med -6dB till -12dB och delay 30-40ms, tänker jag :smile:

Nånstans i den rödmarkerade zonen här alltså;

image.png

Bild: Everest / Pohlmann "Master Handbook Of Acoustics".

Jag kollade grafen i min bok och test-signalen för att skapa grafen är baserat på "speech", dvs ganska högfrekvent, i relation till det område du påverkar. Jag tror att våra trösklar är annorlunda för låga frenvenser jämfört med speech och jag tror det lutar åt att vi är "sämre" för låga frekvenser (vill minnas nån graf på hörbarhet för groupdelay där vi är känsligare i speech än för bas).

Ingen kiosk-vältande input, utan snarare mer förlåtande information att "öka". :)

On 2023-06-13 at 18:13, calle_jr said:

Ja.

Det finns såklart subwoofers med dsp (inbyggd eller separat) med lite olika möjligheter - från enkla standardfunktioner till de som har hela skalan av avancerad signalbehandling i frekvens- och tidsdomänen.

Det finns även en del analoga lösningar, men mest för instrument och inspelning/mixning. Förutom för musiker är det inom konsumentmarknaden kanske vanligast i karaokesystem.

Det som inspirerat mig är främst RAES-system för konsertsalar, som jag beskrivit lite ovan.

Delay är standard i nära nog alla aktiva subbar, så även de plateamps jag använder för Engelholm Audio's produkter. Det som oftast/alltid saknas är ju eko/reverb. 

Posted
3 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag kollade grafen i min bok och test-signalen för att skapa grafen är baserat på "speech", dvs ganska högfrekvent, i relation till det område du påverkar. Jag tror att våra trösklar är annorlunda för låga frenvenser jämfört med speech och jag tror det lutar åt att vi är "sämre" för låga frekvenser (vill minnas nån graf på hörbarhet för groupdelay där vi är känsligare i speech än för bas).

Precis :thumbsup:

Och inte bara ”speech” utifrån frekvensregister utan även för maximal taluppfattbarhet. Dvs det är inte helt baserat på välljudskriterier.

Posted

Jag har kompletterat med variabel decay för jag tror att det kommer vara minst lika viktigt att justera utklingning som delay och basens nivå.

Det är signalen från den utgång med flest steg (3328st) som dämpas lite och går i retur till anti-alias steget. Rent praktiskt innebär det för tex 10kHz att serien 20, 33, 60, 86, 140, 166ms delay mixas med en ytterligare dämpad serie 166+20, 166+33, 166+60, 166+86, 166+140, 166+166ms osv.

Jag har även bestämt mig för att ta bort inmixning av originalsignalen. Vi får se om jag ångrar mig men jag tycker inte att den hör hemma i denna applikation. Det som talar emot är om man behöver "blenden" för att efterklangen ska låta naturligt, men det är ju det huvudsystemet är till för. Jag har inte tänkt att subben ska spela lägre register än huvudsystemet.

image.png

Posted
3 minutes ago, calle_jr said:

Jag har inte tänkt att subben ska spela lägre register än huvudsystemet

Näe…spelar subben djupare än fronterna blir det den artificiella efterklangen till ett orginal/direktljud som inte finns (fronterna inte spelar så djupt). Håller med om att det är en naturlig designprincip. 

Posted
4 hours ago, Engelholm Audio said:

spelar subben djupare än fronterna blir det den artificiella efterklangen till ett orginal/direktljud som inte finns 

Exakt.

Huvudsystemet (frontar + dipolbasar) har idag samma nivå till 20Hz (t.o.m något förhöjd bas).

Jag har satt en cutoff för högpassfiltret till subben vid 17Hz med 12dB/okt, vilket harmonierar väl med huvudsystemet. Det finns en klar risk att drivern kommer fladdra, men då får jag åtgärda det då.

Såhär ser utklingningen ut vid 100Hz för huvudsystemet (mätt i LP):

image.png

(Man ska se det som en indikation, för kurvans form varierar en del från 20 - 600Hz, dvs ibland är den brantare ibland flackare.)

Jag tycker att en diskussion om efterklangens vara eller inte vara i ett lyssningsrum på ett sätt hänger ihop med programmaterialet (musiken). Dvs olika inspelningar är gjorda för att återge mer eller mindre efterklang och man ska vara trogen källmaterialet osv.

