P-pan Posted April 22, 2023 Posted April 22, 2023 Det blev inget mässbesök i Jönköping för egen del i år. Istället plåstrar jag om såren och tar mig till Perfect Sense i Stockholm för att där ta del av PS Audios nya högtalare och lite annat "småplock". Aspen FR20 new order, Terminator, calm and 6 others 7 2 Quote
P-pan Posted April 22, 2023 Author Posted April 22, 2023 1 minute ago, Ivery said: F5. F5, F5? Esc, Esc, Esc.... calle_jr and Perfect sense 1 1 Quote
Ivery Posted April 22, 2023 Posted April 22, 2023 2 minutes ago, P-pan said: Esc, Esc, Esc.... Kommer själv inte iväg på någon musikalisk escape i helgen, även om Jönköping ligger inom ok avstånd, p.g.a. idrotts- och födelsedagsaktiviteter för barnen. Dina reportage brukar ju svara skarpa såväl gällande det du presenterar visuellt och hur du skildrar upplevelserna. Ser fram emot att ta del av det du delar med dig av. parsifal, Perfect sense, P-pan and 1 other 3 1 Quote
P-pan Posted April 22, 2023 Author Posted April 22, 2023 Bilder... Lasse, MatsT, Ivery and 3 others 6 Quote
P-pan Posted April 22, 2023 Author Posted April 22, 2023 Det alternerades mellan digitalkälla och vinylavspelning. Den gode Bengt, Sound of Vinylbutiken, stod naturligtvis för plattvändandet då det gällde vinylen och det spelades på en AMG Viella Forte via en Allnic H-5500 och det lät väldigt, väldigt bra med vinyl... lite som vanligt m.a.o lindome, MatsT, Ivery and 6 others 9 Quote
AlfaGTV Posted April 22, 2023 Posted April 22, 2023 3-vligt som de säger i reklamen numera! Vad satt det för puppa på Viellan? Var det möjligen en My Sonic Labs? Perfect sense 1 Quote
lindome Posted April 22, 2023 Posted April 22, 2023 Var e bandaren? Perfect sense and P-pan 1 1 Quote
hrk Posted April 22, 2023 Posted April 22, 2023 Vet inte om arrangören har jobbat på att balansera jämställdheten inom hifin 😉men det var kul o se lite kvinnlig närvaro i publiken under den första timmen jag var på plats👍. Bandare skymtade jag men den stod nog och återhämtade sig i skogen av högtalare. lindome, LasseJ and Perfect sense 3 Quote
triomio Posted April 22, 2023 Posted April 22, 2023 Vad blev ditt intryck. Var det en högtalare som föll dig i smaken? Quote
Perfect sense Posted April 22, 2023 Posted April 22, 2023 2 hours ago, lindome said: Var e bandaren? Revoxen fick vila idag 😊. Quote
P-pan Posted April 22, 2023 Author Posted April 22, 2023 1 hour ago, triomio said: Vad blev ditt intryck. Var det en högtalare som föll dig i smaken? Rent visuellt... nja, men man kanske vänjer sig eller så ska man ha rätt sorts rumsinredning i övrigt. Rent ljudligt... väldigt bra, en högtalare man säkert kan leva med under lång tid. Sen vet man ju som bekant inte riktigt var i hela kedjan som det mesta av ljudsignumet uppstår Pilium, domingadära kablarna och pickupen o.s.v spelar säkert större roll än vad man vill tro. Jag återkommer med lite mer intryck vad det lider. Perfect sense, triomio, Ivery and 4 others 7 Quote
P-pan Posted April 22, 2023 Author Posted April 22, 2023 2 hours ago, AlfaGTV said: 3-vligt som de säger i reklamen numera! Vad satt det för puppa på Viellan? Var det möjligen en My Sonic Labs? Delförstoringar blir sällan bra men den kanske ger svar på din fråga... Ultra Eminent ? Eventuella oklarheter kan säkert arrangören bena ut. Josaa, Perfect sense and calm 3 Quote
Perfect sense Posted April 23, 2023 Posted April 23, 2023 11 hours ago, P-pan said: Delförstoringar blir sällan bra men den kanske ger svar på din fråga... Ultra Eminent ? Eventuella oklarheter kan säkert arrangören bena ut. Det stämmer alldeles utmärkt - Ultra Eminent EX - vilket är en mellanmodell ifrån My Sonic Labs program. För dagen nyinstallerad men klar, följsam och fin direkt ur lådan. https://mysoniclab.com/ultraeminent calm, Ivery, MatsT and 1 other 3 1 Quote
P-pan Posted April 25, 2023 Author Posted April 25, 2023 Här var det inte riktigt färdigrapporterat om nu någon skulle tro det. Perfect Sense har ju som sagt stärkt upp en del på personal och installationssidan då det gäller vinyl nu när Bengt vågat sig ut i periferin bortom säkerheten innanför Stockholmstullarna. Men det stannar ju inte bara där eftersom det också tillkommit en del nya tillverkare inom gebitet skivspelare... Sett uppifrån så står där en Torqueo Audio av modell - Noce Compact, tror jag i alla fall. Lite dålig vinkel så ett klipp från en annan bild ger en lite bättre syn av det hela... I mitten står väl en Bergman - Modi med tonarmen Thor - om jag inte ser helt galet förstås. Sist i högen kommer det en Reed - Muse 1C. Sen finns det ju ytterligare några tilllverkare, som Nottingham Analogue t.e.x, som inte kom med i bild denna dag. Så länge jag var kvar så spelades det endast på Amg'n... när det inte var alternativet "digitalåtergivet" då... förstås. AlfaGTV, Terminator, byZan and 4 others 7 Quote
