Jump to content

Recommended Posts

Posted

image.png

Det är fasen inte lätt att hitta luckor i planeringen så här på vårkanten.

Vissa saker är ju nu lite viktigare än andra och eftersom våren kom av 

sig en aning just idag så blev det tillfälle till annat än "vårbruk".

Stockholms hifi-liv spinner vidare och jag försöker hinna med det jag kan sett 

till event och andra bestyr kopplat till musikåtergivande apparatur, tillbehör

... och allt det där andra.

Posted

Stylus Audio har fått en ny stallkamrat i.o.m att den engelska tillverkaren Vertere Audio nu finns med i listan av övriga företag man representerar.

Vertere har ju b.l.a skivspelare, kablar, motorstyrningar, riaa-steg, tonarmar och pickuper i sitt sortiment.

Jag tror de också har lite av ett eget skivbolag sedan ett antal år. 

Dagen till ära var det lite av premiär ute på Gärdet i Stockholm där man kunde ta del av ett par av Vertere's vinylspelare

och lite annat som nu behövdes för att signalkedjan skulle bli komplett.

Vertere_1295.JPG

Vertere_1297.JPG

Posted

Det var en del annat nytt att se och höra på hos Stylus denna lördag...

Vertere_1298.JPG

Detta var faktiskt första gången jag la mina öron i famnen på ett par högtalare från Gryphon...

EOS 2

Vertere_1299.JPG

Vertere_1300.JPG

Det som ser ut som en basport nertill på baffeln är just i denna konfiguration ingen

basport... men det kan bli en.

Vändbara basportar där det går att variera fram/bakportning är helt nytt för mig.

Väldigt smart får jag lov att medge :Idea:

Vertere_1301.JPG

Jag glömde att ta bild på den "riktiga" basporten märkte jag nu när jag gick igenom minneskortet till kameran :blackeye:

Posted
1 hour ago, Terminator said:

Inte Gryphons egna kablar? 😊

Precis, det är ingen ordning alls här.

Det kan ju kanske bli tal om både deras och Vertere's kablar så småningom ?

Mer Gryphon... som naturlig signalförmedlare till högtalarna.

Essence för och slutsteg

Vertere_1303.JPG

Vertere_1302.JPG

Vertere_1304.JPG

Diablon nere till vänster fick vila helt denna dag.

Posted
5 hours ago, P-pan said:

Vändbara basportar där det går att variera fram/bakportning är helt nytt för mig.

Väldigt smart får jag lov att medge 

Jag tror Wilson har något liknande med sitt "XLF" som kom i Alexandria XLF. De använder fortfarande detta i sina större modeller, så du har kanske sett det utan att tänka på det?

Posted

Den högtalaren var snygg! Det låter verkligen som en smart ide med vändbara basportar. Gryphons prylar har alltid en bra design tycker jag. 

Jösses vad det händer saker hos Stylus. Kul för er Stockholmare som får intressanta demonstrationer hela tiden. 

Tack för att du delar med dig av detta @P-pan. Trevliga texter och fina bilder med P-panska vinklar. 

Posted

Tack Apex,

jag brukar väl företrädesvis tycka att det faktiskt är lite roligare med just bilderna, om jag ska vara helt ärlig.

Fler sådana...

Vertere_1306.JPG

Vertere_1307.JPG

Vertere_1305.JPG

Vertere_1308.JPG

Vertere_1309.JPG

Vi fick ta del av de båda skivspelarna, DG-1S - Dynamic Groove, till vänster och höger därom står det en MG-1 MK II - Magic Groove

som dessutom "dopats" med en vibrationsisolerande plint - RG-1 Reference Groove.

Det blir många räfflor här (grooves) men det ska väl skapa känsla och likhet med att börja röra sig i takt med musiken hoppas jag,

dansa helt enkelt ...

:64:

Posted

Vi kan ju börja med att nagelfara modellen DG-1S på lite närmare håll.

Vertere_1310.JPG

Vertere_1312.JPG

Vertere_1315.JPG

Vertere_1311.JPG

Vertere_1314.JPG

Vertere_1313.JPG

Vertere_1316.JPG

Den där tonarmen ser ju i alla fall ut som att den skulle kunna ta sig an krafter som påverkar i sidled.

Verkligen en lite speciell designen men den har säkert sina finurligheter uttänkta av dess innovatör.