Men efterklangen är också det som skapar illusionen av rummets storlek och rymd i varje enskilt lyssningsrum.

Därför har jag valt att kalla denna manick för "Room Expander" och därför vill jag att lågpass ska vara en bit upp i registret :smile:

Posted
6 hours ago, calle_jr said:

Men efterklangen är också det som skapar illusionen av rummets storlek och rymd i varje enskilt lyssningsrum.

Den typen av programmering var väl det som användes förr (kanske fortfarande[?]) i bioreceivrar där man kunde välja olika typer av virtuella konsertsalstyper för att få "rätt" inverkan av efterklang, typ jazzklubb, konserthus m fl. Om jag inte minns fel fanns det även varianter där man  eftersträvat kända lokalers "timbre" vilka också namngavs.

Posted
On 2023-05-25 at 05:00, calle_jr said:

Yamaha har ett system de kallar AFC, Active Field Control, som i nuvarande version AFC3 normalt tillämpas ihop med simuleringsverktyg från franska Nexo för design, setup och styrning av soundstage och efterklang i salar.

Det är moduluppbyggt och väldigt omfattande, men i korthet kombineras modulen AFC Image för att skapa ljudbilden i en sal och modulen AFC Enhance som efterklangssystem.

Vid traditionella mekaniska system för variabel akustik har man ganska begränsade möjligheter att påverka rumsakustiken med reflektorer, spolgardiner, höj- o sänkbart tak, helmholzkammare etc. I praktiken blir det ofta ännu mer begränsat eftersom man sällan har tid och resurser att ställa om mellan föreställningar.

Med ett system som AFC ser man lätt möjligheten att definiera åtminstone 10 olika scenarion.

Konfigurationen för det är inte heller gjort i en handvändning, men insatsen görs bara en gång och det mest arbetskrävande är att prediktera och dimensionera systemet baserat på salens förutsättningar och de scenarion kunden önskar.

När möjligheterna ökar så ökar också riskerna, men om man håller sig inom ramarna för salens begränsningar ihop med systemet så har man ändå utökat mängden av olika föreställningar som kan erbjudas för en i grunden dämpad sal.

P-Pans fina repotage 2012 från Kungliga Filharmonikernas övningslokal (Gäddviken ) visar på den första europeiska transformeringen från dämpad lokal till tids diffusion i musikalisk symbios med Yamahas AFC3 efterklansenhet 

www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/10496-övning-kan-ge-färdigheter-som-får-ända/

Tyvärr så blev Vingarna i kommande projekt  bortlobbade av högtalar  tillverkare 

som  då ersatte diffusion med absorbtion och en mängd högtalare 

En intressant artikel som anknyter till tråden 
www.audioholics.com/room-acoustics/stereo-bass

Posted
1 hour ago, SMT said:

P-Pans fina repotage 2012 från Kungliga Filharmonikernas övningslokal (Gäddviken ) visar på den första europeiska transformeringen från dämpad lokal till tids diffusion i musikalisk symbios med Yamahas AFC3 efterklansenhet 

www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/10496-övning-kan-ge-färdigheter-som-får-ända/

Tyvärr så blev Vingarna i kommande projekt  bortlobbade av högtalar  tillverkare 

som  då ersatte diffusion med absorbtion och en mängd högtalare 

Jag kommer ihåg det, men hade glömt bort att det var AFC som testades.

Kommer du ihåg vilka högtalare man valde?

Tack för den blänkaren @SMT!

Det är ju fullt möjligt (och inte särskilt krävande) att kombinera mobila vingar med RAES. Spontant skulle jag inte hålla med deras beslut då. Speciellt inte för den verksamheten. Ju mer akustisk man kan behålla klangen desto bättre, in the end of the day...

Jag kan inte låta bli att reagera över att det borde vara ytterst aktuellt med en SMT-insats nu när blåsarsymfonikerna flyttar till Nacka. Hoppas att man inte sabbar så fina lokaler nu när möjligheterna finns.

1 hour ago, SMT said:

En intressant artikel som anknyter till tråden 
www.audioholics.com/room-acoustics/stereo-bass

Tack!

