Jump to content

Recommended Posts

Posted
12 minutes ago, byZan said:

Det enl vad jag läste på WBF:frown:

/byZan 

Tråkig nyhet men tiderna har ju varit rätt tuffa rent generellt de sista åren.

Har du någon länk till inlägget på WBF ?

Posted
29 minutes ago, P-pan said:

Har du någon länk till inlägget på WBF

Ja men inte från mobilen som jag har i min hand just nu, alldeles för avancerat😉

/byZan 

Posted
29 minutes ago, P-pan said:

Har du någon länk till inlägget på WBF ?

https://www.whatsbestforum.com/threads/is-audio-research-done.36758/

Mer här.

https://www.whatsbestforum.com/threads/whither-audio-research.36751/post-873884

Hello, everyone. This is my first post on What's Best because I want you to know what is happening at Audio Research. Some of you know me since I was hire by Bill Johnson at Audio Research in 1989. I left for a few years and returned to ARC in 1996.
We will be posting a statement on the Fans of Audio Research's FB page, and also the company's FB page as this seems the fastest way to get the facts out.
Nathanu's post is correct. What almost no one seems to realize is that Audio Research has been running since the assignment was filed on April 4th, almost four weeks ago. That was a week and a half before AXPONA, where our VP Sales (Allan Haggar) worked with Quintessence Audio (REF10, REFPH10, 160M MkII). We are staffed, with customer service answering the phone, the service department is repairing products, production is building new products, we are receiving parts, our sales department continues to accept orders, and our shipping department is shipping parts and product orders along with service work.
Trent Suggs was relieved of control of Audio Research. We have been working with individuals who want to purchase the company, and I expect that we will have a new owner within the week. There will be continuity as production, engineering, purchasing, service, and critical personnel will remain working for Audio Research. Warren Gehl, too.
I am writing this quickly as there are a lot of things to attend to immediately. Thanks to Mike for sending me this link to this so I could respond.

Posted

Mycket tråkigt. Fantastiska produkter genom åren, trevliga människor nu för tiden, och ett legendariskt märke. Hoppas det går att lösa. 

Posted

Trist!

Har haft en del av deras produkter under åren och IMO mycket välgjorda och välljudande!

Någon som vet om senaste ägarkonstellation?

Vill minnas att de landade i vart fall en period under samma riskkapitalfond som Sonus faber, Wadia mfl? 

Så var det i vart fall 2015 då jag var på Münchenmässan.

Men tyvärr så blir många bolag bara stafettpinnar i riskkapitalracet.

Management och en del eldsjälar får söka hitta nytt kapital på marknaden, men en möjlig lösning brukar kräva rejäla omstruktureringar och offer. Det måste finnas potential att finna ny lönsamhet.

Calm

Posted
39 minutes ago, calm said:

Vill minnas att de landade i vart fall en period under samma riskkapitalfond som Sonus faber, Wadia mfl? 

Så var det i vart fall 2015 då jag var på Münchenmässan.

2008 köptes ARC av Fine Sounds som numera är McIntosh Group sen 2016.

2020 såldes ARC av till en av de anställda hos ARC och ingår inte i någon grupp av företag.

Posted

@octavia rsHar rätt. Vad som hände under Fine Sounds var nog strategist förödande för ARC. De skulle växa mycket mer än de hade potential att göra. Världsherravälde var på agendan. Så när jag pratade med kärngänget (Trent Suggs, Dave Gordon och Brandon Lauer)  i München förra året var de glada att de hur var tillbaka som oberoende bolag. Därför är detta så trist. För höga omkostnader verkar vara skälet, stora lokaler och mycket personal, då blir man sårbar när konjunkturen vänder. 

Jag hoppas som sagt att det löser sig. 

Posted
7 minutes ago, Daniel said:

@octavia rsHar rätt. Vad som hände under Fine Sounds var nog strategist förödande för ARC. De skulle växa mycket mer än de hade potential att göra. Världsherravälde var på agendan. Så när jag pratade med kärngänget (Trent Suggs, Dave Gordon och Brandon Lauer)  i München förra året var de glada att de hur var tillbaka som oberoende bolag. Därför är detta så trist. För höga omkostnader verkar vara skälet, stora lokaler och mycket personal, då blir man sårbar när konjunkturen vänder. 

Jag hoppas som sagt att det löser sig. 

Precis. Det klokaste kanske vore att skala ner till något mer hanterbart och rimligt sett till ambition och målsättning och hitta tillbaka till kärnan och essensen hos ett av de finaste varumärken som har funnits inom vår värld historiskt.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Posted
16 minutes ago, lindome said:

Tråkiga nyheter naturligtvis, dock tror jag att de kommer hitta en väg framåt på något sätt.

Jag håller fast vid mina Audio Research prylar ett tag till:sunglasses:

Det tror jag också. De behöver hitta kapital och en mindre fabrik, och kanske lite färre produktlanseringar. :-) 

Posted

Det är många som mår finansiellt dåligt just nu. Många affärer, lån och visioner under senare har skett i en noll-räntemiljö. På ett drygt halvår har styrräntor stigit till nästan 4%, energikostnader har stigit liksom frakter och lokalhyror. Även kunderna har fått det tuffare. Halvledarbrist har säkert också påverkat och i ARC's fall även deras rör KT 120 och KT150 som bara tillverkas av en tillverkare i Ryssland som är påverkad av västs restriktioner.

Många företag med hög belåning påverkas, inte minst techbolag som inriktar sig till köpare som också påverkas av oroliga finanser.

• 2 weeks later...
Posted

Jag får erkänna att jag aldrig hört talas om den nya ägaren, Acora Acoustics (även om de kommer vara separata bolag). En snabb googling gav att det ser ut att vara en högtalartillverkare med en handfull modeller och där granit är en viktig del av konstruktionen. Spännande tider för ARC. 

Posted

Ja det vore utan tvekan en välgärning om ett gammalt kvalitetsmärke kunde återuppstå likt fågel Fenix!:thumbsup::smile:

Var själv ägare av några av deras fina och välljudande CD-spelare.

Programförklaringen verkar som man skall gå vidare i grundarens fotspår och den inslagna vägen.

Bara att önska dem lycka till!

Calm