Pickupen, Moving Magnet, är också den tillverkad av Vertere och modellen heter Sabre och är placerad i mellansegmentet

av de tre modeller som finns tillgängliga i nuvarande sortimentet. 

Posted

Nästa skivspelare blir ju då MG-1 - Magic Groove i sin uppdaterade Mk II version.

Vertere_1324.JPG

Vertere_1317.JPG

Vertere_1322.JPG

Vertere_1321.JPG

Skivtallrikens centrumpinne verkar ha en lite annorlunda tänkt funktion för den är nämligen löstagbar...

Vertere_1319.JPG

Vertere_1320.JPG

Vertere_1323.JPG

Jag missade vad som sas angående anleningen till det men jag kan misstänka att det är för att minska vibrationer och

annat stök som man inte vill ska följa med i signalvägen, @Daniel ?

Den här modellen har även andra små fiffiga lösningar sett till hur man tar hand om vibrationer så jag hoppas Daniel kan

redogöra lite för dessa också

På pickup-sidan satt det en Vertere - Mystic, moving coil puppa.

Vertere_1318.JPG

Skulle man nu, som jag t.e.x, uppleva att det blir lite väl mycket blingkänsla med att ha plinten i rent transparent utförande

så går det att få lite andra färger applicerade på acrylskivan/orna...

Bilder lånade från Vertere's Hemsida

image.png

image.png

image.png

Det här är dessutom antagligen den enda skivspelare man kan ha om man är en sann och hängiven Pink Floyd fan.

Nick Mason ska tydligen ha en i sin studio... 

Posted
3 hours ago, P-pan said:

Jag missade vad som sas angående anleningen till det men jag kan misstänka att det är för att minska vibrationer och

annat stök som man inte vill ska följa med i signalvägen, @Daniel ?

Den här modellen har även andra små fiffiga lösningar sett till hur man tar hand om vibrationer så jag hoppas Daniel kan

redogöra lite för dessa också

Det kan jag gärna göra.  Men först en bild på den missade basreflexporten.  😀

Eos2.jpg

Posted

Den löstagbara centrumpinnen finns på alla Verteres modeller förutom DG-1S. Skälet är att minimera mekanisk koppling till skivpelarens lager och därigenom minska vibrationer i skivan. Pluggen finns bara där för att centrera skivan. Resultatet är klart hörbart, lite som att en slöja försvinner, det blir alltså tystare Det mesta i Verteres konstruktionsfilosofier handlar om just tysthet, att isolera bort allt man inte vill ha och bara lämna musiken flödande. När det gäller vinylavspelning så är måtten man arbetar med så otroligt små och känsliga att all energi man kan lägga ner för att ge pickupen bästa förutsättningar att kunna lösa sin uppgift belönar sig med ännu bättre musikupplevelser.

Vi besökte Vertere, och Touraj med team, i London för ett tag sedan i samband med att de ville byte till distribution i norden. Där fick vi en grundlig genomgång av alla produkter vilket var en fröjd för en vinylälskare som jag. Touraj har minst sagt udda, men när man får det förklarat, otroligt genomtänkta idéer. Man skulle kunna sammanfatta allt så här: (kraftigt förenklat)

Motorn är den enda aktiva delen i en skivspelare. Det är den man lyssnar på. Allt annat är passivt, därför lägger Vertere väldigt mycket energi på just designen av motorstyrningen och på kablarna till och från den. Motorn är AC, därför att det är den teknologin där motorn "vill" hålla den hastighet den är byggd för. En DC motor måste hela tiden hållas under uppsikt av mätutrustning. Vilket enligt Touraj per definition är reaktivt och inget han tycker är bra. AC motorer behöver också kontroll, men mest för att förfina stabilitet och skapa en ännu tystare drift. Därför har Vertere hela tre olika motorstyrningar samt ett fristående PS som fungerar till "minstingen" DG-1S samt motorstyrningen Tempo som ses på bild ovan. Alla steg upp på skalan erbjuder mer dynamik, större soundstage, bättre auktoritet och bättre klangfärger. Och motorstyrningarna är digitala. Så helt analogt är det inte 😉

Det finns fler klurigheter med motor- och tallrik-samarbetet som är smått genialt, men det berättar jag när vi ses eftersom det nästan kräver att jag visar det LIVE. De som är intresserade får säga till helt enkelt.