When we walk into any musical venue (or any space for that matter) the way in which sound reflects around that room tells us a lot about that room. It tells us how large it is, how lively it is, where we are relative to the walls, floor, and ceiling, as well as where the musicians are relative to us, the walls, floor, and the ceiling. Two aspects of how our brain perceives this have been given formal terms known as envelopment or spaciousness and apparent source width. Apparent source width gives us a sense of scale for a musical performance and is largely driven by the lateral reflections in the performance. Spaciousness or envelopment is the subjective immersion of the listener in the performance. Both of these properties are critical aspects of how we perceive the performance as subjectively real yet have nothing to do with simpler definitions of imaging such as apparent source location, or where the musicians are placed in the room.

Jag tyckte ju att lågpass skulle placeras högre än hur diskussionerna brukar låta. Men stereo hade jag inte räknat med :smile:

3 hours ago, Bebop said:

Den typen av programmering var väl det som användes förr (kanske fortfarande[?]) i bioreceivrar där man kunde välja olika typer av virtuella konsertsalstyper för att få "rätt" inverkan av efterklang, typ jazzklubb, konserthus m fl

:shrugging:

Posted
On 2023-06-17 at 17:21, Bebop said:

bioreceivrar där man kunde välja olika typer av virtuella konsertsalstyper

@calle_jr Här är ett mer hands on exempel från Sony:

IMG_1888.jpeg

Posted
9 hours ago, Bebop said:

Här är ett mer hands on exempel från Sony:

Jag har haft ett sådant system en gång från Sony.

Det baseras på en mikrofonmätning och användning av surroundhögtalare och dsp.

Det bör kanske klassas som RAES, eller surround. Man brukar skilja på det, men :shrugging:.

Posted

Jag har en Yamaha DSP-A700.

image.png.735ec4b24474fcee63bc2cef7c1734e6.png

Jag har bara provlyssnat de förprogrammerade inställningarna men borde kanske prova att köra den som påhäng till övriga systemet för att lägga till efterklang i måttligare grad?

Tyvärr är inte min apparat komplett så jag kan inte använda ACE Bass-funktionen och har inte heller den stora fjärrkontrollen som behövs för att göra egna program.

Posted
On 2023-06-19 at 08:57, MatsT said:

borde kanske prova att köra den som påhäng till övriga systemet för att lägga till efterklang i måttligare grad?

Det kan alltid vara värt att prova.

Men jag skulle till att börja med begränsa output till enbart bas.

Stereobas som diskuterades ovan är intressant.

Posted

Jag håller på att rita en layout. Det är ett par saker jag vet som inte är rätt, och ett par saker som jag inte vet om jag bör/måste ändra.

Men jag måste börja planera layout för att säkerställa att det fungerar med den låda jag har köpt och passa in måtten för de komponenter som går att få tag på.

Det verkar fungera med några viktiga undantag.

Jag har inte lyckats simulera hela kretsen med trovärdigt resultat än. Allt före och efter BBD ser bra ut, och de enskilda filtren för anti-alias och rekonstruktion ser också bra ut, liksom den första ICn i BBD som är både LP och HP i ett förstasteg. Så samtliga enskilda steg ser bra ut, men inte helheten.

Jobbar på det...

image.png

image.png

Posted
On 2023-06-23 at 10:18, calle_jr said:

Jag har inte lyckats simulera hela kretsen med trovärdigt resultat än.

Jag fick ordning på simulering med MC12 när jag inte kopplade "distorsion bias" (nod 20, 21, 24, 27) till + ingångarna på OP. Jag hade ju ändå inte tänkt simulera själva BBDn och klockan på det här sättet, så den funktionen blir bara konstig. Jag har inte hittat något spiceobjekt varken för MN3011 eller MN3101. Jag har därför byglat BBD i simuleringen och satt + ingångarna på OP till jord.

image.png

Det blev tyvärr leveransstrul med den låda jag tänkt ovan, och jag har hittat en annan låda från Hammond där jag dessutom får plats med hela kretsen på ett kort.