AlfaGTV Posted April 25, 2023 Posted April 25, 2023 Nu är jag väl fel person att ifrågsätta, men Hr Fordal och gänget samlar på sig en ansenlig mängd skivspelarmärken, av vilka inga väl kan betraktas som "billiga". Finns verkligen marknad för dessa utan att de kannibaliserar på sina stallkamrater? Med det sagt är det en fröjd att se så många fina verk tillgängliga för lyssning! Sanna entusiaster! Quote
P-pan Posted April 25, 2023 Author Posted April 25, 2023 Ibland kanske marknaden måste komma till köparna innan det kan bli någon "marknad" Du borde flytta närmare. Det är hur mycket som helst på gång här nere Daniel and Perfect sense 2 Quote
Perfect sense Posted April 26, 2023 Posted April 26, 2023 12 hours ago, AlfaGTV said: Nu är jag väl fel person att ifrågsätta, men Hr Fordal och gänget samlar på sig en ansenlig mängd skivspelarmärken, av vilka inga väl kan betraktas som "billiga". Finns verkligen marknad för dessa utan att de kannibaliserar på sina stallkamrater? Med det sagt är det en fröjd att se så många fina verk tillgängliga för lyssning! Sanna entusiaster! En relevant fråga som kräver ett något mer omfattande svar . Som allmän utgångspunkt så har min inställning alltid varit att försöka erbjuda en viss bredd på den högre nivån inom alla segment. En annan ambition har också varit att hitta, introducera och etablera intressanta tillverkare (nya som gamla) vilka saknar representation i Sverige. Något som jag brinner lite extra för. När det gäller den analoga sidan så har jag först nu resurserna som krävs för en större satsning. Tidigare så har fokus legat på tre väldigt olika tillverkare primärt (AMG, Vertere och Torqueo) vilket jag har kunnat hantera själv vid sidan av allting annat. Med min nya kollega Bengts hjälp liksom ovärderliga erfarenhet och kunskap så öppnar sig nya möjligheter. Utvecklingen av skivspelare har en lång historia som bekant, vilken bygger på ett par olika fundament och filosofier gällande hur drivverk, tonarmar och pickuper bör konstrueras för maximalt välljud, uppblandat med den flora av ideal och preferenser som finns ibland konstruktörerna. Detta kräver som jag ser det i likhet med många andra segment (högtalare inte minst) att vi som representanter väljer de tillverkare som vi anser ligger i framkant inom de olika inriktningarna. Remdrift vs. direktdrift vs. mellanhjul, låg vs. hög massa, mjuk vs. hård avkoppling osv. Som alltid så finns det sällan eller aldrig en vinnare, utan snarare flera olika tolkningar och preferenser gällande vad som är rätt och riktigt. Det blir sedan upp till lyssnaren att välja det man föredrar och uppskattar mest med vår hjälp och vägledning. Utöver funktion och konstruktion så är även formgivning och handhavande avgörande för många. Vissa kan inte tänka sig något annat än en traditionell rektangulär plint i det träslag som attraherar dem mest. Andra går igång på plintbefriade eleganta tyskar (AMG). En tredje attraheras av britter som vågar sticka ut (Vertere). En fjärde känner sig trygg med det traditionella och tidlösa (Nottingham). En femte söker teknisk förfining och unika lösningar utan några kompromisser (Dohmann). Alla dessa spelare särskiljer sig ifrån varandra sett till filosofi, konstruktion och ljudmässiga egenskaper men också i allra högsta grad storleksmässigt och estetiskt. Utöver detta så tillkommer givetvis även budget och ambitionsnivå vilket också kräver en genomtänkt hierarki utav produkter. Slutligen så är det ur ett rent personligt perspektiv oerhört stimulerande och lärorikt att få lära känna alla dessa konstruktioner och produkter vilka ger mig mer kunskap och förståelse samtidigt som det fortsätter att krydda mitt personliga intresse för hobbyn. Något som är nog så viktigt :). / Marcus, www.perfect-sense.se PS. Ja, det finns en marknad även i lilla Sverige på den högre nivån där samtliga tillverkare hittar ut till kunder på hemmaplan löpande. SOUND BY VINYL, Metal, VoicesInMyHead and 1 other 4 Quote