I övrigt så är allt ifrån plinten, till lager och tonarmen lika genomtänkta. Touraj undviker helst kullager i sina tonarmar, för alla saker som rullar också låter och skapar oljud. Så i armen på DG-1S är lagret gjort av nylon och kevlartrådar, i mellanarmarna är det en variant av Unipivot, som egentligen är en Tri-point. Då pivoten vilar i en kopp med 3 kulor, men de rullar inte, utan ger en stabil punkt för armen, men framförallt så undviker den att glida, vilket är vanligt med unipivot armar. Den kräver lite kärlek när man ställer in den, men efter det är den stabil och behåller sina inställningar och sin precision över tid. I Reference armen är lösningarna ännu mer innovativa. Men vi får återkomma till det vid tillfälle. :-)

Musiken. Jag har aldrig besökt en tillverkare som har varit så passionerad och intresserad av musik som Touraj. Inte bara att spela musik utan att engagera sig i artister och ge dem möjlighet att spela in via sin fina relation med flera personer på Abbey Road studios. Jag kommer även att återkomma till det i en annan tråd där jag tänkte berätta mer om besöket i London. Det var i flera avseenden helt öronöppnande. 

Posted

Tack @Daniel för din expertis på området "tekniska lösningar".

Ljudskillnader mellan de två skivspelarna :think:

Jo det fanns det faktiskt.

Skulle nog säga att det spelar lite som det ser ut, den ena låter lite junior och den andra blir ju då senioren.

MG-1:an blir lite som den heter, mer Magic.

Den spänner lite mer ut upp och så vidare och det hela får en mer auktoritär framtoning i jämförelse.

Den "lille" ska nu inte behöva stå och skämmas för jag undrar jag om det inte går att komma ikapp lite om man skiftar pickup mellan de två ?

Det får bli ett eventuellt senare uppdrag för nu har tiden hunnit kapp och annat ska hinnas med... igen.

Danskt finbesök från Gryphon, Rune Skov, står och knackar på dörren så jag hoppas inget stoppar mig från att åter besöka Stylus nu på lördag eller söndag.

Jag rundar av den här "snurriga" lilla lyssningen med några sista bilder och så sätter jag batterierna till kameran på laddning igen... :hotface:

Vertere_1328.JPG

Vertere_1330.JPG

Vertere_1331.JPG

Vertere_1334.JPG

Vertere_1332.JPG

Vertere_1333.JPG

Vertere_1329.JPG

Snappade en liten nyhet också kom jag på... 

Nordost QBase / QB8 Mk III

Vertere_1336.JPG

Vertere_1335.JPG

Trixiga små byglar för att matcha redan befintliga fötter, Sort Kone, och QB8:an är dessutom av ny upphottad modell.

Vertere_1337.JPG

Vertere_1338.JPG

Vertere_1339.JPG

Vertere_1340.JPG

Ta det lugnt med vibrationerna så länge då...

Tack till alla som var med och x-tra tack till Stylus-gänget ... :thumbsup:

///P-Pan

Posted

Kul att se @P-pan!

Ständigt nya intressanta upptåg :foldedhands:

On 2023-05-01 at 11:34, P-pan said:

Den där tonarmen ser ju i alla fall ut som att den skulle kunna ta sig an krafter som påverkar i sidled.

Det är onekligen tanken och 80% av energin är ju lateral. Endast skillnaden mellan kanalerna ger vertikala krafter.

Så det är säkert ett bra sätt att få ut så mycket styvhet som möjligt med avpassad massa.

Sandwich-konstruktionen bör hänga ihop med konstruktionsdämpning.
Det är väl också avsiktligt att den ser ut som ett mätinstrument.

Vad betyder skalan A - H ?

Posted
2 hours ago, calle_jr said:

Kul att se @P-pan!

Ständigt nya intressanta upptåg :foldedhands:

Det är onekligen tanken och 80% av energin är ju lateral. Endast skillnaden mellan kanalerna ger vertikala krafter.

Så det är säkert ett bra sätt att få ut så mycket styvhet som möjligt med avpassad massa.

Sandwich-konstruktionen bör hänga ihop med konstruktionsdämpning.
Det är väl också avsiktligt att den ser ut som ett mätinstrument.

Vad betyder skalan A - H ?

Skalan A - H har två funktioner, dels att finjustera nåltryck, dels att justera armens effektiva massa, så att man kan hamna så nära idealet 8 HZ som möjligt, med alla möjliga olika pickup-kombinationer. En funktion som finns på alla Vertere armar. 

image.png.5d0650c7c889861400dcbe27aef129a1.png