Så nu ser det ut såhär;

image.png

image.png

image.png

Beteckningar för spänningsmatning kan vara lite förvirrande, men vad jag förstår grundar det sig på vilken typ av aktiv komponent det är som ska spänningsmatas.
BJT har ben för Emitter, Collector och Base (E, C, B) varför det förekommer VEE, VCC och VBB. Spänning i förhållande till GND beror dock på om det är PNP eller NPN. 
MOS-halvledare har ben för Source, Drain och Gate som föranleder anslutning av VSS, VDD och VGG. De förekommer som minst fyra huvudtyper, där NMOS och PMOS samt enhancement-mode och depletion-mode bestämmer spänningsnivåer och polaritet.
Vacuumrör baseras på Plate, Grid och Cathode varför man brukar se VPP, VGG och VK i rörkonstruktioner.

Det börjar bli rörigt och det är dessutom mer än vanligt att typerna blandas i en krets med olika opampar och IC.
Det är en faktor att ha koll på vid design.
Jag förlitar mig helt på databladen, varför jag blev förbryllad när jag stötte på ett schema med en MN3101 som hade VDD på pin1 och GND på pin3, dvs tvärtom mot pinout enligt datablad. När jag såg att matningen var +15VDC i schemat så trillade poletten ner, eftersom MN3101 är en P-kanal CMOS vilken kräver -15V, i förhållande till jord...

Jag håller på och funderar kring hur man vill att utklingningen ska se ut.

Delay och enharmoniska intervall för output 1 - 6 och retursignal har jag redogjort för ovan, men jag behöver även bestämma nivån (dämpningen) för varje utsignal och returen. Det gör jag med hjälp av R26-R39 och X16+R25. Jag behöver välja en lämplig form på utklingningen för att välja dessa resistorvärden.

Posted

On 2023-06-26 at 19:41, calle_jr said:

Jag håller på och funderar kring hur man vill att utklingningen ska se ut.

Jag fick för mig att backa lite för att inte hoppa över föregående steg. Dvs jag ska reda ut delay först innan jag klabbar med decay.

Så jag har i stället funderat på hur jag ska välja komponentvärden för klockan.

Det finns bara tre exempel i databladet, ingen funktion för tidskonstanten, och jag måste ju kunna variera klockfrekvensen för att styra delay.

Det bästa är att variera R2 med en potentiometer;

image.png

Om man passar in diagrammet i databladet så ser det ut som följande samband stämmer ganska bra;

image.png

De tre exemplen stämmer tillräckligt bra om jag ritar upp det (även om det är mycket i naturen som är linjärt i ett log-log-diagram);

image.png

De gråa linjerna stämmer hyfsat väl med de tre exemplen i databladet, så den gröna linjen bör kunna vara min ansats.

Så, om jag väljer en 250k potentiometer i serie med 47k, samt R1=47k och C1=66pF så verkar det åtminstone teoretiskt bra för min applikation, dvs jag får en klockfrekvens en bit inom spannet 10-100kHz. Åtminstone som startvärden.

MN3101

Posted
16 hours ago, calle_jr said:

Han berättade nyligen att hans induktionshäll hade gått sönder, och att han hade bestämt sig för att bygga en stompbox enbart med komponenter som han kunde ta från induktionshällen. Work in progress;

Jag lagade faktiskt ett kylskåp med kondensatorer från ett högtalarbygge. :D 12-13 år sedan nu...

• 2 weeks later...
Posted

Jag har gjort en liten testkrets för att kunna laborera med BBD och klocka.

Jag har minst en handfull mer eller mindre oklara antaganden kring hur de beter sig, och kanske en del klarnar om jag kan mäta lite på dem;

image.png

DSC_6757.JPG

DSC_6759.JPG

DSC_6758.JPG

Jag använder en TL072 för att få lite förstärkning, men i övrigt passiva filter för att undvika ev problem med dem i förstaläget.

Klockan är ställd fast med fc=55kHz.

Posted

So far, so good!

DSC_6764.JPG

DSC_6762.JPG

DSC_6765.JPG

Filter och förstärkning fungerar som tänkt.
Jag har inte provat med BBD än eftersom MN3011 är ganska dyr, sannolikt känslig för viss åverkan, men framför allt svår att få tag på. Jag vet inte ens om den fungerar (det är NOS) och att reklamera en ic är inte lätt, speciellt om man inte är helt säker att man har använt den på rätt sätt.
Jag har förberett för att endast använda den första utgången som har 396 buckets, och jag har avsiktligt satt klockan på 55kHz för att ha extra stor marginal till audioregistret. Det ska ge en delay=396/(2x55)=3.6ms.