AlfaGTV Posted April 26, 2023 Posted April 26, 2023 10 hours ago, Perfect sense said: Slutligen så är det ur ett rent personligt perspektiv oerhört stimulerande och lärorikt att få lära känna alla dessa konstruktioner och produkter vilka ger mig mer kunskap och förståelse samtidigt som det fortsätter att krydda mitt personliga intresse för hobbyn. Något som är nog så viktigt :). Tack Marcus för utförligt svar! Den här slutklämmen är ju såklart något jag själv skulle kunna uttrycka (men kanske inte lika väl) om egna orsaker till varför det befinner sig en handfull skivspelare i lyssningsrummet! Perfect sense 1 Quote
Perfect sense Posted April 26, 2023 Posted April 26, 2023 1 hour ago, AlfaGTV said: Tack Marcus för utförligt svar! Den här slutklämmen är ju såklart något jag själv skulle kunna uttrycka (men kanske inte lika väl) om egna orsaker till varför det befinner sig en handfull skivspelare i lyssningsrummet! Ja, en (1) skivspelare är givetvis alldeles för lite Vänligen / Marcus, www.perfect-sense.se AlfaGTV 1 Quote
P-pan Posted April 29, 2023 Author Posted April 29, 2023 Vinylen var ju nu inte enda källa under denna demo, även om jag håller den närmast hjärtat sett till min egen anläggning. När Bengt tog en paus klev Marcus in som "föreläsare" inom ramen för det lite mer digitala. Det blev dåligt med närbilder på PS Audio och annat men den silvriga lådan som skymtar bakom den väldiga svarta lådan från Pilium är i alla fall DirectStream DAC MK2 och som streamer, till vänster i mitten, fanns här en Aurender A... någonting som jag naturligtvis missade att notera modellen på, Marcus får gärna fylla på med rätt information. Hur låter då allt detta tillsammans ? Mycket bra kan jag avslöja. Det digitala mot det Analoga (vinylen) kan vi nog bortse från redan från start, båda lät fantastisk avspännt och detaljrikt. Hela anrättningen andades ordning, var sak sitter på sin plats och "renheten" i hela presentationen var lugn och naturligt avslappnad. Lite som en "tysk ingenjör" som inte lämnar något ogjort skulle man kunna säga. Nu är ju högtalarna - made in USA - men jag tycker nog inte att dessa går att likna vid ett mer allmänt amerikanskt ljud som man finner i andra tillverkares alster, Rockport, Wilson, Magico, för att nu nämna några. Ps Audio - Aspen FR20 har på något sätt en annan signature då jag upplevde dessa som något mjukare och med annan "följsamhet". Men okej, vi skiftar elektronik och resultatet kanske blir något annat ? Det är väl bara att köpa hem och testa själv, som vanligt, för att vara på den säkra sidan Oavsett alla mina försök till att beskriva ljudligare aspekter så var det ett väldigt välbesökt event och sittplatserna tog snabbt slut. Kakorna till kaffet var utsökt hembakade så frun i huset hade antagligen haft bråda tider framför bakugnen, eller var det du Marcus som fick mantla rollen som bagare ? Jag har lite svårare att tro det kan ha varit Bengt med tanke på hur "svarta" hans vinylkakor var. Trevligt hur som helst att fått ta del av en lite större nyhet, Aspen FR20, inom vår lilla hobby och jag får tacka alla inblandade hos Perfect Sense för ett väl utfört arbete Jag ser redan fram emot nästa tillfälle. Avrundar med några bilder till och så återkommer jag med lite annat som dök upp för några timmar sedan. Snart tebax... VoicesInMyHead, AlfaGTV, MatsT and 6 others 7 2 Quote
Perfect sense Posted April 30, 2023 Posted April 30, 2023 Tack för utsöka bilder och fina beskrivningar @P-pan! Servern/streamern för dagen var Aurenders tvådelade flaggskepp N30SA kan tilläggas i samspel med PS Audios nya DirectStream MK2 DAC. Gällande egenskaper och karaktär hos PS Audios nya högtalare så är det tydligt att Paul McGowan har lagt sin hand och sitt öra även vid dessa. I likhet med elektroniken så finns det en harmonisk balans hos återgivningen över hela frekvensområdet. Planar-elementen för både mellanregister och diskant ger en väldigt ren och distinkt återgivning utan någon som helst hårdhet eller vasshet, där de dynamiska elementen sedan fyller på nedåt i basområdet. I korthet så är inlevelse och känsla viktigt hos PS Audio utöver att få de typiska hi-fi parametrarna på plats, vilket man visar även med sina nya Aspen FR20 och FR30 högtalare. / Marcus P-pan 1 Quote
Recommended Posts