Jag har diskuterat med @Peo om hur jag ska göra spänningsmatningen. Det är inte självklart och både Panasonic och de flesta andra tillämpningar använder enkel spänningsmatning och biaserar audiosignalen med DC. Huvudskälet är väl att de flesta tillämpningar är för instrumentpedaler och liknande. 
Input är single end och ska begränsas till 1.0V0-p på ingången till MN3011 (direkt efter volymkontrollen). OP275 är också bipolär, så det verkar väldigt onödigt att omvandla signalen till unipolär för MN-kretsarna, och sedan omvandla tillbaka igen. De flesta applikationsexempel jag sett använder AN6551 (Panasonic op-amp) som också har enkel spänningsmatning och när den använts mixar man typiskt insignalen med halva matningsspänningen:

image.png

Specarna för MN3011 och MN3101 säger -15V på pin 3 relativt GND på pin 1. Det borde innebära att jag kan mata +7.5V på pin1 och -7.5V på pin3 och låta bli att biasera audiosignalen.

Jag har sett en krets konstruerad av Tom Scholz (Rockman) som har en balanserad matning, men han har ändå lagt +6VDC på audiosignalen!

Vet inte varför, men kanske kommer jag få reda på det.

Tips på liknande lösningar mottages tacksamt.

Här är några bilder på en del av de komponenter jag tänkt använda:

DSC_6772.JPG Lin- och log-potar från Bourns.

DSC_6770.JPG Låda Hammond 1444-16.

DSC_6774.JPG Motstånd från Vishays CMF55-serie.

DSC_6778.JPG MN3011 BBD och MN3101 klocka.

DSC_6779.JPG  LED-tryckströmbrytare R1396B.

DSC_6781.JPG 1-polig skjutomkopplare.

DSC_6783.JPG 5-poliga GX16-kontakter.

DSC_6785.JPG Mundorf MCap polypropylen i µF-området.

DSC_6787.JPG Silver Mica-kondensatorer i pF-området.

DSC_6788.JPG 0.1" FR2 breadboards 200x100.

Posted
On 2023-07-14 at 08:15, calle_jr said:

Det borde innebära att jag kan mata +7.5V på pin1 och -7.5V på pin3 och låta bli att biasera audiosignalen.

Det fungerar! :satisfied:

Jag skapade först spotfrekvenser i oktavband 31.5, 63, 125, 250, 500, 1k, 2k, 4k, 8kHz med 0.8FS.
De följer min simulering helt vilket var anledningen till test, men de säger inget om delay.

För att testa delay skapade jag 100ms 1kHz 0.8FS med 2s tystnad före och efter, och spelade den på repeat;

IMG_4081.jpg

Blå är in- och gul är utsignal. Div på oscilloskopet är 4ms, och enligt beräkning ska delay vara 3.6ms. 10% avvikelse är bara en kalibreringssak.

DSC_6829.JPG

DSC_6830.JPG

Många av mina funderingar (mer eller mindre paranoida) blev därmed klarlagda.

Så, nu kan jag gå vidare och utforma kretsen med dessa utgångspunkter.
:biceps:

Posted

Nu har jag testat samtliga sex utgångar på BBD, och det ser mycket bra ut;

image.png

Blå är insignal och gul är utsignal från respektive utgång på BBD.

Avvikelsen är ca 4% 10% för allihop*), och det räknar jag med att kunna kalibrera när jag monterar en pot för klockan.

Jag planerar sänka klockan till häradet 10-15kHz, men exakt vad vet jag inte än.

Proceduren var bara att mäta in- och utgång, stänga av, flytta motstånden, mäta, stänga av, flytta motstånden...

DSC_6838.JPG

Observera att jag i nästa steg kommer sänka nivån på utgångarna successivt för att skapa jämn utklingning. Ju längre delay desto större dämpning.

Jag kommer också att låta utgång #6 gå i retur till ingången

Ovanstående är bara för att kontrollera delaytider.

*) Edit: När jag beräknar klockfrekvensen lite noggrannare än avläsning i log-log-diagram så är den faktiskt 52kHz, så avvikelsen är mindre än jag trodde.

Posted

Räcker det med att försena bas? Rimligen kommer det bli ett svårt val för den försenade basen vilka övertoner den skall passa till, eller? Frekvensgången på det indirekta ljudet borde ju vara starkt sluttande men det saknas ju inte information över hur högt en sub normalt spelar.

Och den den kommer ju blandas in i direktljudets bas ihop med dess direktljudsövertoner.

Inte funderat på att mäta frekvensgången ut ifrån en receiver med Concert Hall och dra bort frekvensgången på samma signal utan Concert Hall lite över tid?

Kan berätta om hur Hitler löste detta på hans massmöten, och det är en lösning som kanske det blir för sent att använda sig av.

Telefunken och Siemens-Halske hade låtit göra gruvgångar under de stora massmötestorgen där man hade en mikrofon på en gruvvagn på spår och så hade man en fast monterad högtalare i änden på gruvgången. För att uppnå önskvärd delay så sköt man gruvvagnen tills man fick lagom försenad signal att blanda in i direktupptagningen. Hade Hitler hållit sina tal på Friends Arena hade allt runnit ut i sanden, ingen hade kunnat höra vad han sa med ordinarie PA.

Posted
11 hours ago, Harryup said:

Räcker det med att försena bas? Rimligen kommer det bli ett svårt val för den försenade basen vilka övertoner den skall passa till, eller?

Det återstår att se, men jag tror inte att det bara ”räcker” utan snarare är en fördel.

Min hypotes är dels att gå ovanligt högt i registret jämfört med hur de flesta använder subwoofers, dels att dela väldigt flackt. Dessutom att inte spela direktljud med basen utan enbart reverb.

Jag tror att det är en fördel att ha längre efterklang upp till lägre mellanregistret, men inte upp i presence zone.

Syftet är att skapa bredd och djup som idag begränsas av rummets dimensioner. Det bör vara ett subtilt komplement, inte dominera i klangen.

Jag kommer ha möjlighet att spela med och utan delay, med och utan reverb, och reverb utan direktljud. Samtliga kan justeras i nivå i förhållande till huvudsystem. Reverb med ca 15ms delay utan direktljud, nivå ca -6dB vid 100Hz och jämn decay är som sagt vad jag tror mest på.

image.png

Det ser kanske brant ut, men det är alltså bara -6dB vid 1kHz jämfört med 100Hz.

Frekvensgången på det indirekta ljudet borde ju vara starkt sluttande men det saknas ju inte information över hur högt en sub normalt spelar.

Detta är lika mycket en bas som en subbas, och huvudsyftet är att den inte ska spela direktljud.

den kommer ju blandas in i direktljudets bas ihop med dess direktljudsövertoner.

Det gör efterklangen i alla rum som har efterklang.

Telefunken och Siemens-Halske hade låtit göra gruvgångar under de stora massmötestorgen där man hade en mikrofon på en gruvvagn på spår och så hade man en fast monterad högtalare i änden på gruvgången. För att uppnå önskvärd delay så sköt man gruvvagnen tills man fick lagom försenad signal att blanda in i direktupptagningen. Hade Hitler hållit sina tal på Friends Arena hade allt runnit ut i sanden, ingen hade kunnat höra vad han sa med ordinarie PA.

:grin:
Det finns tydliga paralleller till vad jag håller på med.

Posted

Jag besökte @Peo i början av veckan, som hade vänligheten att hjälpa mig med håltagningar och kontakter till lådan;

IMG_4138.jpg

IMG_4140.jpg

Jag tar audiosognal och matningsspänning från open baffle-filtret, så vi kompletterade även med GX16-kontakter för detta;

image.png

Matningsspänningen med +/-7.5VDC till klocka och BBD fungerade som vi sett bra. Men det var lite DC på audiosignalen så jag har kompletterat med spänningsregulatorer LM317 och LM337. Det var precis att det fick plats med lite vilja;

DSC_6881.JPG

DSC_6888.JPG

DSC_6885.JPG

DSC_6884.JPG

Signalkablaget kommer bli lite snävt att montera. Jag kommer behöva skruva loss kortet för att komma åt och montera kablage.

image.png

DSC_6890.JPG

Och det behöver också få plats ett litet kompletteringskort som jag inte hade räknat med...